Näihin viimeaikoina esille nousseisiin onnettomuuksiin, jossa kääntyvä kuorma-auto tai rekka on ajanut jalankulkijan tai pyöräilijän yli suojatiellä on olemassa hyvinkin yksinkertainen ratkaisu, joka ei käytännössä maksa mitään. Ongelmanahan on ollut se, että suojatielle menijöille ja oikealle kääntyville autoilijoille vaihtuu vihreät samaan aikaan. Tämä on tietysti liikenteen sujuvuuden kannalta tarpeellista, koska liikenne seisoisi liikaa jos jalankulkijoille olisi oma kohtansa valokierrossa. Korjauksena tähän olisi laittaa suojatien käyttäjien valot vaihtumaan vihreiksi vaikka 10 sekuntia ennen kuin myös oikealle kääntyvien valot vaihtuvat. Tällöin jalankulkijat ja pyöräilijät ehtisivät lähteä liikkeelle ja olisivat jo suojatiellä. kun autoille valot vaihtuvat vihreiksi. Kun suojatien käyttäjä on jo suojatiellä, niin autoilija lähes varmasti näkee tämän ja näin vältytään päälleajolta. Kuorma-autosta näkyvyys auton oikealle puolelle aivan viereen on peilienkin kanssa hyvin rajoittunutta, eikä siihen ole olemassa kustannustehokasta tapaa korjata asiaa kaikkien kuorma-autojen osalta. Tämä korjausehdotus ei poista kaikkia yliajoja, koska se antaa edelleen mahdollisuuden siihen, että pyöräilijä tai jalankulkija voi saavuttaa suojatien vasta samaan aikaan kun auto lähtee jo liikkeelle. Tämmöisissä tapauksissa hänen on ymmärrettävä, että kuorma-auton kuljettaja ei valttämättä ole havainnut häntä ja siinä tapauksessa ei kannata pitää omasta etuajo-oikeudestaan kiinni.
Hyvänä nyrkkisääntönä voi pitää seuraavaa: Ollessasi kuorma-auton tai rekan vierellä, ja et näe kuorma-auton tai rekan peilin kautta sen kuljettajaa, ei hänkään näe sinua. Tämä pätee kaikissa tilanteissa. Eli ei kannata jäädä ajelemaan pitkäksi aikaa kuorma-auton vierelle sellaiseen kohtaan, jossa olet katveessa. Kuljettajan pitää seurata liikennettä peileistä, mutta ei hänkään ole mikään tietokone, joka ei tee virheitä. Peilejä on molemmin puolin autoa ja kumpaankin suuntaan pitää katsella. Hän saattaa huomata, että esimerkiksi auton oikealle puolelle on tullut viereiselle kaistalle auto ja se on ajanut katveeseen. Jos kuljettajan huomio kiinnittyy tässä vaiheessa välillä toisaalle, eikä hän näe auton poistumista viereltä, ei hän voi tietää onko katveessa ketään. Jos näet kuorma-auton pistävän vilkun päälle kaistan vaihdon merkiksi, pyri välittömästi varmistamaan, että sen kuljettaja näkee sinut. Olen itse joskus ajanut työkseni rekkaa ja välillä käyn pitämässä taitoja yllä vieläkin. Joskus sattuu edellä kuvatunlainen tilanne, jossa minulla ei ole varmuutta siitä, onko vierella autoa vai ei. Silloin jos olen vaihtamassa kaistaa, laitan ensin vilkun päälle ja odotan hetken antaen mahdollisuuden mahdollisesti vierellä ajavalle autolle tulla näkökenttääni. Muistan vain yhden kerran, jolloin vierellä ajanut auto ei näin toiminut ja silloin meinasi tulla romua. Olin havainnut auton ajavan vierelleni oikealle kaistalle, mutta en ollut havainnut sen palaamista näkökenttääni sen jälkeen kun se meni katveeseen. Laitoin vilkun päälle ja odotin toistasataa metriä ajaen tasaista vauhtia. Vierellä ajanut auto ei missään vaiheessa tullut näkökenttääni, ennen kuin se painoi torvea ja jarrutti vierelläni aloittaessani kaistan vaihdon. En voinut varmuudella tietää oliko vierellä ajanut auto kääntynyt ohitetuista risteyksistä tai jättäytynyt jossain vaiheessa taakseni. Annoin hänelle mahdollisuuden ja riittävästi aikaa tulla näkyviin, ilmoittaen aikeistani näyttämällä suuntavilkkua kaistanvaihdon merkiksi. Hän ei reagoinut vilkkuun millään tavalla, vaan jatkoi ajamista vierelläni juuri siinä katveessa, johon henkilöauto mahtuu hienosti. Liekö sitten huomio kiinnittynyt ajon aikana muualle kuin ympäröivän liikenteen seuraamiseen.