Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 113 058
  • 13 150

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulla on sellainen käsitys että tuossakin tilanteessa bussilla olisi etuajo-oikeus vasemmanpuoleisellekin kaistalle, mutta eihän siinä sitten enää mitään tekemistä ole järjenkäytön kanssa jos tuollaisessa kuvan näyttämässä kohdassa bussi sitä oikeuttaan lähtisi käyttämään. Ja jos rajoitus on yli 60km/h niin siinä vaiheessahan tuota väistämisvelvollisuutta ei enää ole.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Pelisilmästä ja poliisista muistui mieleen tarina, jonka Kuopiossa kuulin, todenmukaisuudesta ei siis mitään takeita. Joka tapauksessa tyyppi odottanut valoissa ruuhka-aikana ja nähnyt peilistä, että takaa tulee lanssi pillit päällä. Kyseinen hemmo on vetäissyt punaisia päin, jotta ambulanssi on päässyt ohi, mutta tilanteen nähneet poliisit muistaneet pikavoitolla. Jos on totta, niin ehkä poliisitkin olisivat voineet hieman miettiä.

Erikoista. Minulla on ollut käsitys, että tuollaisessa tilanteessa saa rikka liikennesääntöjä tarvittavissa määrin, eli siis vaikka ajamalla päin punaista pois hälyajoneuvon edestä, mikäli sen voi tehdä vaaraa aiheuttamatta. Toivottavasti joku, joka ei ole yhtä laiska kuin minä, tarkistaa asian ja kertoo täällä, miten se on. Ja vaikka noin ei sitten lain mukaan saisi tehdä, niin eiköhän suunnilleen jokainen tee niin. Mielummin sitä ottaa rike/päiväsakon kuin jonkun aivoverenvuotopotilaan hengenlähdön kontolleen.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oikein. Tämä on juuri sitä pelisilmää mitä toivoisi olevan jokaisella. Saattaa tulla vittumainen tilanne kun peilistä näkee jonkun tulevan ja sovittaa vauhdin sen mukaan, että menee kyseisen ajoneuvon taakse. Sitten kun tämä päättää olla "herrasmies" ja tarjota tilaa niin kiihdytyskaistan loppu tulee nopeasti vastaan ja auto vierellä ei menekään ohi. Ja sen takana tulevat vielä ihmettelevät, että mitä vittua toi jarruttaa.

Aletaan tosiaan olla lähellä asian ydintä. Ihmettelen edelleen kovasti sitä, että niin monet kiihdytyskaistalta tilijat yrittävät nimenomaanomaan ohittaa vielä sen yhden auton ennen liittymistään, kun ziljoonasti helpompaa on tähdätä jonkun taakse, ja niin lähelle kuin uskaltaa.

Vasemmalle kaistalle väistämisessä ei minusta ole mitään outoa jos siellä on tilaa, mutta kun yleensä ei todellisessa ruuhkassa ole.

******************

Päivittäin joudun odottamaan kolmion takana päätielle vasemmalle kääntymistä melko vilkkaassa risteyksessä. Ko. risteysalueella on 60 km/h rajoitus kun päätiellä muuten 80 km/h. Todella harvat vaivautuvat noudattamaan tuota kuudenkympin rajoitusta, jonka yksi tarkoitus lienee helpottaa päätielle liittymistä. Liukkailla keleillä tuo kahdenkympin nopeusero tekee muuten todella paljon hankalammaksi tuon päätielle liittymisen. Olen jopa itsekin alkanut paremmin noudattaa risteysalueiden rajoituksia tämän takia...
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällä pöndellä alkaa olla yleistyvä tapa toi pelisilmän käyttö ryhmittymällä vastaantulijan kaistalle vasemmalle kääntyessä. Kerran sain tosissani jarrutella kun vastaantulija harrasti moista pelisilmän käyttöä tarkistamatta onko siellä ryhmittymiskaistalla vastaantulevaa liikennettä. En diggaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täällä pöndellä alkaa olla yleistyvä tapa toi pelisilmän käyttö ryhmittymällä vastaantulijan kaistalle vasemmalle kääntyessä. Kerran sain tosissani jarrutella kun vastaantulija harrasti moista pelisilmän käyttöä tarkistamatta onko siellä ryhmittymiskaistalla vastaantulevaa liikennettä. En diggaa.

Tuo on kyllä minun mielestäni juuri sitä pelisilmän puutetta, eikä pelisilmän käyttöä. Kuten sanoin niin tuossa pitää käyttää vähän harkintaa ettei aiheuta vaaratilanteita. Harkiten käytettynä kuitenkin parantaa liikenteen sujuvuutta.
 
Kyllä meikäinen on ainakin siinä uskossa, että se väistämissääntö koskee sitä vasentakin kaistaa. (paitsi tietenkin jos niitä kaistoja on enemmän kuin kaksi..) Ei kai sitä muuten olisi noin sääntöihin kirjoitettu. Tai olisi ainakin mahdollisimman typerästi siis kirjoitettu. Mut ehkä tietty miehen logiikalla ;)

Tänään olin todennäköisesti erään bemarikuskin mielestä idiootti bussikuski. Tosin bemarimies voisi käyttää valoja ajokissaan. Olisi perhanan paljon helpompi havaita se harmahtava auto siitä talvisesta maisemasta. Pysäkiltä olin siis lähdössä ja katsoin ettei ketään ole tulossa. Takaa kuitenkin tuli kyseinen bemari, minkä huomasin sitten kun olin ajoradalla. Ei se nyt ihan siinä rinnalla ollut, mutta jonkun verran joutui kuski jarruttamaan ja meinasi lähteä heittelehtimään siinä suoralla. Tosin ei varmaan tyyppi ollut yhtään varautunut lähtööni, sen verran vauhdilla tuli. Mikä taas on varsin idioottimaista, ei se bussi yleensä jää siihen pysäkille pitkäksi aikaa. Mutta ei tosiaan ollut tarkoitus tulla siihen eteen. Ei ollut tosin paras mahdollinen havaintokyky varmaan tänään, koska olen kipeänä. Ei tietty pitäis olla töissä ollenkaan, mutta ei oikein voinut olla poissakaan. Koska ketään ei olisi saatu tilalle. Oli aika paha pula tänään sekä kuskeista, että ajokeista.

Tuosta pelisilmän puutteesta samaa mieltä kuin moni muukin. Sitä harvinaisen harva osaa käyttää. Päivittäin kun näkee monenlaista tuolla kaupungilla. Ei vaan esimerkiksi ymmärrä, miksi pitää vetää vaikka väkisin ohi ja sen jälkeen heti käännytään kuitenkin seuraavasta oikealle. Ei tarvitse olla mikään nero tajutakseen esim. ettei se linjalla oleva bussi ole sinne samaan suuntaan menossa. Koska miksi hitossa ne menisi esim. sinne pikkukujille. Ja ihan varmasti moni tietää nuo linjareititkin osittain, jos ajavat itse samoilla kaduilla päivittäin. Ei niitä tässä kylässä kuitenkaan ole niin monta.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Kyllä meikäinen on ainakin siinä uskossa, että se väistämissääntö koskee sitä vasentakin kaistaa. (paitsi tietenkin jos niitä kaistoja on enemmän kuin kaksi..) Ei kai sitä muuten olisi noin sääntöihin kirjoitettu. Tai olisi ainakin mahdollisimman typerästi siis kirjoitettu. Mut ehkä tietty miehen logiikalla ;)

Ei koske. Se koskee vain pysäkiltä lähtöä, ei kaistanvaihtoa. Tästä on olemassa joku ennakkopäätöskin, en nyt sitä kyllä löytänyt, luin tuosta muistaakseni Moottori-lehdestä. Toki jokainen normaali ihminen antaa bussille tilaa tuossakin, mutta jossain paikoissa kun liikenne kulkee jonoissa molempia kaistoja, on hieman vaikea hahmottaa, että se onnikka sillä vilkullaan haluaa osioittaa pysäkiltä lähdön lisäksi myös kaistanvaihtoa.

Laki on kyllä epäselvästi kirjoitettu, siitä samaa mieltä.

Meilläpäin bussikuskit ovat aktiivisesti unohtaneet, että tuo sääntö koskee vain 60 km/h tai alle rajoitusalueita. Tampereella ainakin Hervannan valtaväylä ja Teiskontie ovat paikkoja, joissa eteen tullaan surutta, vaikka rajoitus on 70. Annanhan minä mahdollisuuksien mukaan tilaa sielläkin, mutta pakettiauton ratissa talviliukkailla joskus tulee vähän kiperiä tilanteita. On noita oppinut ennakoimaankin kyllä.

t. hanu
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tieraivo on semmonen asia, joka ei oikein mene mun jakeluun. Pyytämättäni kahvitunnilla jouduin kuunteleen naapuripöydän suuriäänisen konttoriduunarimiehen kerskuilua naiskollegalleen, kuinka joku ajoi sinä aamuna hänen eteensä ja hän joutui jarruttamaan, ja kuinka hän seurasi tätä kiilaajaa pitkän aikaa sanoakseen tälle valittuja sanoja, mutta koska tämä osoittautuikin joksikin vanhaksi gupeksi, hän antoi sitten asian olla.

Mitäs jos tämä kiilaaja olisikin ollut joku kalle keskiverto? Mitä tämä takaa-ajaja kuvitteli saavuttavansa sanomalla pari valittua sanaansa? Ystävällisin vastaus olisi ollut "Painu sää vittuun siitä" -luokkaa. Ja toisaalta, tuskin hän itsekään oli niitä turvallisimpia kanssaliikkujia ajaessaan kiukkuagrena väärinkohtelijaansa takaa.

Who are these people to cast stones? Kaikki tekee virheitä. Mun eteen on kiilattu ja itsekin olen kiilannut epähuomiossa naapurikaistalla kuolleessa kulmassa olevan eteen. Toinen painaa torvea ja toinen heiluttaa kättä nöyrän anteeksipyytävästi. Tilanne setvitty, ei sen kummempaa kaunaa. Miksei se voi jäädä siihen? Pelkästään vaikka siksi, että ylivertaiseksi ajajaksi itsensä kokeva agretakaa-ajaja on varmasti yhtä vaarallinen liikenteessä kuin känäkuski.
 
On tosiaan päin helvettiä tuo sääntö kirjoitettu, jos ei muka koske sitä viereistäkin kaistaa. Ja käsittääkseni bussipysäkki ei ole mikään ajokaista, eli ei sitä pitkin voi kukaan bussia lähestyä. Siis ihan sellainen peruspysäkkisyvennys. Kun tuossa pykälässähän lukee: samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.

Ja tuossa selkeästi puhutaan ajokaistasta. Tuossa hanun mainitsemassa tapauksessa voisin ennemmin veikata että on kyseessä tästä kohdasta: Huolimatta 1 momentin säännöksestä linja-auton kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta vaaran välttämiseksi ja annettava suuntamerkki siten kuin 35 §:ssä säädetään.

Tuon perusteella kun on ainakin jonkun kerran bussikuski todettu syylliseksi. Eli ei ole laittanut vilkkua päälle ajoissa. Mutta joo en nyt tietenkään täysin satavarma tästä säännöstä ole, ja ei sen oikeastaan väliäkään omassa työnteossa. Koska ihan normi kaistanvaihtotyylillä tulee noissa tilanteissa mentyä, eikä esim. "isomman oikeudella" Se on vaan vittumaista monesti kun lähdet pysäkiltä ja takana tulevat siirtyy siihen vasemmalle kaistalle. Eihän siinä mitään, jos ne on ihan siinä takana tulossa, mutta kun itse pääset siihen oikealle kaistalle ja olisi samantien päästävä siihen vasemmalle. Tai itseasiassa sen vasemman (tai toki tässä tapauksessa keskimmäisen) kaistan yli siihen laitimmaiselle kaistalle, kun pitäisi vasemmalle kääntyä. Tulee äkkiseltään kolmekin tällaista paikkaa mieleen kaupungilta. Ja tietenkään siinä ei kovin paljon aikaa ja tilaa ole suorittaa tuota kahden kaistan ylitystä, kun on jo se risteys. Huonosti suunniteltuja pysäkkejä siis. Onneksi tosin tässä kylässä nuo ruuhkat ei ole kovin massiivisia ja se autoletka lähes aina ehtii mennä ohi sillä aikaa kun olet pysäkillä. Ja mikäli siinä pysäkillä ei mene normaalia pidempään siitä ehtii tyhjää väylää pitkin ennen seuraavaa autoletkaa.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
On tosiaan päin helvettiä tuo sääntö kirjoitettu, jos ei muka koske sitä viereistäkin kaistaa. Ja käsittääkseni bussipysäkki ei ole mikään ajokaista, eli ei sitä pitkin voi kukaan bussia lähestyä. Siis ihan sellainen peruspysäkkisyvennys. Kun tuossa pykälässähän lukee: samaa tai viereistä ajokaistaa pysäkkiä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on vähennettävä nopeutta ja tarvittaessa pysäytettävä, jotta linja-auto voi esteettä lähteä pysäkiltä.

Liikenneturvan näkemys asiasta. Oman tulkintani mukaan pitää väistää yhden kaistan yli, sama hyvin yksinkertainen yhden tyhjän kaistan sääntö pätee myös suojatiellä. Toivottavasti joku näyttää toteen, että pysäkiltä lähtevää bussia ei tarvitse väistää ns. yhden kaistan yli, mikäli näin on. Myös aiemmin mainittu ennakkotapaus kiinnostaa.

Paljon yksinkertaisempihan tämä bussinväistämisasia on, kuin ajaminen Lappeenrannan Prisman parkkihallissa, siellä kun on äärettömän puuttelliset liikennettä ohjaavat merkit ja merkinnät. Onneksi ajan valtaosan noin 30 000 vuosikilometristäni muualla kuin tuolla kivassa parkkihallissa, huh.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Alkoi tuossa viikonloppuna epäilyttää, että autoni muuttuu eräässä tietyssä risteyksessä näkymättömäksi. Sekä lauantaina, että sunnuntaina tultiin Stop-merkin takaa niin törkeästi eteen, että jarrujen kuntoa ja renkaiden pitoa pääsi testaamaan ihan tosissaan. Paikkana Pälkäne, jossa minä ajoin Lahdentietä (tie nro 12) etelään ja Stop-merkin takaa tulleet sankarit tulivat Luopioistentieltä idän suunnasta ja kääntyivät Lahdentielle suoraan eteeni.

Ei tuossa voi olla kyse edes huonosta näkyvyydestä, kuten tämä linkki osoittaa. Linkki vie Google Mapsin katunäkymään, siihen kohtaan josta eteeni tuleet autoilijat tulivat ja näyttää suunnan, josta minä tulin. Liikenteenjakajan päällä ei ole korkeaa lumikasaa. Ehkä ne viisi sekuntia, jotka eteeni ajamalla "säästettiin", olivat näille tyypeille jollain tavoin ratkaisevia. Autojen merkkejä en mainitse, ettei kenellekään tule paha mieli.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Alkaa tosissaan vituttaa fillaristit liikenteessä. Tänään kahdesti fillaristi oikealla puolellani pyörätiellä ja minkäänlaista merkkiä antamatta ja katsomatta kurvaa suojatiellä eteen suojatien ylitse.
Onneksi tulee aina hiljennettyä suojatien kohtaalla, mutta seuraavalta idiootilta käyn silti vääntämässä nenän niskaan, saatana!
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eilen tuli pimeällä uudenkarhea V70 vastaan ja itse laitoin lyhyet päälle hyvissä ajoin. Todennäköisesti tämä vastaantuleva kuljettaja puhui puhelimeen, koska ajoi pitkät päällä lähes koko ajan. Vasta juuri kohdattaessa vaihtoi lyhyet. No, eipä tuossa mitään, mutta peilistä vilkaisin sitten Volvon menoa ja tämä herra, rouva tai neiti näytti pari kertaa vilkulla oikealle anteeksipyyntönä.

Siis oletettavasti suomalainen kuljettaja pyytää anteeksi liikenteessä omaa virhettään! Eihän tuollaista tapahdu. Jotenkin kuitenkin palautti toivoa, ehkä suomalaisessa liikennekulttuurissakin voi joskus olla ripaus kohteliaisuutta.
 

Plae

Jäsen
Eilen tuli pimeällä uudenkarhea V70 vastaan ja itse laitoin lyhyet päälle hyvissä ajoin. Todennäköisesti tämä vastaantuleva kuljettaja puhui puhelimeen, koska ajoi pitkät päällä lähes koko ajan. Vasta juuri kohdattaessa vaihtoi lyhyet. No, eipä tuossa mitään, mutta peilistä vilkaisin sitten Volvon menoa ja tämä herra, rouva tai neiti näytti pari kertaa vilkulla oikealle anteeksipyyntönä.

Siis oletettavasti suomalainen kuljettaja pyytää anteeksi liikenteessä omaa virhettään! Eihän tuollaista tapahdu. Jotenkin kuitenkin palautti toivoa, ehkä suomalaisessa liikennekulttuurissakin voi joskus olla ripaus kohteliaisuutta.

Tai sitten pisti vahingossa vilkun päälle, kun yritti laittaa pitkiä takaisin päälle. Toi on muuten liian kohteliasta.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tänään Meilahden sairaalan parkkihallin tuntumassa oli melko mielenkiintoinen episodi. Tulin tuomaan vaaria sairaalakäynnille ja tarkoitus oli heittää auto parkkihalliin siksi aikaa. No, ihmettelin, että onpahan helvetillinen jono kyseiseen halliin, että onkohan joku ajanut jo jonkun perään siellä.

No siinä vähän jonossa olin ja katsoin, että siellä lukeen ULTT punaisella. Ei lue vihreällä TILAA/LEDIGT vai mitä siinä sitten olisi. No, ihmiset oli autoineen siellä rampissa aivan toistensa perseissä kiinni ja kaikki muut jonottaa vielä samaan, täysinäiseen sumppuun. Siitä neuvokkaana lähdin helvettiin jonosta ja heitin auton Auroran sairaalan ilmaiselle parkkipaikalle ja kävelin siitä 10 min sairaalalle.

Eikö ketään katso, mitä siellä kyltissä lukee, tai edes ymmärrä, että punaisella et pääse sisään halliin?

Sitten näitä Mr.Moottoritie 2010 henkilöitä. Auto ajaa helvetin hiljaa, lähdet ohittamaan ja sitten kiihdytetään väkisin, jotta ei pääse ohi. No ajattelin että himmaan ja hiljensin oikein selvästi. No se saatana hiljensi myös, joten ajattelin, että mennään nyt sitten ohi. Siinä se sitten pumppasi nopeuttaan saatana. Lopulta menin sitten reilusti vain ohi. Tuli mieleen jalkakäytävällä tapahtuva väistö-väistö-väistö kohtaaminen, mutta ei se voi olla mahdollista.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Tunnistan edellisessä viestissä mainitun ihmistyypin. Jos tullaan pois moottoriteiltä, niin esim. ohittaessani tai pyrkiessäni rampilta tielle kohtaan vastaavaa ilmiötä. Allani on kasari-Corolla, ja sillä ohittaminen aiheuttaa kyllä suunnattomia ongelmia ainakin BMW-kuskeille.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pistää taas vituttamaan helsinkiläiset "ammattiautoilijat", kun eivät osaa väistää pyörätietä kulkevaa fillaristia. Eilen kuorma-auto kääntyi suoraan eteen ja tänään bussikuski työnsi varikolta katsomatta pyörätien poikki. Sopivasti verenpaine nousee, kun saa juuri ja juuri pysäytettyä ennen kuin on alla. Molemmilla kerroilla olisin ehtinyt juuri tielle auton eteen, mutta ei ollut niin huono päivä, että olisin yrittänyt ehtiä ensin, vaan aavistin kuljettajien aikeet, kun kumpikaan ei vilkaissutkaan pyörätielle.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Pistää taas vituttamaan helsinkiläiset "ammattiautoilijat", kun eivät osaa väistää pyörätietä kulkevaa fillaristia.

Tämä ilmiö on erittäin yleinen varmasti ympäri maata ja muidenkin kuin ammattiautoilijoiden keskuudessa. Saa kyllä helvetin varovainen olla pyöräillessään, siinä ei paljon omiin oikeuksiin parane luottaa. Todella harva autoilija ymmärtää, että se väistämisvelvollisuus on voimassa myös pyöräilijöitä kohtaan.

Lisäksi vituttaa yhdistetyillä pyöräteillä ja jalkakäytävillä kulkevien ihmisten piittaamattomuus muista kulkijoista. Ei mitään hajua oikeanpuoleisesta liikenteestä tai ei välitetä yhtään takana tulevista kulkijoista ja tukitaan koko käytävä. Jalankulkijathan saavat lain mukaan kulkea myös jalkakäytävän vasenta reunaa, mikä on mielestäni aivan perseestä oleva sääntö. Onneksi autoilijoille ei ole jätetty vaihtoehtoa ajaa kumpaa puolta sattuu huvittamaan.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Pistää taas vituttamaan helsinkiläiset "ammattiautoilijat", kun eivät osaa väistää pyörätietä kulkevaa fillaristia. Eilen kuorma-auto kääntyi suoraan eteen ja tänään bussikuski työnsi varikolta katsomatta pyörätien poikki. Sopivasti verenpaine nousee, kun saa juuri ja juuri pysäytettyä ennen kuin on alla. Molemmilla kerroilla olisin ehtinyt juuri tielle auton eteen, mutta ei ollut niin huono päivä, että olisin yrittänyt ehtiä ensin, vaan aavistin kuljettajien aikeet, kun kumpikaan ei vilkaissutkaan pyörätielle.

Eilen olin autolla liikenteessä ja kaksi taksia porhalsi valoista törkeästi risteyksen yli, vaikka sitä ylittäneellä pyöräilijällä oli selvä etuajo-oikeus. Itse sitten pysäytin ja päästin tytön yli, kaunis hymy ja käden heilautus sai hyvälle tuulelle ja ne taksikuskit teki mieli piestä. Saatanan tohjot, joku kerta vielä lähtee henki tuollaisella pelleilyllä.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Tämä ilmiö on erittäin yleinen varmasti ympäri maata ja muidenkin kuin ammattiautoilijoiden keskuudessa. Saa kyllä helvetin varovainen olla pyöräillessään, siinä ei paljon omiin oikeuksiin parane luottaa. Todella harva autoilija ymmärtää, että se väistämisvelvollisuus on voimassa myös pyöräilijöitä kohtaan.

Varmasti on ihan koko maassa tuttu ilmiö. Mutta esimerkiksi Tallinnaan kun menee niin siellä kyllä päästetään jalankulkijat todella esimerkillisesti tien yli, jopa kohdissa joissa ei suojatietä ole.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
No mua vituttaa taas nämä pyöräilijät, jotka eivät väistä jalankulkijoita, vaan porhaltavat tuhatta ja sataa Helsingin kaduilla. Eivät edes hiljennä vauhtiaan risteysalueilla (kyseessä siis tällaiset himopyöräilijät, joilla varusteet vimpan päälle). Niiden on turha nurista, jos autoilijat eivät kunnioita, eihän hekään kunnioita sen enempää muita tiellä liikkujia. Välillä tekisi mieli laittaa keppi pinnojen väliin, kun sotkevat hirveää vauhtia ohi ja aiheuttavat vaaratilanteita jalankulkijoille. Risteysalueilla, pyörilijän pitäisi taluttaa polkupyörä tienyli, kuinka moni tekee niin?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tämä on ihmeellinen harhaluulo monella. Jos sen risteysalueen yli menee pyörätie, niin kyllä sitä ajaa saa.

Joo, niin saakin. Mutta edellyttääkö se sitä, että saa sotkea sen risteysalueen läpi hiljentämättä. Siinä on ihan turha pyörilijöiden monkua, kun autoilijat eivät huomio, jos eivät itse tajua hiljentää vauhtiaan. Yleensä, autoilijat saavat kääntyä samaan aikaan ja heidän on aika hankala huomata sellaista pyöräilijää, joka tulee kovalla vauhdilla risteykseen.

Pyöräilijät eivät kunnioita jalankulkijoita ja autoilijat eivät kevyttäliikennettä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Joo, niin saakin. Mutta edellyttääkö se sitä, että saa sotkea sen risteysalueen läpi hiljentämättä. Siinä on ihan turha pyörilijöiden monkua, kun autoilijat eivät huomio, jos eivät itse tajua hiljentää vauhtiaan. Yleensä, autoilijat saavat kääntyä samaan aikaan ja heidän on aika hankala huomata sellaista pyöräilijää, joka tulee kovalla vauhdilla risteykseen.

Eli ensin sanot, että pyöräilijän pitää taluttaa risteysaluella ja nyt ei enää tarvikaan?
Miksi autoilija huomaa vielä kovemmalla vauhdilla risteykseen tulevat autot muttei polkupyöriä?
Tottakai pyöräilijöissä on iso kasa mulkkuja, joiden asenteessa on pahasti vikaa, mutta väitän autoilijoiden tuntevan helvetin huonosti väistämissäännöt pyöräilijöitä kohtaan.

Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin niin yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet ovat yleensä yhtä kaaosta johtuen sekä kävelijöistä että pyöräilijöistä. Tähän ei varmasti muutosta saada millään. Pitäisi Hollannin tyyliin olla punaiseksi maalatut pyörätiet, mutta suomalaisella asenteella nekään tuskin toimisivat.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eli ensin sanot, että pyöräilijän pitää taluttaa risteysaluella ja nyt ei enää tarvikaan?

Siis juuri niin kuin itsekin sanoit, niin tietyillä risteysalueilla ei tarvitse. Mun mielestä, olisi turvallisempaa, jos pitäisi taluttaa aina. Poislukien sellaiset paikat, joissa pyöräilijät ajavat autotien reunassa olevalla omalla pyöräilijöiden kaistalla. Sitä en kiellä, etteikö autoilijoilla olisi paljon opeteltavaa näissä väistämisvelvollisuuksissa. Siihen auttaisi paljon jo se, jos välillä olisivat itse kävelemässä. Kyllä meikäläistä ainakin helpottaa liikenteessä liikkuminen, kun tulee mentyä kävellen töihin ja autolla liikkuu sitten vapaa-ajalla. Siinä saa vähän paremmin näkemystä, kuinka pitäisi toimia liikenteessä eri kulkuvälineillä ja millä tavalla huomio muut liikenteessä.

Kuinka usein toinen auto tulee samansuuntaisesti risteysalueella ja ohittaa keulan edestä, kun ollaan kääntymässä? Haluaisin nähdä sellaisen risteyksen? Autoilija ei huomaa pyöräilijää sen takia, koska pyöräilijä häviää esim. autossa olevien a- ja b-pilarien taakse todella helposti (sinne kun häviää auton kokoinen kapistuskin). Autoilija ei voi myöskään ajaa sillä tavalla, että hän jatkuvasti kyttäisi sivulleen/takaviistoon, voisiko sieltä tulla joku mankeloija, pitää katsoa eteenkin päin? Pyöräilijöiden tilannenopeudet risteysalueilla ovat yksi syy onnettomuuksille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös