En tiedä raskaalla kalustolla liikkumisesta mitään, joten voitko kertoa joitain esimerkinomaisia tilanteita, joissa tuo ylirajoittaminen on noin suuri turvallisuusriski? Maallikosta tuntuu äkkiseltään että tuo n 6km/h pienempi huippunopeus ei juuri aiheuttaisi ylimääräistä ohjelmaa. Miten nopeasti joku keskimääräinen kuorma-auto edes kiihtyy 82 -> 88km/h?
Siis tämähän tulee esiin erityisesti talvikeleillä, kesällä sillä ei ole sellaista radikaalia eroa.
Tarkoitin siis erityisesti alamäissä, joissa painavan yhdistelmän vauhti kiihtyy muutenkin. Tokihan osaava kuljettaja hiljentää tällaisissa tilanteissa jo mäen päällä vauhdin sinne 60km/h paikkeilla, jotta on sitten sitä pelivaraa.
Sanotaanko näin, että kun yhdistelmän vauhti kiihtyy alamäessä vaikka lähelle sitä rajoitettua 82km/h ja kärry alkaa heilumaan perässä, niin sulla ei olekaan enää sitä pelivaraa painaa kaasua, jotta saisit kärryn suoraan. Tässä kohtaa muutamakin km/h plussaa on aika helvetisti kotiinpäin. Sen takia pidänkin sitä 6-7km/h viemistä turvallisuusriskinä. Ymmärrän kyllä myös, miksi moni firma näitä rajoitinlukuja laskee tuonne alemmas, sillä alalla on koko ajan näitä "pakkopainaarajaavasten"-idiootteja ja se syö ihan oikeasti firmalta isoa siivua polttoainelaskuissa. Osittain voisin siis todeta, että itse ovat tämän itselleen aiheuttaneet.
Ikävänä esimerkkinä heittäisin sulle vaikka tämän Konginkankaan. Siinähän rekkakuski teki pienen jarrutuksen, jonka seurauksena kärry lähti vastaantulijoiden kaistalle ja lopputulos on ikävä luku suomalaisessa liikennehistoriassa.