No mikäs se liikenneympyrä sitten on, jos ei suora tie? Sehän on päättymätön kaarre varmaan kaikille muille, mutta mikä se sinulle on?..
Eikä laissa puhuta siitäkään että liikenneympyrä pitäisi kuvitella suoraksi tieksi josta poistuttaessa käännytään oikealle. ...
Miten liikenteen joustavuutta lisää se, että joku, jolla on etuajo-oikeus siitä luopuu ja antaa väistämisvelvollisella tietä? Yleensä kuin näin tapahtuu, seisoo koko konkkaronkka aikansa ihmettelemässä, että kenen tästä nyt pitäisi mennä.
Kuulostaa retooriselta kysymykseltä mutta vastaan silti, se on ympyrä. Esim. silloin kun kävin peruskoulun siellä opetettiin nämä perusjutut kuten ympyrä, suora, neliö, jne. Jäikö väliin?No mikäs se liikenneympyrä sitten on
No juuri näin. Entäs noin tieliikenteen kannalta? Käännytäänkö koko ajan vasemmalle, kaarretaanko vai mitä? Milloin vilkkua, milloin ei, ja mihin suuntaan? Pitäisikö ohjeistuksien olla erilaiset erikokoisissa ympyröissä, kuten joillain työmailla tai esittämässäsi Porin tapauksessa?Kuulostaa retooriselta kysymykseltä mutta vastaan silti, se on ympyrä. Esim. silloin kun kävin peruskoulun siellä opetettiin nämä perusjutut kuten ympyrä, suora, neliö, jne. Jäikö väliin?
Etkös sinä eilen jo myöntänyt, että liikenneympyrään tultaessa kärkikolmion ohi on aina risteys? Kun jokin teiden haarakohta on risteys yhteen suuntaan kuljettaessa, niin on se risteys myös toiseen suuntaan kuljettaessa.Ja laki ei sano sitäkään että poistuttaessa liikenneympyrästä pitää antaa suuntamerkki.
Liikennemerkki 231 määrää, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä... Kun sinne ympyrään tullaan risteyksen kautta, niin kai se sama tienhaara toiseenkin suuntaan ajettaessa on risteys.
Joo, onhan se risteys.
No jos nyt saisi edes lisäyksen suuntamerkin käytön pykälään että liikenneympyrästä poistuttaessa kuuluu poistuminen näyttää suuntamerkillä.Entäs noin tieliikenteen kannalta?
Luin tämä aamuna lakitekstiä kuten täällä lainasinkin silloin, eli laki esittelee selvästi risteyksen ja liikenneympyrän tuon kärkikolmion säännössä.Etkös sinä eilen jo myöntänyt, että liikenneympyrään tultaessa kärkikolmion ohi on aina risteys?
Toisin sanoen tämän asetuksen mukaan voidaan tulkita että risteys ja liikenneympyrä ovat eri asioita, koska ne erikseen mainitaan.
Luin tämä aamuna lakitekstiä kuten täällä lainasinkin silloin, eli laki esittelee selvästi risteyksen ja liikenneympyrän tuon kärkikolmion säännössä.
Selitätkö vielä mikä muuttusi liikenteessä, jos tästä poistettaisiin jälkimmäinen virke: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja."?Niin, eihän kukaan ole väittänytkään, että risteys ja liikenneympyrä olisivat sama asia. Liikenneympyrään ajetaan risteyksen kautta. Ja siihen risteykseen tultaessa on väistettävä risteävää tietä pitkin kulkevaa liikennettä tai liikenneympyrässä ajavaa liikennettä.
Selitätkö vielä mikä muuttusi liikenteessä, jos tästä poistettaisiin jälkimmäinen virke: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja."?
Mikäli liikenneympyrään ajettaisiin "risteyksen kautta", miksi jälkimmäinen osuus on yleensä lakiin kirjattu?
Eikö sitten vaikka suuntamerkin määräyksiin voisi lisätä samalla tavalla meille täsmennyksen liikenneympyröistä? Miksi tämä ajatukseni lain muuttamisesta lisäämällä muutama sana on joillekin niin vastenmielinen? Enkä ymmärrä miksi tämä keskustelu yritetään kokoajan henkilöidä minuun, ajokorttiini tai tapaani ajaa liikenteessä vaikka olen koko ajan yrittänyt ainoastaan ymmärtää lakiperusteita ohjeisiin, jossa sanotaan että liikenneympyrästä poistuttaessa kuuluu näyttää suuntamerkki ja liikenneympyrästä poistuttaessa kuuluu väistää polkupyöräilijöitä. Laki ei oikeasti puhu paljoakaan liikenneympyröistä vaikka niitä koko ajan rakennetaan lisää, niin mielestäni laissa on puute. Se että laissa on muitakin puutteita ei ole kovinkaan järkevä perustelu jonkun lain säätämättä jättämiselle. Tai mihin tieliikennelakia mielestäsi edes tarvittaisiin jos kaikki ohjeet voitaisiin antaa autokouluissa ja Liikenneturvan ohjeissa?Koska jotkut (sic!) ajokortin omaavat eivät suostu ymmärtämään, että se liikenneympyräkin on ns. tavallista tietä (eli risteävää tietä), niin asetukseen on erikseen mainittu, että myös liikenneympyrässäkin ajavia on väistettävä.
Eikö sitten vaikka suuntamerkin määräyksiin voisi lisätä samalla tavalla meille täsmennyksen liikenneympyröistä? Miksi tämä ajatukseni lain muuttamisesta lisäämällä muutama sana on joillekin niin vastenmielinen? Enkä ymmärrä miksi tämä keskustelu yritetään kokoajan henkilöidä minuun, ajokorttiini tai tapaani ajaa liikenteessä vaikka olen koko ajan yrittänyt ainoastaan ymmärtää lakiperusteita ohjeisiin, jossa sanotaan että liikenneympyrästä poistuttaessa kuuluu näyttää suuntamerkki ja liikenneympyrästä poistuttaessa kuuluu väistää polkupyöräilijöitä. Laki ei oikeasti puhu paljoakaan liikenneympyröistä vaikka niitä koko ajan rakennetaan lisää, niin mielestäni laissa on puute. Se että laissa on muitakin puutteita ei ole kovinkaan järkevä perustelu jonkun lain säätämättä jättämiselle. Tai mihin tieliikennelakia mielestäsi edes tarvittaisiin jos kaikki ohjeet voitaisiin antaa autokouluissa ja Liikenneturvan ohjeissa?
Minulle on ihan selvää ollut koko ajan miten liikenteessä kuuluu toimia, ihan turha räksyttää sieltä.Kiertoliittymässä ajamisen käytännön perusteet on sinullekin selvitetty tässä jo muutamaan otteeseen
Olin jokin aika sitten kyydissä juuri tällaisessa tilanteessa. Pääkaupunkiseudulle tyypillisesti kaikilla autoilla oli vauhtia hieman enemmän, ja kaikki neljä autoa joutuivat jarruttamaan voimakkaasti. Meidän auton tapauksessa äkkijarrutus johti takapenkillä olleen juomatölkin putoamiseen ja se puolestaan tölkin räjähtämiseen, mikä peitti ruskeaan sokerilitkuun koko tuulilasin sisältä päin. Muut autot meni ensin.Jos meillä on moisessa risteyksessä samanaikaisesti neljä autoa (kaikki tulevat eri suunnasta) ja kaikki ovat ajamassa suoraan, niin jokaisellahan on toiseensa nähden etuajo-oikeus.
Aika karsea video. Tuohon olisi kyllä paikallaan pyöräilijän omat pikkukolmiot muistuttamaan väistämisvelvollisuudesta.Täytyy sanoa, että en enää ihmettele helsinkiläisten autoilijoiden ja pyöräilijöiden välistä sotaa.
Kioski | Facebook
Pyöräilyn väistämissäännöt ovat yhtä sotkua – HS:n testireitillä enemmän poikkeuksia kuin perustapauksia - Veloelo - Veloelo - Helsingin Sanomat^moninkertaisesti enemmän, kuinka niin?
Tässäpä tulee ilmi se suurin ongelma mikä itselläni on ratin takana fillaristien kanssa pk-seudulla, yritän viimeiseen asti ymmärtää heitä mutta näitä vastaavia paikkoja on miljoona tuolla kaupungissa missä jalankulkijoilla on suojatielle oikeus tulla ja auton hidastaa mutta pyöräilijät käyttävät samaa oikeutta tulla normisuojatielle milloin mistäkin puskan takaa, eikä he vaivaudu pysähtymään suojatien eteen osoittamaan halua tulla yli, puhumattakaan että nousisivat pois satulalta ja taluttaisivat.Aika karsea video. Tuohon olisi kyllä paikallaan pyöräilijän omat pikkukolmiot muistuttamaan väistämisvelvollisuudesta.
...pyöräilijät käyttävät samaa oikeutta tulla normisuojatielle...
No ei näköjään ole kun et vieläkään ymmärrä miten liikenneympyrässä ajetaan. Mistä lie olet ajokorttisi saanut. Uskomaton tapaus...Minulle on ihan selvää ollut koko ajan miten liikenteessä kuuluu toimia, ihan turha räksyttää sieltä.
Perustele väitteesi.No ei näköjään ole kun et vieläkään ymmärrä miten liikenneympyrässä ajetaan. Mistä lie olet ajokorttisi saanut. Uskomaton tapaus...
Onko tämä sitä liikenneraivoa internetissä?Vaikka liikennesääntöjä osaamattomat ja muuten vaan kusipäisesti poukkoilevat pyöräilijät saavat usein pannun kuumenemaan, täytyy vaan muistaa että he ovat heikommassa asemassa ja aina kannattaa olla extra-varovainen pöyräilijöiden kanssa. Toki jos tulee melkein 40 km/h puskan takaa suoraan tielle, niin sitten kyllä saa jäädä alle. Tällä tavalla ainakin yksi mulkku yritti jäädä autoni alle.
...
Uskon täysin, että tiedät miten liikenteessä tulee toimia. Ainoa asia mikä ihmetyttää, on että jaksat nussia pilkkua siitä, että laista puuttuu muutama sana. Taistelet tuulimyllyjä vastaan, jos täällä yrität siihen vaikuttaa.Minulle on ihan selvää ollut koko ajan miten liikenteessä kuuluu toimia, ihan turha räksyttää sieltä.