Nämä sinun prosentit varmaan pohjautuu johonkin? Jos ne nyt on ihan täysin hatusta, niin en näe mitään järkeä spekuloida asialla. Minun on todella vaikea uskoa että potentiaalisten ero olisi tuollainen.
Jääkiekon katsojista ~85-90 prosenttia on miehiä, eli naisia on 10-15 %. Urheilun katsojista ~40 % on naisia. Myös TPS on omassa katsojakokemustutkimuksessaan halunnut tutkia korostetusti vähän tai ei ollenkaan käyvien ihmisten kokemuksia ottelutapahtumasta. Todellinen ero on siis jopa suurempi kuin noissa ylemmissä lukemissa. Tarkkaa lukemaa potentiaalisista katsojista on vaikea arvioida, mutta suuruusluokka kertoo paljon. Jos miehistä jääkiekkoa paikan päälläkin seuraa jo merkittävä osa potentiaalisista, ja naisten kohdalla luku on huomattavasti pienempi, niin onneksi TPS on tässä jo älynnyt huomioida heitä tavoitteissaan. Ikävä että kaikki täällä eivät näytä kokevan asiaa tärkeäksi.
Näitä lukemia voi sitten suhteuttaa potentiaalisiin katsojamääriin. Voisi esimerkiksi muistuttaa perusteena siitä, että tosiaan HC TPS:n matseihin kulkeutuu hyvin vähän naisia, mutta jos näistä potentiaalisista miettii esimerkiksi perheitä, niin useimmissa niistä löytyy kaksi eri sukupuolta olevaa vanhempaa. Todennäköisesti he yhteensä käyvät enemmän matseissä kuin ei-juniorivanhemmat, mutta onpahan vielä iso ero.
Joten onneksi ainakin TPS miettii kiekkoa naistenkin kannalta, mutta vielä on matkaa.
En tiedä vastausta ensimmäiseen kysymykseesi. Aikoinaan ainakin ringette oli alueella paljon suositumpaa tyttöjen/naisten jääurheilulajeista, oliko ihan pääsarjassa samaan aikaan Turku Ringette, RNK, VG-62. Nykyisellään en tiedä siitäkään. Kuinka suuren talousvaikutuksen epäilet piilevän täällä naisjääkiekon takana? Ja kuinka suuren merkityksen lasket sille laahaavaan talouteen?
Minä lasken, että jokainen kiekkoilusta kiinnostuva nainen olisi plussaa koko TPS:n jääkiekolle, ja heitä on paljon, about puolet kansasta ja Turun väkimäärästä.
Mielestäni vastasin jo tähän, en usko merkittävästi muuttavan asiaa suuntaan tai toiseen.
:)
No koska se naisten alkoi sitten kehittymään? Muistaakseni olen lukenut jotain historiikkia, että TPS:n jääkiekon puuhamiehet ja joukkueen jäsenet itse rakensivat katsomoja Turun Urheilupuistoon aluksinäihin matseihin, että kiinnostuneet pääsisivät katsomaan.Ei tullut annettuna mistään.
Nythän ei ole kukaan esittänyt, että naisille pitäisi rakentaa oma halli. Vaan että muun muassa sinä voisit korjata asennettasi sen suhteen, onko oikein vaatia että naiskiekko olisi tässä lyhyemmässä ajassa voinut mitenkään kehittyä tämän lähelle miesten kiekkoa, kaikilta kanteilta?
Kyllä minä sanoisin että ilmiönä esimerkiksi Turun MM-kisat ja MM95 rakensivat kiekkohalleja hieman annettunakin, myös sellaisiin paikkoihin, missä se on paljon myös rasittanut kuntien ja kaupunkien taloutta. Ja toki tuonutkin paljon, mutta tiedämme että jääkiekkoseurat ovat esimerkiksi tuosta vain saaneet miljoonien markkojen ja eurojen korottomia lainoja remontteihin ja rakentamisiin. Eikä siinä mitään, aika on ollut toinen ja Putin kurissa. Mutta kuten sanottu, miesten lätkällä ON myös ollut aikamoinen veljestyöntö takana, ihan jokaista ei ole omin käsin raataen suolle raivattu.
Tässä on taas tälläinen simpassimaisuus sinulta. Eli eikö tästä tasosta saa keskustella vai mikä näiden idioottimaisuuksien idea on?
Meillä näyttää olevan erilainen käsitys siitä, mikä on keskustelua, kun se sinulla paikoin näyttää naisten paikan osoittelulta ilman mitään pyrkimystä aiheen mukaiseen keskusteluun. Siitä kritiikki.
Minulle on täysin epäselvää, miten sen pelin taso nousee tai laskee tässä keskusteluketjussa käytyjen keskustelujen perusteella. Edelleen eikö naisjääkiekon tasosta saa keskustella koska se ei ole tasa-arvoista, koska he häviävät pojille?
Jotta voisi päästä kehittämään tasa-arvoa, täytyy ymmärtää historiaa, miten tähän nykyhetkeen on tultu, ja sitten sen pohjalta miettiä tavoitteita vaikkapa tasa-arvon tai TPS:n koko seuran yleisömäärän kehityksen suhteen.
Instagram-tuloksen copypaste ei yleensä täytä laadukkaan keskustelun kriteerejä.
Mitä ihmettä? Lue nyt mitä kirjoitin siitä tukemisesta ja yritä ymmärtää lukemasi.
Jos jokin on "sinulle täysin merkityksetöntä", niin on vaikeaa uskoa muihin kuin negatiivisiin motiiveihin tässä taso- ja tasa-arvokeskustelussa, siltä osin.