vlad kirjoitti:
Siinä mielessä et ole fanaattinen uskovainen, että paatoksellisesti käännyttäisit muita uskoosi, mutta kieltämättä näin keskustelua seuranneena ja siihen osallistuneena juuri näiden ristiriitojen ratkaisemattomuus nostattaa minussa kysymyksiä ja vaikka ketjussa on jo muiden(kin) toimesta esitetty näitä kysymyksiä, eivät vastauksesi mielestäni ole olleet riittävän yksiselitteisiä ts. jää edelleen aukkopaikkoja joihin ei löydy vastausta.
Ehkä olen sitten ylivarovainen, mutta pelottaa kirjoittaa tuollaisia "varmuudella" tehtyjä heittoja joita monet ei-uskovaisetkin tähän ketjuun ovat kirjoittaneet. Samoin tietenkin uskovaisten varmuudella tehdyt heitot siitä, että he tietävät Jumalan tahtovan niin tai näin, pelottavat. Miksei voi edetä linjalla "en ole varma asiasta, ymmärrän kyllä, mitä eri osapuolet sanovat, mutta minulla ei ole lopullista tietoa ja varmuutta asiasta". Ehkä tuo on sitten raukkamaista päättämättömyyttä kohdallani, olkoon sitten niin. Mutta en tahdo heittäytyä yhteen junaan sillä riskillä, että se johtaakin pohjattomaan kuiluun. Joten olen kai toivoton päättämätön arkajalka niiltä osin. Pahoitteluni jos en kykene mielestäsi ratkaisemaan näitä ristiriitoja tässä ketjussa.
Ajattelin vain tuoda esille uskovien, nimenomaan ortodoksikristittyjen, näkökulmia keskusteluun. En väitä olevani mitenkään ekspertti niissäkään, mutta monien kirjoittajien mielipiteistä heijastuu mielestäni tietämättömyys niistä, ja jankataan vain mielestäni vesittynyttä protestantismia vastaan. Hedelmällisen keskustelun aikaansaamiseksi voitaisiin ehkä esittää esim. kolme kirjaa, jotka vastapuolen olisi luettava, ennen kuin keskustelu todella voisi alkaa. Olisin mielelläni halukas lukemaan vaikka kolme ateistikirjaa, jos ne esim. mielestäsi avaavat ateismin sanoman ja "totuuden" paremmin kuin mitkään muut. Johan luin Dawkinsin "God Delusion":in ja filosofiaketjun inspiroimana sivistin itseäni lukemalla Nietzschen "Thus Spoke Zarathustra":n. Löytynee parempiakin ateismin totuuden lähteitä. Olisivatkohan ateistit ja agnostikot valmiita sitten lukemaan esim. kolme ortodoksikristittyä kirjaa? Olen tällaisia kirjoja ehdotellut ketjulaisille, mutta vastaukseksi on ainakin toistaiseksi tullut että "kiitos, mutta ei kiitos", ja sitten ateismin "totuuksien" laukominen jatkuu entiseen tapaansa.
No, nyt luen vakaasti uskomani joulupukin antamaa Valtaojan ja Pihkalan "Tiedän uskovani, uskon tietäväni" -kirjaa. Kummasti siinä esitettyjä argumentteja ja kysymyksiä löytyy tästä ketjusta reippaasti. No, ehkä kirjasta löytyy joitain uusia ajatuksiakin.
vlad kirjoitti:
Ja kuten olen todennut, jos saan vastaansanomattomat todisteet jumalan olevaisuudesta, olen valmis hylkäämään oman näkökulmani.
Ja kuten olen monesti todennut, siinä vaiheessa kun saat (jos nyt näin sattuisi käymään) vastaansanomattomat todisteet Jumalan olemassaolosta, tiedät Jumalan olevan olemassa, eikä uskolle ole enää mitään sijaa. Usko on uskoa, tieto on tietoa. Uskon kohde voi osoittautua olevan totta, tai sitten ei. Se riski siinä on otettava. Monet eivät sitä halua tai uskalla ottaa. Kukin tavallaan.
vlad kirjoitti:
Mutta ovatko uskovat vastaavasti valmiit siihen, että he hylkäävät oman uskonsa, jos löydetään todiste, että oletettua jumaluutta ei olekaan olemassa - vai turvautuvatko he enpä jos onkin olettamukseen? Epäilen, että suurin osa uskovaisista pysyy edelleen uskossaan, koska aina jää takaportti "entäpä jos onkin".
Olen kai jossain vaiheessa kirjoittanut, että jos jotenkin pystyttäisiin aukottomasti näyttämään toteen, että Jumalaa ei ole olemassa, niin tottakai uskoni Jumalaan loppuisi siihen paikkaan. Mutta kuten kirjoitat yllä, tällaista aukotonta todistusta ei välttämättä ole tulossa, ja silloin jää aina se takaportti "entäpä jos Jumala sittenkin on olemassa".
Tarinankertoja kirjoitti:
Joka lienee yksi niistä tieteen ja uskonnon ristiriidoista, joiden ratkaisua etsit? Sillä eihän Homo Sapiensin historiassa ole olemassa mitään kautta, jossa ei olisi sairauksiin kuoltu...
No, siinä taas esimerkki ateistin esittämästä absoluuttisen varmasta totuudesta. Totta on, että tieteen tuloksien mukaan tuollaista ei ole löydetty, mutta onko se nyt sitten varmaa tietoa. Ehkä 99.99999% varmaa, mutta jos nyt annetaan pienen pieni mahdollisuus sille toisellekin vastaukselle. En usko löytäväni mitään ratkaisua asiaan, se jäänee uskonasiaksi.
Tarinankertoja kirjoitti:
Suuret massat ovat niitä uskovia, me uskonnottomat olemme edelleen vähemmistönä… Ja vaikka se enkeli ei tartu kameralle, enkelin vaikutus tarttuisi. Siis se että joukko ihmisiä alaksi yhtä-äkkiä tuijotaa jotain pistettä, kuulisivat yhdessä selväsit jotain, koska reagoisivat yhtenevästi jne. Eli kyllähän enkelin vaikutukset olisi tallennettavissa, vaikka itse enkeliä ei voisikaan tallentaa.
Luulen, että enkelit eivät näyttäydy näinä aikoina samanaikaisesti joukoille ihmisiä. Ehkä näyttäytyvät yksittäisille ihmisille. Miten se enkelin vaikutus nyt sitten mitattaisiin muuta kuin kuulemalla jonkun hokevan, että "näin enkelin tuolla". Ilmeisesti laitat tällaisen tapauksen sitten kategoriaan subjektiiviset kokemukset joiden arvo tieteen mukaan on mitätön, vai miten se menee?