Minä olen ensimmäisenä valmis myöntämään, että USA on ollut suht tuhoisa esim. Lähi-Idässä ja muuallakin kolmannessa maailmassa. Mutta Euroopassa ja suurten globaalien roistovaltioiden tasapainottajana ja rajoittajana ei vaan liberaalidemokratian elintärkeä arsenaali. Menneisyyden, pysähtyneisyyden ajan mies: Tuomiojan Erkki ei enää ole vuosikausiin ollut edistyksen merkki.
Amerikan "tuhoisuudesta" Lähi-idässä voidaan olla montaa mieltä. Arabien suuren ystävän, Tuomiojan Erkin mielestä Lähi-itä olisi varmasti yksi suuri onnela, ilman Amerikkaa. Eräs amerikkalainen diplomaatti lohkaisi minulle: Irakissa syrjäytimme Husseinin ja valloitimme maan. Kaikki meni päin vittua ja maailma syyttää siitä meitä. Libyassa syrjäytimme Gaddafin vallasta, mutta emme valloittaneet maata. Kaikki meni päin vittua ja maailma syyttää siitä meitä. Syyriassa emme syrjäyttäneet Assadia emmekä miehittäneet maata. Kaikki meni päin vittua ja taas syytettiin meitä. Tämä tunnetaan "vitsinä" aika yleisesti, mutta kyseinen amerikkalainen totesi, että tätä on olla maailman johtovaltio, teet jotain niin huudetaan imperialistiksi ja jos et tee mitään, niin huudetaan diktaattorien tukijaksi.
Totta kai amerikkalaiset ovat möhlineet operoidessaan Lähi-idässä, mutta olen 100% varma, että valitessaan x:n sijasta y:n, lopputulos (nyky)eurooppalaisten näkökulmasta olisi aivan sama. Tämä ei johdu eurooppalaista, vaan Lähi-idässä toimitaan aivan erilaisella kulttuuritaustalla, jossa ei sekä x tai y tuota sitä lopputulosta, jonka amerikkalaiset toivovat tai eurooppalaiset hyväksyisivät. Siten USA:n arvostelu on kohtuutonta.
Persian shaahia Tuomioja vastusti kyltti kädessä ja pää punaisena. Amerikka toki tuki shaahia, mutta mitä tuotti vuoden 1979 vallankumous? Muuttuiko tavallisen teheranilaisen kadunkulkijan elämä parempaan vai huonompaan suuntaan shaahin kaaduttua? Googlesta voitte vertailla Teheranin katukuvaa 1970-luvulla 2000-luvun kuviin. Erityisesti naisten pukeutumisessa on "pikkuisen" eroa. Toki shaahi käytti kovia otteita oppositiota kohtaan ja maassa oli tuhansia poliittisia vankeja. Valtakautensa alkupuolella Mohammad Reza Pahlavilla oli aito halua tehdä Persiasta moderni länsimaa, matkia Ataturkin Turkkia. Taloudellisten ja sosiaalisten uudistusten (mm. naisten vapauksien vahvistaminen) lisäksi hän meni tunnustamaan Israelin valtion olemassaolon. Shaahia alkoivat vihata niin Neuvostoliiton tukemat (yllätys yllätys) kommunistit, kuin shiialaiset islamistit. USA tuki shaahia, vaikka tämän otteet kovenivat, koska vaihtoehdot olivat vielä paskempia. Sama tilanne on mm. nykypäivän Saudia-Arabiassa, perseilevällä johdolla on vielä huonommat vaihtoehdot taustalla.
Mielestäni historian valossa ja potentiaaliinsa nähden USA on ollut aika säyseä ja kohtuullinen supervalta, jopa Lähi-idässä.