Moderaattorit
Jäsen
Nyt alkaa näyttää sen verran turhalta kuittailulta, että voittekin lopettaa keskinäisen mittelönne ja keskittyä itse asiaan.
Moderaattorit
Moderaattorit
Millä selität nopeuksien laskun maanteillä, kun se vielä osuu sopivasti tuohon muutokseen?Politiikka vaikuttaa liikennekäytökseen? Tähän asti olen luullut että se on ratin ja penkin välissä!?!
Kerrataan nyt vielä. Herra Tärkeä Paska ajaa rekan perässä 82 kilometriä tunnissa. Alkaa ohituskaista ja herra Paska polkee tietenkin ohi. Ohituskaista loppuu ja Paska huomaa, ettei ensimmäisenä olekaan kiva ajaa, kun on pimeä ja kaikkea, pudotetaan vauhti alle kahdeksankympin marssivauhdin. Rekkakuskia vituttaa, ilmeisesti syyttä.
Oliko herra Paskan ohitus tosiaan ihan järkevä, vai voidaanko puhua jopa perseilystä? Ehkä joku puhuu jopa idiotismista ja sujuvan liikenteen haittaamisesta. Joo, kyllä. Ero ajonopeuksissa ei ole tässä esimerkissä iso, mutta miksi ylipäätään ohittaa, jos lopulta ajaa hitaampaa kuin ohitettava? Koska ohittaja on tässä tapauksessa aivan helvetin urpo mistään mitään ymmärtämätön ääliö.
Puhuin selvästä ali nopeudesta. 10-20 kmh, en mistään pilkunviilausta 75-80kmh nopeudesta. Jotain rajaa nyt tohon "roistohallitus" läppään. Siellä edelleen vedellään keltaisilla ohi. Risteysalueilla ohi. Miksi ihmeessä niihin ei se politiikka ja se "roistohallitus" ei sitten vaikuta? Kun se nyt niin selkeää oli?!? Kohta varmaan koirien kevätpaskatkin on hallituksen vika...Millä selität nopeuksien laskun maanteillä, kun se vielä osuu sopivasti tuohon muutokseen?
Uuden sukupolven tolpat taitavat nähdä sinut aiemmin kuin sinä näet ne. Kiinnostava seurata uutisointia, kunhan poliisi saa kamerat uusiin tolppiin. Ennustan sakkoennätyksiä ja peräänajoja.
Kun kysytään miksi alinopeudet on ilmiönä kasvanut, niin vastaukseksi tulee huttua keltaisista viivoista. Kiitos vaan.Puhuin selvästä ali nopeudesta. 10-20 kmh, en mistään pilkunviilausta 75-80kmh nopeudesta. Jotain rajaa nyt tohon "roistohallitus" läppään. Siellä edelleen vedellään keltaisilla ohi. Risteysalueilla ohi. Miksi ihmeessä niihin ei se politiikka ja se "roistohallitus" ei sitten vaikuta? Kun se nyt niin selkeää oli?!? Kohta varmaan koirien kevätpaskatkin on hallituksen vika...
En nyt löytänyt sopivampaa ketjua tähän.
Miten helvetin vieraantuneita nämä ihmiset ovat todellisuudesta. Nuorisolle kaikki nyt ja heti. Eiköhän ala ruumiita tulemaan. Aivan uskomatonta, että 15 vuotiaalle annetaan henkilöauto alle käytännössä ilman mitään todellista ajotestiä.
Nuori pääsee kohta kevytauton rattiin ilman ajo-opetusta – asiantuntija lataa suorat sanat: "15-vuotias saa kuvaannollisesti ladatun aseen"
Anteeksi myöhäinen vastaus.Kun kysytään miksi alinopeudet on ilmiönä kasvanut, niin vastaukseksi tulee huttua keltaisista viivoista. Kiitos vaan.
En tiedä paikkaa kun en ole tampereelta mutta yleensä nämä on sellaisia paikkoja että jos jalankulkijana jää odottamaan autojen loppumista niin saa odottaa pitkään. Kun suoraan menijöillä on punainen niin kääntyjät taas alkaa tulla ja autoa kyllä riittää. Toki jos korostaen hidastelee niin onhan se mulkkuilua mutta tuntuu että yleensä nämä uskomukset jostain korostetusta hidastelusta on vain omassa ärtymyksessä kehitettyjä ajatuksia. Tuttuun tapaan jos pää ei kestä autoilua kannattaa mennä julkisilla tai taksilla.Olisi vähän hiomista suomalaisessa suojatiekulttuurissakin.
Tampereella on eräs nelikaistainen katu, jossa on viisi risteystä peräjälkeen. Ne ovat keskimmäistä lukuunottamatta liikennevaloristeyksiä. Eräässä iltapäiväruuhkassa kun pääväylän suuntaisesti oli vihreä aalto, siinä valottomassa risteyksessä suojatielle löntystää jalankulkija oikeuttaan korostetun hitaasti alleviivaten ja pysäyttää neljä kaistallista autoja, vaikka pienen sekunnin odotuksella ajoneuvoliikenteelle olisi vaihtunut punaiset ja flow olisi soljunut norjasti. Mikä sujuvuus? Tärkeintähän, että itse.
Jalankulkija oli kuningas. For a day. Fool for a lifetime.
Kuinkas sää sitten osasit tehdä tästä paikasta yleistyksesi? Mistäs suunnasta olisi seuraavaksi tullut autoja, mihin suuntaan ja kuinka nopeasti?En tiedä paikkaa kun en ole tampereelta mutta yleensä nämä on sellaisia paikkoja että jos jalankulkijana jää odottamaan autojen loppumista niin saa odottaa pitkään. Kun suoraan menijöillä on punainen niin kääntyjät taas alkaa tulla ja autoa kyllä riittää.
En ärtynyt, vaan noteerasin jalankulkijan tiedostavan oikeutensa ja pitävän siitä itsetarkoituksellisesti kiinni muun liikenteen sujuvuuden kustannuksella.Toki jos korostaen hidastelee niin onhan se mulkkuilua mutta tuntuu että yleensä nämä uskomukset jostain korostetusta hidastelusta on vain omassa ärtymyksessä kehitettyjä ajatuksia.
Mielipiteen- ja sananvapauden nimissä kunnioitan oikeuttasi kommentoida kirjoitustani vastoin parempaa tietoasikin tuollaisella ylimielisellä hevonpaskalla.Tuttuun tapaan jos pää ei kestä autoilua kannattaa mennä julkisilla tai taksilla.
En tiedä paikkaa kun en ole tampereelta mutta yleensä nämä on sellaisia paikkoja että jos jalankulkijana jää odottamaan autojen loppumista niin saa odottaa pitkään. Kun suoraan menijöillä on punainen niin kääntyjät taas alkaa tulla ja autoa kyllä riittää. Toki jos korostaen hidastelee niin onhan se mulkkuilua mutta tuntuu että yleensä nämä uskomukset jostain korostetusta hidastelusta on vain omassa ärtymyksessä kehitettyjä ajatuksia. Tuttuun tapaan jos pää ei kestä autoilua kannattaa mennä julkisilla tai taksilla.
En tiedä mistä paikasta puhutaan mutta kuullosti siltä että ajattelit että kun ajat suoraan niin kun mukanasi suoraan meneville autoille valo vaihtuu punaiseksi autot loppuu, mikä ei yleensä pidä paikkaansa koska silloin siinä tiellä sitten alkaa kulkea edellisessä valo-ohjatussa risteyksessä suuntaasi kääntyneen liikenteen jono.Kuinkas sää sitten osasit tehdä tästä paikasta yleistyksesi? Mistäs suunnasta olisi seuraavaksi tullut autoja, mihin suuntaan ja kuinka nopeasti?
Kuvitellaan tilanne. Tulet tasa-arvoiseen neljän tien risteykseen autolla. Sinun suunnastasi on tulossa vain yksi (sinun ajama) auto, sinusta vasemmalta on tulossa letka autoja ja kahdesta muusta suunnasta ei ole tulossa liikennettä. Liikenteen sujuvuuden kannaltahan olisi paras antaa sille sinusta vasemmalta tulevalle autoletkalle tietä, vaikka sinä toki tilanteessa omaatkin etuajo-oikeuden. Antaisitko moisessa tilanteessa tietä? Vai tiedostaisitko oikeutesi ja pitäisit siitä itsetarkoituksellisesti kiinni muun liikenteen sujuvuuden kustannuksella?En ärtynyt, vaan noteerasin jalankulkijan tiedostavan oikeutensa ja pitävän siitä itsetarkoituksellisesti kiinni muun liikenteen sujuvuuden kustannuksella.
Vähän hölmö esimerkki. Jokainen niistä vasemmalta tulevista joutuisi hiljentämään, mahdollisesti jopa pysähtymään ja varmistumaan että se oikealla jumittava tosiaan vetää jollain omilla liikennesäännöillä eikä ole tulossa kylkeen hetkenä minä hyvänsä.Kuvitellaan tilanne. Tulet tasa-arvoiseen neljän tien risteykseen autolla. Sinun suunnastasi on tulossa vain yksi (sinun ajama) auto, sinusta vasemmalta on tulossa letka autoja ja kahdesta muusta suunnasta ei ole tulossa liikennettä. Liikenteen sujuvuuden kannaltahan olisi paras antaa sille sinusta vasemmalta tulevalle autoletkalle tietä, vaikka sinä toki tilanteessa omaatkin etuajo-oikeuden. Antaisitko moisessa tilanteessa tietä? Vai tiedostaisitko oikeutesi ja pitäisit siitä itsetarkoituksellisesti kiinni muun liikenteen sujuvuuden kustannuksella?
Ehkä tämä kertoo kaiken suojateiden kunnioituksesta. Kun liikenteessä tulee vastaan etuajo-oikeutettu auto, autoilijat eivät uskalla mennä, mutta kun on kyse suojatiestä ja ”etuajo-oikeutetusta” kävelijästä, voisi kävelijä joustaa liikenteen sujuvuuden nimissä. Kylkeen tuleva auto on isompi pelote kuin mahdollisesti auton keulaan läsähtävä jalankulkija. Esimerkkihän ei ole hölmö, vaan todistaa kuinka vinksallaan liikennekulttuuri on.Vähän hölmö esimerkki. Jokainen niistä vasemmalta tulevista joutuisi hiljentämään, mahdollisesti jopa pysähtymään ja varmistumaan että se oikealla jumittava tosiaan vetää jollain omilla liikennesäännöillä eikä ole tulossa kylkeen hetkenä minä hyvänsä.
Ehkä tämä kertoo kaiken suojateiden kunnioituksesta. Kun liikenteessä tulee vastaan etuajo-oikeutettu auto, autoilijat eivät uskalla mennä, mutta kun on kyse suojatiestä ja ”etuajo-oikeutetusta” kävelijästä, voisi kävelijä joustaa liikenteen sujuvuuden nimissä. Kylkeen tuleva auto on isompi pelote kuin mahdollisesti auton keulaan läsähtävä jalankulkija. Esimerkkihän ei ole hölmö, vaan todistaa kuinka vinksallaan liikennekulttuuri on.
Minähän nimenomaan kerroin kunnioittavani liikennesääntöjä. Varsinkin kun jalkakäytävä/pyörätie/tienpiennar on kadunsuuntainen ja suojatie risteää siitä 90 astetta, niin tilanne poikkeaa selvästi esim tuosta MacRefin tasa-arvoisen risteyksen esimerkistä, siksi se oli minusta hölmö.Vastasit Tadu paremmin kuin itse olisin osannut. Kiitos!