Miten liikenteen joustavuutta lisää se, että joku, jolla on etuajo-oikeus siitä luopuu ja antaa väistämisvelvollisella tietä? Yleensä kuin näin tapahtuu, seisoo koko konkkaronkka aikansa ihmettelemässä, että kenen tästä nyt pitäisi mennä.
Itse juuri seisotin pyörällä neljää autoa, kun ensimmäinen autoilija pysähtyikin juuri sellaisen pyörätienjatkeen eteen, jossa minulla oli väistämisvelvollisuus. Siinä sitten seisottiin ja huidottiin reilut viitisen sekuntia, että kuka menee. Ehti muuten vastakkaisesta suunnasta tulevakin pysähtyä, kun ei tokikaan voinut tietää, tulisinko minä sieltä eteen vai en. Ei ollut joustavaa, ei. Ja ei tästä ole kauan, kun seisoskelin autolla yhden liikenneympyrän sisäänmenossa, kun joku saikin päähänsä pysähtyä sinne ympyrään antamaan minulle tietä. Hyvä ettei vielä saanut seuraavaa autoilijaa peräänsä, koska eihän ympyrään pysähdytä.
Kyseisessä liikenneympyrässä kohtaavat yksi iso tie, kaksi keskikokoista tietä ja yksi pikkutie. Minä olin tulossa sitä isoa tietä ja tämä pysähtynyt oli menossa sille pikkutielle. Koska ympyrän ollessa uusi (ja ei se vanha vieläkään ole), ei monellekaan raskaasti liikennöityä isoa tietä pitkin lähestyvistä tuntunut jyuolahtavan mieleen, että joku voisi ajaa ympyrässä sen vilkaimman tien ohi ja poistuakin sinne pikkutielle, niin varovaisuus pikku tielle kääntyjiltä kieltämättä oli aluksi ihan paikallaan, ettei jäänyt rekkojen jyräämäksi, mutta kyllä se nyt silti koko liikenteen pysäyttää, kun joku lyö ympyrässä liinat kiinni ja yrittää tyrkyttää etuajo-oikeutta väistämisvelvolliselle.
Kenenkään päälle tai alle nyt ei tietenkään tarkoituksella ajeta, mutta kyllä oletus ihan jokaisella pitää olla, että pyrkii noudattamaan liikennesääntöjä ja väistämisvelvollisuuttaan, eikä oleta jonkun etuajo-oikeutetun joustavan vain siksi, että itsellä on alla isompi kulkupeli. Eli henkilöautolla ei lyödä liinoja kiinni valtatiellä, jos kolmion takaa valtatietä lähestyy rekka, eikä pyörätiellä pysähdellä joka risteykseen, vaikka väistämisvelvollinen auto olisikin tulossa samaan risteykseen.