Miten liikenteen joustavuutta lisää se, että joku, jolla on etuajo-oikeus siitä luopuu ja antaa väistämisvelvollisella tietä? Yleensä kuin näin tapahtuu, seisoo koko konkkaronkka aikansa ihmettelemässä, että kenen tästä nyt pitäisi mennä.
Ethän sä ole tosissasi? Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä käännyt oikealle, koska poistut suoraan menevältä tieltä liittymästä, totta vitussa siinä pitää vilkuttaa. Ihan normaali risteys.
TF79:n vittumarkotyyppisestä vastauksesta tulikin mieleen tämä Vitutusketjussa taannoin ollut liikenneympyrä Porista:Liikenneympyrään tultaessa on sininen liikennemerkki, jossa on kolme valkeaa nuolta. Ne osoittavat pakollisen ajosuunnan ja samalla ajoradan suunnan. Tuosta pakollisesta ajosuunnasta poistuakseen on käännyttävä liittymästä eli risteyksestä oikealle. Käännyttäessä, eikun siis ennen kääntymistä on osoitettava aikeensa muille tienkäyttäjille suuntamerkillä eli yleensä vilkulla.
Ei tuohon mitään erillisiä mainintoja laissa tarvita, liikennemerkillä ja normaaleilla risteysajon säännöillä pärjätään.
TF79:n vittumarkotyyppisestä vastauksesta tulikin mieleen tämä Vitutusketjussa taannoin ollut risteys Porista:
Google Maps
Sanokaapas mikä ihmeen käännös se on jos joku ajaa autolla tuota Vanhakoivistontietä pitkin?
Ei väännetä ei... Eikä selitetä mitenkään muutenkaan. Mutta silti löytyy "varmaa tietoa" että näin se on.Edit. Asiaa ei välttämättä väännetä rautalangasta tieliikennelaissa eikä -asetuksessa, joten liekö turha edes yrittää selittää.
Siellä on taas varmaan ilman kypärää ja laput silmillä poukkoiltu oikeuksistaan kiinni pitäen ja yllätetty viattomat ammattiautoilijat.
Näin asiallisesti ohitamme kaikki argumentit ja olemme tyytyväisiä tilanteeseen.Esim bussikuskeja on vaikea pitää ammattiautoilijoina.
Mihin vääntöön muuten mahdat viitata? Ei soi mitkään kellot sen tyyppisestä väännöstä?Taas mennään tähän laki-jankkaukseen. Sama juttu kuin taannoin vasemman kaistan käyttöä koskevassa väännössä. Tuolloin vastaus toki löytyi tieliikenneasetuksesta.
Tieliikenneasetus kirjoitti:Merkki 231
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus.
Sama asetus kirjoitti:Merkki 416
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvon on kierrettävä liikenneympyrä, risteyksessä oleva koroke tai muu este vastapäivään. Polkupyöräilijä, mopoilija, moottorikelkkailija ja ratsastaja saa kuitenkin poiketa merkillä osoitetusta määräyksestä, jos merkeillä 422–427 on muuta osoitettu.
Tieliikennelaki 12§ kirjoitti:Kääntyminen
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.
Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.
Sama laki 14§ kirjoitti:Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä.
Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä.
Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.
Ja vielä 15§ sanoo seuraavaa kirjoitti:Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.
Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.
Tieliikennelain 35§ kirjoitti:Suuntamerkki
Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.
Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.
Pakollinen suunta tarkoittaa sitä että saareketta on kierrettävä vastapäivään.Ympyrässä ajaminen on ko. kadulla / tiellä ajamista, liikennemerkki 416 kertoo sen pakollisen suunnan.
Ja tämä on se tulkinta, jolle perustetta en millään löydä noista varsin ansiokkaasti koostamistasi pykälistä huolimatta. Liikenneministeriö voisi kyllä muuttaa lakia siten että asia siellä selvästi kerrottaisiin.Kun olet poistumassa ympyrästä, olet risteyksestä kääntyvä ajoneuvo..
Liikenneministeriö voisi kyllä muuttaa lakia siten että asia siellä selvästi kerrottaisiin.
Ja tämä on se tulkinta, jolle perustetta en millään löydä noista varsin ansiokkaasti koostamistasi pykälistä huolimatta.
Joo, onhan se risteys. Mutta se että käännytäänkö poistuttaessa, jos tie jatkuu suoraan, on mielestäni kyseenalaista. Kts. vaikka se porilainen ympyrä jonka aikaisemmin linkkasin.Liikennemerkki 231 määrää, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä... Kun sinne ympyrään tullaan risteyksen kautta, niin kai se sama tienhaara toiseenkin suuntaan ajettaessa on risteys.
Kuolinpesät ovat tunnetusti surkeita kuskeja. Kortti pois kaikilta.
Ei pitäisi olla enää Suomessa sellaisia, osaatko sanoa missä on?Tuosta Avellanin tapauksesta on paha mennä sanomaan, kun ei kerrota paikkaa. Niitä kun on sellaisiakin ympyröitä, joissa ympyrässä oleva väistää ympyrään tulevaa
Google MapsJoo, onhan se risteys. Mutta se että käännytäänkö poistuttaessa, jos tie jatkuu suoraan, on mielestäni kyseenalaista. Kts. vaikka se porilainen ympyrä jonka aikaisemmin linkkasin.
Suoraan ajaessa en käyttäisi, vasemmalle kääntyessäni käyttäisin.Google Maps
Jos ajaisit yllä olevasta risteyksestä suoraan, käytätkö vilkkua? Entä jos jatkat otaniementietä?
Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata. Sillä hetkellä, kun sen ympyrämerkin ohitat, olet liikenne ympyrässä. Jos et vilkkua käyttäen siitä poistu, ajat sitä ympäri loppuikäsi. Tai toki voit olla käyttämättäkin vilkkua, mutta samoinhan voit halutessasi olla sitä käyttmättä missä tahansa muuallakin. Joillakin näyttää ihan sääntöjään olevan vilkut lakossa.Joo, onhan se risteys. Mutta se että käännytäänkö poistuttaessa, jos tie jatkuu suoraan, on mielestäni kyseenalaista. Kts. vaikka se porilainen ympyrä jonka aikaisemmin linkkasin.
Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata, laki ei sano mitään kuinka liikenneympyrästä poistutaan.Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata.
Toki ovat. Liikenneympyrä on suora tie, josta poistutaan kuten risteyksessä kääntyessä tai liittymään siirtyessä.... voidaan tulkita että risteys ja liikenneympyrä ovat eri asioita, koska ne erikseen mainitaan.