Tasa-arvo ja poliittinen korrektius

  • 928 269
  • 8 038

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival

Enpä tiedä. Olen ilmeisesti osa jotain rakennetta, kun pyrin olemaan törmäämättä keneenkään.
Ihan kiinnostava juttu ja kommentteja. Kasvatuksessa on yhä paljon sukupuolittuneita rakenteita ja odotuksia kiroilusta auton ajamiseen ja takan sytyttämiseen, miesten töihin ja naisten töihin. Näitä olisi muuten hauska kerätä tänne.

Vierastan tosin kovasti tuon jutun yhtä osaa.

Kävelytesti kuitenkin paljastaa, ettei Suomikaan ole täysin tasa-arvoinen maa.

En usko, että yhden ihmisen sadan metrin kävely ja kahden ihmisen törmääminen on kovin tieteellisesti riittävä otanta, eikä sen paljastusta pitäisi journalistisessa artikkelissa liioitellusti esittää. Isompi ryhmä voisi toki tuoda saman tuloksen, ja tasa-arvossa on kyllä meilläkin vielä muuten tekemistä, mutta otannat kuntoon, kiitos.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Teen sellaisen rohkean olettaman, että valtaosalle kaikkien sukupuolten edustajia se on ihan itsestään selvää, että muita väistetään tarvittaessa, ja todellakaan ei tahallaan kävellä päin. Varsinkin tahallaan törmääminen saa pohtimaan, että onko siinä ensin jäänyt kasvatus kesken, ja sitten ihmisen oma fiksuus ei ole riittänyt korjaamaan vajaan kasvatuksen puutteita.

Hyvin harva nainen on painavampi kuin minä. Sen melkein arvaa, mikä on seuraus, jos joku kävelee minua päin niin, etten ehdi reagoida. Toivon, ettei koskaan käy niin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Jaahas, sitä ollaan ilmeisesti kaupungilla kävellessäkin sortaja ja patriarkaalisten rakenteiden ylläpitäjä. Kiva tietää näin kolmelta aamuyöstä.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kasvatuksessa on yhä paljon sukupuolittuneita rakenteita ja odotuksia kiroilusta auton ajamiseen ja takan sytyttämiseen, miesten töihin ja naisten töihin. Näitä olisi muuten hauska kerätä tänne.
Olisi pieni ihme, jos ei olisi. Ei niistä välttämättä eroon pääse, mutta esimerkiksi juuri käytökselle voidaan koettaa luoda odotuksia.

En usko, että yhden ihmisen sadan metrin kävely ja kahden ihmisen törmääminen on kovin tieteellisesti riittävä otanta, eikä sen paljastusta pitäisi journalistisessa artikkelissa liioitellusti esittää. Isompi ryhmä voisi toki tuoda saman tuloksen, ja tasa-arvossa on kyllä meilläkin vielä muuten tekemistä, mutta otannat kuntoon, kiitos.
Mulla oli kanssa kaikenlaista mielessä tuota artikkelia lukiessa. Itse olen sen tyyppinen, etten mielelläni törmäile ihmisiin ja väistän kyllä jos se on mahdollista. Se vain, että väistäminen vaatii sen, että pitää osata lukea vastaantulevan mieltä reitinvalinnasta. Tämä puolestaan on paljon kiinni ihan odotuksista: sitä odottaa kokemusten perusteella vastaantulijoilta tietynlaista käyttäytymistä edessä olevan kohtaamisen suhteen ja sitä sitten alitajuisesti noudattaa(*).

(*) Lisäys: Tässä ennakointijutussa on paljon tekijöitä. Yhteentörmäyksen välttämisessä ja reitinvalinnassa on sellainen piirre, että näet eteen, muttet taakse ja sitä tekee aika paljon oletuksia takana olevasta tilasta sen perusteella, mitä kohti kävelevä ihminen tekee, samoin itse tekee tiettyjä linjauksia sen perusteella, mitä näkee edessä olevan tulossa. Tietynlaiset "nojaamiset", epäröinnit ja muut kertovat, että takana on kaikenlaista muutakin tulossa vastaan ja sitä sitten koettaa linjata itseään niin, että toisella osapuolella on siisti väylä ohitukseen. Tuota käytöstä kun huijaa, niin saa ihmisen törmäämään itseensä.

Miten tämä sitten liittyy mihinkään? On aivan taatusti ihmisiä, jotka näkevät väistämisen jollain lailla häpeällisenä touhuna itselleen. Kun kaksi tällaista ihmistä kohtaa, niin yhteentörmäys on väistämätön. Sitten on lukematon määrä meitä, jotka koettavat sumplia ohitustilanteen kivuttomasti. Sitä voi häiritä sillä, että käyttäytyy poikkeavalla tavalla, jolloin ennakointi pettää.

Olen itse aina silloin tällöin tehnyt mielessä pientä kenttähavaintokoetta isoissa liikennevaloissa, kun molemmilta puolilta lähtevät massat liikkeelle ja miettinyt, miten ihmiset koettavat lomittaa itsensä kulkemaan massojen kohdatessa :)
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Se, että osaa väistää muita, antaa kummasti lisäaikaa vaikka kiekkomatsin erätauolle. Kun osaa ripeästi ”pujotella” tungoksessa keneenkään osumatta saa aina pidemmän tauon kuin se, jonka liike on jäykkää eteenpäin laahustamista ja pahimmillaan muihin törmäilyä.

Ja vilkkailla kaduilla bussipysäkeillä on porukkaa, jotka ovat pian astumassa bussiin (tai bussista on tulossa porukkaa). Näitä hyvä väistellä niin, että omakin matka etenee.

Mutta onneksi lukaisin tätä ketjua, hieman fiksumpaa pohdintaa kuin twitterissä.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Useimmiten joutuu väistämään, kun ihmiset kävelee kahden tai useamman hengen porukoissa kapealla jalkakäytävällä, eikä toinen voi edes hetkeksi näköjään mennä jonoon sen kaverin taakse, kun tulee vastaantulijoita. Siinä sitten molemmat mennään viistottain takit suhisten tai hyppään suosiolla autotielle, jos ei ole liikennettä. Ai saatana, että tämä itsekkyys raivostuttaa. Useimmiten nämä porukat on miehiä, mutta olen myös naisporukoita väistellyt.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos ei ole tietoa, eikä ymmärrystä eikä mitään empatiaa niin epäilemättä on yksinkertaista. Sukupuolidysforia on karu olotila, kuolleisuuskin on ollut huomattava, puhumattakaan kaikesta tietämättömyydestä ja vainosta mitä tämä vähemmistö on historian aikana kokenut. Niin eikö oikeasti voisi tosiaan pohtia ja miettiä toimivia ratkaisuja tähän vai pitääkö kaikki aina loputtomiin tehdä niin kuin oli 1950-luvulla?
Tietoa ja "tietoa" on niin kaikenlaista, mutta edelleenkään ei ole tietoa siitä, kumpi oli ennemmin, muna vai kana.
Ja ei, en provoile. Asia koskee minua lähempää kuin varmasti useimpia täällä.

Ymmärrän, ettei kokemus sukupuolesta aina vastaa peilikuvaa. Mutta jos mietin sitä omilla, omalla tavallaan ainakin useimpien kavereiden mielestä kummallisilla aivoillani, en pääse eteenpäin tästä ajatus mallista:

Jokainen varmaan tiedostaa, etteivät muut näe mitä ihminen ajattelee, itse mukaanlukien. Lisäksi meidän kulttuurissa on konsensus, että yhteiskäyttöisissä pukuhuoneessa ja pesutiloissa on käyttäydyttävä hillitysti ja huomiota herättämättä.
Siis vaikka omat genitaalit eivät vastaisikaan omia ajatuksia, eikö se joka tapauksessa ole helpompi käsitellä siellä omassa päässään kuin tehdä asiasta julkista? Siis että jos kokee olevansa vääränlaisten genitaalien kantajien ympäröimänä, niin niihin huomion kiinnittäminen on joka tapauksessa omalla vastuulla.

Meinaan, että eikö uimahallin mennessään olisi viisainta ja helpointa identifioitua vaikkapa uimariksi ja mennä sillä. Käsitellä tuota ropleemaa sitten muualla.

Noniin. Nyt kun ne kivet ovat ilmassa, niin otan suvaitsevaisuusvaihteen silmään. Vuosikymmeniä uimahallien pukutiloissa ovat asioineet ihmisiä, joiden kehossa on erilaistavuuden tunnusmerkkejä. Raajarikkoja, nysämulkkuja (anteeksi epäkorrekti sana), naisia joilta on poistettu rinta tai molemmat. On jättimäisiä arpia ja minun lapsuudessani varsin harvinaisia kauhistuksia, tatuointeja.

Omassa nuoruudessani häpesin pieniä lihaksiani. En mieluusti esiintynyt vähissä vaatteissa. Eipä silti tullut mieleen, että minulla olisi tullut olla oikeus pulkannarujen sauna- ja suihkutiloihin. Mutta silloin ei ollutkaan somea mistä hankkia "vertaistukea".
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Enpäs ole aiemmin "törmännyt" vastaavaan ongelmaan. Ja että tämä saatiin mies vs. nainen asetelmaksi... Ehkä se oikea taistelupari on hyväkäytöksinen vs. huonokäytöksinen, ja en tiedä onko näille ryhmille haettava tasa-arvoa...
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Ehkä se oikea taistelupari on hyväkäytöksinen vs. huonokäytöksinen

Jäin tätä miettimään myös niinkin, että puhutaanhan esim. kaupoissa "kukkahattujen" huonosta käytöksestä asiakaspalvelijaa kohtaan. Miksei tuo väki olisi kadulla kävellessään tuollaisia? Kunpa tällaisia taistelupareja ei aina edes tarvitsisi muodostaa.

muoks: pieni korjaus, kun näköjään toistan toistan toistan sanoja sanoja, kun koitan sitä punaista lankaa etsiä päästä päähän.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jäin tätä miettimään myös niinkin, että puhutaanhan esim. kaupoissa "kukkahattujen" huonosta käytöksestä asiakaspalvelijaa kohtaan. Miksei tuo väki olisi kadulla kävellessään tuollaisia? Kunpa tällaisia taistelupareja ei aina tarvitsisi edes tarvitsisi muodostaa.
Niinhän se kehä sulkeutuu: Huono käytös on suvaitseville sekä sovinisteille sallittua, jos näin tehdään oikean asian* puolesta.
Hyvin käyttäytyvät ovat nössöjä ja alistuneita.

*määritelmä elää, eikä koskaan vakiinnu
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Niinhän se kehä sulkeutuu: Huono käytös on suvaitseville sekä sovinisteille sallittua, jos näin tehdään oikean asian* puolesta.
Hyvin käyttäytyvät ovat nössöjä ja alistuneita.

*määritelmä elää, eikä koskaan vakiinnu

Jep. Aivojenikin kehä näköjään sulkeutui, kun tuon punaisen langan loogisuutta koitin pohtia. Löydän itsestä aina jotain pientä feministiä, mutta tämä nyt oli pohdittavissa turhan monelta kantilta.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat

Enpä tiedä. Olen ilmeisesti osa jotain rakennetta, kun pyrin olemaan törmäämättä keneenkään.
Oman kokemukseni mukaan ei katso kyllä millään tavalla sukupuolta, että Helsingissä monet ihmiset kävelee kuin kiskoilla päin, jos niitä ei väistä. Nuorehkoista henkilöistä aina ollut kyse. Miehet ja naiset tekevät ihan samaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Oman kokemukseni mukaan ei katso kyllä millään tavalla sukupuolta, että Helsingissä monet ihmiset kävelee kuin kiskoilla päin, jos niitä ei väistä. Nuorehkoista henkilöistä aina ollut kyse. Miehet ja naiset tekevät ihan samaa.
Itse olen aina pyrkinyt kävellessänikin samaan ennakointiin kuin veneillessä tai autoillessa. Väistämään siten, ettei se tunnu väistämiseltä.

6.12. törmäilin tahallaan, kun hipit hihhuloi kotini edustalla. Silloin voi vähän antaa kovaa olkapäätä, jos tullaan kotiin pääsyä estämään ihan tarkoituksellisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos on kiire, niin menen sieltä missä on tilaa.
Jos ei ole kiire, niin törmäyksen uhatessa pysähdyn ensin kuin koripalloilija. Ei ole tähän ikään mennessä kukaan jyrännyt.
 
Tää nyt menee hiukka offariksi, sori siitä, mutta tässä yks päivä sattui tilanne kun molemmat minä ja vastaantulija halusi mennä ns. lyhintä reittiä, eli kadun loivan kurvin sisälaitaa. Siinä oli pakko pysähtyä ihan kokonaan ettei tule kontaktia, vaikka koen että kaverin olisi pitänyt antaa tilaa oikean puolen liikenteen periaatteella. Ei käynyt kuinkaan, mutta annoin perästä päin kuulua. Sanoisin silti että ehkä 7 kymmenestä törmäilijästä on miehiä ja noin puolet tapauksista vahinkoja. Loput nyt vaan kuvittelee omistavansa julkisen tilan.
 

Sj991

Jäsen

Enpä tiedä. Olen ilmeisesti osa jotain rakennetta, kun pyrin olemaan törmäämättä keneenkään.
TÄMÄHÄN ON LOISTAVA UUTINEN!!! Koska minä ja muut yhteiskunnan cuck miehet ja naiset, jotka ovat vain kadulla menossa paikasta A, paikkaan B, pääsemme näkemään kun yhteiskunntamme ALFA urokset ja naaraat ryhtyvät viimeiseen taistoon vallasta ja alkavat törmäilemään toisiinsa kadulla. En olisi uskonut, että tälläistä spektaakkelia pääsee näkemään Game of Thronesin tai ylä-asteen jälkeen.

Pari Pro-vinkkiä vielä yhteiskunnan valtapyramiidin huipulle pyrkiville: Aina kun tapaat uuden ihmisen niin odota, että toinen ojentaa sinulle kätensä ensimmäisenä. Näin näytät että tapaaminen on heille tärkeämpää kuin sinulle. Ja jos olet vaikka ystäviesi kanssa lähdössä kahvilasta baariin niin kävele muita hitaammin niin että he joutuvat sopeutumaan sinun vauhtiisi ja näytät että sinä määräät tahdin.

Hyviä voimaantumisia kaikille ja onnea muiden alistamiseen!
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Päinkävelijöistä keskustelu jatkoajassa on selkeästi laadukkaampaa kuin muualla ja tämä todistaa osaltaan omaa empiiristä tutkimustani aiheesta.

Itse ajattelen paljon ja liikenteessä kulkiessani olen pohtinut tätä päinkävelemistä paljonkin, sillä on kieltämättä ärsyttävää kohdata ihmisiä liikenteessä, joilla ei ole ollenkaan pelisilmää riippumatta liikutaanko kävellen vai jollain kulkuneuvolla. Itse liikkuessani teen jatkuvaa skannaamista ja koitan lukea (peli)tilannetta, kuten esimerkiksi jääkiekkoa pelatessani muinoin. Sanoisin vielä, että se on jopa kohtuu helppoa, sillä jääkiekossa kaikki tapahtuu nopeutetusti kun taas varsinkin kävellen tilanteet on kuin hidastetussa filmissä.

Oman pohdinta tulos on se, että nämä päinkävelijät ja muut pelitilanteet hämmentäjät (henkilön toiminta vaikealukuista) on yksilöurheilijoita tai muuten tietämättömiä tiimityöskentelystä eivätkä ainakaan ole perehtyneet joukkueutheiluun (tai sitten vaan yksinkertaisesti itsekkäitä Ronaldoja). Pelisilmän puute on se juttu sekä myös se, että tällainen ihminen on itsekäs "maailmannapa" ja ei ole mahdollisesti koskaan pelannut mitään joukkueurheilua. Toki osa heistä saattaa olla myös yliväsyneitä (työ, lapset), huono päivä tai hetkellisesti muissa maailmoissaan jolloin annan synninpäästö.

Toki minulla ei ole tästä mitään sen syvempää tieteellistä näyttöä esittää, mutta tämä on oma pohdintani asiasta ja ei yllätä, että olen juuri tällä palstalla käytännössä kaikkien kanssa juuri tästä aiheesta pitkälle samaa mieltä. Sukupuoleen tämä ei liity vaan tämä menee sukupuolikysymyksenä 50/50, jossain määrin jopa painottuen naisiin enemmän.

Samaan porukkaan menee myös etuilijat ja ihmiset, jotka ei päästä julkisissa sisältä poistuvaa matkustajaa ulos ennen kuin itse yrittävät sisään.
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse ajattelen paljon ja liikenteessä kulkiessani olen pohtinut tätä päinkävelemistä paljonkin, sillä on kieltämättä ärsyttävää kohdata ihmisiä liikenteessä, joilla ei ole ollenkaan pelisilmää riippumatta liikutaanko kävellen vai jollain kulkuneuvolla.
Yksilölliseksi pelisilmän puutteeksi luonnehtisin itsekin tätä ilmiötä, ja sellaiseksi jolla ei ole mitään tekemistä sukupuolen kanssa. Välillä saattaa tulla vastaan yksilö, jolla on jotain statusmotiivia taustalla - esimerkiksi jos kahden nuoren testosteronihärän väylät kohtaa ja haluavat katsoa kumpi väistää ensin, tai sitten joku omista pieruistaan voimaantunut feministiprofessori päättää tasa-arvon nimissä jyrätä jääräpäisesti omilla raiteillaan.

Useimmat ihmiset tuolla liikenteessä osaavat luovia niitä kävelylinjoja ennakkoon, vaikka välillä ruuhkassa saattaakin joutua ottamaan selvän sivuaskeleen. Mitään sukupuolinäkökulmaa tässä on vaikea nähdä. Jos tuolla ulkona kävelee joku jannu, joka saa kiksinsä naisia päin kävelemisestä, niin varmasti löytyy sitä vanhan koulukunnan miestä, joka kokee täysin päinvastaisen osaksi ritarillisuutta. Itse ainakin koen miehenä ihan kunniakysymyksenä sen, että väistän erityisesti juuri naisen tieltä pois (koska oven avaamiset naisille yms. olivat osa hyvien tapojen koodistoa, jotka opin nuorena).

Jos on olemassa sellainen ilmiö, että naiset väistävät miehiä enemmän, se tuskin on mikään sukupuolijuttu, vaan liittynee puhtaasti itsesuojeluvaistoon. Pienempi objekti häviää yhteentörmäyksessä isomman objektin kanssa, jonka takia pienempi kokoinen objekti oppii vaistomaisesti valitsemaan kävelylinjojaan paremmin ja aikaisemmin. Näin ollen ilmiön voisi pukea myös muotoon, pienikokoiset ihmiset väistävät isokokoisia ihmisiä enemmän. Toki miehet loistaa yleisesti molemmissa ääripäissä, joten en epäile, etteikö miehet olisi keskimäärin kusipäisempiä ja puusilmäisempiä kuin naiset - vaikka löytyy sinne joukkoon varmaan naisiakin. Eiköhän tuo Irene Naakka ole juuri sitä porukkaa vääntäessään tästäkin asiasta jonkun sukupuolitaiston.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Päinväkelijöistä keskustelu jatkoajassa on selkeästi laadukkaampaa kuin muualla ja tämä todistaa osaltaan omaa empiiristä tutkimustani aiheesta.

Itse ajattelen paljon ja liikenteessä kulkiessani olen pohtinut tätä päinkävelemistä paljonkin, sillä on kieltämättä ärsyttävää kohdata ihmisiä liikenteessä, joilla ei ole ollenkaan pelisilmää riippumatta liikutaanko kävellen vai jollain kulkuneuvolla. Itse liikkuessani teen jatkuvaa skannaamista ja koitan lukea (peli)tilannetta, kuten esimerkiksi jääkiekkoa pelatessani muinoin. Sanoisin vielä, että se on jopa kohtuu helppoa, sillä jääkiekossa kaikki tapahtuu nopeutetusti kun taas varsinkin kävellen tilanteet on kuin hidastetussa filmissä.

Oman pohdinta tulos on se, että nämä päinkävelijät ja muut pelitilanteet hämmentäjät (henkilön toiminta vaikealukuista) on yksilöurheilijoita tai muuten tietämättömiä tiimityöskentelystä eivätkä ainakaan ole perehtyneet joukkueutheiluun (tai sitten vaan yksinkertaisesti itsekkäitä Ronaldoja). Pelisilmän puute on se juttu sekä myös se, että tällainen ihminen on itsekäs "maailmannapa" ja ei ole mahdollisesti koskaan pelannut mitään joukkueurheilua. Toki osa heistä saattaa olla myös yliväsyneitä (työ, lapset), huono päivä tai hetkellisesti muissa maailmoissaan jolloin annan synninpäästö.

Toki minulla ei ole tästä mitään sen syvempää tieteellistä näyttöä esittää, mutta tämä on oma pohdintani asiasta ja ei yllätä, että olen juuri tällä palstalla käytännössä kaikkien kanssa juuri tästä aiheesta pitkälle samaa mieltä. Sukupuoleen tämä ei liity vaan tämä menee sukupuolikysymyksenä 50/50, jossain määrin jopa painottuen naisiin enemmän.

Samaan porukkaan menee myös etuilijat ja ihmiset, jotka ei päästä julkisissa sisältä poistuvaa matkustajaa ulos ennen kuin itse yrittävät sisään.
Viime kesänä jouduin käytännössä samalta joukkuepelipohjalta ajamaan pyörällä mahdollisimman suoraan päin väärää kaistaa ajanutta skuuttaajaa. Tilanne oli luonnollisesti hyvin nopea. Jälkeenpäin tajusin, että luultavasti mikä tahansa muu valinta olisi johtanut jonkinlaiseen vammautumisen. Omaan, tai jonkun muun.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viime kesänä jouduin käytännössä samalta joukkuepelipohjalta ajamaan pyörällä mahdollisimman suoraan päin väärää kaistaa ajanutta skuuttaajaa. Tilanne oli luonnollisesti hyvin nopea. Jälkeenpäin tajusin, että luultavasti mikä tahansa muu valinta olisi johtanut jonkinlaiseen vammautumisen. Omaan, tai jonkun muun.
Itse uskon, että nimenomaan jääkiekosta ja muusta joukkueurheilusta sekä toki kaikesta pelisilmää kehittävästä on hyötyä mm. liikenteessä. Jääkiekossakin suuri osa pelistä liittyy siihen, että nopeassa vauhdissa pitää jatkuvasti laskea ja ajoittaa törmäys vastustajaan tai yrittää ajoittaa, että vastustaja ei aja päin tai vähintään minimoida vahinko. Pää ylhäällä ja silleen. Ne ratkaisut tulee selkärangasta, kuten sinulla kuvaamassasi tilanteessa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Uusi sääntö, joka sallii yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä (ei kaistamerkintöjä) kävelijöille vapaan puolenvalinnan eli jompi kumpi reuna kävelijöille , ja pyöräilijä ohittaa keskeltä, on lisännyt kävelytörmäysten mahdollisuutta. Verrattuna siihen, että pitää valita oikea laita.
Toki vaarallisimpia ovat sähköavusteiset läskipyöräfillaristit.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Uusi sääntö, joka sallii yhdistetyllä kävely- ja pyörätiellä (ei kaistamerkintöjä) kävelijöille vapaan puolenvalinnan eli jompi kumpi reuna kävelijöille , ja pyöräilijä ohittaa keskeltä, on lisännyt kävelytörmäysten mahdollisuutta. Verrattuna siihen, että pitää valita oikea laita.
Toki vaarallisimpia ovat sähköavusteiset läskipyöräfillaristit.
Tänään oli muuten kevään ensimmäinen kerta, kun meinasin jäädä suojatiellä fillaristin alle. Oli mies, takaapäin arvioiden.
 

skode

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakko myöntää että tämä maa alkaa olla enemmän ja enemmän sekaisin. Tasa-arvo valtuutetun kannanotto ala-asteikäisen lapsen kirjoitukseen jossa kerrotaan olevan kaksi sukupuolta.


"Koululla on näin ollen ollut tasa-arvolain nojalla paitsi oikeus myös velvollisuus kieltää oppilastyö, joka on sisältänyt seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä syrjivän ja loukkaavan viestin"
 

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On selvää että sukupuoli-identiteettejä on monia ja ne ovat monisyisiä. Mutta onko sukupuolia enemmän kuin kaksi? Ja jos on niin missä ne raja-arvot menevät?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Pakko myöntää että tämä maa alkaa olla enemmän ja enemmän sekaisin. Tasa-arvo valtuutetun kannanotto ala-asteikäisen lapsen kirjoitukseen jossa kerrotaan olevan kaksi sukupuolta.


"Koululla on näin ollen ollut tasa-arvolain nojalla paitsi oikeus myös velvollisuus kieltää oppilastyö, joka on sisältänyt seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä syrjivän ja loukkaavan viestin"
Koulu: ”kuu kiertää maapalloa”
Tasa-arvovaltuutettu: ”koululla velvollisuus kieltää kyseinen opetus. Voi ajatella myös niin että maa kiertää kuuta. Lisäksi on toksista ajatella, että maa saa pysyä jatkuvasti paikallaan ja kuu joutuu väistelemään ympäri törmäyksiä välttääkseen.”
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös