2. "Ohituskaistalla roikkuminen" on usein tieliikennelain vastaista ja tästä pitäisi antaa sakot, jos poliisi vaivautuisi. Tieliikennelain mukaan ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Eli jos ei vaihda takaisin oikealle kaistalle, vaikka siinä olisi tilaa, syyllistyy liikennerikkomukseen.
3. Osin samaa aihetta ja täälläkin paljon puhuttu, mutta hyvin huomattava osa ihmisistä kuvittelee, että esimerkiksi Kehällä on sama kumpaa kaistaa ajaa. Kun nyt oikein sitä lakia luketaan, niin tieliikennelain mukaan jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla. Eli kehälläkin se vasen kaista on ohituskaista. Sitä mitä näkee paljon, että ajetaan kehällä vasenta kaistaa täysin samaa vauhtia oikealla kaistalla ajavan kaista. Kai se on kiva ajaa samaa tahtia jonkun kaverin kanssa, mutta sen lisäksi että tuo on tieliikennerikkomus, on se myös rikos ihmisyyttä vastaan.
Uusi tieliikennelakihan suhtautuu näihin tilanteisiin eri tavoin kuin aiemmin voimassa ollut, eli ehdotonta oikealla ajamisen vaadetta ei enää ole, vaan "ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti."
Tätä kevennettiin tietoisesti juuri mm. kehäteitä ja kaupunkiajoa ajatellen, ja ajettaessa käytännössä suurinta sallittua nopeutta vaaran tai haitan tunnusmerkki ei täyty, vaikka ajaisit koko matkan vasenta kaistaa. En sano tällä, että se erityisen suositeltavaa olisi, mutta liikennerikkomus ei nykylailla synny esimerkiksi mainituilla kehäteillä juuri koskaan.