Tavoitteena nopeusvalvonnalla ja nopeusrajoituksillahan on nimenomaan se, että kukaan ei ajaisi yli nopeusrajoituksen, vaan mieluummin sen alle. Jos ajonopeuksien trendi on laskemaan päin, niin se on kyllä ainoastaan hyvä asia. Säästyy ihmishenkiä ja polttoainetta.
Ainoa selitys, jonka keksin on, että siinä on kyllästytty ohittajiin, jotka jäävät ohituksen jälkeen nysväämään eteen 78 km/h.
Etenkin tämä "nysvääminen" 78 km/h -nopeudella kiinnitti huomioni. Ei kai tuo nyt nysväämistä ole, jos ajaa kaksi kilometria tunnissa alle nopeusrajoituksen. Toki itseänikin ärsyttää se, jos joku ajaa 60-70 km/h kahdeksankympin alueella (mitä ei kyllä kovin usein tapahdu), mutta tuo 78 km/h on jo mittarinkin mukaan todennäköisesti karvan päälle 80. Ylipäänsä liikenteessä vaikuttaa olevan edelleen liikkeellä liikaa pienistä asioista hermonsa menettäviä kuljettajia.
Vuosi-pari sitten itsellänikin oli tapana ajella mittarin mukaan aina noin 10 km/h ylinopeutta, eli kahdeksankympin alueella todellinen nopeus oli aina noin 86-87 km/h, mutta kameroiden yleistyessä ja oman järjen lisääntyessä olen alkanut ajamaan yleensä siten, että mittari näyttää noin 5 km/h yli nopeusrajoituksen ja todellinen nopeus on hyvin lähellä nopeusrajoitusta. Tällöin sitten kyllä ärsyttää se, jos kuorma-auto tulee perään hyvin lähelle roikkumaan, vaikka minulla todellinen nopeus ei varmastikaan ole alle nopeusrajoituksen.