Tätä on kyllä pakko kysyä kun eri kuskeilla taitaa olla eri käytännöt tästä, mutta jos ajan kaupan pihassa "päätietä" ja sieltä sivurivistä ja "sivukaduilta" on auto tulossa niin onko tuota pakko väistää kuten ainakin monilla mersukuskeilla ja vanhemmilla kuskeilla on tapana änkeä sieltä. Minä ainakin olen olettanut aina että pihasta tulevalla on se väistöoikeus?
Asia on erikseen jos on vaikkapa kaksi tämmöistä "päätietä".
En tiedä ymmärsittekö, mutta eikö näissä tilanteissa ole pihasta tulevalla aina väistöoikeus? voin toki näin nuorena kuskina olla ymmärtänyt tilanteen väärinkin, mutta ainakin olettanut, että näin on että ei tarvitsisi väistää...
Itse en tarkkaa määritelmää tiedä mutta ainakin olen lähtenyt liikkeelle sillä että "sivusta tulijan" pitäisi väistää.
Myös se on junttia, että ajetaan maantiellä satasen alueella mittarin mukaan tasan satasta eli oikeasti ehkä yhdeksää kymppiä, mutta sitten kun tulee viiden kympin tietyöalue, nopeutta pudotetaan vain jonnekin seitsemään tai kahdeksaan kymppiin. Jos kerran on kiire ja sen takia joudutaan ajamaan ylinopeutta, niin miksi ei ajeta satasen alueella vaikkapa 120 km/h, jolloin ei kenties tarvitsisi vaarantaa tietyöläisten henkeä ajamalla ylinopeutta paikassa, jossa nämä ovat töissä.
Tämän huomaa niinkin isolla tiellä kuin Kehä I:llä, kun liikennettä on vähänlaisesti ja pääsee ajamaan vakionopeudensäädin päällä. Kapeammalta näyttävä paikka tai loivakin mutka, niin muut tulevat perä edellä vastaan. Kun sitä itse vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle, niin seuraavan suoran kohdalla jonnekin sinne sokeaan kulmaan asti valunut auto alkaa pyrkiä takaisin edelle vain jäädäkseen seuraavan kaarroksen kohdalla taas taaemmas. Jotenkin tulee itsellekin mielihalu painaa sitä kaasua, kun 90 km/h mittarissa tuntee itsensä hidasteeksi 80 km/h alueella.Ohituskaistat on leveitä, muuten normaali maantie on kapea. Tunnelissa on vielä katto ja seinät lähellä. Se on psykologista useinmiten, että nopeus nousee kun tiet levenee, ja taas hiljenee kun tiet kaventuu.
Hieman vaikea hahmottaa tarkalleen millaisesta parkkialuetilanteesta on kysymys mutta liikennesääntöjen mukaan parkkialueella pätevät ihan normaalit väistämissäännöt. Tämän uskoisin pätevän myös siinä tapauksessa, että kaupan pihalla on olemassa ns. pääväylä.Tätä on kyllä pakko kysyä kun eri kuskeilla taitaa olla eri käytännöt tästä, mutta jos ajan kaupan pihassa "päätietä" ja sieltä sivurivistä ja "sivukaduilta" on auto tulossa niin onko tuota pakko väistää kuten ainakin monilla mersukuskeilla ja vanhemmilla kuskeilla on tapana änkeä sieltä. Minä ainakin olen olettanut aina että pihasta tulevalla on se väistöoikeus?
Ohituskaistat on leveitä, muuten normaali maantie on kapea. Tunnelissa on vielä katto ja seinät lähellä. Se on psykologista useinmiten, että nopeus nousee kun tiet levenee, ja taas hiljenee kun tiet kaventuu.
Hieman vaikea hahmottaa tarkalleen millaisesta parkkialuetilanteesta on kysymys mutta liikennesääntöjen mukaan parkkialueella pätevät ihan normaalit väistämissäännöt. Tämän uskoisin pätevän myös siinä tapauksessa, että kaupan pihalla on olemassa ns. pääväylä.
Joillakin parkkialueilla on sitten kolmiot ilmoittamassa väistämisvelvollisuuksista.
Kannattaa siis väistää niitä oikealta tulevia parkkialueella, niin säästyy bonukset ja muutenkin tulee halvemmaksi.
Hieman vaikea hahmottaa tarkalleen millaisesta parkkialuetilanteesta on kysymys mutta liikennesääntöjen mukaan parkkialueella pätevät ihan normaalit väistämissäännöt. Tämän uskoisin pätevän myös siinä tapauksessa, että kaupan pihalla on olemassa ns. pääväylä.
Joillakin parkkialueilla on sitten kolmiot ilmoittamassa väistämisvelvollisuuksista.
Kannattaa siis väistää niitä oikealta tulevia parkkialueella, niin säästyy bonukset ja muutenkin tulee halvemmaksi.
Ennenkin on tullut kirottua porilaista kaistanvaihto- / kiihdytyskaistakulttuuria.
Jos tässä kohtaa nostaa jalkaa kaasulta, kun toinen on tulossa kiihdytyskaistalta, niin se toinen ei välttämättä osaa odottaa että annetaan tietä.
Porissa kiihdytyskaista = lähtöruutu. Varaslähtöjä ei hyväksytä.
Hieman vaikea hahmottaa tarkalleen millaisesta parkkialuetilanteesta on kysymys mutta liikennesääntöjen mukaan parkkialueella pätevät ihan normaalit väistämissäännöt.
Aika selkeä pelisääntö olisi vaikka sellainen, että jos kiihdytyskaistalla on kaveri vilkku päällä edelläsi, teet sille tilaa etkä kiihdytä edelläsi olevaa tilaa kiinni.
Näinpä. Käytännössä tuollaisista säännöistä ei tule vittuakaan, kun iso osa kiihdytyskaistalta tulevista ei vilkun laittamisen jälkeen uskalla tulla eteen, vaikka kuinka ottaisin jalan pois kaasulta. Sitten alkaa kiihdytyskaistalla jarruvalo välkähdellä vilkun lisäksi ja tilanne on päällä, kun en tiedä tuleeko se ääliö sieltä (sillähän on vilkku päällä, eli minä olen periaatteessa "väistämisvelvollinen"), vai pitäisikö kiihdyttää alta pois. Ohituskaistaa on tietysti hiipinyt joku Esa-Teppo Ennakoiva-Tilanantaja rinnalleni ja katastrofin ainekset on ilmassa.Jos kaikki toimisivat näin.
Kirotaan vielä lisää uudesta ilmiöstä. Mopoautoilijat.
Juu näitä kyllä piisaa ja tässäkin ketjussa monta kertaa mainittu. En tiedä mikä ihme siinä on kun tulee ohituskaistat niin pedaalia painetaan niin perkuleesti. Luulisi täältä jatkoajastakin niitä löytyvän niin voisivat kertoa.Toinen asia mikä itseä hirveästi liikenteessä kyllä vituttaa nuo sankarit jotka ajaa 80-90 km/h vauhtia satasen alueella ja kasvattavat hirveän jonon ja sitten kun tulee ohituskaistat niin vauhtia on ainakin se 120 km/h ja ehkä yksi pääsee juuri ja juuri ohi ja taas se jono pysyy siellä perässä kun tyyppi alkaa paineleen jarrua ohituskaistojen jälkeen. Ehkä mittari näyttää sitä 100 km/h, mutta mittari heittää sen kympillä aina ja sitten taas kun tulisi ohitusmahdollisuus niin painetaan vähän lisää kaasua..