Kirjoitin toisella foorumilla, mutta sopinee hyvin tännekin:
En ole pitänyt ryhmäidentiteetti-politiikan kielestä ja eetoksesta sitten haman 90-luvun alun jälkeen, kun olin yliopistolla ja törmäsin niihin erinomaisissa Renvall-instituutin Pohjois-Amerikan tutkimuksen seminaareissa ja luennoissa. Silti olen about kaikista uudistuksista ja emansipaatiosta täysin samaa mieltä: on häpeällistä esim. miten tuskallisen hitaasti transoikeuksia on alettu suojella tässä maassa. Omassa teknoutopiassani biologista sukupuolta voisi vaihtaa rutiininomaisesti ja kaikkinaiset suuntaukset, yhdistelmät ja käytännöt olisivat totaalisen sallittuja, elleivät ne rajoita toisten oikeuksia olla mielensä mukaan (tässäkin olisi vielä jäljellä pieniä harmaita alueita ja ristiriitoja, mutta suhteellisen vähän).
Identiteetit ovat kuitenkin häilyviä, dynaamisia, muuttuvaisia, joustavia - yksilöllisiä. Konstellaatiot eivät ole pysyviä, eikä ryhmäjäsenyys ole hyvä perusta elämälle. Olemme monissa ryhmissä, meillä on monia jäsenyyksiä, ja muutumme jatkuvasti. Tarvitsemme mustavalkoisia kategorioita ja lokeroita, selkeitä lakeja, koska emme osaa olla ihmisiksi, mutta näiden on oltava apuvälineitä, suojakeinoja, ei mitään ankkurointeja johonkin monoliittiseen, muuttumattomaan kategoriaan. Ryhmäidentiteetti on olennaisesti vääristävä, yhdenmukaistava - siihen liittyy aina pakosta jotain vallankäyttöä ja pois sulkemista.
En pidä puhdasoppisuuden mittaamisesta jollain viivoittimella tai jostain vanhurskaasta mustavalkoisesta vihasta, retorisesta lyömisestä ja monoliittisesta kategorisoinnista. Toki näitäkin tarvitaan kamppailussa emansipaation ja yksilön vapauden puolesta, mutta näillä välineillä on paha tapa korruptoida, tehdä käyttäjänsä epätodellisen synnittömiksi ja valheellisen puhtaiksi. Vallankäyttäjiksi. Tämä kohdistuu siis moniin nykyajan someaktivisteihin - itse monet vähemmistöt ja marginaaliryhmät ovat edelleenkin laajalti siellä missä ovat aina olleet: vainon, aggressiivisten ennakkoluulojen ja syrjinnän kohteena, jopa siis lännessä. Monilla seuduilla tällä planeetalla he ovat olemassa omina henkilöinään henkensä kaupalla.