Tätä on kyllä pakko kysyä kun eri kuskeilla taitaa olla eri käytännöt tästä, mutta jos ajan kaupan pihassa "päätietä" ja sieltä sivurivistä ja "sivukaduilta" on auto tulossa niin onko tuota pakko väistää kuten ainakin monilla mersukuskeilla ja vanhemmilla kuskeilla on tapana änkeä sieltä. Minä ainakin olen olettanut aina että pihasta tulevalla on se väistöoikeus?
Asia on erikseen jos on vaikkapa kaksi tämmöistä "päätietä".
En tiedä ymmärsittekö, mutta eikö näissä tilanteissa ole pihasta tulevalla aina väistöoikeus? voin toki näin nuorena kuskina olla ymmärtänyt tilanteen väärinkin, mutta ainakin olettanut, että näin on että ei tarvitsisi väistää...
Ai perhana, mietin eilen samaa asiaa nukkumaan mennessä. Meinaan eilen hesassa stadikan parkkiksella tapahtu uhkaava tilanne kun "kuljin parkkiksen päätietä" niin joku änkesi aika tiukasti eteen sivummalta. Itse väistän aina nätisti vaikka ei tarvitsisi jos vaan vaara törmäykseen on olemassa.
Itse en tarkkaa määritelmää tiedä mutta ainakin olen lähtenyt liikkeelle sillä että "sivusta tulijan" pitäisi väistää.