Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 123 226
  • 13 197

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Eilen näin Oulun keskustassa mielenkiintoisen ämpyilijän. Olin valoristeyksessä kääntymässä oikealle yksisuuntaiselle kadulle. Vastapäisestä suunnasta oli toinen auto kääntymässä samaan suuntaan kuin minäkin, mutta hyvinhän me mahdutaan, kun kyseisellä kadulla on useampi kaista. Minusta oikealla oli vanhempi mieshenkilö jalankulkijana myös valojen vaihtumista odottamassa, aikomuksena mennä siis sen kadun yli, jolle molemmat autot olivat kääntymässä. Valot vaihtuivat ja molemmat autot jäivät odottamaan jalankulkijaa. Tämä kuitenkin jäi seisoskelemaan paikoilleen ja viittoi vastapäisestä suunnasta tulevalle autolle, että mene vaan. No, tämä auto meni, mutta minä jäin odottamaan paikoilleni. Ja hyvä, että jäin, koska jalankulkija lähti heti toisen auton mentyä, minuun katsomatta, ylittämään katua. Jos olisin vain kääntänyt rajusti oikealle olettaen jalankulkijan viittomien koskevan myös minua, olisi mies todennäköisesti jäänyt alle tai ainakin vaaratilanne olisi syntynyt.

Ei voi ymmärtää tällaisia "liian kohteliaita" jalankulkijoita, etenkään valoristeyksessä. Ongelmia vain aiheuttavat käyttäytymisellään.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Ei millään pahalla, mutta en vaan ymmärrä, että minkä takia pitää lähteä ohittamaan, jos on pelkoja ja tuntemuksia, että siellä bussikuski voi lähteä liikkeelle milloin hyvänsä ja tulla varoittamatta kylkeen? Näethän sinä, jos / kun se tosiaan on siellä pysäkillä ottamassa ihmisiä kyytiin ja näet myös todennäköisesti, kun se siihen on mennyt ja osaat arvioida että olisiko mahdollista, että lähtee liikkeelle hetkenä minä hyvänsä? En millään jaksa uskoa, että olisit ihan "syytön", jos näitä lukkojarrutuksia joutuu koko ajan tekemään näissä tilanteissa. Tai voihan se olla, mutta kuulostaa vaan ihan hullulta, kun itse ei ole ikinä ollut mitään ongelmia henkilöautoa ajaessani ja busseja ohittaessa ja liikennekin sujuu ihan mukavasti. Enemmän siitä häiriötä tulee, jos siellä vedellään hätäreitä joka pysäkillä? Ei se bussi ole siellä huvikseen kiusaamassa henkilöautoilijoita vaikka siltä tuntuisikin.

Vaikka bussilla "etuajo-oikeus" sieltä pysäkiltä lähtiessään onkin, niin jostain joskus luin, että erittäin iso osa näistä osumista menee kuitenkin linja-autonkuljettajan piikkiin koska, niin kuin sinäkin kerroit, sieltä lähtiessä pitää noudattaa erityistä varovaisuutta ja ilman videokuvaa nämä nyt vaan menevät niin, että ammatikseen ajavan pitäisi pystyä nämä tilanteet välttämään. Ja pystyykin, mutta onhan se nyt ihan naurettavan näköistä se pakonomainen ohittaminen, sitä se on sanan varsinaisessa merkityksessä ja ihan täysin tarpeetonta. Monasti sadan metrin päässä se ohittanut kääntyy omaan pihaansa n. 10 sekuntia säästäneenä, mutta autonsa ja itsensä peliin laittaneena. No, ehkä se on sen arvoista.

Olen asunut Oulussa nyt 5 vuotta joten mainitsemani "muutaman kerran" tarkoittaa 0-1 kertaa talvessa omalle kohdalle sitä yhdistelmää että bussi kääntyy edelle varoittamatta edelle ja etäisyys on keliolosuhteeseen nähden niin pieni että tilanne aiheuttaa jo kunnon jarrutuksen. Totta helvetissä hidastan jos tiedän tai ennakoin bussin tulevan pysäkiltä. Aina ei kuitenkaan tiedä, muutamana esimerkkinä kun bussi on seisonut pysäkillä koko sen ajan kun sinulla on näköyhteys ko. pysäkkiin, edessäsi ajaa korkeampi ajoneuvo minkä vuoksi et ole nähnyt bussin liikkeitä ja/tai pysäkkiä kovin aikaisessa vaiheessa tai kun jokin tärkeämpi asia kuin kaukana edessä ajavan bussin pysäkille ajaminen on vaatinut huomion.

Koko pointti oli että muutamakin tällainen tapaus saa nimenomaan huomion keskittymään jatkossa entistä enemmän pysäkillä olevan bussin liikkeen tarkkailuun ja se on poissa muiden vaaratekijöiden huomioinnista. Silti syytät liian huonosta bussin huomioinnista. Asia selvä. Kuten sanoin niin toki on mahdollsita tuo mainitsemani hiljentäminen aina pysäkillä olevan bussin nähdessään. Sekään ei vaikuta varsinaisesti siihen kääntyykö bussi eteen vai ei mutta pidentää toki mahdollista reagointiaikaa.

Kannattaisi petrata hieman luetun ymmärtämistä kun vedät joka viestistä jollain pensselillä näitä "lukkojarutuksia kokoajan näissä tilanteissa" ja "hätäjarrutuksia" tyyppisiä värityksiä millä ei ole mitään yhteyttä siihen mitä kirjoitin. ABS:n avustuksessa ei ole mitään ihmeellistä kun oikeasti liukkaissa olosuhteissa jarrutetaan, vaikka siihen tunnut kovin tarttuvan.

Turvallisia kilometrejä joka tapauksessa jatkoonkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En sanoisi niinkään että pakonomainen tarve ohittaa vie kaiken huomion, vaan se että bussikuskeilla on paha tapa lähteä liikkeelle ja kääntyä ajokaistalle sillä samalla sekunnilla kun vilkkunsa menee päälle. Autoilijana on pakko kiinnittää huomio siihen bussiin että näkee milloin se lähtee liikkeelle ja kääntyy eteen kun kuskit eivät indikoi sitä vilkulla ennakoitavasti. Bussilla on etuajo-oikeus pysäkiltä 60km/h teihin asti mutta se ei oikeasti tarkoita että sieltä saa liittyä aiheuttaen vaaratilanteen. Henkilöautokaan ei kuitenkaan pysähdy 40-60km/h vauhdista muutamassa metrissä kun bussi kääntyy eteen auton ollessa juuri siinä bussin perän kohdalla.

Ei tuollainen iso bussi sieltä hetkessä singahda liikkeelle ja kenenkään eteen. Liikenteessä pitää pystyä ennakoimaan, ja pitää pystyä antamaan tietä pysäkiltä lähtevälle bussille, pitää pystyä pysähtymään suojatien eteen tilanteessa kuin tilanteessa jne. Jos ei, niin sitten on vakava peiliinkatsomisen paikka. Ja aika hyvin pystyt ennakoimaan sen bussin liikkeitä, eli jos näkyy ettei ole enää ihmisiä menossa sisään niin syytä varautua, että kohta kuski laittaa vilkun vasemmalle ja lähtee pysäkiltä.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Ei tuollainen iso bussi sieltä hetkessä singahda liikkeelle ja kenenkään eteen. Liikenteessä pitää pystyä ennakoimaan, ja pitää pystyä antamaan tietä pysäkiltä lähtevälle bussille, pitää pystyä pysähtymään suojatien eteen tilanteessa kuin tilanteessa jne. Jos ei, niin sitten on vakava peiliinkatsomisen paikka. Ja aika hyvin pystyt ennakoimaan sen bussin liikkeitä, eli jos näkyy ettei ole enää ihmisiä menossa sisään niin syytä varautua, että kohta kuski laittaa vilkun vasemmalle ja lähtee pysäkiltä.

Johan minä sen muutamaan kertaan sanoin, että niin teenkin koska osalla kuskeista on tapana kääntää saman tien vilkun syttyessä sieltä eteen. Joskus se bussi kuitenkin seisoo esim sielä pidempään ilman mitään näkyvää liikettä pysäkillä niin on vähän hankala ennakoida milloin se kääntyy. Se on nimenomaan näillä tätä tekevillä bussikuskeilla (sivu)peiliin katsomisen paikka. Täälä on nuo bussipysäkit välillä melko "kapeana" talviaikaan kun tuota lunta välillä on ihan reilustikin, sillin sen bussin keula on melkolailla samantien ajokaistan puolella kun se liikkeelle lähtee.

Luetun ymmärtäminen on näköjään tässä ketjussa hieman haastavaa osalle. En ole väittänyt kaikkien bussikuskien näin tekevän enkä että se näin tekevien kohdalla jotenkin joka kerta aiheuttaisi vaaratilanteita, vaan lähinnä silloin kun eteen sattuu se väärin toimiva bussikuski JA tienpinta on liukas niin voi reagointiaika jäädä vaarallisen lyhyeksi. Sen verran on myös sosiaalista mediaa tullut luettua tänäkin talvena että voin todeta etten ole todellakaan ainoa kuljettaja joka tätä on samassa kaupungissa havainnut.

Ilmeisesti kuitenkin tällaisen vaarallisen kääntymisen ja keliolosuhteen huomioimatta jättämisen kritisointi on väärin. Asia tuli selväksi ja ketju voi palata "alinopeuden" ajajien haukkumiseen ym tärkeämpään.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Koko pointti oli että muutamakin tällainen tapaus saa nimenomaan huomion keskittymään jatkossa entistä enemmän pysäkillä olevan bussin liikkeen tarkkailuun ja se on poissa muiden vaaratekijöiden huomioinnista. Silti syytät liian huonosta bussin huomioinnista. Asia selvä. Kuten sanoin niin toki on mahdollsita tuo mainitsemani hiljentäminen aina pysäkillä olevan bussin nähdessään. Sekään ei vaikuta varsinaisesti siihen kääntyykö bussi eteen vai ei mutta pidentää toki mahdollista reagointiaikaa.

Kannattaisi petrata hieman luetun ymmärtämistä kun vedät joka viestistä jollain pensselillä näitä "lukkojarutuksia kokoajan näissä tilanteissa" ja "hätäjarrutuksia" tyyppisiä värityksiä millä ei ole mitään yhteyttä siihen mitä kirjoitin. ABS:n avustuksessa ei ole mitään ihmeellistä kun oikeasti liukkaissa olosuhteissa jarrutetaan, vaikka siihen tunnut kovin tarttuvan.

Turvallisia kilometrejä joka tapauksessa jatkoonkin.
No, olen edelleen sitä mieltä, että ei se sinultakaan ole todennäköisesti ihan nappiin mennyt, jos joudut jarruja vetelemään. Ja mitä tulee luetun ymmärtämiseen, niin kirjoitit ensimmäisessä vastauksessasi minulle, että "bussikuskeilla on paha tapa lähteä liikkeelle ja kääntyä ajokaistalle sillä samalla sekunnilla kun vilkkunsa menee päälle" ja tältä pohjalta lähdin itse kommentoimaan, kun satun tietämään, että kuvailemasi kaltainen toiminta ei vaan ole mahdollista noin niin kuin "tavaksi" asti. Toki kaiken voi tulkita monella tapaa, mutta tulkitsin sen niin kuin kirjoitit. Sittemmin toki lieventelit ja ts. vetelit itse pensselillä, mutta älä nyt ala muita syyttämään siitä mitä itse tunnut tekevän.

Toivon myös sinulle ihan vilpittömästi turvallisia kilometrejä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Voisi bussikuskitkin käyttää kyllä enemmän järkeään noissa tilanteissa. Ensin vilkku päälle, eikä sieltä ole mitään oikeutta tätä ennen rinnalle tulleiden päälle kiilata, vaikka bussille tuleekin tietä antaa.

Vielä enemmän vituttaa nämä bussikeisarit, jotka kahden kaistan väylällä kiilaa suoraan pysäkiltä sille vasemmanpuoleiselle. Ei tuota voi kukaan varmasti ennakouda, ellei tunne sitten kaikkien linjojen reittiä ulkomuistista.

Oman kokemuksen pahimpia on kyllä kotoperäiset kaljamahaiset bussireiskat, eikä ulkomaalaistaustaiset.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Nyt on jo pakko täältä sivusta huudella, että ainakin pk-seudulla liian suuri osa bussikuskeista harrastaa pysäkiltä eteen tulemista, vilkku päälle vasta kun bussi on jo liikkeellä.
Näistä johtuen tapahtuu, varsinkin liukkaammilla keleillä, todella paljon läheltä piti tilanteita ja toki peräänajoja myös
Jokainen tapaus on liikaa ja turhaa. Mutta. Jos tämän takia ajat bussin perään, niin aika erikoinen homma, kun ei se bussi liukkailla ensinnäkään lähde sieltä pysäkiltä mitenkään nopeasti ja aika erikoiselta nuo peräänajot kuulostavat, jos itse on toimittu moitteetta.
Voisi bussikuskitkin käyttää kyllä enemmän järkeään noissa tilanteissa. Ensin vilkku päälle, eikä sieltä ole mitään oikeutta tätä ennen rinnalle tulleiden päälle kiilata, vaikka bussille tuleekin tietä antaa.

Vielä enemmän vituttaa nämä bussikeisarit, jotka kahden kaistan väylällä kiilaa suoraan pysäkiltä sille vasemmanpuoleiselle. Ei tuota voi kukaan varmasti ennakouda, ellei tunne sitten kaikkien linjojen reittiä ulkomuistista.

Oman kokemuksen pahimpia on kyllä kotoperäiset kaljamahaiset bussireiskat, eikä ulkomaalaistaustaiset.
Epäilemättä virheitä tekevät myös bussikuskit ja mitään erityisoikeuksia ei niilläkään ole, mutta itse toivoisin kanssa-autoilijoilta enemmän joistavuutta ja huomioonottamista linja-autoja kohtaan, ne eivät siellä ole huvikseen kiusaamassa ja liikennettä hidastamassa.

On pirusti paikkoja, joissa bussin pitää pysäkiltä lähtiessään, hyvinkin lyhyellä matkaa, siirtyä parinkin kaistan yli ja nämä tilanteet ovat ihan toivottomia. Sellaisesta on käytännössä mahdotonta selvitä ilman, että kylmästi "kiilaa" väliin, kun kukaan ei sieltä tule vapaaehtoisesti mitään rakoa siihen jättämään. Vaikka tosiaan kaasua hölläämällä henkilöauton kululle ei tulisi käytännössä mitään sujuvuusongelmaa. Enemmän kaikkia ongelmia tulee, kun itsepintaisesti pidetään kiinni "oikeuksistaan" ja pakonomaisesti pitää päästä sen bussin edelle. No, olen minä monta kertaa toki tietä saanutkin, posentit ovat kylläkin tällaiselle teolle aika lähellä nollaa. Ilman vilkkua homma on toki selvä ja vilkuttomalle keskarin vilauttaja on ihan oikeassa. Ymmärrän kyllä, että nämä eivät ole sen henkilöautoilijan ongelmia, mutta kuten luettu on, niin niistä äkkiä tulee myös sen ongelma.

Nyt on esitetty väärin toimivien linja-autonkuljettajien olevan lähinnä tummia ulkomaalaisia ja kaljamahaisia suomalaisia. Jos on siinä oman ajamisen lomassa ollut aikaa kysellä passeja, katsella ihonvärejä ja mittailla pötsien ympärysmittoja, niin luulisi siinä olevan aikaa myös ennakoida ja näiden ilmeisen turhien havaintojen sijaan keskittyä liikenteeseen ja omaan tekemiseen. Tai jäädä kotiin syömään pullaa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Omien kokemusten mukaan linja-autokuskit ovat ammattiautoilijoista kaikkein asiallisimpia ja törttöilevät vähiten liikenteessä. Ei mitään pahaa sanottavaa. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jokainen tapaus on liikaa ja turhaa. Mutta. Jos tämän takia ajat bussin perään, niin aika erikoinen homma, kun ei se bussi liukkailla ensinnäkään lähde sieltä pysäkiltä mitenkään nopeasti ja aika erikoiselta nuo peräänajot kuulostavat, jos itse on toimittu moitteetta.

Epäilemättä virheitä tekevät myös bussikuskit ja mitään erityisoikeuksia ei niilläkään ole, mutta itse toivoisin kanssa-autoilijoilta enemmän joistavuutta ja huomioonottamista linja-autoja kohtaan, ne eivät siellä ole huvikseen kiusaamassa ja liikennettä hidastamassa.

On pirusti paikkoja, joissa bussin pitää pysäkiltä lähtiessään, hyvinkin lyhyellä matkaa, siirtyä parinkin kaistan yli ja nämä tilanteet ovat ihan toivottomia. Sellaisesta on käytännössä mahdotonta selvitä ilman, että kylmästi "kiilaa" väliin, kun kukaan ei sieltä tule vapaaehtoisesti mitään rakoa siihen jättämään. Vaikka tosiaan kaasua hölläämällä henkilöauton kululle ei tulisi käytännössä mitään sujuvuusongelmaa. Enemmän kaikkia ongelmia tulee, kun itsepintaisesti pidetään kiinni "oikeuksistaan" ja pakonomaisesti pitää päästä sen bussin edelle. No, olen minä monta kertaa toki tietä saanutkin, posentit ovat kylläkin tällaiselle teolle aika lähellä nollaa. Ilman vilkkua homma on toki selvä ja vilkuttomalle keskarin vilauttaja on ihan oikeassa. Ymmärrän kyllä, että nämä eivät ole sen henkilöautoilijan ongelmia, mutta kuten luettu on, niin niistä äkkiä tulee myös sen ongelma.

Nyt on esitetty väärin toimivien linja-autonkuljettajien olevan lähinnä tummia ulkomaalaisia ja kaljamahaisia suomalaisia. Jos on siinä oman ajamisen lomassa ollut aikaa kysellä passeja, katsella ihonvärejä ja mittailla pötsien ympärysmittoja, niin luulisi siinä olevan aikaa myös ennakoida ja näiden ilmeisen turhien havaintojen sijaan keskittyä liikenteeseen ja omaan tekemiseen. Tai jäädä kotiin syömään pullaa.
No mä annan kyllä aina tilaa busseille, niin on varaa kyllä antaa kritiikkiä paskoille kuskeille., Se on yksinomaan vaarallista ajamista jyrätä pysäkiltä yhdellä vilkutuksella suoraan kahden kaistan yli(ellei sitten tilaa ole ja voi tehdä). Oikea tapa kaista kerrallaan, pieni hetki yhdellä kaistalla ajaen. Jos ei tilaa tule hyvällä, voi ilman muuta sitten isomman oikeudella vähän alkaa keulaa työntää viereiselle kaistalle, niin alkaa tilaa tulla. Ihmeen tunteisiin menee sulla? Jos laittasit ite pullan suuhun ja rauhoittuisit ;)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liikennesääntöjen mukaan pysäkiltä poistuvaa bussia täytyy väistää ja se koskee myös kun bussin on pakko pysäkiltä lähettäessä ylittää kaista päästääkseen vasemmalle kääntyvälle kaistalle. Näin ainakin ajo-opettajan mukaan joskus vajaa 20 vuotta sitten. Helpompaa se on takana ajavalle ottaa huomioon.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on jo pakko täältä sivusta huudella, että ainakin pk-seudulla liian suuri osa bussikuskeista harrastaa pysäkiltä eteen tulemista, vilkku päälle vasta kun bussi on jo liikkeellä.
Näistä johtuen tapahtuu, varsinkin liukkaammilla keleillä, todella paljon läheltä piti tilanteita ja toki peräänajoja myös.
Me taidetaan elää hyvin erilaisissa maailmoissa. Olen asunut koko ikäni, eli yli 45 vuotta Helsingissä. Autoa en toki työkseni ole ajanut, mutta onhan tässä nyt ehtinyt aika monta tuntia istua sekä oman, että kavereiden autojen kyydeissä. Kertaakaan ei ole koko elämäni aikana ollut yhtään läheltäpiti tilannetta bussin kanssa, saati peräänajoa. En muista edes nähneeni, että pysäkiltä poistuminen olisi aiheuttanut isompaa vaaratilannetta. Mulla on tässä kodin lähellä pysäkki kaksikaistaisella tiellä, missä bussin pitää kääntyä noin 200 metrin päässä pysäkistä vasemmalle (pysäkki tietty oikealla). Tuossa kohtaa vaaditaan luonnollisesti ruuhka-aikaan kuskilta vähän röyhkeyttä, mutta edes tuossa en ole koskaan nähnyt varsinaisesti läheltäpiti tilannetta. Ei edes silloin, kun siinä oli rajoitus 60km/h. Ehkä sulle sitten vaan tapahtuu ja tapahtuu, vaikka omilla ajotavoillasi ei epäilemättä ole asian kanssa mitään tekemistä.

Liukkailla keleiilä busseilla on muuten tapana lähteä pysäkiltä hyvinkin hitaasti. Ne pysäkit kun tuppaa olemaan yleensä myös liukkaita ja kuskeilla on usein vähän vaikeuksiakin päästä liikkeelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjaimellisesti ottaen tuo ei pidä paikkaansa. Kuljettajan on ennakkoon näytettävä suuntamerkillä aikeensa poistua pysäkiltä, eikä bussin kuljettaja myöskään ole oikeutettu ns.kiilaamaan eteen jos ohittava ajoneuvo on jo rinnalla. Eli väistää ei missään tilanteessa tarvitse, koska se bussi ei saa päälle tulla.
Onnea vaan oikeuteen kun joudut todistamaan, että bussi ei käyttänyt vilkkua ja olit jo rinnalla. Miten se bussi voi muuten kiilata eteen jos olet jo rinnalla? Kyljikkäinhän te olette siinä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Onnea vaan oikeuteen kun joudut todistamaan, että bussi ei käyttänyt vilkkua ja olit jo rinnalla. Miten se bussi voi muuten kiilata eteen jos olet jo rinnalla? Kyljikkäinhän te olette siinä.
Mihinkään muuhun kantaa ottamatta, niin joku vuosi sitten bussi kiilasi eteeni kaksikaistaisella tiellä kun olin sen rinnalla. Bussi kun on hiukan pitempi vehje kuin henkilöauto, niin tuokin onnistuu. Olin siinä bussin rinnalla ajamassa oman auton keula pari metriä bussin keulan takana. Yhtäkkiä bussi päätti vaihtaa minun kaistalleni ja jouduin lyömään äkkijarrutuksen tuossa tai olisi pelti rytissyt. En tiedä käyttikö vilkkua, kun en keskittynyt katsomaan mitä siihen asti rauhassa vierellä kulkenut bussi tekee.

Siinä sitten seuraavissa valoissa oli hyvin aikaa ottaa edellä olevan bussin tiedot ylös ja myöhemmin pistin bussiyhtiölle valituksen tapahtumasta. Jotain puolivillaisia pahoitteluja sieltä tuli ja sanoivat, että asiasta on kuskille puhuttu. Tuon jälkeen on kyllä selkäytimessä ollut aina erityinen varovaisuus, kun bussi tulee lähelle, oli se sitten järkevää tai ei.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei siinä onnea tarvi. Oman oikeusturvan kannalta on suositeltavaa pitää ns.liikennekameraa ajoneuvon kojelaudalla tai taustapeilissä. Eikä se vilkku tuossa ratkaise, jos bussi tulee suoraan päälle.
Bussi on aika paljon meikäläisen henkilöautoa pidempi, eli jos käytät päätäsi huomaat miten tuo onnistuu.
Varmaan tulkintakysymys, että tuleeko bussi henkilöauton päälle vai henkilöauto bussin alle. Bussihan siinä on etuajo-oikeutettu, joten onnettomuustilanteissa oletuksena henkilöautoilija on syyllinen. Haluaisin nähdä kojelautavideon, josta näkee, että bussi ajaa päälle vaikka henkilöauton kuljettaja varautuu bussin mahdolliseen lähtöön hidastamalla vauhtia.

Onnea siis vaan oikeuteen jos tuollainen tilanne tulee vastaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei se bussi ole etuajo-oikeutettu, ellei suuntamerkkiä anneta selvästi ennakkoon.
Kannattanee tutustua hivenen muuhunkin, kuin siihen lakitekstin (vai oliko sulla autokoulun) sanamuotoon.
Jos sinä tulet oikealta etuajo-oikeutettuna, mutta törmäät minun autoni takakulmaan, häviät jutun ellei tapauksessa ole jotain poikkeusellista. Koska sinä ajat päälle. Sama koskee bussia, eli laki ei anna oikeutta ajaa viereisellä kaistalla olevan auton päälle.
Tuon pykälän tarkoitus on ollut helpottaa pysäkiltä lähtöä, ei antaa bussille jotain etuajo-oikeutta. Eli samat liikennesäännöt koskevat myös bussia.
Tottakai oletuksena bussikuski käyttää vilkkua oikein. Jos ei käytä, niin tietenkin hän on idiootti ja syyllinen. Kertaakaan en ole ollut läheltäpiti-tilanteessa linja-auton kanssa tai nähnyt vastaavaa tötöilyä.

Mielelläni haluaisin nähdä lähteen tuolle väitteelle kolaroinnista takakulmaan. Bussin kanssahan oli kyse siitä, että bussi kiilaa ”eteen”. Eikös tuolla logiikalla silloin syyllinen kolaroija ole henkilöauton kuljettaja, joka osuu bussin takakulmaan ja ajaa pysäkiltä lähteneen bussin päälle?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos katsot mistä keskustelu lähti, niin oletus on kokoajan ollut tuo "myöhäinen" vilkku. Jos taas itse olet meinannut muuta, ollaan turhaan väännetty asiasta.
Tuo takakulma kolarointi oli esimerkkini siihen, ettei etuajo-oikeus anna erivapauksia ajaa ns. päälle.
Okei. Voi olla, että olemme sitten vääntäneet turhaan. Pahoittelut omasta puolestani.

Olemme mahdollisesti vain eri mieltä mitä tarkoittaa ”päälle ajaminen” tai mahdollisesti emme.
 
Liikennesääntöjen mukaan pysäkiltä poistuvaa bussia täytyy väistää ja se koskee myös kun bussin on pakko pysäkiltä lähettäessä ylittää kaista päästääkseen vasemmalle kääntyvälle kaistalle. Näin ainakin ajo-opettajan mukaan joskus vajaa 20 vuotta sitten. Helpompaa se on takana ajavalle ottaa huomioon.
Eipä se kyllä näin taida olla, ellei ole tullut jotain lakiuudistuksia. Eli bussilla ei ole mitään etuoikeuksia kaistan vaihtoon (ellei pysäkki sijaitse ajokaistalla, silloin ”saa” vaihtaa viereiselle kaistalle). Mutta mihinkään kaistojen ylityksiin busseilla ei ole etuoikeuksia, lähtivät ne sitten pysäkiltä tai eivät. Bussinkuljettajilla on myös ns. varovaisuusvelvoite eli heidän on noudatettava erityistä varovaisuutta lähtiessään pysäkiltä.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tämä keskustelu kertoo aika paljon siitä missä mennään. Jos toimisin liikenteessä yhtä joustamattomasti ja pitäisin kaikista oikeuksistani kiinni kynsin hampain, niin kuin todella iso osa henkilöauton kanssa liikkuvista, niin joutuisin selvittelemään jälkipyykkiä ihan jatkuvasti ja eipä siellä töissä pitkään tarvitsisi ollakaan. Virheitä olen tehnyt ihan varmasti ja niitä tulee jatkossakin, mutta en jaksa kyllä millään alkaa selvitellä mitään kolareita jatkossakaan, mieluummin annan kiireisten mennä ensin, niillähän voi olla vaikka tärkeä hoitoaika kallonkutistajalle. Ja vaikka aika pirun raskaaksi nämä homman tekevätkin, niin pitää vaan jättää heidät omaan arvoonsa ja ainakin yrittää ajatella positiivisia puolia, aina niitäkin löytyy, kun oikein kaivamalla kaivaa.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Eipä se kyllä näin taida olla, ellei ole tullut jotain lakiuudistuksia. Eli bussilla ei ole mitään etuoikeuksia kaistan vaihtoon (ellei pysäkki sijaitse ajokaistalla, silloin ”saa” vaihtaa viereiselle kaistalle). Mutta mihinkään kaistojen ylityksiin busseilla ei ole etuoikeuksia, lähtivät ne sitten pysäkiltä tai eivät. Bussinkuljettajilla on myös ns. varovaisuusvelvoite eli heidän on noudatettava erityistä varovaisuutta lähtiessään pysäkiltä.
Näin mäkin luulen. Ei autoilija voi aina lähteä siitä, että pysäkiltä lähtevä bussi ampaiseekin suoraan kaistan yli seuraavalle. Kyllä mä tilaa annan, jos bussin tarvitsee sitten päästä vasemmalle kaistalle, mutta en mä valmiiksi pysähdy odottamaan mitä tekee, jos tulen vasemmalla kaistalla takaviistosta pysäkiltä lähtevään bussiin nähden.

Ja jos olen bussin keskivälin takapuolella, niin väistän kyllä bussin vilkuttaessa pysäkiltä, mutta muuten bussi saa kyllä odottaa ohittamistani. Jos ei ruuhkaa, niin tietysti ehdin helposti alta pois, mutta ruuhkaliikenteessä en välttämättä. Ei se bussi silti saa päälle ajaa. Ja jottei nyt väärää käsitystä tule, niin kyllähän ylivoimainen enemmistä kuskeista ajaa fiksusti. Se kiintiöosuus mulkkuja sielläkin kuitenkin on.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mistä joustamattomuudesta, jos saan udella? Kyse on ollut niistä vastuuttomista kuljettajista, jotka lähtevät pysäkiltä laittaen vilkun päälle vasta silloin. Eihän tässä kaikkia kuskeja ole kritisoitu,koska suurin osa toimii vastuullisesti ja antaa sen suuntamerkin reilusti ennen lähtöä kuten kuuluukin.
Syyllistyt itse viestilläsi melkoiseen yleistykseen tuolla "todella iso osa" viittauksellasi, eli pata kattillaa.... Lisäksi väittäisin, että lähes kaikki henkilöauton kuljettajat "luopuvat" näistä oikeuksistaan ja antavat bussille tilan vaikka äkkijarrutuksella, jos vaihtoehto on törmätä siihen mulkkuun, joka vilkun käytön "unohtaa".
Niin no, minä kirjoitin alunperin siitä, kun pysäkiltä ihan asiallisesti lähtiessäni saan käytännössä koko ajan topata, kun kiireinen henkilöautoilija pakonomaisesti ohittaa linja-auton. Kertomalleni on ihan aidosti perusteet, kun koko ajan siellä keskellä ruuhkaa töitä teen, en mä näitä päästäni keksi. Minä en ole puhunut tilanteesta, jossa bussinkuljettaja tekee virheen vaan sellaisista, joissa henkilöautoilija tekee ihan käsittämättömiä ohivetoja. Näitä siis ihan aikuistenoikeasti tapahtuu koko ajan joka päivä ja siksi voin sanoa, että näin tekee iso osa.

Ja edelleen; mitään äkkijarrutuksia ei tarvitse tehdä, riittää kun hieman paremmin lukee tilanteita ja hölläilee sopivasti kaasua, näin homma toimii kaikille paljon paremmin. Se linja-auto ei pysty edes kaupunkiliikenteessä kiihdyttämään siihen liikennevirran vauhtiin oikein missään vaiheessa ja sikäli tietenkin on siellä vähän kiireisempien tiellä, mutta kannattaa muistaa, että yleensä se kääntyy pois tieltä aika nopeasti tai toppaa seuraavalle pysäkille muutaman sadan metrin päästä.

Olen varmaan ihan vitun urpo juntti, kun omalla autollani ollessani liikkeellä katselen kyllä pysäkiltä liikkeelle lähtevää bussia sillä silmällä, että olisiko mahdollista, että se olisi tulossa yli kaistojen ja siis vähän hölläilen vauhtia, ei ole ikinä kukaan ollut omassa peräkontissani eikä kertaakaan ole ollut vaaratilannetta tai ongelmia bussien kanssa. Mutta kai mä vaan oon niin tyhmä etten osaa ajaa niin kuin pitäis. Hohhoijaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Se linja-auto ei pysty edes kaupunkiliikenteessä kiihdyttämään siihen liikennevirran vauhtiin oikein missään vaiheessa ja sikäli tietenkin on siellä vähän kiireisempien tiellä, mutta kannattaa muistaa, että yleensä se kääntyy pois tieltä aika nopeasti tai toppaa seuraavalle pysäkille muutaman sadan metrin päästä.
Tuo on asia mikä tuntuu olevan kovin monille vaikeaa ymmärtää. Turhaan sen ruuhkaliikenteessä pysäkiltä lähtevän bussin edelle väkisillä pyrkii, kun ei se pitkään siinä kaistalla ole edessä kuitenkaan. Seuraavalle pysäkille se menee ja silloin pääsee helposti ohi. Pääkaupinkiseudusta en tiedä, mutta Tampereella on varmin konsti päästä valoista vihreällä ajamalla ruuhkaliikenteessä bussin perässä.

Tampereella on Hervannan valtaväylä oikea bussikuskin toive. Nopeusrajoitus 70 kilsaa tunnissa, eli ei etuajo-oikeutta pysäkiltä lähtiessä ja liikennettä niin perkeleesti. Pysäkiltä ei pääse pois koskaan jos ei vaan lähde. Hienoimpana sitten Hervannasta päin tulevat Hallilaan kääntyvät. Pysäkiltä sata metriä kun pitää olla ryhmittynyt kääntymään vasemmalle.Siinä ei auta muu kuin pistää vilkku vasemmalle, lähteä pysäkiltä ja alkaa ryhmittyminen vasemmalle kaistalle samoin tein. Onneksi siellä ruuhkassa ajavat enimmäkseen ymmärtävät, ettei se kaistan yli ryhmittyvä bussi ole kuin hetkisen edessä kun on jo vasemmalla kääntyvien ryhmityskaistalla.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Onko se sujuvaa liikennettä, jos muut autoilijat aina pysäkillä olevan bussin nähdessään pysäyttävät, koska ennakoivat mahdollisesti kuljettajan jättävän vilkun käytön viimetinkaan?

Ja loppuun kysymys, koska näköjään bussikuskin ammattia harjoitat;
Miten teillä suhtaudutaan tuohon puhelimen käyttöön ajossa? En nyt tarkoita että luuri on ajaessa kädessä, vaan noita erityyppisiä hf laitteita. Tämä ei ole mitään vinoilua, mutta mulle on erinäisten juttujen kautta avautunut tiettyjen kansallisuuksien luuriin puhumisesta melko vaarallinen kuva. Keskittyminen siihen muuhun liikenteeseen kärsii, pysäkeiltä ajetaan ohi yms. Eli onko tuo ajossa sallittua?
Niin, se bussi valitettavasti keskeyttää hetkeksi liikennevirran joka tapauksessa ja sinusta on sitten loppuviimeksi kiinni, että joudutko pysäyttämään vaiko etkö. Itse en edes muista sellaista tilannetta, jossa olisi pitänyt vallan topata. Eikä sekään maailmanloppu olisi henkilökohtaisella tasolla enkä kokisi sitä mitenkään loukkaavana tekona, ahhah.

Puhelimen käyttö ajaessa on meillä yksiselitteisen valikoivasti kielletty. Itse en vastaile edes niihin sallittuihin työnjohdon puheluihin enkä edes mitään handsfree-laitetta omista. Muiden yhtiöiden käytännöistä en tiedä. Onhan se nyt aivan käsittämätöntä, että vedellään jopa luuri korvassa tuolla, näin vetelevien kansallisuuksista tai sen paremmin ihonväreistä en ole kiinnostunut.

Älypuhelin on mielestäni edelleen kasvava riski liikenteessä ja siuhen pitäisi puuttua kovalla kädellä. Henkiköautojen lisäksi myös ammattiliikenteessä. Valitettavasti.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Eipä se kyllä näin taida olla, ellei ole tullut jotain lakiuudistuksia. Eli bussilla ei ole mitään etuoikeuksia kaistan vaihtoon (ellei pysäkki sijaitse ajokaistalla, silloin ”saa” vaihtaa viereiselle kaistalle). Mutta mihinkään kaistojen ylityksiin busseilla ei ole etuoikeuksia, lähtivät ne sitten pysäkiltä tai eivät. Bussinkuljettajilla on myös ns. varovaisuusvelvoite eli heidän on noudatettava erityistä varovaisuutta lähtiessään pysäkiltä.
Niin no, mitä ikinä tämä sitten tarkoittaakin, ote tieliikennelaista:

"Jos pysäkillä olevan linja-auton kuljettaja tiellä, jolla suurin sallittu nopeus on enintään 60 km/h, osoittaa suuntamerkillä aikovansa lähteä liikkeelle, samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä."

Tarkoittaako tuossa sama kaista sitten sitä että pysäkki on ajokaistalla? Mutta siinä tapauksessa samaa kaistaa ajavan on kyllä hieman pakko pysähtyä koska ei siitä bussista läpikään pysty ajamaan.
 

Kyljys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tarkoittaako tuossa sama kaista sitten sitä että pysäkki on ajokaistalla?

Juurikin näin. Pysäkin ollessa ajokaistalla, väistämisvelvollisuus koskee samaa ajokaistaa ajavaa ja viereistä ajokaistaa ajavaa. Pysäkin ollessa oma erillinen kaistansa, väistämisvelvollisuus ei koske muita kuin pysäkin viereistä kaistaa ajavia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös