Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 979 924
  • 12 217
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Valkeakoskella on aamuyöstä vähän "käyttäydytty liikenteessä" - Poliisin tiedote. Spekuloimatta nyt yhtään sillä, onko pyöräilijä vetänyt ristiltä yli huolimattomasti, kännissä, tai mitä vaan, niin jo on miehekäs suoritus auton kuljettajalta. Toivottavasti löytyy selkärankaa ilmoittautua edes myöhemmin, jos tilanne on vetänyt shokkiin tai jotain vastaavaa.
Nyt on poliisi ottanut epäillyn kiinni. Kuljettajaa epäiltiin aiemmin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta. Nyt epäillyn rikoslistaan lisättiin myös epäily rattijuopumuksesta, huumausaineen käyttörikoksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.

Sellanen tapaus.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Nyt on poliisi ottanut epäillyn kiinni. Kuljettajaa epäiltiin aiemmin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta. Nyt epäillyn rikoslistaan lisättiin myös epäily rattijuopumuksesta, huumausaineen käyttörikoksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.

Sellanen tapaus.
ULLATUS! Jotain kultalusikka perseessä syntyneitä piripäitä bemarin täydeltä tietenkin koheltamassa. Uhrina ilmeisesti nuorehko perheellinen mies, jolla pieni lapsi - kuinkas muutenkaan. Voi perkele, kuinka pistää vihaksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
ULLATUS! Jotain kultalusikka perseessä syntyneitä piripäitä bemarin täydeltä tietenkin koheltamassa. Uhrina ilmeisesti nuorehko perheellinen mies, jolla pieni lapsi - kuinkas muutenkaan. Voi perkele, kuinka pistää vihaksi.
Selviää ehdollisella ja vahingonkorvauksilla, joita ei piripää tule koskaan maksamaan.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Näinhän siinä käy, että rangaistus tulee olemaan ehdollista ja siihen sakkoja, jotka valtio eli veronmaksajat maksaa. Sitten ihmetellään, miksi usko suomalaiseen oikeuskäytäntöön jälleen horjuu. Näistä tapauksista pitäisi tulla minimissään se 5 vuotta vakeutta, mikäli on ilman aiempia rötöksiä, mikäli niitä taas on, niin sitten puhutaan jo kymmenestä vuodesta. Eihän se omasiten suruun juuri auta, mutta antaisi ainakin signaalin, että rikoksesta myös rangaistaan. Bemari oli nyt harmaa, varmaan 8 kertaa 10:stä se on musta.

Eilen opettaessani nuorinta ajamaan, niin yksi kyseisen automallin omistaja heittii ohitse ehkä noin 120-130km/h vauhdilla rajoituksen ollessa 60 ja meidän vauhti vakionopeusäätimellä 65. Kyseinen nuori mies jäi seuraavaan risteykseen ruuhkaan ja köröttelimme ohitse ajkettuamme suoraan ja hänen odottaessa mahdollisuutta kääntää sivutielle.

Maanantaina kaksi tapausta, jossa ensimmäisessä BMW-kuski ohitti meidät liikenteenjakajan väärältä' puolelta raivokkaasti kiihdyttäen. Toisessa automerkki vaihtui nuorten miesten ajellessa 50km/h alueella ehkä noin 120-140km/vauhdilla ohitse. Tämä on siis jokapäiväistä lähes.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Minun mielestäni pitäisi olla niin, että jos syytteessä törkeästä rattijuopumuksesta sekä kuolemantuottamuksesta (toisin sanoen ajat kännissä jonkun päälle siten, että uhri kuolee), niin jos törkeä rattijuopumus näytetään toteen, niin kuolemantuottamus korottuisi automaattisesti tapoksi ja tuomiot sitä mukaa.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Näitä "kimiräikköisiä" on kyllä jonkun verran mutta jos tässä hurjasteluun viitataan niin enemmän näen stereotypisiä bemari ja audikuskeja kaikista ikäluokista jotka ajavat vauhdikkaasti tuolla, harvemmin onneksi aiheuttavat vaaraa muille.

Jos ei nyt joka päivä, mutta vähintään joka viikko saa itse pelastaa ohittavan ja vastaantulevan hengen jarruttamalla ja/tai väistämällä pientareelle ja yleensä ohittava auto on saksalainen premium tai Volvo. (Eihän se suinkaan automerkin vika ole.)

Että sikäli kyllä niitä vaaranaiheuttajia näkee, kun tarpeeksi ajelee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään Lahdentiellä motarilla neljän ruuhkassa BMW ajeli vasenta kaistaa alinopeutta ohittaen rekkoja ja kuorma-autoja rauhalliseen tahtiin varmaan 10-20 kilometrin matkan keräten taakse pitkää letkaa. Oli monta paikkaa vaihtaa myös hetkeksi oikealle kaistalle päästämään takana tulevia ohi, mutta ei tätä tehnyt. Sitten kun raskas liikenne oli ohitettu niin vaihtoi viimein oikealle kaistalle jolloin se kaasukin löytyi yhtäkkiä ja nopeus nousi arviolta 20-30 km/h. En ymmärrä mikä tässä oli järki.

Mainitsin automerkin, koska yleensä BMW-kuskit eivät erotu ajamalla liian hiljaa.
 

444

Jäsen
Minun mielestäni pitäisi olla niin, että jos syytteessä törkeästä rattijuopumuksesta sekä kuolemantuottamuksesta (toisin sanoen ajat kännissä jonkun päälle siten, että uhri kuolee), niin jos törkeä rattijuopumus näytetään toteen, niin kuolemantuottamus korottuisi automaattisesti tapoksi ja tuomiot sitä mukaa.
Suomessa valitettavasti känni on lieventävä asianhaara. Eihän sitä nyt päissään voi niin selvästi ajatella ja siten on vähän itsekin tilanteen uhri. Joku sen juoman sen kännitunarin kurkkuun taas kaatoi. Pitää tuntea sääliä sitä alkoholistia kohtaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten kun raskas liikenne oli ohitettu niin vaihtoi viimein oikealle kaistalle jolloin se kaasukin löytyi yhtäkkiä ja nopeus nousi arviolta 20-30 km/h. En ymmärrä mikä tässä oli järki.
Usein kun näitä omituisesti käyttäytyviä kuljetajia havaitsee, ja syy paljastuu, niin se on se että kännykkä on korvalla. Se mikä ei avaudu on että näillä pääsääntöisesti on uusi tai uudehko auto alla ja niissä taitaa olla kaikissa bluetooth yhteydet, jotka mahdollistavat tehdasvalmisteiset hands freet. Miksi niitä ei käytetä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tänään Lahdentiellä motarilla neljän ruuhkassa BMW ajeli vasenta kaistaa alinopeutta ohittaen rekkoja ja kuorma-autoja rauhalliseen tahtiin varmaan 10-20 kilometrin matkan keräten taakse pitkää letkaa. Oli monta paikkaa vaihtaa myös hetkeksi oikealle kaistalle päästämään takana tulevia ohi, mutta ei tätä tehnyt. Sitten kun raskas liikenne oli ohitettu niin vaihtoi viimein oikealle kaistalle jolloin se kaasukin löytyi yhtäkkiä ja nopeus nousi arviolta 20-30 km/h. En ymmärrä mikä tässä oli järki.

Mainitsin automerkin, koska yleensä BMW-kuskit eivät erotu ajamalla liian hiljaa.
Tätä näkee aika paljon, joskus itsekin syyllistyn vastaavaan mutta en puhu silloin alinopeudesta. Saatan ohittaa pitkänkin letkan motarilla "järkevällä" mittarin mukaan 10kmh ylinopeudella, enkä mene ahtaisiin (rekkojen)väleihin jos takana ei malteta hetkeä ja mua ohittava on myös jono johon taas olisi vaikea päästä väliin. Tähän liittyy vielä melkein aina se että mun edessä jonkun matkan päässä on auto niin se kiirehtivä pääsisi vain 100m eteenpäin.
Pahoittelut tästä alle minuutin jumittamisesta.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Tänään oli lähellä isompi onnettomuus motarilla. Ohituskaistan alettua lähdin ohittamaan hitaampaa ja itsellä nopeutta mittarin mukaan about 110, rajoitus 100. Haivaitsin että takaa tulee joku vähän kovempaa niin lähdin vaihtamaan takaisin oikealle kaistalle kun katsoin sivupeilistä että ohittamani auto oli riittävän takana. Vilkku päälle ja kaistaa vaihtamaan kunnes oikealta sujahtaa ohi tämä perässä tullut aivan tajutonta vauhtia noin 0,5 metrin päästä. Minusta ohi mentyään pujotteli vielä muitakin autoja ohi oikealta ja vasemmalta. Kyllä vituttaa tuommoiset reikäpäät liikenteessä. Onneksi selvittiin säikähdyksellä tällä kertaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä näkee aika paljon, joskus itsekin syyllistyn vastaavaan mutta en puhu silloin alinopeudesta. Saatan ohittaa pitkänkin letkan motarilla "järkevällä" mittarin mukaan 10kmh ylinopeudella, enkä mene ahtaisiin (rekkojen)väleihin jos takana ei malteta hetkeä ja mua ohittava on myös jono johon taas olisi vaikea päästä väliin. Tähän liittyy vielä melkein aina se että mun edessä jonkun matkan päässä on auto niin se kiirehtivä pääsisi vain 100m eteenpäin.
Pahoittelut tästä alle minuutin jumittamisesta.
Joo tämä on toki fine. Ei mitään pahaa eikä oikeastaan sama asia. Nyt tätä kesti varmaan jotain vajaa 10 minuuttia ja nopeusmittari pyöri 100 km/h ympärillä kun rajoitus oli 120 km/h. Sitten se ylinopeus löytyi kuitenkin oikealla kaistalla ohitusten jälkeen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mulla on tapana myös tuo, että jään siihen ohituskaistalle, jos siinä kohtuullisen matkan päässä on seuraava rekka ohitettavaksi. Yksi tapaus tulee tästä jonkun vuoden takaa mieleen ihan vastaavassa tilanteessa, kun takaa tulleella ei maltti riittänyt ja koukkasi oikean kaistan kautta kauheata kyytiä ohi. Pitkät tuijotukset perään vielä.

Eilen 7-tiellä jossain Porvoon tai Loviisan paikkeilla tuli vastaan moottoripyörä, joka meni sellaisena ohjuksena ohi, että en ihmettele yhtään, jos vauhtia oli yli 200 km/h. Nuo moottoripyörät on kyllä kanssa ja oma lukunsa, ja heillä on kuskien mielestä ilmeisesti ihan omat liikennesääntönsä.

Jännä, että tuolla Lapin reissulla kaikki moottoripyöräilijät ajeli ihan normaalisti kaikkien rajoitusten mukaan ja muutenkin siististi, mutta täällä etelässä nämä kaaharit on melkein enemmän sääntö, kuin poikkeus. Vauhtia on aivan vitusti, ja sen lisäksi tehdään ihan ihmeellisiä ohituksia.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tänään oli lähellä isompi onnettomuus motarilla. Ohituskaistan alettua lähdin ohittamaan hitaampaa ja itsellä nopeutta mittarin mukaan about 110, rajoitus 100. Haivaitsin että takaa tulee joku vähän kovempaa niin lähdin vaihtamaan takaisin oikealle kaistalle kun katsoin sivupeilistä että ohittamani auto oli riittävän takana. Vilkku päälle ja kaistaa vaihtamaan kunnes oikealta sujahtaa ohi tämä perässä tullut aivan tajutonta vauhtia noin 0,5 metrin päästä. Minusta ohi mentyään pujotteli vielä muitakin autoja ohi oikealta ja vasemmalta. Kyllä vituttaa tuommoiset reikäpäät liikenteessä. Onneksi selvittiin säikähdyksellä tällä kertaa.
Harvemmin onneksi näitä näkee. Mutta lähivuosilta muistan muutaman.

Länsiväylällä kun molemmilla kaistoilla ajoi autot norminopeutta, eli ihan sallitun puitteissa ohitus niin uudella perheautolla yllättävä veto ja oikealta pientareelta ohi niin että hiekat pöllyää. Se tuli puskista en olisi osannut tuota odottaa.

Porvoon motarilla tuli vastaan arviolta noin 150kmh iso vanha perheauto, etuikkanasta luu ulkona nuorella kuljettajalla ja siviilipoliisi perässä pysäytysvilkkuineen. Eikä tehnyt elettäkään pysähtyäkseen, kova jätkä.

Vaarallisin näistä mulle oli kun ohitin hiukan vastaavassa tilanteessa kuin yllä kerroin jonoa enkä mennyt heti väliin kun tuli mahdollisuus, niin takana tulevat pari jätkää lähti oikealta ohi niin että autojen välissä oli max 0,5 metriä, eli kiilasi sinne mun viereen oikealle ja ei siinä vielä mitään, kaasu pohjaan ja ihan tuurilla eteen ettei autot osunut ja ehdin nostaa sen verran.

Saa olla valppaana liikenteessä ettei joudu näiden mukana metsähallituksen puolelle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi tapaus tulee tästä jonkun vuoden takaa mieleen ihan vastaavassa tilanteessa, kun takaa tulleella ei maltti riittänyt ja koukkasi oikean kaistan kautta kauheata kyytiä ohi.
Lahden motarilla Latvian rekkarissa oleva citymaasturi tempaisi ohi vasemman penkereen kautta. Silloin pelotti.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Minkä takia? Jos ehdit hyvin välissä oikealle kaistalle niin mikset vaihda välillä oikealle, etenkin jos näet, että joku on takana?
No jos mulla on se n. 10 km/h ylinopeutta, joka tuossa tilanteessa usein on, niin turha siellä takana on silloin vinkua, jos ei pääse kovempaa, kun molemmat jo valmiiksi ajetaan ylinopeutta.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No jos mulla on se n. 10 km/h ylinopeutta, joka tuossa tilanteessa usein on, niin turha siellä takana on silloin vinkua, jos ei pääse kovempaa, kun molemmat jo valmiiksi ajetaan ylinopeutta.

Jotenkin tämä vastaus ei yllätä minua mitenkään. Olen aina ihmetellyt, mitä näiden tientukkojen päässä liikkuu, ja olenkin ajatellut seuraavien skenaarioiden olevien todennäköisimpiä.

- räplätään kännykkää tai muuten ei seurata yhtään mitä ympärillä tapahtuu
- kaistanvaihto jännittää niin kovasti, että yritetään minimoida kaistanvaihdot (tällöin suosittelisin lisää ajoharjoittelua / ajotunteja)
- leikitään kansalaispoliisia ja ajetaan sillä Nissanilla mittarin mukaan 0-10 km/h yli sallitun eli todellisuudessa usein alle nopeusrajoituksen ja tällä perustellaan itselleen, ettei kenelläkään "kiireisellä" voi olla mitään asiaa ohi, koska juuri sinä olet oikea taho määräämään sen, mikä on kyseisellä tieosuudella maksiminopeus.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Usein kun näitä omituisesti käyttäytyviä kuljetajia havaitsee, ja syy paljastuu, niin se on se että kännykkä on korvalla. Se mikä ei avaudu on että näillä pääsääntöisesti on uusi tai uudehko auto alla ja niissä taitaa olla kaikissa bluetooth yhteydet, jotka mahdollistavat tehdasvalmisteiset hands freet. Miksi niitä ei käytetä.

Olen muuten huomannut, tänään viimeeksi aamulla, että osassa BMW-malleja ei ole ollenkaan vakiona suuntamerkkiä, toki eiohän näiden parempien autoilijoiden tarvitsekaan niitä käyttää, mutta ilmeisesti se myös puuttuu autosta ja pitää ostaa lisävarusteena.

Joudun viikonloppuna ajamaan liian paljon, joten pitääpä tehdä aito tutkimus huonokäytöksisistä autoista/ autoilijoista. Enkä nyt itsekään tietysti aina ole ollut pyhimys, mutta pyrin silti pitämään perusasioista kiinni ajaessa, en aja puskuriin kiinni, ellen ohita mahdollisimman nopeasti, en tule kolmion takaa eteen, käytän suuntamerkkiä (myös liikenneympyrästä poistuttaessa) ja nopeurajoituksia en riko yli rikesakkorajan, osaan myös vaihtaa lyhyet valot päälle kaverin tullessa vastaan.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Jotenkin tämä vastaus ei yllätä minua mitenkään. Olen aina ihmetellyt, mitä näiden tientukkojen päässä liikkuu, ja olenkin ajatellut seuraavien skenaarioiden olevien todennäköisimpiä.

Mielestäni ajattelet nyt väärin. Jos ajaa jo ylinopeutta ja ohittaa vaikka sitä rekkajonoa, niin ei silloin ole mikään velvollisuus laskea ohitse, jotain joka haluaa ajaa vielä suurempaa ylinopeutta. lahden moottoritie on usein hyvin ruuhkainen ja jos lasket siinä jonkun kaahaavan ohitse, niin seuraava autoilija yleensä iskee raon kiinni ja sitten köröttelet jonkin aikaa rekkojen perässä.

Järkevämpi on pysyä ohituskaistalla ja jatkaa jonon ohitse, toki voi lisätä hiukan omaa vauhtia, jolloin ohitus nopeutuu. Tuolla on niin runsaasti "vatipäitä", jotkas ajattelevat vain sitä, että minun pitää ajaa aina muita kovempaa, että ei me nyt niiden ehdoilla tuolla liikenteessä olla.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni ajattelet nyt väärin. Jos ajaa jo ylinopeutta ja ohittaa vaikka sitä rekkajonoa, niin ei silloin ole mikään velvollisuus laskea ohitse, jotain joka haluaa ajaa vielä suurempaa ylinopeutta. lahden moottoritie on usein hyvin ruuhkainen ja jos lasket siinä jonkun kaahaavan ohitse, niin seuraava autoilija yleensä iskee raon kiinni ja sitten köröttelet jonkin aikaa rekkojen perässä.

Lainaamani kirjoittaja puhui tilanteesta jossa kohtuullisen matkan päässä on seuraava rekka. Hieman eri tilanne kuin jos ohitat jotain rekkajonoa. Ja tottakai sillä on vaikutusta, kuinka paljon on liikennettä. Mutta kun näitä vasemman kaistan roikkujia näkee valitettavan usein myös vähäisen liikenteen aikaan, seuraavan ohitettavan rekan ollessa satojen metrien päässä.

En vaan ymmärrä, mikä tarve on olla tarkoituksella joustamaton liikenteessä ja hankaloittaa tieten tahtoen muiden liikkumista.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
No jos mulla on se n. 10 km/h ylinopeutta, joka tuossa tilanteessa usein on, niin turha siellä takana on silloin vinkua, jos ei pääse kovempaa, kun molemmat jo valmiiksi ajetaan ylinopeutta.
En usko, että sulla on sitä 10 kilsan ylinopeutta. Itse nimittäin ajan motarilla aina 126-128 kilsaa tunnissa ja vain kaaharit tulevat ohi. Olen aina valtaosaa paljon nopeampi. Juju on mittarivirheen huomioon ottamisessa. Mulla on oikeastaan aina motari- ja maantiereissuilla kännykästä mapsin reitti käytössä, koska se näyttää tarkan nopeuden (ja se on todella tarkka). Mun autossa 127 km/h on n. 135+ km/h mittarissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en ole koskaan ymmärtänyt, mikä ihmeen kansalaisoikeus tai jopa -velvollisuus on rikkoa lakia jatkuvasti ja vielä julistaa sitä netissä + valittaa sellaisista henkilöistä, jotka eivät niin tee.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Liikenteessä näkee aika usein näitä +140 km/h ajavia kavereita, jotka ovat juuri niitä jotka tulee roikkumaan aivan takapuskuriin kiinni ja siinä ohituskaistalla ei saisi sekuntiakaan olla ketään muita edessä. Jos itse ajaa tuollaista ylinopeutta, niin on minun mielestäni aivan turhaa itkeä sitä, että muut on joustamattomia tai tahallaan hankaloittavat muiden ajamista.

Tahallani ja tarkoituksella en ainakaan itse kenenkään matkantekoa koskaan ole tukkimassa. Kyse on vain siitä, että syntyy täysin turhia kaistanvaihtoja siitä, jos siinä kohtuullisen matkan päässä on seuraava rekka edessä ja siitä voi samalla huokauksella painaa vasenta kaistaa pitkin senkin ohitse. Ja sitä paitsi kovalla sadesäällä tai talven liukkailla tuo turhien kaistanvaihtojen välttäminen on täysin perusteltua. Siinä ei montaa sekuntia kukaan menetä, vaikka se oma kaasujalka vähän liian painava olisikin.

Yksi taulapää tosiaan tuli kerran tuollaisessa vastaavanlaisessa tilanteessa sitten oikealta kaistalta ohitse ja ylinopeutta oli aivan vitusti. Jos on minun ajamisessani kerran tuollaisessa tilanteessa vikaa, niin siinä tapauksessa me mennään kyllä molemmat sinne saman peilin eteen miettimään, että mitä voitaisiin tehdä paremmin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse en ole koskaan ymmärtänyt, mikä ihmeen kansalaisoikeus tai jopa -velvollisuus on rikkoa lakia jatkuvasti ja vielä julistaa sitä netissä + valittaa sellaisista henkilöistä, jotka eivät niin tee.
Vaikka et mahdollisesti minulle tätä kirjoittanutkaan, niin mainitsen vielä, että tuossa omassa keississä tosiaan hidastelija ajoi alle rajoituksen vasemmalla kaistalla ohittaessa, mutta kiihdytti ylinopeuteen oikealle kaistalle palattuaan. Mielestäni tämä oli erikoista ja tyhmää. Idiootteja olivat toki myös ne jotka ajoivat hänen perässään kiinni ilman turvavälejä.

Se, että ajaako joku vakkari päällä motarilla 100 km/h, 120 km/h tai vaikka 140 km/h ei minua häiritse millään tavalla. Pääsen ohi sitten kun pääsen. Paitsi en toki aja ohi jos joku ajaa 140 km/h. Adaptiivinen vakkari itsellä on päällä, joka pitää edellä ajavaan automaattisesti turvavälinkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös