En mä näe miten tuosta esimerkistä tulee hölmö kun väistämissäännöt ovat kuitenkin samat, mutta eihän sitä kaikesta tarvitse samaa mieltä ollakaan. Liikennesäännöistä olemme onneksi kuitenkin samaa mieltä.Minähän nimenomaan kerroin kunnioittavani liikennesääntöjä. Varsinkin kun jalkakäytävä/pyörätie/tienpiennar on kadunsuuntainen ja suojatie risteää siitä 90 astetta, niin tilanne poikkeaa selvästi esim tuosta MacRefin tasa-arvoisen risteyksen esimerkistä, siksi se oli minusta hölmö.
Mistä autoilija voi tietää että mitä se jalankulkija siellä kadunvarressa notkuu (rintamasuunta ties minne, katse ties missä, kännykkä kädessä, luurit korvilla jne), jos se ei tee mitään lähteäkseen ylittämään katua. Jatkuvasti olen tilanteessa, jossa siellä valottoman suojatien alussa seisoskelee joku (ämpyilijä) ja kun kävelen paikalle ja lähden ylittämään suojatietä niin se lähtee minun perääni. Ja toisaalta, saatan hidastaa kävelyäni ja/tai pysyä vasemmalla puolella kadunsuuntaista jalkakäytävää, jos ennalta jo näen että autoja on tulossa useampia ja niiden jälkeen tyhjä väli.
Autoilijan on voitava luottaa että se jalankulkija ei hyppää suoraan alle (ts alle jarrutusmatkan päästä), jalankulkijan on voitava luottaa että se auto pysähtyy. En koe tässä henkilökohtaisesti mitään ongelmaa.
Edelleenkin olen täysin samaa mieltä tienvarressa notkuvista jalankulkijoista. Se on helvetin ärsyttävää. Käyttäisivät oikeuttaan eivätkä notkuisi hidastamassa liikennettä. Itse kävelen selvästi kohti suojatietä ja ylitän sen, tulee autoja tai ei. Kuten tähänkin ketjuun aikaisemmin kirjoitin, niin olen saanut tämän johdosta jopa kuulla tööttäilyjä.
Jos siinä suojatien reunassa on jalankulkija, niin en kuitenkaan voi ymmärtää miten se jalankulkija voi yllättää astumalla suojatielle. Ymmärrän jos esimerkiksi loton päävoitto yllättää, mutta jos suojatien vieressä on jalankulkija niin ei se nyt hirveä yllätys ole, jos hän päättääkin suojatielle astua. Suljetaan tästä nyt ulkopuolelle se mahdollisuus, että on pimeää eikä jalankulkijalla ole heijastimia. Jos taasen autoilija ei jonkun esteen (esimerkiksi lumikasan) takia näe jalankulkijoita ennen suojatietä, niin silloin autoilijan kannattaisi hidastaa.