Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 980 052
  • 12 217
Joo, onhan se risteys. Mutta se että käännytäänkö poistuttaessa, jos tie jatkuu suoraan, on mielestäni kyseenalaista. Kts. vaikka se porilainen ympyrä jonka aikaisemmin linkkasin.
Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata. Sillä hetkellä, kun sen ympyrämerkin ohitat, olet liikenne ympyrässä. Jos et vilkkua käyttäen siitä poistu, ajat sitä ympäri loppuikäsi. Tai toki voit olla käyttämättäkin vilkkua, mutta samoinhan voit halutessasi olla sitä käyttmättä missä tahansa muuallakin. Joillakin näyttää ihan sääntöjään olevan vilkut lakossa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata.
Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata, laki ei sano mitään kuinka liikenneympyrästä poistutaan.

Lisäys: asetuksen mukaan kärkikolmio tarkoittaa: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja." Toisin sanoen tämän asetuksen mukaan voidaan tulkita että risteys ja liikenneympyrä ovat eri asioita, koska ne erikseen mainitaan.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikenneympyrä on suora tie, josta poistutaan kuten risteyksessä kääntyessä tai liittymään siirtyessä.
Tämä tulkinta on aivan tuttu, mutta edellenkään kukaan ei ole osoittanut lakia tai asetusta mihin tämä perustuu.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Yksinkertaistahan tuo kiertoliittymään meneminen ja poistuminen on. Tosin periaattessahan ympyrään mennessä pitäisi olla vilkku oikealle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Selitä nyt vaikka se Porin esimerkki?
Enkös minä sen eilen sulle selittänyt. Toteutettu päin persettä. Se, että jossain asia on tehty huonosti tai väärin, ei tarkoita että se huono toteutus kumoaa koko idean.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enkös minä sen eilen sulle selittänyt. Toteutettu päin persettä. Se, että jossain asia on tehty huonosti tai väärin, ei tarkoita että se huono toteutus kumoaa koko idean.
Mihin perustuu se että ko. ympyrä olisi huonosti tehty? Onko joku sääntö kuinka liikenneympyrä pitää tehdä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mihin perustuu se että ko. ympyrä olisi huonosti tehty? Onko joku sääntö kuinka liikenneympyrä pitää tehdä?

Oletko nyt totaalisen tyhmä, ihan oikeasti kiinnostunut vai trollaatko vaan ja katsot, kuinka kauan hupia riittää?

Käy lukemassa Tiehallinon Tasoliittymät-ohjeesta vuodelta 2001. Sivulla 73 on kerrottu kiertoliittymistä. Siinä on ohjeita mm. keskisaarekkeen koosta jne. Ei liene mikään sääntö tai lain tasoinen määräys, mutta jonkinlainen suositus kuitenkin. En tiedä, onko ko. ohje yhä voimassa oleva, mutta moisen löysin suht helposti googlettamalla.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Ei pitäisi olla enää Suomessa sellaisia, osaatko sanoa missä on?
Eipä taida tosiaan enää olla edes Haminassa, minun virheeni.

Hauskaksi alkaa kääntyä tämä vääntö täällä. Liikennenympyrässä/kiertoliittymässä on osoitettu ajosuunta, joka tuossa tapauksessa on vastapäivään. Se on kuitenkin ajosuunta, ihan samoin kuin ajettaessa tiellä suoraan. Ajosuunnasta poistuessa käännytään. Ja kun tehdään käännös, käytetään vilkkua ja väistetään kevyttäliikennettä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko nyt totaalisen tyhmä, ihan oikeasti kiinnostunut vai trollaatko vaan ja katsot, kuinka kauan hupia riittää?
Ihmettelen kovasti miksi täällä joukko kirjoittajia on rynnännyt kertomaan kuinka laki ja asetukset selvästi kertovat kuinka liikenneympyrästä poistuminen on sama asia kuin oikealle kääntyminen, mutta yhtään kunnollista perustelua ei ole vielä näkynyt.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikennenympyrässä/kiertoliittymässä on osoitettu ajosuunta, joka tuossa tapauksessa on vastapäivään. Se on kuitenkin ajosuunta, ihan samoin kuin ajettaessa tiellä suoraan. Ajosuunnasta poistuessa käännytään. Ja kun tehdään käännös, käytetään vilkkua ja väistetään kevyttäliikennettä.
No katsopa Google mapsilla se keskustelun aloittaneen liikenneympyrän läpiajaminen esimerkiksi siten että ajat Teekkarinkatua pitkin liikenneympyrän läpi jatkaen edelleen samaa katua. Minusta se poistuminen on enemmän suoraan ajamista kuin kääntymistä ja vasemmalle ajattaessa on huomattavasti enemmän kääntymistä (tietenkin kun kyseessä on ympyrä). Mikäli nyt kääntyminen ymmärretään kuten minä sen tajuan että se tarkoittaa suunnan muuttumista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käy lukemassa Tiehallinon Tasoliittymät-ohjeesta vuodelta 2001. Sivulla 73 on kerrottu kiertoliittymistä. Siinä on ohjeita mm. keskisaarekkeen koosta jne.
Selailin läpi, siellä sanottin että mikäli saareke on alle neljämetriä halkaisijaltaan kyseessä on minityyppinen liikenneympyrä. Sitten sanottiin että saarekkeen halkaisijan tulisi olla vähintään 1,5m ja senkin tuo Porin esimerkkiympyrä näyttäisi silmämääräisesti täyttävän. Mikä sinun mielestä siinä ympyrässä on väärin tehty?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
No katsopa Google mapsilla se keskustelun aloittaneen liikenneympyrän läpiajaminen esimerkiksi siten että ajat Teekkarinkatua pitkin liikenneympyrän läpi jatkaen edelleen samaa katua. Minusta se poistuminen on enemmän suoraan ajamista kuin kääntymistä ja vasemmalle ajattaessa on huomattavasti enemmän kääntymistä (tietenkin kun kyseessä on ympyrä). Mikäli nyt kääntyminen ymmärretään kuten minä sen tajuan että se tarkoittaa suunnan muuttumista.
Vaan kun ympyrässä on osoitettu ajosuunta ja ajosuunnasta poikettaessa tehdään käännös. Todellakin, enemmän suoraan ajamista tuossa on poistuminen, kuin ympyrässä jatkaminen, mutta. Ympyrään mennessä on osoitettu ajosuunta, joka kulkee vastapäivään, ja tuosta ajosuunnasta poikkeaminen on kääntymistä.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingin Käpylästä löytyy liikenneympyrä joka ei ole normaali liikenneympyrä. Pohjolankadulla on molemmin puolen kolmiot, Kullervonkadulla ei.
Eli tämä: Google Maps

Ja tämä @heavy ja @TF-79
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...Ympyrään mennessä on osoitettu ajosuunta, joka kulkee vastapäivään, ja tuosta ajosuunnasta poikkeaminen on kääntymistä.
Minusta tuo osoitettu ajosuunta määrää vain sen että vasemmalle käännyttäessä on kierrettävä saareke, en tiedä miten se liittyy mitenkään ympyrästä poistumiseen.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Helsingin Käpylästä löytyy liikenneympyrä joka ei ole normaali liikenneympyrä. Pohjolankadulla on molemmin puolen kolmiot, Kullervonkadulla ei.
Eli tämä: Google Maps
En oikein hyvin pääse tarkistelemaan tuota tuon Google mapsin avulla, mutta näyttäisi siltä että sitä ei ole tulosuunnista edes merkitty liikenneympyräksi. Eli kyseessä on "tavallinen" risteys.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Minusta tuo osoitettu ajosuunta määrää vain sen että vasemmalle käännyttäessä on kierrettävä saareke, en tiedä miten se liittyy mitenkään ympyrästä poistumiseen.
Onko sinulla ajokortti? Ihan pakko varmistaa tässä vaiheessa.
Koska ne valkeat nuolet edelleenkin osoittavat ajosuunnan ja siitä poikkeaminen on käännös. Jos tuo ympyrä kuvitellaan suoraksi ja siitä poikkeaa oikealla kolme liittymää, vilkuttaisitko kääntyessäsi oikealle?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko sinulla ajokortti? Ihan pakko varmistaa tässä vaiheessa.
Koska ne valkeat nuolet edelleenkin osoittavat ajosuunnan ja siitä poikkeaminen on käännös. Jos tuo ympyrä kuvitellaan suoraksi ja siitä poikkeaa oikealla kolme liittymää, vilkuttaisitko kääntyessäsi oikealle?
On ajokortti, keskusteluni koskee kuitenkin lakia ja sen tulkintaa eikä sitä kuinka minä ajan. Mielestäni käännös tapahtuu kun pyöritetään rattia, suoraan ajaminen ei ole kääntymistä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Se liikenneympyrä luetaan kuitenkin suoraan meneväksi tieksi, vaikka se vasemmalle kaartuukin ja siitä poikkeaminen on kääntymistä, vaikkei siinä juuri rattia tarvitsekaan kääntää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Se liikenneympyrä luetaan kuitenkin suoraan meneväksi tieksi, vaikka se vasemmalle kaartuukin ja siitä poikkeaminen on kääntymistä, vaikkei siinä juuri rattia tarvitsekaan kääntää.

Vastaavalla tavalla tie voi kaartua jossain jopa lähes 90 astetta ja silti se voi olla suora tie (ihan ilman mitään ympyröitä), mutta tämä olisi ilmeisesti nimim. heavyn mielestä kääntymistä sitten, koska siinä joutuu pyörittämään rattia (voi olla niin, että kääntyminen tapahtuu pienemmällä ratin pyörittämisellä toiseen suuntaan, mutta pääväylä jatkaa enemmän kääntyen).

Ja Käpylän esimerkki ei toimi siksi, ettei kyseessä ole liikenneympyrä, vaan vähän kompleksisempi tavallinen risteys.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ilmeisesti nimim. heavyn mielestä kääntymistä sitten, koska siinä joutuu pyörittämään rattia
Onhan se tietysti kääntymistä, mutta ei ole risteystä. Esim vilkkua kuuluu käyttää risteyksessä käännyttäessä mutta ei risteyksessä suoraan ajettaessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös