Ei ole. Jätän kotitehtäväksi selvittää miksei ole.Eli kehälläkin se vasen kaista on ohituskaista.
Ei ole. Jätän kotitehtäväksi selvittää miksei ole.Eli kehälläkin se vasen kaista on ohituskaista.
Ei riko niin kauan kuin pitää riittävän turvavälin edellä ajavaan. Liian lähellä ajaminen, "hiillostaminen", on liikennerikkomus. Erityisesti suurilla nopeuksilla.Jos nyt oikein sitä lakia luetaan, niin:
1. Takaa tuleva, joka haluaisi ohi, ei riko mitään lakia. Aikomus ajaa ylinopeutta ei ole rike.
Itse asun pienen maalaiskylän tien (yksityistie) varressa ja siitä porukka ajaa toiselle kylälle. Rajoitus on 60km/h. Mua ei pätkääkään haittaa vaikka joku siitä pyyhkäsee 80km/h ohi kun ketään ei näy.
Mutta se tympii jos joku ajaa sen 60km/h ohi kun lapseni ja naapurin lapset leikkivät tien lähettyvillä. Tilannetajua arvostan enemmän kuin pilkulleen nopeusrajoitusten noudattamista.
Hyvin perusteltu! Kiitos erinomaisesta annista keskusteluun, arvostan lähestymistapaasi.Ei ole. Jätän kotitehtäväksi selvittää miksei ole.
Hyvin perusteltu! Kiitos erinomaisesta annista keskusteluun, arvostan lähestymistapaasi.
19 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, ajoneuvolla on ajettava oikeanpuoleisimmalla ajokaistalla taikka muulla ajokaistalla, jos siitä ei aiheudu vaaraa eikä haittaa. Kaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti.
Ajoneuvoa ei saa ajaa vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla, jos tässä laissa ei toisin säädetä.
Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva ajosuunnat erottava koroke tai muu vastaava laite on ajoneuvolla sivuutettava oikealta.
61 §
Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos ajosuunnassa on vähintään kolme ajokaistaa, kuorma-autolla tai yli seitsemän metrin pituisella ajoneuvoyhdistelmällä saa ajaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 1 momentista tai 59 §:n 3 tai 4 momentista muuta johdu.
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
Ajoneuvolla ei saa ajaa moottoritien ja moottoriliikennetien ajoratoja yhdistävällä poikittaistiellä.
9§
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajos yksisuuntaisella ajoradalla.
Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Edellä 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa on vastaan tulevalle liikenteelle tarkoitetulla ajokaistalla ajaminen kielletty.
Kaksisuuntaisella ajoradalla oleva koroke tai muu vastaava laite on sivuutettava oikealta.
[/QUTOE]
Aasinsilta toiseen aiheeseen, en käsitä näitä kantakaupungissa pyöräileviä jotka painavat fillareilla ilman kypärää autojen seassa. Ymmärtäisin jos ajaisivat pyörätiellä tai "autona" keskellä tietä jolloin turvaväliä suuntaan ja toiseen. Kun mennään parkkeeraatujen ja liikkeessä olevien välistä noin 20cm välillä niin ei pysty käsittämään. En yhtään ihmettele osumia, ihmettelen vain sitä kuinka monta päivää pystyvät ajamaan ilman osumaa ja onko se osuma viimeinen siellä liikenteessä hänen osaltaan.Eikä turvavyön käytössä ole edes sellaisia ongelmia, kuten pyöräilykypärän, että sitä pitäisi erikseen kantaa mukana tai hiukset menisivät huonosti.
Joo typerää on. Kyllä itsekin lyhyitä matkoja kaupunkipyörällä ajelen ilman kypärää, mutta vain pyöräteillä ja vauhti on maltillinen. Toki typeräähän sekin on.Aasinsilta toiseen aiheeseen, en käsitä näitä kantakaupungissa pyöräileviä jotka painavat fillareilla ilman kypärää autojen seassa. Ymmärtäisin jos ajaisivat pyörätiellä tai "autona" keskellä tietä jolloin turvaväliä suuntaan ja toiseen. Kun mennään parkkeeraatujen ja liikkeessä olevien välistä noin 20cm välillä niin ei pysty käsittämään. En yhtään ihmettele osumia, ihmettelen vain sitä kuinka monta päivää pystyvät ajamaan ilman osumaa ja onko se osuma viimeinen siellä liikenteessä hänen osaltaan.
Kaupunkipyörät on osasyy tähän, ei mulla ratkaisua tähän ole muuta kuin että fillari-infra kuntoon. Niissä maissa missä kunnon kaistat fillareille niin on turvallista ajaa, kuten Köpis ja Amsterdam.Joo typerää on. Kyllä itsekin lyhyitä matkoja kaupunkipyörällä ajelen ilman kypärää, mutta vain pyöräteillä ja vauhti on maltillinen. Toki typeräähän sekin on.
Poliisin tehovalvonta paljasti, millä paikoilla autoissa turvavyö jää laittamatta päälle
Poliisi tavoitti viime viikolla tehdyssä valtakunnallisessa liikennevalvonnassa runsaasti matkustajia ilman turvavöitä etu- ja takapenkillä sekä ajon ...www.helsinginuutiset.fi
Ylläolevassa uutisessa todetaan, että poliisi tavoitti viime viikon tehovalvonnassaan yhteensä 725 turvavyötä käyttämätöntä auton kuljettajaa ja matkustajaa.
Tämä on kyllä sellainen asia, joka jaksaa itseäni aina hämmästyttää. Toki turvavyön käyttämättömyys on varmaankin melko perinnöllisistä ja vanhemmilta opittua, mutta siltikin. Kyseessä on kuitenkin ainoastaan noin sekunnin vievä toimenpide, joka on autoilun turvallisuuden kannalta ehkäpä se kaikista olennaisin tekijä. Eikä turvavyön käytössä ole edes sellaisia ongelmia, kuten pyöräilykypärän, että sitä pitäisi erikseen kantaa mukana tai hiukset menisivät huonosti. Ihmetyttää. Vähän kuin alkolukoissa, niin auton ei pitäisi liikahtaa mihinkään ennen kuin turvavyö on jokaisella matkustajalla kiinni.
Periaatteesta. Itse painan jarrua aina tolppien kohdalla vaikkei tarvetta olekaan.Olen usein ihmetellyt, miksi hidastetaan , saati jarrutetaan kameratolpan kohdalla, vaikka ajetaan sallittua nopeutta.
Miksi? Tai siis senhän jo kerroit, että periaatteesta, mutta mistä kumman syystä olet noin idioottimaisen periaatteen itsellesi muodostanut?Periaatteesta. Itse painan jarrua aina tolppien kohdalla vaikkei tarvetta olekaan.
Toiset varmaan ajaa tarkoituksella koko ajan sen vähintään kympin yli mittarin mukaan ja yritetään muistaa jarruttaa joka tolpalla, aika stressaava ajotapa.
Kiitos kun kannat huolta mun stressistä, joo ei millään pysty muistamaan kaikkia nopeusrajoituksia, välillä näin käy varsinkin maanteillä, olennaista kuitenkin ettei takana olevalla ole stressiä kun on riittävä turvaväli.Vielä stressaavampi ajotapa olisi sellainen, etten tietäisi mikä on nopeusrajoitus, ja jarruttaisin tolppien kohdalla "varmuuden vuoksi".
Kiitos kun kannat huolta mun stressistä, joo ei millään pysty muistamaan kaikkia nopeusrajoituksia, välillä näin käy varsinkin maanteillä, olennaista kuitenkin ettei takana olevalla ole stressiä kun on riittävä turvaväli.
Kiitos kun kannat huolta liikenteen sujuvuudesta, pahoittelut että ihminen on erehtyväinen ja unohtaa tuolla maantiellä joskus nopeusrajoituksen.En kanna siitä huolta, vain liikenteen sujuvuudesta.
Viime sunnuntain F1-studiossa oli yleisö kysymys: Mitä F1:stä voisi tuoda siviililiikenteeseen? Asiantuntijat eivät keksineet mitään. Mutta tässä olisi yksi. Kun valo vaihtuu vihreäksi, saa ajaa.
Jos asian kääntää toisin päin niin mitä siviililiikenteestä voisi tuoda F1:iin? Jos F1:ssä lähdettäisiin liikkeelle kuin
Stadissa lähdetään; Ensin lähtisi Hamilton, sitten lähtisi Bottas, sitten lähtisi Verstappen ja Räikkönen voisi vielä tässä vaiheessa seisoskella auton vierellä antamassa lausuntoja.
Sekin etu tuossa formuloiden tavassa on, että kaikki pääsevät matkaan samoilla vihreillä.
Lahti on paska kaupunki.
Tykkään käydä yksin ja vaimon kanssa kävelyillä melkein joka päivä. Kun asumme kohtuullisen lähellä keskustaa, tarkoittaa tämä sitä, että autoteitä joutuu ylittämään suojateitä pitkin. Olen tästä aikaisemminkin valittanut, mutta suojatiekulttuuri on tässä kaupungissa olematonta. Kukaan jalankulkija ei uskalla edes lähestyä suojatietä jos autoja on tulossa. Enkä uskalla minäkään enää.
En koskaan mitenkään yllättäen hypi suojateille, eikä polveni oikein juoksemistakaan kestä, joten tosiaan vain kävelen. Kävelen rauhallisesti kohti suojatietä, niin osa autoilijoista ennakoi ja hidastaa antaen tietä, mutta voi melkein sanoa, että valtaosa ei hidasta ollenkaan. Nämä pysähtyvät kyllä sitten kun astun suojatielle jolloin he tajuavat, että käytän oikeuttani. Sitten on vielä kolmas ryhmä, joka tässä tilanteessa lisää kaasua ja tekee yllättävän väistöliikkeen vastaan tulevien kaistalle. itse olen tässä tilanteessa jo keskellä suojatietä ja auto ohittaa minut korkeintaan metrin päästä ajaen silmämääräisesti selvää ylinopeutta taajamassa. Näin käy valehtelematta melkein kuukausittain. Tänä kesänä on käynyt jo ainakin kolmesti.
Tänään kävi näin ja mukanani oli lasta odottava vaimo, joka sai tilanteessa hysteerisen itkukohtauksen kun meinasin jäädä auton alle. Jouduin lupaamaan, että en enää käytä oikeuttani astua suojatielle kun autoja on tulossa. Tässä kaupungissa en enää viitsi tai uskalla sitä tehdä.
Edit: Lisätään vielä, että tänään melkein ylitseni ajanut ihminen, oli joku arviolta 60-70 vuotias mummo. Ei hidastanut yhtään lähestyessämme suojatietä tai kun astuin suojatielle, vaan väistöliike vastaan tulevien kaistalle ja itse olin jo puolivälissä suojatietä kun mummeli sujahti ohi.
Olen asunut elämäni aikana Helsingissä, Espoossa, Lohjalla ja Joensuussa. Missään ei ole ollut vastaavanlaista suojatiekulttuurin puutosta. En suosittele kenellekään Lahtea asuinpaikkana muutenkaan. Täällä on idiootteja ihmisiä ihan helvetisti.
Kesällä näin muuten kun keskellä päivää joku ajeli liikenneympyrää väärään suuntaan. Oli kääntymässä vasemmalle, mutta ei ilmeisesti osannut tai jaksanut kiertää liikenneympyrää, vaan oikaisi ajaen liikenneympyrää väärään suuntaan. Kukaan muista autoilijoista ei edes tajunnut töötätä. Oli niin ihmeellinen tilanne. En enää ihmettele miksi tässä kaupungissa ei rakenneta liikenneympyröitä - ovat liian monimutkaisia lahtelaisille.
Haha. Tuosta tulee useasti autoiltua, mutta en ole varmaan koskaan jalankulkijana siinä ylittänyt tietä. Kieltämättä varmasti aika vaaran paikka tuo!Parin viikon sisällä kahdesti on meinannut autoilija ajaa ylitse siinä Hello Burgerin kohdalla. En aio muuttaa tapojana. Paitsi ehkä alan kantaa edessäni metrin pituista keppiä johon teippaan sellaisen "hätätilanteessa riko lasi" vasaran joka nassahtaa tuulilasiin.