Jos ei ole tietoa, eikä ymmärrystä eikä mitään empatiaa niin epäilemättä on yksinkertaista. Sukupuolidysforia on karu olotila, kuolleisuuskin on ollut huomattava, puhumattakaan kaikesta tietämättömyydestä ja vainosta mitä tämä vähemmistö on historian aikana kokenut. Niin eikö oikeasti voisi tosiaan pohtia ja miettiä toimivia ratkaisuja tähän vai pitääkö kaikki aina loputtomiin tehdä niin kuin oli 1950-luvulla?
Tietoa ja "tietoa" on niin kaikenlaista, mutta edelleenkään ei ole tietoa siitä, kumpi oli ennemmin, muna vai kana.
Ja ei, en provoile. Asia koskee minua lähempää kuin varmasti useimpia täällä.
Ymmärrän, ettei kokemus sukupuolesta aina vastaa peilikuvaa. Mutta jos mietin sitä omilla, omalla tavallaan ainakin useimpien kavereiden mielestä kummallisilla aivoillani, en pääse eteenpäin tästä ajatus mallista:
Jokainen varmaan tiedostaa, etteivät muut näe mitä ihminen ajattelee, itse mukaanlukien. Lisäksi meidän kulttuurissa on konsensus, että yhteiskäyttöisissä pukuhuoneessa ja pesutiloissa on käyttäydyttävä hillitysti ja huomiota herättämättä.
Siis vaikka omat genitaalit eivät vastaisikaan omia ajatuksia, eikö se joka tapauksessa ole helpompi käsitellä siellä omassa päässään kuin tehdä asiasta julkista? Siis että jos kokee olevansa vääränlaisten genitaalien kantajien ympäröimänä, niin niihin huomion kiinnittäminen on joka tapauksessa omalla vastuulla.
Meinaan, että eikö uimahallin mennessään olisi viisainta ja helpointa identifioitua vaikkapa uimariksi ja mennä sillä. Käsitellä tuota ropleemaa sitten muualla.
Noniin. Nyt kun ne kivet ovat ilmassa, niin otan suvaitsevaisuusvaihteen silmään. Vuosikymmeniä uimahallien pukutiloissa ovat asioineet ihmisiä, joiden kehossa on erilaistavuuden tunnusmerkkejä. Raajarikkoja, nysämulkkuja (anteeksi epäkorrekti sana), naisia joilta on poistettu rinta tai molemmat. On jättimäisiä arpia ja minun lapsuudessani varsin harvinaisia kauhistuksia, tatuointeja.
Omassa nuoruudessani häpesin pieniä lihaksiani. En mieluusti esiintynyt vähissä vaatteissa. Eipä silti tullut mieleen, että minulla olisi tullut olla oikeus pulkannarujen sauna- ja suihkutiloihin. Mutta silloin ei ollutkaan somea mistä hankkia "vertaistukea".