Jos olen käsittänyt oikein, niin olet sitä mieltä, että maailmankaikkeus olisi voinut syntyä täysin itsestään. Tämä on tietysti mahdollista, joskin en menisi vielä väittämään Hawkinsin & kumppanien teorioita lopulliseksi totuudeksi. Mutta on kieltämättä lievästi outoa käsittää miksi et hyväksy sitä tosiasiaa, että emme ainakaan tieteen perusteella pysty kokonaan pois sulkemaan jumalan/vast. olemassa oloa. Tottakai oman vakaumuksen perusteella voi asiaan ottaa kantaa suuntaan ja toiseen, mutta itse fakta ei siitä muutu.
Esimerkiksi puhut satunnaisuudesta, jolla evoluutio etenee. Kuitenkin evoluutioon on oikeastaan erittäin helppoa vaikuttaa. Ihminen on itse luonut ja jalostanut lemmikkejään, sudesta on tullut koira, villilehmistä lypsävää karjaa, ihmisen toimesta lajeja kuolee sukupuuttoon. Evoluutioon on todellisuudessa erittäin helppoa vaikuttaa. Ihminen tekee sitä itse koko ajan muuttamalla olosuhteita paikallisesti ja globaalisti, eikä teoriassa olisi ollenkaan mahdotonta ajatella jonkun suuremman älyn kyenneen ohjaamaan maapallolla syntyneen elämän evoluutiota.
Tai minimissään luoja olisi voinut vain laatia sellaiset luonnonlait, että elämälle välttämättömät aineet väistämättä jossain kohtaa syntyvät ja kohtaavat.
Kaikki tämä on toki itselleni lähinnä teoriaa, enkä yritä väittää että pystyisin mitenkään arvioimaan olisiko tällaistä tapahtunut. Pointtini vain on, ettei siihen tiedekkään ainakaan vielä aukottomasti pysty.
Kun omena putoaa puusta, painovoimalain teorian mukaan se johtuu siitä, että maan massan synnyttämä painovoima vetää omenaa puoleensa. Voitko todistaa, että ilmiö tosiaan johtuu painovoimasta, eikä esimerkiksi Lentävästä Spagettihirviöstä?