Mihin perustat tämän väitteen? Vastaavaa on esittänyt Nasaretin osalta ainakin amatööriarkeologi Rene Salm, mutta en tiedä tarkoitatko tätä (siis lähinnä tuo "50 vuotta myöhemmin" kiinnitti huomioni). Betlehem lienee ollut tuolloin pieni kyläpahanen, eikä välttämättä voida olettaa, että sen olemassaolo tai -olemattomuus juuri tuolla ajanjaksolla olisi helposti todistettavissa arkeologian keinoin. .
Judean Betlehemistä Jerusalemista etelään, jossa Jesse raamatun mukaan syntyi, ja jossa on jeesuksen syntymäkirkko (rakennettu 300jaa, vanhin pystyssä oleva kristikunnan kirkko ilmeisesti) ei ole löytynyt mitään arkeologisia todisteita sen olemassaolosta vuoden 1 tienoilla. Ja etsitty on…
sen sijaan Galilean Betlehemistä kyllä löytyy, mutta jesse ei raamatun mukaan kuitenkaan syntynyt siellä (vaikka olisi kyllä loogista ajatelleen etäisyyttä Nasarethiin ja Jessen kulkua 6 tunnissa Betlehemeistä Nasaretiin)
Tähän väitteeseen törmää näköjään netissä säännöllisin väliajoin. Osaatko sanoa, että mistä itse olet tämän lukenut/kuullut? Tässä on taustalla virheellinen ajatus siitä, että meille olisi säilynyt jotain sellaisia dokumentteja (oikeudenkäyntien sisällöstä, teloitettavien nimistä tms.) jotka voitaisiin käydä läpi ja todeta, että Jeesuksen nimi puuttuu sieltä missä sen voisi olettaa olevan.
Ei kristityistä lähteistä Josephus, Tacitus, Suetonius, ja Pliny eivät kerro jessestä, vakka kristityistä kertovatkin (Sentionius mainitsee "Chrestus"ja Tacticus ”Christus” sivulauseessa)
Lucian, toisella vuosisadalla kirjoitti jessen ristiinnaulinnasta, mutta kuulopuheena kristityiltä (englannix):
The Christians, you know, worship a man to this day — the distinguished personage who introduced their novel rites, and was crucified on that account… You see, these misguided creatures start with the general conviction that they are immortal for all time, which explains the contempt of death and voluntary self-devotion which are so common among them; and then it was impressed on them by their original lawgiver that they are all brothers, from the moment that they are converted, and deny the gods of Greece, and worship the crucified sage, and live after his laws.
Roomalaisista oikeudenkäyntiasiakirjosta ei löydy Jessestä mainintaa, ja näitä kylläkin silti kirjattiin tunnollisesti
Mitään raamatussa kuvattu perineettä, jossa pääsiäisenä vapautettaisiin joku rikollinen, ei Pilatuksen hallinolla tietävästi olut
Kaikki tämä on tosin asiana vierestä (kiistellä yksityiskohdista raamatun paikkansapitävyydessä, sillä main pointti on, että raamattu ei pidä paikkaansa historiallisessa mielessä ja että se on ihmisten kokoama. Nusastaan sitten jonkin yksityiskohdan kohdalta mitä tahansa)
Itse uskon että jesse on ollut olemassa oleva henkilö, koska muutin noinkin tarkkakuvauksista kulttia ei olisi tuona maailman aikana kyllä syntynyt.