Tällä vauhdilla ollaan liikennevirran mukana silloin tällöin ohitellen. Suomalaisten absoluuttinen ja suhteellinen ylinopeus kasvaa mitä alhaisempi rajoitus on. Taajamissa päästellään 40:n alueella 55, 80:n alueella 85 ja 120:n alueella 115-118! Ei mitään järkeä tässä. Ja sitten tietyömaarajoituksista ei suurin osa välitä ollenkaan. Motarilla vedetään 115-120 km/h, mutta 80 km/h tilapäisrajoituksen kohdalla 100 km/h. Ilmeisesti suomalaiselle rajoitus ei lopulta merkkaa mitään, vaan fiilis etenemisen vauhdista, ts. tien leveydestä tms. Tämä kai selittää ne ohituskaistatien kiihdytykset. Miksi niin harva käyttää vakionopeudensäädintä? Nopeuden pumppaus rajoituksen vaihtumatta on veemäisintä mitä tiedän.
Ja niille, jotka toivovat minulle sakkoja ja linnaa törkeästä liikenteenvaarantamisestani (jota ilmeisesti rajoituksen ylittäminen aina on) voin kertoa, että polisiitkaan eivät näe rajoituksia Suomessa yhtä absoluuttisina kuin osa palstan virkamiehistä. Olen ajanut pääosin tällä nopeudella ja kaavalla tutkaan, polisiia vastaan, poliisin ohi lukemattomia kertoja ilman pysäytyksiä. Pidän tätä merkkinä siitä, että pelisilmää löytyy virkapuvun käyttäjiltä varsin paljon.
Ylinopeus on pieninä ylityksinä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on yleensä aika huima ylinopeus ja siitä seuraa aina ajokielto. Käsittämättömintä ylinopeutta on kyllä silti tietöiden luona ajaminen - ei niitäkään nopeusrajoituksia sinne huvikseen asetella. Sen sijaan 120 km/h rajoituksessa todellisen nopeuden ollessa 115-118 km/h ollaan aika lailla lainsäätäjän ja sen valvovan viranomaisen tarkoittamissa nopeuksissa.
Itselläni muuten on ajoneuvossa dynaaminen vakionopeudensäädin, joka on hyvä varuste, varsinkin kun turvavälin säätää oikeasti järkeväksi ja pitkäksi. Ei aiheuta pumppausliikettä missään muussa maantietilanteessa kuin siinä, kun joku ylinopeussankari puskee väkisin ohituksessaan siihen pieneen väliin ja pilaa turvavälin. Suosittelen ko. varustetta kaikille uutta autoa hankkiville, vaikkei siihen yksistään pidäkään luottaa. Turvallisuustekijä silti - eikä sitä tarvitse säätää ylinopeuteen.