Vaikea kuvitella, että uskonnonopettajaksi ylipäätään hakeutuu hirveästi muunlaisia kuin enemmän tai vähemmän kiihkeästi uskovia luterilaisia ja jotenkin tälläisen opettajan kykyyn käsitellä uskontoja tai koko aihetta muuten kun luterilaisen uskovan tavoin en oikein jaksa uskoa. Toivottavasti tuo ei ole todellisuutta enää 2000-luvulla.
No, enpä tiedä. Voi kai ihminen olla kiinnostunut uskonnoista muutenkin. Ilmiöinä, historiaan liittyen, kulttuurillisesti, psykologiselta kannalta... you name it.
Itse olen ainakin todella kiinnostunut uskonnoista, vaikka en mihinkään niistä kuulu ja lähes jokaisesta löytyy jotain piirteitä, mistä en niin pidä.
Mutta nuo on ehkä enemmän yläasteen ja lukion juttuja jo joissa muut uskonnot tuodaan enemmän jo esille. Ollessani ite ala-asteella, ei muita uskontoja taidettu käsitellä laisinkaan (ellei jotenkin ihan epäsuoristi historiantunneilla?) ja olisin suuresti ihmetellyt, jos oma opettajani ekoilla luokilla olisi niin tehnytkään, koska oli kuten olen jo todennut varsin kiihkeä kristitty.
Yläasteen opettajan puheissa en aistinut mitenkään erityisen kristinuskoista puolta, toki kristinusko lahkoineen ja lohkoineen oli yläasteellakin se, mikä leikkasi suurimman siivun opetuksesta, mutta onneksi myös muita uskontoja ja filosofioita käsiteltiin. Ainakin minulla se toimi erittäin positiivisena "katalyyttinä" lähteä miettimään, mikä todella kuvastaa omaa maailmankuvaani?
Joku paremmin tietävä voisi sanoa, että opetetaanko nykyään ala-asteella mitään muista uskonnoista? Omasta mielestäni tasapuolisuus uskontojen suhteen olisi paikallaan jo niinkin varhain. Ymmärrän tietysti, että joillekin tahoille tuo voisi olla jopa uhka, koska se voisi juuri saada kyseenalaistamaan tämän piintyneen luterilaisen kulttuurin, kun muiden uskontojen piirteitä tuotaisiin niin lähelle ja samalla vaihtoehtoisia maailmankuvia.
Omasta mielestäni tuo ei olisi kylläkään paha asia jos syntyisi tuota kyseenalaistamista jo varhaisessa vaiheessa ja tietysti myös ateismi, vaikka ei uskonto olekaan, tulisi käsitellä samassa yhteydessä ja miksei myös nyt paljon esillä ollut agnostismi niinikään. Tietty kun on kyseessä lapset joiden maailmankuva on häilyvä, niin liika informaatio joka on toisiinsa nähden ristiriidassa ei ole välttämättä hyvästä, mutta pehmeä lähtö ja yläasteella sitten asiasta tarkemmin.