Eilen näin Oulun keskustassa mielenkiintoisen ämpyilijän. Olin valoristeyksessä kääntymässä oikealle yksisuuntaiselle kadulle. Vastapäisestä suunnasta oli toinen auto kääntymässä samaan suuntaan kuin minäkin, mutta hyvinhän me mahdutaan, kun kyseisellä kadulla on useampi kaista. Minusta oikealla oli vanhempi mieshenkilö jalankulkijana myös valojen vaihtumista odottamassa, aikomuksena mennä siis sen kadun yli, jolle molemmat autot olivat kääntymässä. Valot vaihtuivat ja molemmat autot jäivät odottamaan jalankulkijaa. Tämä kuitenkin jäi seisoskelemaan paikoilleen ja viittoi vastapäisestä suunnasta tulevalle autolle, että mene vaan. No, tämä auto meni, mutta minä jäin odottamaan paikoilleni. Ja hyvä, että jäin, koska jalankulkija lähti heti toisen auton mentyä, minuun katsomatta, ylittämään katua. Jos olisin vain kääntänyt rajusti oikealle olettaen jalankulkijan viittomien koskevan myös minua, olisi mies todennäköisesti jäänyt alle tai ainakin vaaratilanne olisi syntynyt.
Ei voi ymmärtää tällaisia "liian kohteliaita" jalankulkijoita, etenkään valoristeyksessä. Ongelmia vain aiheuttavat käyttäytymisellään.
Ei voi ymmärtää tällaisia "liian kohteliaita" jalankulkijoita, etenkään valoristeyksessä. Ongelmia vain aiheuttavat käyttäytymisellään.