Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 120 153
  • 13 183

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Taas mennään tähän laki-jankkaukseen. Sama juttu kuin taannoin vasemman kaistan käyttöä koskevassa väännössä. Tuolloin vastaus toki löytyi tieliikenneasetuksesta.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Miten liikenteen joustavuutta lisää se, että joku, jolla on etuajo-oikeus siitä luopuu ja antaa väistämisvelvollisella tietä? Yleensä kuin näin tapahtuu, seisoo koko konkkaronkka aikansa ihmettelemässä, että kenen tästä nyt pitäisi mennä.

Juurikin näin. Kolme ensimmäisenä mieleen tulevaa esimerkkiä jotka itse olen kokenut.

1) Liikennevalo-ohjattu risteysalue. Suoraan meneville autoilijoille palaa vihreä. Jonon ensimmäinen autoilija kuitenkin huomaa, että tien reunassa odottaa jalankulkijoita ja pysähtyy kohteliaisuuttaan antamaan heille tietä vaikka heille palaa punainen. Seuraus: Kukaan ei etene minnekään ja lievä kaaos on valmis kun valot vaihtuvat risteävälle liikenteelle vihreäksi ja torvet soivat.

2) Ajetaan vilkkaasti liikennöidyllä etuajo-oikeutetulla leveäkaistatiellä. Jonon kärjessä ajava paku huomaa että liittymästä tielle pyrkivä jono on jonoutunut ja päättää pysähtyä antamaan tietä. Jumala oli armollinen sillä kohtaa ja kaikkien jarrut olivat ilmeisesti kunnossa.

3) Liikennevalo-ohjattu katu kaupunkialueella. Vihreä palaa. Edessäni ajava kuitenkin huomaa kadun reunassa suojatien reunassa pyöräilijätytön joka odottaa omaa vihreää valoa. Auto pysähtyy ja viittoo pyöräilijää ylittämään kadun. Eipä liikahda. Tässä tapauksessa ei ollut risteävää liikennettä, mutta peräänajon vaara sama kuin edellisissäkin tapauksissa.

Hienoa sinänsä, että liikenteessä herrasmiehiä riittää, mutta ihan harkintaakin voisi jossain määrin käyttää missä ja milloin ominaisuuttaan hyödyntää.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ethän sä ole tosissasi? Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä käännyt oikealle, koska poistut suoraan menevältä tieltä liittymästä, totta vitussa siinä pitää vilkuttaa. Ihan normaali risteys.

Liikenneympyrään tultaessa on sininen liikennemerkki, jossa on kolme valkeaa nuolta. Ne osoittavat pakollisen ajosuunnan ja samalla ajoradan suunnan. Tuosta pakollisesta ajosuunnasta poistuakseen on käännyttävä liittymästä eli risteyksestä oikealle. Käännyttäessä, eikun siis ennen kääntymistä on osoitettava aikeensa muille tienkäyttäjille suuntamerkillä eli yleensä vilkulla.

Ei tuohon mitään erillisiä mainintoja laissa tarvita, liikennemerkillä ja normaaleilla risteysajon säännöillä pärjätään.
TF79:n vittumarkotyyppisestä vastauksesta tulikin mieleen tämä Vitutusketjussa taannoin ollut liikenneympyrä Porista:

Google Maps

Sanokaapas mikä ihmeen käännös se on jos joku ajaa autolla tuota Vanhakoivistontietä pitkin?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
TF79:n vittumarkotyyppisestä vastauksesta tulikin mieleen tämä Vitutusketjussa taannoin ollut risteys Porista:

Google Maps

Sanokaapas mikä ihmeen käännös se on jos joku ajaa autolla tuota Vanhakoivistontietä pitkin?

Se on käännös vasten pakollista ajosuuntaa. Vastaavia tapauksia on Pori täynnä.

Edit. Asiaa ei välttämättä väännetä rautalangasta tieliikennelaissa eikä -asetuksessa, joten liekö turha edes yrittää selittää.
 
Viimeksi muokattu:

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Voiko se olla noin vaikeaa? Valkoiset nuolet osoittavat ajosuunnan. Siitä poiketessa kuuluu käyttää vilkkua, se on käännös pois ajosuunnasta, vaikkei siinä tarvitsisi ohjauspyörää kääntääkään.
Edit. @Rommeli samalla asialla
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Edit. Asiaa ei välttämättä väännetä rautalangasta tieliikennelaissa eikä -asetuksessa, joten liekö turha edes yrittää selittää.
Ei väännetä ei... Eikä selitetä mitenkään muutenkaan. Mutta silti löytyy "varmaa tietoa" että näin se on.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas mennään tähän laki-jankkaukseen. Sama juttu kuin taannoin vasemman kaistan käyttöä koskevassa väännössä. Tuolloin vastaus toki löytyi tieliikenneasetuksesta.
Mihin vääntöön muuten mahdat viitata? Ei soi mitkään kellot sen tyyppisestä väännöstä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Sinänsä laki tai asetus ei erikseen määrittele tuota kiertoliittymää mitenkään, mutta kyllä sieltä laista ja asetuksesta nuo perusteet löytyy:

Tieliikenneasetus kirjoitti:
Merkki 231

Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus.

Sama asetus kirjoitti:
Merkki 416

Merkillä osoitetaan, että ajoneuvon on kierrettävä liikenneympyrä, risteyksessä oleva koroke tai muu este vastapäivään. Polkupyöräilijä, mopoilija, moottorikelkkailija ja ratsastaja saa kuitenkin poiketa merkillä osoitetusta määräyksestä, jos merkeillä 422–427 on muuta osoitettu.

Tieliikennelaki 12§ kirjoitti:
Kääntyminen
Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla.

Sama laki 14§ kirjoitti:
Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.

Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.

Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä.

Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä.

Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.

Ja vielä 15§ sanoo seuraavaa kirjoitti:
Väistämisen osoittaminen. Ajo risteykseen
Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä estettä.

Lähestyessään risteystä tai sinne ajaessaan kuljettajan on sovitettava ajotapansa niin, ettei risteävän tien liikenne häiriinny, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

Tieliikennelain 35§ kirjoitti:
Suuntamerkki
Ajoneuvon kuljettajan, joka aikoo lähteä liikkeelle tien reunasta, kääntyä risteyksessä tai tiellä taikka vaihtaa ajokaistaa tai muuten siirtää ajoneuvoa sivusuunnassa, on muiden varoittamiseksi annettava merkki suunnanosoittimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla.

Merkki on annettava hyvissä ajoin ennen aiottua toimenpidettä, ja sen on oltava hyvin näkyvä ja ymmärrettävä. Merkinanto ei vapauta kuljettajaa velvollisuudesta varmistua siitä, ettei aiottu toimenpide aiheuta vaaraa tai tarpeetonta estettä.

Eiköhän tuosta nyt löydy perusteita laista ja asetuksesta. Jos lähestyt tietä / katua ajaessasi paikkaa, jossa näet liikennemerkit 231 ja 416, nykyinen tieosuutesi päättyy ja olet tullut risteykseen, josta tie jatkuu liikenneympyränä tai nykytermein kiertoliittymänä.

Liikennemerkki 231 kertoo, että sinun tulee väistää risteävää tietä kulkevia (eli siellä ympyrässä ajavia).

Ympyrässä ajaminen on ko. kadulla / tiellä ajamista, liikennemerkki 416 kertoo sen pakollisen suunnan.

Kun olet poistumassa ympyrästä, olet risteyksestä kääntyvä ajoneuvo ja 14§:n mukaan silloin on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. 35§ taas kertoo, että risteyksestä käännyttäessä on käytettävä suuntamerkkiä.
 

Liitteet

  • 231.gif
    231.gif
    922 bytes · kertaa luettu: 250
  • 416.gif
    416.gif
    1,7 KB · kertaa luettu: 264
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ympyrässä ajaminen on ko. kadulla / tiellä ajamista, liikennemerkki 416 kertoo sen pakollisen suunnan.
Pakollinen suunta tarkoittaa sitä että saareketta on kierrettävä vastapäivään.

Kun olet poistumassa ympyrästä, olet risteyksestä kääntyvä ajoneuvo..
Ja tämä on se tulkinta, jolle perustetta en millään löydä noista varsin ansiokkaasti koostamistasi pykälistä huolimatta. Liikenneministeriö voisi kyllä muuttaa lakia siten että asia siellä selvästi kerrottaisiin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Liikenneministeriö voisi kyllä muuttaa lakia siten että asia siellä selvästi kerrottaisiin.

Tieliikennelain kokonaisuudistus on tekeillä, joten toiveesi toteutuu. Siitä, milloin on valmista ja uusi laki voimassa, ei ole tietoa. Eikä myöskään siitä, tuleeko uuteen lakiin mainintaa kiertoliittymistä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ja tämä on se tulkinta, jolle perustetta en millään löydä noista varsin ansiokkaasti koostamistasi pykälistä huolimatta.

Liikennemerkki 231 määrää, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä... Kun sinne ympyrään tullaan risteyksen kautta, niin kai se sama tienhaara toiseenkin suuntaan ajettaessa on risteys.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikennemerkki 231 määrää, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä... Kun sinne ympyrään tullaan risteyksen kautta, niin kai se sama tienhaara toiseenkin suuntaan ajettaessa on risteys.
Joo, onhan se risteys. Mutta se että käännytäänkö poistuttaessa, jos tie jatkuu suoraan, on mielestäni kyseenalaista. Kts. vaikka se porilainen ympyrä jonka aikaisemmin linkkasin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Se, että jossain on kiertoliittymä rakennettu päin persettä ei vielä muuttane niiden yleisperiaatetta. On olemassa myös hyvin rakennettuja taloja tai autoja ja sitten on myös huonosti rakennettuja taloja tai autoja. Kuitenkin, taloja tai autoja ne kaikki ovat.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuolinpesät ovat tunnetusti surkeita kuskeja. Kortti pois kaikilta.

Tiedä häntä, mitä törkeyksiä siellä on oikeasti tapahtunut, mutta ei uskoisi tuon tilin kuuluvan keski-ikäistyvälle naiselle. (Eikö se Viivi rupea olemaan lähempänä neljääkymppiä jo?)
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tuosta voi käydy testailemassa, kuinka hyvin liikennesäännöt ovat hallussa väistämisvelvollisuuksista Onko sinulla varaa päteä muille liikenteessä? Tee testi!
Linkki johtaa siis iltalehteen.
Tuosta Avellanin tapauksesta on paha mennä sanomaan, kun ei kerrota paikkaa. Niitä kun on sellaisiakin ympyröitä, joissa ympyrässä oleva väistää ympyrään tulevaa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta Avellanin tapauksesta on paha mennä sanomaan, kun ei kerrota paikkaa. Niitä kun on sellaisiakin ympyröitä, joissa ympyrässä oleva väistää ympyrään tulevaa
Ei pitäisi olla enää Suomessa sellaisia, osaatko sanoa missä on?
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Joo, onhan se risteys. Mutta se että käännytäänkö poistuttaessa, jos tie jatkuu suoraan, on mielestäni kyseenalaista. Kts. vaikka se porilainen ympyrä jonka aikaisemmin linkkasin.
Google Maps

Jos ajaisit yllä olevasta risteyksestä suoraan, käytätkö vilkkua? Entä jos jatkat otaniementietä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, onhan se risteys. Mutta se että käännytäänkö poistuttaessa, jos tie jatkuu suoraan, on mielestäni kyseenalaista. Kts. vaikka se porilainen ympyrä jonka aikaisemmin linkkasin.
Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata. Sillä hetkellä, kun sen ympyrämerkin ohitat, olet liikenne ympyrässä. Jos et vilkkua käyttäen siitä poistu, ajat sitä ympäri loppuikäsi. Tai toki voit olla käyttämättäkin vilkkua, mutta samoinhan voit halutessasi olla sitä käyttmättä missä tahansa muuallakin. Joillakin näyttää ihan sääntöjään olevan vilkut lakossa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata.
Ei tämä oikeasti ole näin vaikeata, laki ei sano mitään kuinka liikenneympyrästä poistutaan.

Lisäys: asetuksen mukaan kärkikolmio tarkoittaa: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja." Toisin sanoen tämän asetuksen mukaan voidaan tulkita että risteys ja liikenneympyrä ovat eri asioita, koska ne erikseen mainitaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös