UFO-havainto?

  • 34 278
  • 276

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Otetaan nyt noista videoista vaikka tuo "GoFast". Luotat "asiantuntemukseen" ilmeisesti tiedossa olevan datan ylikin, mutta miten voit ohittaa tämän selityksen tuolle videolle:



Mikä siinä tarkalleen ottaen on väärin? Miksi UFO-dokumentti, johon ei ole haastateltu yhtään kriittistä näkemystä, olisi luotettavampi tiedonlähde kuin lähdemateriaalin analysointi laskelmineen kaikkineen? Onko laskelmissa jotain pielessä?


Miksi teoria joistakin ilmapalloista, mahdollisista lentokoneen rungoista tai hävittäjien perävaloista ilman silminnäkijöiden lausuntoa, olisi puolestaan luotettavampi tiedonlähde? Katso se dokumentti. Siinä kysytään silminnäkijöiltä juuri näitä kysymyksiä. Keskustellaan sitten.
 

redpecka

Jäsen
Sen näkee sitten. Uskoisin kyllä, että jos Independence Day -leffan tyyppinen ilmaantuminen tapahtuisi, niin voisi siinä useimpien skeptikoidenkin pää kääntyä.
Olen kai tässä ketjussa aiemminkin todennut, että mä en "uskoisi" tuollaisessakaan tilanteessa. (Leffaa en tosin ole nähnyt kuin ehkä trailerin ja siitä sai tarpeeksi hyvän käsityksen.)

Ensi reaktioni olisi Mitä vittua aivot nyt taas -ketjun kamaa. Epäilisin siis aistihavaintojani, mutta tavallaan tässä on paradoksi: miten voisi olla näin analyyttinen ja kriittinen jos aivot olisi tuossa jamassa?
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Miksi teoria joistakin ilmapalloista, mahdollisista lentokoneen rungoista tai hävittäjien perävaloista ilman silminnäkijöiden lausuntoa, olisi puolestaan luotettavampi tiedonlähde?

Jos vaihtoehtoisina selityksinä tarjotaan edellä mainittuja ja ulkoavaruuden matkaajia, jotka rikkovat fysiikan lakeja, luulisi olevan selvää, että jälkimmäinen vaatii taakseen vähän eri kaliiperin evidenssiä. Ensinnäkin ilmapalloja tiedetään olevan olemassa. Vähän kuin jos minä väittäisin omistavani koiran vs. lohikäärmeen.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Miksi teoria joistakin ilmapalloista, mahdollisista lentokoneen rungoista tai hävittäjien perävaloista ilman silminnäkijöiden lausuntoa, olisi puolestaan luotettavampi tiedonlähde?

Siksi, koska videoanalyysi viittaa lähes paikallaan olevaan kohteeseen? Vai mitä tuossa on laskettu väärin?
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Jos vaihtoehtoisina selityksinä tarjotaan edellä mainittuja ja ulkoavaruuden matkaajia, jotka rikkovat fysiikan lakeja, luulisi olevan selvää, että jälkimmäinen vaatii taakseen vähän eri kaliiperin evidenssiä. Ensinnäkin ilmapalloja tiedetään olevan olemassa. Vähän kuin jos minä väittäisin omistavani koiran vs. lohikäärmeen.

Tämän keskustelun tiimoilta ei ole mainittu ulkoavaruuden matkaajista yhtään mitään. Turhan paskanjauhamisen voi jättää pois.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ja videoanalyysi oli silminnäkijän lausunnon mukaan myös näin?
Mitä tarkoitat? Videossa olevien parametrien perusteella on mahdollista ihan yksinkertaisella laskutoimituksella päätellä suuntaa-antavia lukemia tuosta nopeudesta.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Tämän keskustelun tiimoilta ei ole mainittu ulkoavaruuden matkaajista yhtään mitään. Turhan paskanjauhamisen voi jättää pois.

Seison korjattuna. Mitä me täällä sitten ihmetellään? Noin niin kuin yleisesti. Ei kai näin kiivasta keskustelua synny siitä, että oliko kyseessä ilmapallo vai lintu. Tai mikä tahansa arkipäiväinen objekti.

Tuntuu, että tässä vähän kierretään kuin kissa kuumaa puuroa ja vältellään itse asiaa. Samalla valittaen, miten skeptikoille ei kelpaa mikään todiste. Kertoisi nyt joku että todiste mistä, niin voisi arvioida, kelpaako se. Siis se, että mitä sen todisteen pitäisi todistaa. Tähän mennessä itse olet ollut se, jolle ei ole mikään ehdotettu selitys kelvannut.

Vielä vähän vettä kiukaalle: It's a bird! It's a plane! It's a... it's a bird.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Mitä tarkoitat? Videossa olevien parametrien perusteella on mahdollista ihan yksinkertaisella laskutoimituksella päätellä suuntaa-antavia lukemia tuosta nopeudesta.

Mutta miten videoanalyysi saa siitä ilmapallon? Mistä videoanalyysin tekijä tietää tai on varma, että liikkuva kohde on ilmapallo?
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Seison korjattuna. Mitä me täällä sitten ihmetellään? Noin niin kuin yleisesti. Ei kai näin kiivasta keskustelua synny siitä, että oliko kyseessä ilmapallo vai lintu. Tai mikä tahansa arkipäiväinen objekti.

Tuntuu, että tässä vähän kierretään kuin kissa kuumaa puuroa ja vältellään itse asiaa. Samalla valittaen, miten skeptikoille ei kelpaa mikään todiste. Kertoisi nyt joku että todiste mistä, niin voisi arvioida, kelpaako se. Siis se, että mitä sen todisteen pitäisi todistaa. Tähän mennessä itse olet ollut se, jolle ei ole mikään ehdotettu selitys kelvannut.

Vielä vähän vettä kiukaalle: It's a bird! It's a plane! It's a... it's a bird.

Juurihan tässä jauhetaan. Ei tunnu tämän asian skeptikoiltaan löytyvän selvää todistetta siitä, että videoiden kohteet ovat todella ilmapallo, lentokoneen runko tai hävittäjän takavalot. Vedotaan videoanalyyseihin, joissa ei ole huomioitu silminnäkijöitä ja oletetaan, että Pentagon on julkaissut nämä videot vain siksi, että videoissa näkyy vain videoanalyyseissä mainitut asiat.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämän keskustelun tiimoilta ei ole mainittu ulkoavaruuden matkaajista yhtään mitään. Turhan paskanjauhamisen voi jättää pois.

No niin, ymmärsithän sinä. Kun puhutaan UFOista, UAP-ilmiöistä tai USOista, niihin liittyy paljon selittämättömiä tapahtumia.
Ufologit kertoo niiden olevan todisteita mahdollisesta maanulkopuolisesta elämästä kun taas skeptikot järkeilevät ne milloin miksikin.

Sinua on helppo ymmärtää väärin, jos kirjoitat ristiriitaisesti etkä kerro teoriaasi, mitä nuo ovat sitten ovat. Pyysin jo aikaisemmin sinua määrittelemään ufon, mutta en saanut vastausta. Uskoakseni kaikki myöntävät, että tuntemattomat lentävät esineet ovat ufoja. On kuitenkin aivan eri asia väittää, että ne olisivat juuri maanulkopuolista elämää.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Juurihan tässä jauhetaan. Ei tunnu tämän asian skeptikoiltaan löytyvän selvää todistetta siitä, että videoiden kohteet ovat todella ilmapallo, lentokoneen runko tai hävittäjän takavalot. Vedotaan videoanalyyseihin, joissa ei ole huomioitu silminnäkijöitä ja oletetaan, että Pentagon on julkaissut nämä videot vain siksi, että videoissa näkyy vain videoanalyyseissä mainitut asiat.

Kysytään nyt suoraan sitten. Mitä sinä uskot nauhoilla näkyvän? En ainakaan näin pintapuolisesti selaillen löytänyt tälle vastausta. Pahoittelut jos meni ohi.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Sinua on helppo ymmärtää väärin, jos kirjoitat ristiriitaisesti etkä kerro teoriaasi, mitä nuo ovat sitten ovat. Pyysin jo aikaisemmin sinua määrittelemään ufon, mutta en saanut vastausta. Uskoakseni kaikki myöntävät, että tuntemattomat lentävät esineet ovat ufoja. On kuitenkin aivan eri asia väittää, että ne olisivat juuri maanulkopuolista elämää.

Mistä minä tiedän mitä ne ovat. Olen sanonut etten usko niiden olevan ilmakehäilmiöitä ja että uskon silminnäkijöitä, joiden mielestä videolla olevat kohteet ovat U.A.P. Missä minä olen väittänyt henkilökohtaisesti niiden olevan juurikin maanulkopuolelta tulevia aluksia? Sinäkin jauhat ihan turhaa skeidaa tähän väliin.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Kysytään nyt suoraan sitten. Mitä sinä uskot nauhoilla näkyvän? En ainakaan näin pintapuolisesti selaillen löytänyt tälle vastausta. Pahoittelut jos meni ohi.

En ole maininnutkaan muuta kuin juuri sen, etten usko niiden olevan ainakaan ilmakehäilmiöitä ja se perustuu silminäkijöiden lausuntoihin. Myöskin nämä lausunnot eivät tue videoanalyysejä, joista täällä on annettu selityksiä. Muuten en osaa sanoa. Uskon tässä tapauksessa silminnäkijöitä, joiden mielestä videolla esiintyy jotain lentäviä esineitä.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
En ole maininnutkaan muuta kuin juuri sen, etten usko niiden olevan ainakaan ilmakehäilmiöitä ja se perustuu silminäkijöiden lausuntoihin. Myöskin nämä lausunnot eivät tue videoanalyysejä, joista täällä on annettu selityksiä. Muuten en osaa sanoa. Uskon tässä tapauksessa silminnäkijöitä, joiden mielestä videolla esiintyy jotain lentäviä esineitä.

No tässähän ollaan sitten kai kaikki samassa veneessä. En vain oikein ymmärrä sitten sitä hyökkäystä skepsismiä vastaan, kun kyllä tuon varmaan kaikki allekirjoittavat. Selittämättömiä ilmatapahtumia, näinhän se on. Vaikeaa tuosta laitttamani videonkaan perusteella on ainakaan omalla kompetenssilla paljoa enempää sanoa. Edes, että se olisi siinä väitetty lintu. Sanotaan nyt kuitenkin, että pidän sitä lintua todennäköisenmpänä selityksenä, kuin jotain oikeasti mielenkiintoista, mitä esim. UFO-termillä yleensä vihjataan.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
No tässähän ollaan sitten kai kaikki samassa veneessä. En vain oikein ymmärrä sitten sitä hyökkäystä skepsismiä vastaan, kun kyllä tuon varmaan kaikki allekirjoittavat. Selittämättömiä ilmatapahtumia, näinhän se on. Vaikeaa tuosta laitttamani videonkaan perusteella on ainakaan omalla kompetenssilla paljoa enempää sanoa. Edes, että se olisi siinä väitetty lintu. Sanotaan nyt kuitenkin, että pidän sitä lintua todennäköisenmpänä selityksenä, kuin jotain oikeasti mielenkiintoista, mitä esim. UFO-termillä yleensä vihjataan.

Myönnän olleeni alunperin kärkäs, mutta en provosoiva, kuten Redpecka esitti. Mitä olen skeptismiä seurannut ja mukana ollut eri
asioiden tiimoilta, niissä tahtoo ihmisillä usein olevan vain mielipide jostain teoriasta siitä huolimatta, että joku pystyisi jollain tapaa kyseenalaistamaan tämän teorian. Kuten esimerkiksi tässä tapauksessa saa sellaisen kuvan: silminnäkijät ovat ammattilentäjiä, mutta heidän lausuntonsa ovat yhdentekeviä, jos joku keksii laboratoriossa hienon teorian kyseenalaistaakseen UFOn tai UAPn, muttei voi silti suoraan todistaa asian olevan todella niin kuin teoriansa esittää. Tai silminnäkijöiden lausuntoihin ei haluta paneutua. Toki ainahan on myös se mahdollisuus, että vaikka silminnäkijälausunnot näkisi, oma mielipide on jo muodostunut.

Itse en ole UFOja tai muita tunnistamattomia kohtaita nähnyt koskaan, mutta vuosien varrella jotkin tapahtumat ovat saaneet minut vakuuttumaan vähitellen siitä, että jotain omituista ilmassa tapahtuu.
 

redpecka

Jäsen
Itse en ole UFOja tai muita tunnistamattomia kohtaita nähnyt koskaan, mutta vuosien varrella jotkin tapahtumat ovat saaneet minut vakuuttumaan vähitellen siitä, että jotain omituista ilmassa tapahtuu.
Kiinnostus ja tutkiminen ilmiöitä kohtaan vähentää huomattavasti ufojen näkemistä. Ainakin näin on itselleni käynyt kun jokaista auringonlaskussa viilettävää lentsikkaa tai kirkkaana hohtavaa planeettaa en julista ufoksi, saati alienpohjaiseksi. Kuten et sinäkään ilmeisesti.

Niin käsittämättömältä kuin se tuntuukin näinä pekkapoutapäivinä niin vieläkään ei kyetä selittämään kaikkia ilmakehän ilmiötä. Maanjäristysvalot nyt on varmaan jo kaikille tuttu efekti, mutta sekin on aika nuori keksintö. Pallosalamaa ei kai vieläkään ole pystytty todentamaan tai laskemaan vaikka siitä on iät ajat liikkunut tarinaa.

Minä koen nämä asiat jännittäviksi.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mistä minä tiedän mitä ne ovat. Olen sanonut etten usko niiden olevan ilmakehäilmiöitä ja että uskon silminnäkijöitä, joiden mielestä videolla olevat kohteet ovat U.A.P. Missä minä olen väittänyt henkilökohtaisesti niiden olevan juurikin maanulkopuolelta tulevia aluksia? Sinäkin jauhat ihan turhaa skeidaa tähän väliin.
Olet sinä uskomaton tapaus. Yritän kysyä asiallisesti, miten määrittelet ufot. Et vastannut. Sitten lainasin myös kahta viestiäsi, jotka ovat keskenään ristiriitaisia, ja yritin uudestaan saada sinulta selitystä. Siihen vastaat loukkaavasti ja väität minun "jauhavan skeidaa". Mitään "skeidaa" en jauhanut.

Trollien kanssa en keskustele.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Itse en ole UFOja tai muita tunnistamattomia kohtaita nähnyt koskaan, mutta vuosien varrella jotkin tapahtumat ovat saaneet minut vakuuttumaan vähitellen siitä, että jotain omituista ilmassa tapahtuu.

Tähän "jotain omituista" on taas vähän vaikea tarttua, kun se on käytännössä sisällötön kuvaus. Kuulostaa siltä, ettet voi vain uskoa, että nuo ilmiöt voitaisiin selittää mainituilla arkipäiväisillä asioilla, mikä olisi ns. argument from personal incredulity (en osaa enkä jaksa suomentaa). Tässä kohtaa lähtee monella mielikuvitus laukalle, kun se uskomuksen tyhjiö pitäisi jollain täyttää.

Miellän itseni skeptikoksi ja omalta kohdaltani voin sanoa, että silminnäkijätodistukset olisivat tosiaan lähes merkityksettömiä, jos niillä pyritään todistamaan jotain niinkin suuria väitteitä, kuin ei-ihmisperäisiä lentoaluksia. Puhumattakaan siitä, jos tämä sisältäisi yli valonnopeuden matkaamisen Tellukselle tai muuta fysiikan lakeja rikkovaa. Silminnäkijätodistukset ovat jo lähtökohtaisesti todistettavasti epäluotettavia, oli kyseessä minkä alan ammattilainen tai osaaja tahansa, ja todistustaakka vaatisi aika paljon enemmän kuin luotettavinkaan silminnäkijähavainto. Pelkkä virhearvion mahdollisuus on mielestäni jo suurempi, kuin mikään vastaan tullut UFOlogien mielikuvituksen tuotos. Occamin partaveitsi on tässäkin käyttökelpoinen työkalu. Noin siis itse asian näen.

Toki mieli pitää pitää avoinna villeimmille ideoillekin, mutta nähdyt videot ja intoilut eivät ainakaan täällä ole saaneet innostusmittaria värähtämään millään tavalla. Lisäevidenssi kelpaa toki aina.
 

redpecka

Jäsen
Kuulunee tähän ketjuun. Puhun ihmisestä ja aistihavainnoista.

Mulla on tapahtunut lähisukulaisten kanssa, että vertailemme lapsuudessa tapahtuneita juttuja. Suurimmalta osin olemme samaa mieltä tapahtumien kulusta tai ainakin peesaamme jos ei mistään radikaalista kyse ole. Ja välillä sitten tulee joku insidenssi jossa kumpikin väittää itse olleensa paikalla. Fakta on, että vain toinen on oikeasti siellä ollut. Mutta kummankin muistikuvat ovat 110% tosia. Ja koska sukulaiseni on vissiin tyhmiä, luovutan jankkauksen koska konseksukseen tässä ei voi päästä. Itsekseni lasken prosentteja myöhemmin että kummankohan kokemus on totta, lähtökohtana 55-55. Onko se toinen enemmän oikeassa kun se ei kykene kyseenalaistamaan muistijälkiään vai minä joka olen helvetin fiksu?

No, näissä jäädään silminnäkijähavaintojen varaan ja mahdotonta osoittaa joku vääräksi tai oikeaksi. Siinä mielessä siis kuuluu tähän ketjuun, että kun en itse pysty omia muistojani todentamaan mitenkään niin aika kreisiä olisi lähteä uskomaan 60-luvulla sepon ja maijan kalastusretkellä tapahtuviin valoilmiöihinkään.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mutta miten videoanalyysi saa siitä ilmapallon? Mistä videoanalyysin tekijä tietää tai on varma, että liikkuva kohde on ilmapallo?

Eihän hän sano tietävänsä, että kyseessä on ilmapallo. Vaan hän osoittaa, että vastoin kuvailua kohde ei liiku nopeasti lähellä vedenpintaa vaan on korkealla ja lähes paikoillaan. Kohde voisi siis olla esimerkiksi ilmapallo tai lintu, koska nopeus on aika lähellä tuulen nopeutta kuvausaikana. Minulle jää täydelliseksi arvoitukseksi, mikä tämän tulkinnan esittämässäsi aineistossa osoittaa pätemättömäksi. Onko tuosta ko. videosta edes muuta materiaalia kuin konesilmän tallentama kuva?

Mitä silminnäkijähavaintojen luotettavuuteen tulee, niin tämähän on suorastaan briljantti keissi sen osoittamiseksi, miten vajavaiselta pohjalta me näitä aistitulkintojamme teemme. Ilmeisesti kokeneet lentäjätkin hämääntyivät väärän olettaman (kohde on lähellä pintaa) ja tarjolla olevan kuvamateriaalin pohjalta ihan vääriin johtopäätöksiin kuvaamansa ilmiön luonteesta.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Kiinnostus ja tutkiminen ilmiöitä kohtaan vähentää huomattavasti ufojen näkemistä. Ainakin näin on itselleni käynyt kun jokaista auringonlaskussa viilettävää lentsikkaa tai kirkkaana hohtavaa planeettaa en julista ufoksi, saati alienpohjaiseksi. Kuten et sinäkään ilmeisesti.

Niin käsittämättömältä kuin se tuntuukin näinä pekkapoutapäivinä niin vieläkään ei kyetä selittämään kaikkia ilmakehän ilmiötä. Maanjäristysvalot nyt on varmaan jo kaikille tuttu efekti, mutta sekin on aika nuori keksintö. Pallosalamaa ei kai vieläkään ole pystytty todentamaan tai laskemaan vaikka siitä on iät ajat liikkunut tarinaa.

Minä koen nämä asiat jännittäviksi.

Itse katselen taivasta vain siten, että löytäisin sieltä hienoja pilvimuodostelmia tai taivaalla kiitäviä satelliittejä ja tekokuita. Kerran tosin näin työhuoneeni ikkunasta kirkkaana kevätpäivänä taivaalla kolme samalla nopeudella liikkuvaa valkoista pistettä, jotka olivat tietyn etäisyyden päästä toisistaan muodostaen ehkä kolmion. Ajattelin heti, että ne ovat ilmaplloja, mutta sitten mietin, miten ilmapallot voivat liikkua samaan tahtiin ilmassa, jossa täytyisi ottaa huomioon monia muuttuvia tekijöitä. En vaivannut päätäni sen enempää. Aina välillä tämä palaa mieleeni, kuten nyt.

Maanjäristysvalot ovat mielenkiintoinen ilmiö. Lisäksi niihin saattaa kuulua myös usein tuntemattomia ääniä. En juuri kiinnostu kuitenkaan kaikista UFO tai muu uutisista, koska ne eivät sisällä yleensä mitään sen ihmeempää tietoa itse ilmiöstä. Toki massahavainnot kiinnostaa sen verran, että saatan paneutua tarkemmin lukemaan tai katsomaan ihmisten kuvaamia videoita.

Tähän "jotain omituista" on taas vähän vaikea tarttua, kun se on käytännössä sisällötön kuvaus. Kuulostaa siltä, ettet voi vain uskoa, että nuo ilmiöt voitaisiin selittää mainituilla arkipäiväisillä asioilla, mikä olisi ns. argument from personal incredulity (en osaa enkä jaksa suomentaa). Tässä kohtaa lähtee monella mielikuvitus laukalle, kun se uskomuksen tyhjiö pitäisi jollain täyttää.

Ei vain kaikissa tapauksissa voida mielestäni selittää arkipäiväisillä asioilla, kun on esim. paljon videokuvaa mm. massahavainnoista ja siten useampi silminnäkijähavainto. Itse en yritä täyttää näillä mitään tyhjiötä, vaan yritän eri argumenteilla ajatella, mikä olisi loogisin vaihtoehto tapahtumalle enkä voi sivuuttaa kaikissa tapauksissa silminnäkijöiden lausuntoja.
 

Salt

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Taistelevat Irlantilaiset & Golden Boys
Eihän hän sano tietävänsä, että kyseessä on ilmapallo. Vaan hän osoittaa, että vastoin kuvailua kohde ei liiku nopeasti lähellä vedenpintaa vaan on korkealla ja lähes paikoillaan. Kohde voisi siis olla esimerkiksi ilmapallo tai lintu, koska nopeus on aika lähellä tuulen nopeutta kuvausaikana. Minulle jää täydelliseksi arvoitukseksi, mikä tämän tulkinnan esittämässäsi aineistossa osoittaa pätemättömäksi. Onko tuosta ko. videosta edes muuta materiaalia kuin konesilmän tallentama kuva?

Mitä silminnäkijähavaintojen luotettavuuteen tulee, niin tämähän on suorastaan briljantti keissi sen osoittamiseksi, miten vajavaiselta pohjalta me näitä aistitulkintojamme teemme. Ilmeisesti kokeneet lentäjätkin hämääntyivät väärän olettaman (kohde on lähellä pintaa) ja tarjolla olevan kuvamateriaalin pohjalta ihan vääriin johtopäätöksiin kuvaamansa ilmiön luonteesta.

No hyvä, sinä osaat sitten näiden silminnäkijöiden puolesta tehdä oikeita tulkintoja. Minua se ei vakuuta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös