Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 982 723
  • 12 219

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mutta keskisormen näyttämiset kannattaa liikenteessä jättää suorittamatta silloinkin kun on kiistattomasti oikeassa.

Minulle näytettiin keskisormea noin tunti sitten liikenteessä. Olin kääntymässä oikealle, ja kadulta, jolle olin kääntymässä, oli joku kääntymässä vasemmalle eli siis sinne suuntaan, mistä olin tulossa. Olimme ainoat autot näköpiirissä. Jostain syystä tuo toinen odotteli jotain, eikä mennyt vaikka tilaa olisi ollut mennä. Kun käännyin, niin sieltähän näytettiin närkästyneenä keskisormea. Ilmeisesti tuo luuli, että olen menossa suoraan ja odotti, että menen ensin. Enpä sitten tiedä, mitä tein väärin, kun vilkku oikealle oli päällä jo hyvissä ajoin. Mutta johonkin varmaan syyllistyin, vähintään paikalla olemiseen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tuli tuossa jokunen päivä sitten pilattua jonkun pussitusyritys. Ajoin Tampereella tietä nro 12 kohti Tamperetta, ja liityin siltä tielle nro 9 kohti etelää, eli siis Linnainmaan liittymästä lähdin kohti Hervantaa. Takaa lähestyi joku kovalla ylinopeudella, ja saavutti minut tuossa liittymässä jääden taakse ajamaan ehkä noin auton mitan päähän. Tiellä 9 ajoi rekka sen verran edellä, että sitä olisi pitänyt lähteä ohittamaan melkein heti tielle liittymisen jälkeen, mikäli olisi halunnut ajella satasta. Tämä takanani ajanut kiireinen liittyi rekan taakse ajamaan osittain viheraluen yli pientareen kautta, ja kiihdytti ajamaan vierelleni. Siihen se sitten jäi vierelle ajamaan samaa nopeutta kanssani, tarkoituksenaan selvästikin pakottaa minut liittymään taakseen. Vaan kun en ollut liittymässä, vaan jatkoin liittymäkaistaa Sammon Valtatielle. Kun tämä valkeni teiden ritarille, niin vuorossa oli raju kiihdytys rekan ohi. Ikävää tuottaa pettymys noin hienolle ihmiselle.

Google Mapsin streetview-näkymä tapahtumapaikalta: Google Maps
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tänään kävi niin erikoinen juttu liikenteessä, että täytyi oikein piirtää siitä kuva. Olin tori/jalankulkualueella suojatien edessä tarkoituksenani taluttaa pyörä tien yli, kunhan marketin parkkipaikalle johtava tie vähän antaisi tilaa. No, sitten huomaan että auto ajaa minua kohti - se kääntyi autotiellä suojatien päältä jalankulkuväylälle. Hyvin hitaasti tosin, mutta kun se oli n. 15 sentin päässä päädyin hämmentyneenä antamaan tilaa... auto parkkeerasi n. 5 metrin päähän grillikioskin ovesta... parkkipaikalta kävelymatka olisi ollut max 20m... hiukan wtf fiilis... alla helvetin hieno kuva tapahtuneesta... ps: naiset ei osaa piirtää autoja

EDIT: Ihmetyttää siis että miksi noin piti tehdä, kun matka ei olisi paljoa pidentynyt kun reunimmaiset parkkipaikatkin olivat tyhjiä... Ei voi käsittää..
 

Liitteet

  • 20151015_161900.jpeg
    20151015_161900.jpeg
    274,2 KB · kertaa luettu: 762
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ei voi kuin ihmetellä miten välinpitämättömiä jotkut ovat. Eilisessä henkilöauton ja rekan kolarissa kuoli nainen ja hänen kyydissään olleet 2000 ja 2011 syntyneet tytöt. Kenelläkään autossa olleella ei ollut turvavyötä. Kaikki lensivät törmäyksen voimasta turma-autosta ulos.
 

bart

Jäsen
Ei voi kuin ihmetellä miten välinpitämättömiä jotkut ovat. Eilisessä henkilöauton ja rekan kolarissa kuoli nainen ja hänen kyydissään olleet 2000 ja 2011 syntyneet tytöt. Kenelläkään autossa olleella ei ollut turvavyötä. Kaikki lensivät törmäyksen voimasta turma-autosta ulos.
Lienevätkö kuuluneet erääseen etniseen vähemmistöömme (vahvaa mutua). Harvemmin näyttävät käyttävän vöitä ja lapsetkin pomppii autossa(kin) miten sattuu. Surullinen juttu joka tapauksessa.
 

Al Dente

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Jokipojat, HIFK
Lienevätkö kuuluneet erääseen etniseen vähemmistöömme (vahvaa mutua). Harvemmin näyttävät käyttävän vöitä ja lapsetkin pomppii autossa(kin) miten sattuu. Surullinen juttu joka tapauksessa.

Jännä kun joistakin uutisista tulee juuri tuo fiilis tästä samaisesta vähemmistöstä. Ja vielä jännempi, miten usein ne fiilikset sattuukin oikeaan. Itsellä tuli heti ensimmäisenä mieleen, että olikohan autoa ajaneella naisella musta samettiihame... No oli miten oli. Lapsiparat...
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Lienevätkö kuuluneet erääseen etniseen vähemmistöömme (vahvaa mutua). Harvemmin näyttävät käyttävän vöitä ja lapsetkin pomppii autossa(kin) miten sattuu. Surullinen juttu joka tapauksessa.
Etniseen vähemmistöön kyllä, mutta eivät siihen, mihin merkit äkkiseltään viittaavat.

Lapset olivat Punkalaitumen vastaanottokeskuksen asukkaita. Kuljettaja taas on "1985 syntynyt tamperelaisnainen" joka viittaa sihen, ettei hän ole tässä aallossa tulleita turvapaikanhakijoita, vaan luultavasti paljon aiemmin Suomeen saapunut maahanmuuttaja.

YLE: Akaan kolarissa kuolleet lapset olivat Punkalaitumen vastaanottokeskuksesta | Yle Uutiset | yle.fi
 

Ziggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tänään kehä 3:lla pari oman elämänsä sankaria otti mittaa toisistaan.
Aamupäivällä liikennettä ei ollut juuri lainkaan, edelläni ajoi BMW (maasturi, olikohan X5) muutaman kymmenen metrin päässä, joka oli (kuten myös minäkin) kääntymässä kehältä Tuusulantien rampille. Ajoimme siis idästä länteen. Samalla ohitsemme tuli Audi A4 jolla oli myös sama suunta, ja kiilasi aika pieneen väliin BMW:n eteen ja joutui jarruttamaan melko voimakkaasti, koska heidän edellään ajeli myös auto ja samalla Bemari pyrki kiihdyttämään niin että rako olisi mennyt umpeen. Outo temppu Audilta koska olisi voinut jäädä Bemarin perään, siinä oli kuitenkin runsaasti vapaata tilaa.

Tästä Bemarikuski ei selkeästi pitänyt vaan painoi kaasun pohjaan (putkesta tulleesta savupilvestä päätellen) ja pyrki vielä uudelleen ohittamaan Audin juuri ennen ramppia. Samalla tietenkin Audi kiihdytti niin että väli edellä ajavaan meni umpeen jolloin BMW ei päässyt enää sen eteen.
Siinä kävi lopulta niin että molempien ego oli yhtä suuri ja BMW kiilasi Audin kylkeen melko voimakkaalla vaudilla. Kolahdus kuului jopa oman autoni sisälle vaikka ajelin muutaman kymmenen metrin päässä, olin jo muutenkin jättänyt lisää väliä kun touhu näytti siltä että pian kolisee, kuten sitten kävikin. Tuskin siinä kuitenkaan mitään kovin suuria peltivaurioita tuli, lommoja / naarmuja varmasti molempien kulkeen ja peilit rikki.

Usein olen ollut todistamassa hieman vastaavia tapauksia, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun egojen koitos päättyi tasapeliin, eli siihen että seurauksena oli kolari.

Toivottavasti urpot soittivat vielä poliisin paikalle ja ansaitsivat sakot touhustaan, itse en jäänyt paikalle todistamaan, koska ajattelin että tuon touhun päätteeksi tässä oli jopa ihan oikeutettu tasapeli molemmille idiooteille.

Niin ja vaikka mainitsin automerkit Audi/BMW, en kuitenkaan tarkoita että olisin perus Corolla-mies jonka mielestä jokainen premium merkin autolla ajava on mulkku. Itseasiassa autot eivät olleet uusia, vaan lähemmäs 10v vanhoja, arvoltaan ehkä jotain parinkympin perus kinnereitä, eli ei ollut siitäkään kyse että pari porvaria olisi mittaillut kikkeleidensä pituutta.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja vaikka mainitsin automerkit Audi/BMW, en kuitenkaan tarkoita että olisin perus Corolla-mies jonka mielestä jokainen premium merkin autolla ajava on mulkku. Itseasiassa autot eivät olleet uusia, vaan lähemmäs 10v vanhoja, arvoltaan ehkä jotain parinkympin perus kinnereitä, eli ei ollut siitäkään kyse että pari porvaria olisi mittaillut kikkeleidensä pituutta.
Tällaista kun tapahtuu, on 50% mahdollisuus että alla on BMW/Audi ja 100% mahdollisuus että kuljettajat ovat miehiä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tällaista kun tapahtuu, on 50% mahdollisuus että alla on BMW/Audi ja 100% mahdollisuus että kuljettajat ovat miehiä.
En tiedä miten muualla, mutta Turkulaista liikennekäyttäytymistä viime vuosina seurattuani väittäisin jälkimmäiseksi prosentiksi korkeintaan 75.
 

tty_01

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mikä saa Porissa Yrjönkatua torin suuntaan ajavat autoilijat Valtakadun kulmauksessa ajamaan lähes aina suojatien päälle? Valtakadulta Yrjönkadulle sillan suuntaan kääntyvät linja-autot saavat olla tarkkana, kun henkilöauton nokka on turhan keskellä risteystä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
... mielestäni alinopeutta ajavat ovat teiden pahin syöpä. Kaikki lähtee omasta asenteesta...

Jäsen Skeletor kirjoitti yllä olevan Valtion varainkeruu liikenteessä -ketjussa. Lepuutan salkkuni.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En tiedä oliko tässä joku kavereiden välinen kisailu vai sitten todellinen vain Suomen liikenteessä olevaa junttiutta.

Ajelin eilen sunnuntaina n. 17-18 välillä vanhaa Hämeenlinnantietä (130) Kivistön juna-aseman kohdalla pohjoiseen. Edelläni oli 2000-luvun alkupään Volvo V70 ja sen edellä saman ikäinen S80. Ajellaan ne aseman ympäristön liikenneympyrät normaalisti, aika hissukseen tosin. Jättäydyn vielä hieman kaksikosta, koska lähellä ajaminen rapaa oman tuulilasin. Sitten kun taajama loppuu ja suora avautuu 80-rajoituksella niin V70 lähtee normaalisti ohittamaan S80:ä. Jään heistä koko ajan ajaen n. 85kmh ja mietin että onpa pitkä ohitus vaikka lähti noin paljon kovempaa, kunnes tajuan, että nehän vetää koko suoran (reilut 1km) rinnakkain ja vastaantulevan valot näkyy jo aika lähellä. Lopulta vastaantuleva on jo puoliksi pientareella ja V70 lopulta luovuttaa ja jarruttaa S80:n taakse ja siitä painelevat sitten täysiä ties minne, en enää nähnyt heitä kun ajoivat reippaammin.

Mietin sitten, että S80 ei halunnut tulla ohitetuksi ja yllättävän pitkään V70 siinä sitten hiillosti. Tai sitten joku muu tarina taustalla, oisko tultu aiemmin risteyksestä tylysti eteen tms. tai sitten joku kavereiden keskeinen "kikkailu".
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Taas oli kyllä 8-tiellä "ammatti"autoilijoilla pelisilmät jossain muualla kuin päässä.
Letkaa vetää täysperävaunu yhdistelmä (tai mahdollisesti vetoauton ja kahden puoliperävaunun yhdistemä), jossa kaksi konttia kyydissä ja sen perässä bändärinä yhtä konttia hinaava rekka.
Mitäs tämä parivaljakko tekeekään; no me hinataan letkaa 40-60 km/h eikä varmasti ajeta sivuun, vaikka kuinka olisi työmatka-letkaa takana.

Kun tämä karavaani saapui Poriin n. 08.15 niin tämä etummainen sankari kääntyi Alaruukintien Nesteelle pois tieltä. Sen kunniaksi haluan minä ja 200 muuta takanasi ollutta autoilijaa toivotaa paskaa kahvitaukoa sinulle ja toivomme sinun joko harkitsevan alan vaihtoa tai harjoittelemaan peilien ja nopeusmittarin hyötykäyttöä.
Harmi kun en saanut firman nimeä ylös, niin saisi laittaa kehut sinnekin.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Tämä jatkuvasti lisääntyvä erilaisten laitteiden räpläys ajaessa. Sen verran pitäisi olla kiinnostunut muiden turvallisuudesta, että ajaessa ei tarkistella viestejä tai pidetä ratin päällä tablettia. Niin kiire ei voi olla, etteikö voisi ajaa sivuun, jos on pakko tarkistaa. Nokkakolarissa kaupunkialueellakin on aivan hirvittävät voimat kyseessä sellaisen tapahtuessa. Toinen mitä näkee paljon on, että tullaan parkkipaikoilta ulos kännykkä korvalla ja ajetaan melkein jalankulkijan päälle. Kun voisi puhua sen puhelun pois ja lähteä vasta sitten. Erityisesti naiset ovat alkaneet kunnostautua näissä.

Kaikki tämä edellä mainittu taas spotattu tällä viikolla ja aiemminkin.
 

Aatelinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Glen Metropolit, New England Patriots
Kyllä taas jengi ollut reiluja liikenteessä tänään. Kun toinen puoli Kehä I:sestä menee tukkoon onnettomuuden vuoksi, niin sitten hiljennellään ja ruuhkautetaan toinenkin kaista, kun otetaan kuvia ajamisen ohella onnettomuudesta. Saadaan kivasti molemmat puolet tiestä taas enemmän tukkoon. Muutenkin tämä onnettomuuspaikkojen kohdalla hiljentäminen teillä, joilla kulkusuuntia erottaa keskikaide on todella ärsyttävä tapa. Nykyään kun vielä kaikki ottavat puhelimillaan kuvia, niin johan sujuvaan suuntaan matkaaminenkin tukkeutuu.

Linkki uutiseen ja "silminnäkijöiden" kuviin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016032421321096_uu.shtml
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Toinen mitä näkee paljon on, että tullaan parkkipaikoilta ulos kännykkä korvalla ja ajetaan melkein jalankulkijan päälle. Kun voisi puhua sen puhelun pois ja lähteä vasta sitten. Erityisesti naiset ovat alkaneet kunnostautua näissä.

Kaikki tämä edellä mainittu taas spotattu tällä viikolla ja aiemminkin.

Sitten kehdataan valittaa, ettei jalankulkijat varo suojateillä. Ajokortittomana kuljen kävellen kaupungissani todella paljon, tähän törmää aivan liian usein.

Ja joo, vaikka nainen olen itsekin, huomaan tuota eniten naiskuskeilla.

Pakko silti hymyillä tähän hetkeä, jonka koin taannoin marketin pihassa. Eräs naiskuski etsi kaupungista erästä kauppaa. Hänellä oli vieressä pelkääjän paikalla keltaisten sivujen karttasivut apuna. Jotenkin nauratti tuo, luulin että ne on jo unohdettu. No, kaupunkini tuntevana ohjeistin hänet oikeille teille. Olipahan rouva tajunnut marketin parkkipaikalle siirtyä miettimään tuota asiaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kaukovalojen vilkutus on minulle aina merkinnyt: "Varo, olen tulossa!". Sekä nähtynä että itse vilkutettuna.
Eilen näin autoilijan vilkuttavan valoja tien reunassa odottavaa jalankulkijaa lähestyessään - ja antoi sitten tälle tilaa mennä.
Onko tämä ulkomailta tuotu tapa, jota ollaan tuomassa Suomeen? On aika vaarallista, jos valojen vilkuttelulla alkaa olla kaksi vastakkaista merkitystä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaukovalojen vilkutus on minulle aina merkinnyt: "Varo, olen tulossa!". Sekä nähtynä että itse vilkutettuna.
Minulle tuo räpsyttely Suomessa on aina merkinnyt kaikenlaista varoittelua. Esimerkiksi jos näkee hirviä tien lähellä ylittämässä niin muita tielä liikkujia opastetaan varovaisuuteen valoja räpsyttelemällä. Tai joku ajaa ilman ajovaloja jne. Mutta esim. Brittein saarilla, jossa on tullut ajettua paljon, valojen vilkuttelulla voidaan osoitaa vaikka toiselle autoilijalle "aja sinä, minä väistän" tyylistä viestiä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Kaukovalojen vilkutus on minulle aina merkinnyt: "Varo, olen tulossa!". Sekä nähtynä että itse vilkutettuna.
Eilen näin autoilijan vilkuttavan valoja tien reunassa odottavaa jalankulkijaa lähestyessään - ja antoi sitten tälle tilaa mennä.
Onko tämä ulkomailta tuotu tapa, jota ollaan tuomassa Suomeen? On aika vaarallista, jos valojen vilkuttelulla alkaa olla kaksi vastakkaista merkitystä.
Parikymmentä vuotta sitten autokoulussa mulle opetettiin väläyttämään kaukovaloja, jos vaikka annettiin jalankulkijalle vinkkiä mennä tien yli tai toiselle autolle tilaa.
Tuo "varo, olen tulossa" on mulle ihan uusi juttu, en ole tienpäällä koskaan moiseen törmännyt.
Hirvi elikoista, kolareista etc monet väläyttävät valoja, itse räpsäytän hätävilkkuja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Parikymmentä vuotta sitten autokoulussa mulle opetettiin väläyttämään kaukovaloja, jos vaikka annettiin jalankulkijalle vinkkiä mennä tien yli tai toiselle autolle tilaa.
Tuo "varo, olen tulossa" on mulle ihan uusi juttu, en ole tienpäällä koskaan moiseen törmännyt.
Hirvi elikoista, kolareista etc monet väläyttävät valoja, itse räpsäytän hätävilkkuja.

Mielenkiintoista, minulle tuo kertomasi vilkuttelun käyttö taas on ihan uutta. Itse vilkutan valoja jos joku näyttää olevan tulossa kolmion takaa tai vasemmalta eteen, aikoo tunkea liian ahtaaseen väliin tai hortoilee keskellä tietä. Autokoulussa ei asiaa käsitelty. Tai ehkä mainittiin että yksi väläytys edessä ajavalle on merkki: aion ohittaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaukovalojen vilkutus on minulle aina merkinnyt: "Varo, olen tulossa!". Sekä nähtynä että itse vilkutettuna.
Eilen näin autoilijan vilkuttavan valoja tien reunassa odottavaa jalankulkijaa lähestyessään - ja antoi sitten tälle tilaa mennä.
Onko tämä ulkomailta tuotu tapa, jota ollaan tuomassa Suomeen? On aika vaarallista, jos valojen vilkuttelulla alkaa olla kaksi vastakkaista merkitystä.

Jalankulkijalla on toki muutenkin oikeus mennä ensin, joten tuollainen vilkuttelu on turhaa. En ole kyllä koskaan törmännyt Suomessa enkä muuallakaan. Nimenomaanhan sillä varoitetaan jostain, kiinnitetään toisen tienkäyttäjän huomio, oli sitten kyseessä eläimiä tiellä, kolari, joku ongelma vastaantulevassa autossa tai usein kai myös nopeusratsia. Nelivilkun käyttö missään tällaisessa tarkoituksessa on yksiselitteisesti kielletty.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään taas sai heti aamulla huomattua, kuinka taunoja sitä voi liikenteessä olla.

Ajoin erään sankarin perässä pari kilometriä ja useamman käännöksen ja joka kerta sama juttu.
Herra ensin jarruttaa autonsa melkein pysähdyksiin ja jo osittain auton ollessa kääntymässä laittaa vilkun päälle.
Ei tuossa nyt mitään vaaraa ollut tai muuta, mutta tekisi niin muiden autoilijoiden kuin jalankulkijoiden elämästä jouhevampaa järkevällä vilkunkäytöllä.

Miten se voi olla niin helvetin vaikeaa laittaa vilkku päälle ENNEN, kuin jalka menee jarrulle?
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä siinä taas näki kaikenlaista sankaria kun pääsiäisen vietosta palattiin tuolta Oulun kupeesta tänne Helsinkiin. Letka mikä menee kohtuullisen mukavaa matkavauhtia, niin kyllä sellaisia ohituksia sai taas todistaa, että herran jestas. Sattuneesta syystä nämä oli osastolta Audi, BMW, Mersu, mutta kai se vaatii sitten vähän tehokkaamman auton, että näitä voi edes harkita. Lisäksi ajetaan aivan toisen perässä kiinni koko ajan ja siitä sitten pompitaan jarrulle ja ruuhkautetaan lisää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös