Kameratolpat on Suomessa useimmiten sijoitettu alueille, joilla on päätien yleistä nopeutta alhaisempi rajoitus. Tällaisia paikkojahan on esim. risteysalueet, kylien läpi kulkevat pätkät, mutkaisemmat pätkät tms. Sinänsä kameran paikka alhaisemman nopeusalueen alussa on ymmärrettävä, mutta olen itsekin havainnut että joskus kamerat ovat aivan alueen alussa, jolloin väistämättä joutuu painamaan jarrua jotta nopeus kameran kohdalla on riittävän alhainen. Välimatkaa pitäisikin aina olla sen verran, että moottorijarrutuksella ehtisi sopivasti hiljentää oikeaan rajoitukseen ennen kuin ollaan kameran kohdalla.
Se mikä itseä tympeää kameroiden kohdalla eniten, on se että ne ovat liian lähellä nopeusrajoituksen alkua ja se, että moni luulee että sakot tulee heti jos tolpan kohdalla on mittarissa se 1kmh liikaa. Nämä kun kaiken varalta jarruttavat kunnolla ennen tolppaa ja kun tämä tapahtuu ruuhka-aikaan ja/tai jonossa ajettaessa, kertautuu jarrutus letkassa nopeasti. Itse ajan kameroiden kohdalla mittarin mukaan 0-5km yli rajoituksen, joka omalla autolla tarkoittaa 2-3km alhaisempaa nopeutta. Kertaakaan ei ole vielä kamera välähtänyt.
Täällä kun puhutaan ohituskaistasta moottoritiellä, niin mikä on sallittu nopeus ohituskaistalla jolla saa ohittaa 4-5 150 metrin välein ajavaa rekkaa yhdellä kertaa niin ettei kukaan ole hiillostamassa takapuskurissa? Ymmärrän että jos rajoitus tiellä on 120 ja lähden ohituskaistalle 110 vauhdilla ohittamaan, saattaa se takaatulevia harmittaa. Sen sijaan en ymmärrä että jos oma todellinen vauhtini ohituksessa on 125-130, miksi silti joku yrittää takakontista sisään? Sama koskee myös satasen teitä ja ohituskaistaosuuksia niillä, sielläkin yritän mennä ohituskaistalla reippaasti (n. 107-110) jotta mahdollisimman moni ehtisi kaistan hyödyntää, mutta silti osan mielestä minun pitäisi ajaa vieläkin kovempaa tai jättää rekka kokonaan ohittamatta ja odottaa se seuraava 20km päässä sijaitseva ohituskaista, jotta joku muu saa ajaa reipasta ylinopeutta. Miksi näin?
Muuten, juhannuksen aikoissa tehtiin perheen kanssa lomareissua Suomessa ja ajettiin miltein 2000km. Oli todella leppoisaa ajaa kun liikennettä oli vähän. Käytettiin myös paljon kantateitä ja pienempiäkin teitä, jotka etenkin Pohjanmaalla ovat usein satasen rajoituksella, mutta liikennettä ja etenkin raskasta liikennettä paljon vähemmän kuin valtateillä. Suosittelenkin lämpimästi näitä vaihtoehtoreittejä etenlkin kesällä!