Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 246
  • 13 184

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoa asia mikä ihmetyttää, on että jaksat nussia pilkkua siitä, että laista puuttuu muutama sana.
Olen vain perustellut mielipiteeni näille lukutaidottomille moukille, jotka tulevat tänne möyhyämään kuinka en osaa liikennesääntöjä. Tottakai se menee jankkaamiseksi kun aina ilmestyy uusi taho selittämään ettei minulla pitäisi olla ajokorttia.

(tarkennus: MacRefiä en laske tähän joukoon)
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Vaikka liikennesääntöjä osaamattomat ja muuten vaan kusipäisesti poukkoilevat pyöräilijät saavat usein pannun kuumenemaan, täytyy vaan muistaa että he ovat heikommassa asemassa ja aina kannattaa olla extra-varovainen pöyräilijöiden kanssa. Toki jos tulee melkein 40 km/h puskan takaa suoraan tielle, niin sitten kyllä saa jäädä alle. Tällä tavalla ainakin yksi mulkku yritti jäädä autoni alle.

Oletko varma että kyseisessä kohdassa pyöräilijä on väistämisvelvollinen? Kuulostaa aikamoiselta "teräsmieheltä" jos uskaltautuu sokeasti ajamaan mahdollisesti auton eteen 40 km/h. Vaikka pyöräilijä tekisikin selvän virheen niin ei fiksu autoilija joustaa ja vastaavasti myös toisinpäin. Pyöräilijän kannalta toki tilanteessa on aina kyse omasta hengestä ja loukkaantumisesta, auto ja autoilija selviää tilanteista joka tapauksessa pienin fyysisin vaurioin.

Ja heavylle toteaisin että vaikka väität että tiedät miten liikenteessä käyttäydytään niin aika ihmeellisen jankkaamisen olet saanut aikaiseksi liikenneympyrässä ajosta jos asiat kerran on sinulle päivänselviä. Ei millään pahalla.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tervetuloa osoittamaan joku kirjoittamani asia vääräksi.

Eipä ole tarvetta jankata. Todetaan nyt näin että liikenneympyrässä ajosta mielipiteesi on tullut selväksi ja sitä miten siellä ohjeistetaan ajamaan on jo tarpeeksi monta kertaa selitetty tässä ketjussa joten aja miten ajat itsehän seurauksista vastaat kunhan et vilkunkäytön epävarmuudellasi aiheuta vaaratilanteita tai onnettomuuksia kevyenliikenteen kanssa, jolloin pyöräilijä/kävelijä on suuremmassa vaarassa kuin sinä autoinesi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alkaa vähän risomaan jonoihin etuilijat. Esimerkiksi Helsingissä Pasilan seudulla on työmaata, joten liikenne ilmeisesti tämän takia keskittyy Hakamäentielle Jaffalan ohi ja siitä messukeskuksen vierestä kohti Pasilan asemaa. Messukeskuksen kohdalla suoraan meneville on vain yksi kaista ja sen jälkeen kaksi. Liikenne jonoutuu pitkälle Ilmalaan asti ja monet ajaa surutta vasempaa kaistaa messukeskukselle asti ja siitä kiilavat jonon eteen. Nössöimmät ei sitten uskalla ajaa aivan jonon keulille vaan jäävät johonkin puoliväliin vilkkupäällä toivomaan että paikallaan seisovaan jonoon ilmestyy tyhjä paikka, samalla tukkien takanaan messukeskukseen menevien kaistan. Hyviä road rage-siemeniä nähty tässä nyt muutamana aamuna.

Samanlaista etuilua havaittavissa kolmostien päättyessä Ruskeasuolla. Suoraan menee vain yksi kaista (plus bussikaista) ja suoraan keskustaan menevien jono on joskus todella pitkä. Sankarit sitten oikovat joko vasempaa tai oikeaa kaistaa ja jäävät vilkkupäällä tyhjää paikkaa odottaen tukkimaan vasemmalle tai oikealle kääntyviä koska suoraan menevä jono ei vedä. Etuilijat saa kyllä hienosti rikottua ruuhkaliikenteen vetämisen näillä "kikoillaan".

Vittu nöyrästi vaan jonon jatkoksi ja valitaan se oma kaista ajoissa. Saksassa oli tällaisia tilanteita varten sulkuviivat ja niitä valvottiin, joten oli otettava oma kaista ajoissa tai sitten ajat kiertotietä.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Samanlaista etuilua havaittavissa kolmostien päättyessä Ruskeasuolla. Suoraan menee vain yksi kaista (plus bussikaista) ja suoraan keskustaan menevien jono on joskus todella pitkä. Sankarit sitten oikovat joko vasempaa tai oikeaa kaistaa ja jäävät vilkkupäällä tyhjää paikkaa odottaen tukkimaan vasemmalle tai oikealle kääntyviä koska suoraan menevä jono ei vedä. Etuilijat saa kyllä hienosti rikottua ruuhkaliikenteen vetämisen näillä "kikoillaan".
Osa oikeaa kaistaa tulevista ei toki tarkoituksella ohita jonoa päästäkseen nopeammin vaan tulevat sieltä Haagan liittymästä (tai siis mikä liittymä nyt onkaan, mutta se mikä tulee siitä Matkamiehentieltä). Mutta noin muuten samaa mieltä tästä. Itse käännyn siitä risteyksestä juurikin oikealle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaksikaistaisella tiellä molempia kaistoja pitäisi käyttää sinne saakka kun niitä on, ja sitten kaksi kaistaa yhdistyy vetoketjumaisesti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
^ Tuota Tadun mainitsemaa ohjetta sovelletaan kyllä mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Tuo pitää tietysti paikkansa jos molemmat kaistat menee samaan suuntaan ja yhdistyy yhdeksi, tämä osataan mm keski-euroopassa kiitettävän hyvin. Mutta v-käyrä kasvaa kun porukka soveltaa tätä paikoissa missä vierekkäiset kaistat päättyvät vaikkapa liikennevaloihin joista käännytään eri suuntiin, mutta toinen kaista vetää paremmin. Neropatit luovivat rullaavaa kaistaa aina viime tinkaan asti ja sitten vilkku päälle jotta ohitetaan koko seisova jono.

_
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Tästä on jo kotvanen vierähtänyt, mutta lienee sopivaa mainita kuitenkin.

Lahdentien motarin varrella on Koivukylän liittymä. Ajaminen Koivukylänväylälle ja sieltä poistuminen on hyvin selkeä. Motarilta tulevat ovat selkeästi kolmioliikennemerkillä merkitty väistämisvelvollisiksi. Eli pienintäkään epäselvyyttä ei voi olla.

Olen ajamassa Koivukylänväylää pitkin, moottoritien sillan ali, ryhmityn kaistalle josta käännytään motarille Lahden suuntaan. Edessä oleva auto pysähtyi odottamaan, että vastaantulevaan liikenteeseen tulee tilaa päästä ajamaan motarille. Hän pääsi, mutta minä jouduin jäämään odottelemaan, että seuraavat pari-kolme autoa menee siitä ennenkuin pääsen liikkeelle. Painoin kevyesti kaasua liikkeelle lähtiessäni... onneksi tein niin sillä täysin yhtäkkisesti motarilta liittymästä Helsingin suunnalta (siis kolmion takaa) tuleva auto ampaisi liikkeelle ja meni miltei autoni keulaa hipoen hurjasti kaahaten Koivukylän suuntaan. Onnekseni jarrutusrefleksini oli sen verran nopea, että kolaria ei tapahtunut. Kaiken huippuna on se, että tämä kaahari kehtasi näyttää keskisormea editseni ajaessaan. Hämmentävintä tässä on vielä se, että kuljettaja oli nainen. Äkkipikaisempi mies olisi lähtenyt ajamaan perään ja yrittänyt pysäyttää kysyäkseen, että "mitä vittua sä oikein meinasit?" Itse rauhallisen luontoisena ihmisenä annoin tilanteen olla, kun vahinkoja ei syntynyt. Sekin tuli siinä mieleen, että tiedä hänestä että minkälainen piripää-huumekuski se kaahari saattoi olla. Nykyään kun vaikuttaisi olevan kaikenlaista viheltäjää ratin takana. Senpä takia täytyy pikkuhiljalleen harkita kojelautakameran hankkimista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kuvat: Miksi näitä kolmea väistämissääntöä ei opita millään? Näissä pyöräilijä väistää, näissä autoilija väistää - Kotimaa - Ilta-Sanomat

Taas ojennetaan mediassa muistamaan väistämissääntöjä. Ihmettelen edelleen sitä mistä mainitsin täällä aiemmin, tuon viimeisen kohta 3. kohdalla on mielestäni epäselvyyksiä. Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta onko fillaristi aina fillaristi jos on vaikkapa taluttamassa pyöräänsä tien yli? Saako silloin jalankulkijan etuoikeuden ja autoilijan tulee hidastaa.
Itse pidän tätä selvänä asiana ja annan aina tietä jos fillaristi on tuossa tilanteessa noussut fillarin päältä ja odottaa tien ylitystä. Epäselväksi tilanteen tekee jos fillaristi vain hiljentää, tasapainoilee paikoillaan tai jalankulkija hollilla tulemassa yli jolloin hiukan perässä tuleva fillaristi ajaa perässä samalla oikeudella jne.

_
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Tämä voi olla tyhmä kysymys, mutta onko fillaristi aina fillaristi jos on vaikkapa taluttamassa pyöräänsä tien yli? Saako silloin jalankulkijan etuoikeuden ja autoilijan tulee hidastaa.

Totta kai saa. Ei pikkuautoa kantava lapsikaan ole autoilija. Kun pyöräilijä nousee pyörän päältä ja alkaa laittaa tassua toisen eteen, hän on jalankulkija, vaikka hän pyörää taluttaakin.

Se tuossa säännössä kieltämättä on liikenteen sujuvuuden kannalta hassua. Kun pyöräilijä lähestyy tuollaista pyörätienjatketta, huomaa, että tulee autoja ja nousee pyörän päältä, hän muuttuu suojatielle astumassa olevaksi jalankulkijaksi, jota autojen kuuluu väistää. Eli kauemmin seisovat sitten autot, kun tyyppi pyöräilemisen sijasta kävelee yli.

Ja tuosiaan pyöräilijänä nuo tilanteet ovat vaikeita, jos suojatiellä on jo jalankulkija, jonka takia autot seisovat. Saako siitä silloin ajaa yli vai pitääkö hypätä pyöränpäältä ja kävellä, jolloin toki saa sitten mennä samantien? Se menisi jo aika säätämiseksi, jos jäisi pyörän päälle hoippumaan ja odottamaan, että autot menisivät ensin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Jotenkin vaan tuntuisi, että helpointa olisi, jos kaikkia suojatiellä kulkijoita väistettäisiin aina. Vaikeuksia voisi tulla tuhatta ja sataa porhaltavista pyöräilijöistä, mutta selvitäänhän nykyäänkin rullaluistelijoiden kanssa. Suojatielle 20 km/h nopeusrajoitus?

Ehkä tuo suojatien maalaus ajaa saman asian. Onko se siis niin, että katkoviivasuojatiellä pyöräilijää väistetään aina, mutta yhtenäisviivasuojatiellä pyöräilijä väistää? Sitten siirtymäajan jälkeen toki.
 

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Ehkä tuo suojatien maalaus ajaa saman asian. Onko se siis niin, että katkoviivasuojatiellä pyöräilijää väistetään aina, mutta yhtenäisviivasuojatiellä pyöräilijä väistää? Sitten siirtymäajan jälkeen toki.

Ei, katkoviiva suojatie on pyörätienjatke ja sillä pyöräilijä saa kulkea. Häntä sitten väistetään tai hän väistää noiden muiden sääntöjen perusteella. Yhtenäisviivasuojatie on pelkkä suojatie ja siellä ei saa pyöräillä. Eli pyöräilijän pitää taluttaa yli, jolloin hän on jalankulkija ja auto tietysti väistää.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Ei, katkoviiva suojatie on pyörätienjatke ja sillä pyöräilijä saa kulkea. Häntä sitten väistetään tai hän väistää noiden muiden sääntöjen perusteella. Yhtenäisviivasuojatie on pelkkä suojatie ja siellä ei saa pyöräillä. Eli pyöräilijän pitää taluttaa yli, jolloin hän on jalankulkija ja auto tietysti väistää.
Okei, no selkeyttäähän tuokin asioita jonkin verran. Minusta asian epäselvyys monille juontuu siitä, että samalla kevyen liikenteen väylällä liikkuu eri säännöillä porukkaa. Helpompaa lienisi, jos kaikkia suojatielle saapujia väistettäisiin samojen sääntöjen mukaan.
 

oxymoron

Jäsen
Liikenteessä kun nyt on kaiken maailman hiihtäjiä, niin pyörällä liikkuessani väistän lähtökohtaisesti aina. Koskaan ei tiedä räplätäänkö siellä radiota tai tippuiko palava rööki haaroväliin. Tämä tien antaminen ei vituta, vaan olen pienestä pitäen kokenut olevani väistämisvelvollinen. Osittain opetettujen sääntöjen, osittain itsesuojeluvaiston takia. Toisaalta taas auton ratissa ollessa pyrin huomioimaan pyöräilijöitä siinä missä jalankulkijoitakin. Tämä niiden lapsien takia joiden en vielä odota ymmärtävän liikenteestä tarpeeksi. Aikuiset nyt saavat saman kohtelun meikäläiseltä samaan syssyyn.

Molemmissa osapuolissa (autoilijat, pyöräilijät) on niitä joiden liikkuminen millään rollaattoria nopeammalla välineellä pitäisi kieltää. Itse kun lähden lähtökohtaisesti aina kaikkialle ajoissa, niin ei mua stressaa pieni joustaminen ja tämän huomioiminen. Liikaa kuitenkin tehdään oletuksia ja sitten kiukutellaan. Se kieltämättä kiristää omiakin hermoja (niin keskusteluissa kuin liikenteessäkin).
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Minusta asian epäselvyys monille juontuu siitä, että samalla kevyen liikenteen väylällä liikkuu eri säännöillä porukkaa. Helpompaa lienisi, jos kaikkia suojatielle saapujia väistettäisiin samojen sääntöjen mukaan.

Olet tässä harvinaisen oikeassa ja sitä itsekin täällä päivittelin joku aika sitten, ainoa oikea ja selkein tapa olisi erottaa pyörätiet omiksi kaistoiksi taajamissa kulkemaan autoteiden suuntaisesti ja vain yhteen suuntaan. Tällöin säännöt tulisivat kuin itsestään helpommiksi ja fillaristeja olisi helpompi huomioida liikenteessä.

_
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Ei, katkoviiva suojatie on pyörätienjatke ja sillä pyöräilijä saa kulkea. Häntä sitten väistetään tai hän väistää noiden muiden sääntöjen perusteella. Yhtenäisviivasuojatie on pelkkä suojatie ja siellä ei saa pyöräillä. Eli pyöräilijän pitää taluttaa yli, jolloin hän on jalankulkija ja auto tietysti väistää.
Kunpa olisikin näin yksinkertaista, mutta ikävä kyllä ei vielä ole. Pyörätien jatkeeksi voidaan KO:n päätöksen mukaan tulkita myös kaikki sellaiset erikseen katkoviivoilla merkitsemättömät suojatiet, joiden molemmin puolin jatkuu pyörätie. Ilmeisesti v. 2018 mennessä pitäisi olla vanhat, merkitsemättömät jatkeet kaikki merkittyinä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tämä pyöräilykeskustelu menee kaikkialla aina hieman taisteluksi. Seuraan somessakin näitä toisinaan. Eniten huolestuttaa äidit, jotka huutavat, miten autoilijoiden pitäisi seurata koululaisia. No, kuljen aamuisin työmatkani bussilla, ikkunasta ehdin seurata koululaisten liikkumista. Varsinkaan koulupojat eivät aivan liikoja mieti, saako ajaa tien yli, vai pitääkö taluttaa. Saati, onko oma valo vihreä vai punainen. Tämä korostuu totta kai, jos ollaan kaverin kanssa liikenteessä. Samaan aikaan vanhemmat tappelevat fb-ryhmässä, koska näkevät niin usein huolimattomia autoilijoita, heidän lapsensa voivat olla vaarassa.

Itselläni ei ole ajokorttia, en tohdi kaikkea pohtia ihan sen takia. Pyörällä liikuskellessa törkeänä ajelen suojatien yli ilta-aikaan, kun mistään suunnasta en näe autoja tulevan. Reititkin valitsen niin, että varmana on riittävästi pyörätietä. Tässä auttaa toki se, että kasvoin maaseudulla, jossa ainakin oli tilaa pyöräilyyn, eikä tarvinnut miettiä liikennevaloja. Varovaisuus on ja pysyy minussa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kun eivät vanhemmatkaan osaa liikennesääntöjä tai niistä välitä, niin eivät ne lapsillekaan niitä opeta (ainakaan oikein).
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Taitaa olla vikaa kaikissa. Vasta kävin Oulussa ja pakko myöntää, että pyöräilijät menivät siellä miten sattuu. Rotuaarilla ajellaan lujaa, vaikka siellä on tapahtuma ja paljon väkeä. Totta helvetissä niitä väistetään? Vai? Tuollaisen tapahtuman aikaan turha kuvitella, että jalankulkijat menisivät tiettyjä väyliä (itseasiassa taitaa olla mahdotonta). Lisäksi ajelivat keskustassa kävelytiellä jopa sellaisissa paikoissa, joissa oli pyörätie erikseen. Pakko sanoa, että olin hiukan hukassa kun en Oulua tunne ollenkaan.

Täällä pikku paikassa taas tuntuu, että autot tulee jatkuvasti suoraan eteen paikoissa, joissa minulla on pyöräilijänä etuajo-oikeus. Minulla suora kevyenliikenteen väylä, jossa on vieressä päätie. Päätieltä autot kääntyvät niihin pihoille/pikkukaduille välittämättä kevyenliikenteenväylästä... Vai olenko käsittänyt niin väärin, että minun pitäisi tuossa tilantessa väistää jopa takaa(!) tulevia autoja. Ja kun autot tulevat noilta sivuteiltä, niin niillä on aina kolmio (liittyvät päätiehen).
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pyöräilevänä autoilijana olen laittanut merkille, että kun autolla lähestytään kolmion takaa risteävää tietä, niin autoilijalla huomio kiinnittyy helposti risteävän tien autoliikenteeseen ja sopivan välin katsomiseen. Kevyenliikenteenväylä siinä edessä jää monesti vähemmälle huomiolle. Olen syyllistynyt autolla ajaessani tuohon samaan. Vieläkin on elävästi mielessäni tilanne kuukauden takaa, kun lähestyin viistosti kolmion takaa päätietä ja enkä ollut huomata autoliikennettä katsoessani auton A-pilarin takaa lähestyvää polkupyöräilijää. Onneksi viime hetkellä huomasin ja pyöräilijä pääsi hidastamatta tien yli. Liekö pyöräilijä huomannut tilannetta.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ei, katkoviiva suojatie on pyörätienjatke ja sillä pyöräilijä saa kulkea. Häntä sitten väistetään tai hän väistää noiden muiden sääntöjen perusteella. Yhtenäisviivasuojatie on pelkkä suojatie ja siellä ei saa pyöräillä. Eli pyöräilijän pitää taluttaa yli, jolloin hän on jalankulkija ja auto tietysti väistää.

Paitsi että tuossa pyörätienjatke (katkoviiva suojatie) asiassa on siirtymäaika eli vuonna 2017 kaikki pyöräteiden jatkeet pitää olla merkitty katumaalauksilla (tuo katkoviivainen suojatie), sitä ennen jos pyörätie jatkuu tien toisella puolella myös perinteisellä suojatien viivoilla varustettu suojatie voidaan pyöräilijän osalta lukea pyörätienjatkeeksi.

Chambza mainitsikin jo asiasta. (nimimerkki korjattu oikein)
 
Viimeksi muokattu:

Marre

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, (HIFK)
Paitsi että tuossa pyörätienjatke (katkoviiva suojatie) asiassa on siirtymäaika eli vuonna 2017 kaikki pyöräteiden jatkeet pitää olla merkitty katumaalauksilla (tuo katkoviivainen suojatie), sitä ennen jos pyörätie jatkuu tien toisella puolella myös perinteisellä suojatien viivoilla varustettu suojatie voidaan pyöräilijän osalta lukea pyörätienjatkeeksi.

Chambra mainitsikin jo asiasta.

Juu, tarkoitinkin, että siirtymäajan jälkeen, mihin taidettiinkin viitata siinä viestissä, johon vastasin. Nythän noita pyörätienjatkeen merkintöjä on vielä todella vaihtelevasti. Enemmän varmaan puuttuu kuin on.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Pyöräilevänä autoilijana olen laittanut merkille, että kun autolla lähestytään kolmion takaa risteävää tietä, niin autoilijalla huomio kiinnittyy helposti risteävän tien autoliikenteeseen ja sopivan välin katsomiseen. Kevyenliikenteenväylä siinä edessä jää monesti vähemmälle huomiolle. Olen syyllistynyt autolla ajaessani tuohon samaan. Vieläkin on elävästi mielessäni tilanne kuukauden takaa, kun lähestyin viistosti kolmion takaa päätietä ja enkä ollut huomata autoliikennettä katsoessani auton A-pilarin takaa lähestyvää polkupyöräilijää. Onneksi viime hetkellä huomasin ja pyöräilijä pääsi hidastamatta tien yli. Liekö pyöräilijä huomannut tilannetta.
Varmasti näinkin. Mun eniten käyttämällä pyöräilyreitillä tosin on tosin pitkä matka (ehkä n. 5 metriä) pyörätien ja päätien välissä, että pitäis olla autoilijoilla tilaa molempia teitä tarkkailla. Tilanne on kuitenkin se, että joudun usein ajamaan hyvin hiljaa koko työmatkan. Onneksi ei kiire ole :) Paljon joutuu sitä risteävää liikennettä seuraamaan joka tapauksessa...
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Tuhannen kilometrin viikonloppureissu P-Pohjanmaalla takana. Perjantaina vettä tuli niin sanotusti Esteristä ihan riittävästi ja varsinkin vastakkaista etelään päin menevää liikennevirtaa riitti. Varsinkin rekkojen määrä oli ihan käsittämätön. Tuli mieleen josko kauppojen varastot ovat siirtyneet renkaiden päälle,

Paluumatkakin sujui kaikesta huolimatta kohtuullisen sujuvasti lukuun ottamatta erään kolmen moottoripyöräilijäkulkueen ohitusta. Myönnän, ajoin lievää ylinopeutta ehkä n. 110 km/h. Kahden pyörän osalta ohittaminen onnistui ongelmitta mutta porukan johtopyörä alkoi jostain estelemään ohitusyrityksiä. Aina kun ohituspaikka tuli pyörä siirtyi keskiivan päälle ja välillä vastaantulevien kaistallekin. Joku herne oli nenään mennyt kun olin rikkonut muodostelmansa. Ehkä se oli sitä kuuluisaa splittingiä vai mikä se termi oli. No lopulta ohituskaistalla ohi pääsin ja menin.

Muutoin suomalainen liikkennekulttuuri näyttäytyi ihan kelpo tavalla. Hitaammat ajoneuvot antoivat vilkulla vinkkejä turvallisesta ohituspaikasta ja vilkkukiitoksesta sai palautteena pitkien valojen vilautuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös