Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 995 954
  • 12 254

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Joo, niin saakin. Mutta edellyttääkö se sitä, että saa sotkea sen risteysalueen läpi hiljentämättä. Siinä on ihan turha pyörilijöiden monkua, kun autoilijat eivät huomio, jos eivät itse tajua hiljentää vauhtiaan. Yleensä, autoilijat saavat kääntyä samaan aikaan ja heidän on aika hankala huomata sellaista pyöräilijää, joka tulee kovalla vauhdilla risteykseen.

Eli ensin sanot, että pyöräilijän pitää taluttaa risteysaluella ja nyt ei enää tarvikaan?
Miksi autoilija huomaa vielä kovemmalla vauhdilla risteykseen tulevat autot muttei polkupyöriä?
Tottakai pyöräilijöissä on iso kasa mulkkuja, joiden asenteessa on pahasti vikaa, mutta väitän autoilijoiden tuntevan helvetin huonosti väistämissäännöt pyöräilijöitä kohtaan.

Kuten jo aiemmassa viestissäni sanoin niin yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet ovat yleensä yhtä kaaosta johtuen sekä kävelijöistä että pyöräilijöistä. Tähän ei varmasti muutosta saada millään. Pitäisi Hollannin tyyliin olla punaiseksi maalatut pyörätiet, mutta suomalaisella asenteella nekään tuskin toimisivat.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Eli ensin sanot, että pyöräilijän pitää taluttaa risteysaluella ja nyt ei enää tarvikaan?

Siis juuri niin kuin itsekin sanoit, niin tietyillä risteysalueilla ei tarvitse. Mun mielestä, olisi turvallisempaa, jos pitäisi taluttaa aina. Poislukien sellaiset paikat, joissa pyöräilijät ajavat autotien reunassa olevalla omalla pyöräilijöiden kaistalla. Sitä en kiellä, etteikö autoilijoilla olisi paljon opeteltavaa näissä väistämisvelvollisuuksissa. Siihen auttaisi paljon jo se, jos välillä olisivat itse kävelemässä. Kyllä meikäläistä ainakin helpottaa liikenteessä liikkuminen, kun tulee mentyä kävellen töihin ja autolla liikkuu sitten vapaa-ajalla. Siinä saa vähän paremmin näkemystä, kuinka pitäisi toimia liikenteessä eri kulkuvälineillä ja millä tavalla huomio muut liikenteessä.

Kuinka usein toinen auto tulee samansuuntaisesti risteysalueella ja ohittaa keulan edestä, kun ollaan kääntymässä? Haluaisin nähdä sellaisen risteyksen? Autoilija ei huomaa pyöräilijää sen takia, koska pyöräilijä häviää esim. autossa olevien a- ja b-pilarien taakse todella helposti (sinne kun häviää auton kokoinen kapistuskin). Autoilija ei voi myöskään ajaa sillä tavalla, että hän jatkuvasti kyttäisi sivulleen/takaviistoon, voisiko sieltä tulla joku mankeloija, pitää katsoa eteenkin päin? Pyöräilijöiden tilannenopeudet risteysalueilla ovat yksi syy onnettomuuksille.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tampere on siitä hieno kaupunki, että siellä pyöräilijä on kuningas, jota autoilijat kunnioittavat. Kaupungissa niin moni liikkuu pyörällä, että autoilijat ovat siihen tottuneet ja ilmeisesti vielä hämäläinen luonne poikkeaa aika paljon stadilaisten joustamattomuudesta.

Pyörätiellä ja kevyenliikenteenväylillä pyöräilijät ja kävelijät pääsevät menemään hyvin niin kauan, kun jalankulkijat kulkevat tien suuntaisesti tai katsovat sivuille, jos lähtevät ylittämään. Mutta jos soitat kelloa tai muuta, niin johan alkaa poukkoilu. Muutenkin pyöräilijät ja autoilijat vauhdista huolimatta liikkuvat suurin piirtein säännönmukaisesti samaan suuntaan, jolloin liikettä on helppo ennakoida.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Varmasti on ihan koko maassa tuttu ilmiö. Mutta esimerkiksi Tallinnaan kun menee niin siellä kyllä päästetään jalankulkijat todella esimerkillisesti tien yli, jopa kohdissa joissa ei suojatietä ole.

Virossa on sakko uhka noissa tilanteissa jos et päästä jalankulkijaa tai pyöräilijää ensin. Miliisi pistää heti muistutuksen jos tämän huomaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis juuri niin kuin itsekin sanoit, niin tietyillä risteysalueilla ei tarvitse. Mun mielestä, olisi turvallisempaa, jos pitäisi taluttaa aina.

Et voi olla tosissasi. Jos sinulla on vaikeuksia havaita pyöräilijöitä, ehdotan, että myyt autosi (tai lakkaat ajamasta isäsi autolla), ja siirryt käyttämään julkisia.

Ylipäänsä pistää vihaksi aina tämä vastakkainasettelu autoilijat / pyöräilijät / jalankulkijat. Ja kaikkien yhteen ryhmään kuuluvien samaistaminen. Itse liikun niin pyörällä, autolla kuin jalankin, ja niin uskon monen muunkin tekevän. Jos olet kävellessäsi idiootti, olet sitä luultavasti myös autoa ajaessasi. Ja vastaavasti, jos olet ratin takana kanssaliikkujia kunnioittava (ja näkökyvyn omaava) teiden ritari, olet sitä myös luultavasti silloin, kun hyppäät fillarin selkään.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Et voi olla tosissasi. Jos sinulla on vaikeuksia havaita pyöräilijöitä, ehdotan, että myyt autosi (tai lakkaat ajamasta isäsi autolla), ja siirryt käyttämään julkisia.

Suosittelen lukemaan tekstit loppuun, ennen kuin tekee näin huikeita johtopäätöksiä. Taitaa se idiootti olla siellä suunnassa, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä liikenteessä liikkumisesta, oli liikkumismuotona sitten mikä tahansa kulkuväline. Ja jos ei ymmärrä lukemaansa, niin sitten kannattaa jättää kommentoimatta.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Nyt joku juippi ottaa nokkiinsa.

Oma kantani on--> Nätti nainen pääsee tien yli, sekä vanhat ihmiset ja lapset. Ihan hyvin tähän asti mennyt ja vaaratilanteita ei ole tullut, kerran tuli kun itse olin pyöräilijä ja luulin olevani kuningas mennessäni suojatien yli katsomatta sivuilleni (mitä moni kusipää harrastaakin).
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taitaa se idiootti olla siellä suunnassa, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä liikenteessä liikkumisesta, oli liikkumismuotona sitten mikä tahansa kulkuväline.

Voisitko hieman antaa perusteluja tälle väitteelle? Liikun sitten autolla tai fillarilla, päästän suojatietä käyttävät jalankulkijat yli, ja samoin päästän etuajo-oikeutetut pyöräilijät. Osaan myös kääntyessäni katsoa, onko pyöräilijä mahdollisesti tulossa ja jatkamassa eteenpäin. Mikä tekee minusta siis idiootin, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä liikenteessä liikkumisesta?

Tällaisen mielipiteen esittäjä on taas intellektuelli, muita kunnioittava tielläliikkuja, jolla on tarkka ja oikea käsitys liikenteessä liikkumisesta ja liikennesäännöistä:

Välillä tekisi mieli laittaa keppi pinnojen väliin, kun sotkevat hirveää vauhtia ohi ja aiheuttavat vaaratilanteita jalankulkijoille. Risteysalueilla, pyörilijän pitäisi taluttaa polkupyörä tienyli, kuinka moni tekee niin?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pistää taas vituttamaan helsinkiläiset "ammattiautoilijat", kun eivät osaa väistää pyörätietä kulkevaa fillaristia. Eilen kuorma-auto kääntyi suoraan eteen ja tänään bussikuski työnsi varikolta katsomatta pyörätien poikki.

En halua kritisoida mitenkään tätä kyseistä tapausta mutta välillä toivoisi kyllä pyöräilijöiltäkin (ja jalakulkijoilta) jonkinlaista pelisilmää tämän suhteen. Se pyörä kun on aina helpompi ja nopeampi pysäyttää ja saada liikkeelle kuin esim. täyteen lastattu rekka, ja ihan ekoajattelun kannaltakin tuo olisi aina se parempi ratkaisu että pyöräilijä väistäisi ja odottaisi kuin että rekan pitäisi pysähdellä jatkuvasti päästämään pyöriä tien yli. Minä ainakin pyrin pyöräillessäni yleensä siihen että aiheuttaisin ammattiliikenteelle mahdollisimman vähän ylimääräisiä pysähdyksiä.

Mutta en siis tarkoita että nämä ammattiliikenteen kuljettajat saisivat silti ajaa kuin siat ja jyrätä pyöräilijöiden tai jalankulkijoiden yli isomman oikeudella ja katsomatta ympärilleen. Minä olen vaan sitä mieltä että kevyeltäkin liikenteeltä pitäisi löytyä enemmän pelisilmää liikenteeseen ja ymmärrystä sille että osa porukasta tekee työtään ratin takana.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Voisitko hieman antaa perusteluja tälle väitteelle? Liikun sitten autolla tai fillarilla, päästän suojatietä käyttävät jalankulkijat yli, ja samoin päästän etuajo-oikeutetut pyöräilijät. Osaan myös kääntyessäni katsoa, onko pyöräilijä mahdollisesti tulossa ja jatkamassa eteenpäin. Mikä tekee minusta siis idiootin, jolla ei ole minkäänlaista käsitystä liikenteessä liikkumisesta?

Mä ainakin voisin väittää, että kirjoittamasi perusteella osaat liikkua liikenteessä ja ottaa muutkin huomioon.
Mikä siinä on joillekin niin vaikeaa, että kun tietää kääntyvänsä niin voi jo paljon aiemmin seurata, että kulkeeko siinä rinnalla pyörätiellä ketään?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tällaisen mielipiteen esittäjä on taas intellektuelli, muita kunnioittava tielläliikkuja, jolla on tarkka ja oikea käsitys liikenteessä liikkumisesta ja liikennesäännöistä:

No eipä ole mullakaan ollut mitään ongelmia autonratissa kevyenliikenteen kanssa, siellä saa risteyksissä porukka ylittää tien ihan rauhassa. Mua risoo pyöräilijät, koska ne eivät kunnioita jalankulkijoita. Ajavat jalkakäytävillä keskustassa, vaikka pitäisi ajaa autotiellä. Helsingin keskustassa, monella pyöräilijällä olisi aika paljon harjoiteltavaa liikennesääntöjen kanssa.

Sanoin tuon ensimmäisen kommenttini tähän asiaan liittyen väärin, tarkoitin sitä, että pitäisi taluttaa.

Se on kiva juttu, että hallitset myös polkupyöräilyn autoilun lisäksi. Oletko kokeillut myös kävelyä?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niinhän se on kuin viime Puskuri-ohjelmassa sanottiin, että hyvä kuljettaja on sellainen, joka ei aiheuta tai joudu onnettomuuksiin. Tässä yhteydessä sillä viitattiin esim. autolla kuolleessa kulmassa väijymiseen, mutta sama pätee kaikkeen tiellä liikkumiseen ja siten myös polkupyörällä risteyksen lähestymiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mua risoo pyöräilijät, koska ne eivät kunnioita jalankulkijoita. Ajavat jalkakäytävillä keskustassa, vaikka pitäisi ajaa autotiellä. Helsingin keskustassa, monella pyöräilijällä olisi aika paljon harjoiteltavaa liikennesääntöjen kanssa.

Itseä suututtaa täysin sama. Ymmärrän toki, että on varsin pelottavaa ajaa samaa kaistaa hämeentietä pyörällä bussien seassa, mutta viikko sitten juuri joku saatanan pelle ajoi Kurvin K-Marketin kohdalla suuren ihmisjoukon seassa pyörällä ja rämpytti kelloaan, kun ihmiset eivät väistäneet.

Jos oma bussi ei olisi juuri tuolla sekunnilla tullut, niin olisin juossut perään ja valistanut vähän liikennesäännöistä pyörällä ajaessa.
 

Maila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Slavia Praha
Eilen koiranruokakauppaan ajellessa meinasi yksi pyöräilijä päästä konepellille. Tyyppi ajoi tien vasemmalla puolella olevalla pyörätiellä, katsoi taakseen ja veti suoraan eteeni ylittääkseen tien oikean puoleiselle pyörätielle. Valo-ohjattu suojatie olisi ollut n. 50m edessäpäin. Jarruttaessani tööttäsi kaverille ja sain sitten ko. pyöräilijän sylkinäytteen tuulilasilleni. Ilmeisesti minä siis olin se tilanteen koopää.

Hemmetti kun en ehtinyt pestä tuulilasia samantien kaverin vierellä.

-Maila
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Kyllä liikenteessä, etenkin kaupungissa liikkuessa sitten jalan, pyörällä tai autolla täytyy pystyä ennakoimaan tilanteita ja joskus väistämään vaikka olisit oikeutettu ajamaan ensin esimerkiksi risteyksestä. Tämä on juurikin sitä joustavuutta ja liikenteen sujumista edistävää toimintaa.

Joillakin ihmisillä on käsittämätön ajatus siitä, että jos on oikeassa, on kaikkien saatana toimittava niin, silläkin riskillä, että jotain sattuu helvetisti asian johdosta. En helvetissä tunge fillarilla risteykseen katsomatta millainen liikenne siellä on ja onko kenties joku kääntymässä eteen. Olisi siinä pyörätuolissa kiva miettiä kuinka olin oikeassa ja kenties olisin jopa ollut 7 sekuntia aiemmin perillä. Myöskin pyörällä paljon liikkuneena uskalla väittää tajuavani hieman pyöräilijöiden aivoituksiakin liikenteessä. Kyllä aika tarkkaan tulee tieltä oikealle kääntyessä katsottua se kuollut kulma ja katu.

Kaikilla ryhmillä olisi silti sääntöjen kertauksen paikka, ihan itsellenikin ja sellaista helppoa infoa voisi jakaa vaikka busseissa yms.
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Päästin aamulla rollaattorimummon suojatien yli ja takaa tullut lähettipoju (tai joku muu älykääpiö) päätti palkita tämän keskisormella ja parin kilometrin takapuskurissa roikkumisella. Tod.näk. kyse ei ollut pelkästään rollattorimummon päästämisestä suojantien yli, vaan se että ajoin nopeusrajoitusten mukaan muutaman kilometrin pätkän, jonka olin lähettipojun tulppana. Tuli taas hitusen ihmeteltyä, miten spedeä sakkia tuolla ajelee...
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Tampere on siitä hieno kaupunki, että siellä pyöräilijä on kuningas, jota autoilijat kunnioittavat. Kaupungissa niin moni liikkuu pyörällä, että autoilijat ovat siihen tottuneet ja ilmeisesti vielä hämäläinen luonne poikkeaa aika paljon stadilaisten joustamattomuudesta.

Pyörätiellä ja kevyenliikenteenväylillä pyöräilijät ja kävelijät pääsevät menemään hyvin niin kauan, kun jalankulkijat kulkevat tien suuntaisesti tai katsovat sivuille, jos lähtevät ylittämään. Mutta jos soitat kelloa tai muuta, niin johan alkaa poukkoilu. Muutenkin pyöräilijät ja autoilijat vauhdista huolimatta liikkuvat suurin piirtein säännönmukaisesti samaan suuntaan, jolloin liikettä on helppo ennakoida.

Lähes odotan milloin Aamulehden yleisönosastolla alkaa ikuinen kamppailu jalankulkijat vs. pyöräilijät, autoilijatkin sekaantuu ajoittain vääntöön. Tamperelaisen tunnistaa siitä ettei hän osaa kävellä suoraan, aina on jotain venkoilua johonkin suuntaan. Täällä kymmenisen vuotta asuneena voisi väittää tuon pitävän paikkansa, olisiko sitä itsekin oppinut jo vähän ottamaan ennalta arvaamattomia sivuaskeleita, ilman että on päihteessä. Pyöräilijänä ooppinut ottamaan hieman enemmän etäisyyttä jalankulkijaan kun takaapäin lähestyy, ei niistä todellakaan tiedä milloin ne poukkaa eteen, sormet jarruille jo valmiiksi. Kellon käyttöä en suosittele, silloin tosiaan alkaa tuo kettu kanalauman keskellä ilmiö. Yksi loikkaa vasemmalle, toinen oikealle, kolmas jähmettyy patsaaksi, neljäs alkaa hyppäämään volttia, nopeasti ohi niin eivät ehdi edes säikähtää, näin vältetään paniikki. Sauvakävelijät on asia erikseen, niiden kanssa saa olla tarkkana milloin sillä sauvalla aletaan osoittelemaan sivusuuntaan jotain pusikkoa kanssakulkijalle.

Keskustaan en pyörällä hevin mene, jätän mankelin mieluummin vaikka Koskikeskuksen kupeelle ja jatkan jalan. Sitä tiedä mitä Hämeenkadulla saa, nyrkistä tai sateenvarjosta, joku pukkaa bussin alle. Toisaalta Hämeenkadulla näkee joskus semmoista pyöräkäyttäytymistä ettei järki päätä pakota, väkeä on runsaasti ja sitten siellä ajetaan ihan liian kovaa. Hyvin sinne mahtuisi kunhan tamperelaiset tajuaisi antaa toisilleen tilaa puolin ja toisin, täällä tuppaa olemaan semmoinen "minähän en väistä senttiäkään" mentaliteetti, saavutetusta tilasta ei tingitä.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Eilen tuli nähtyä todellisia teiden ritareita...
ensimmäisessä tilanteessa lähdin liikennevaloissa liikkeelle vihreän vaihduttua, kuulin sireenit ja ajoin hitaasti eteenpäin, näin sivukadulta tulevan kaksi ambulassia ja pysähdyin. Takaani tuli auto joka vaihtoi vasemmalle kaistalle vauhdilla minun ollessa oikealla topissa. Laitoin hätävilkut päälle ja yritin vilkutella jarruvaloja, mutta tämä tulee vauhdilla ja vasta mun rinnalla lyö liinat kiinni. Liukuen nahkoineen lanssien eteen, jotka onneksi tulivat hiljaa. Lanssit toppiin ja tämä autoilija liinat kiinni näiden eteen. ja mitäs tää sankari tekee..? Painaa torvea ja näyttää keskisormea lanssikuskeille ja ja lyö hanat piukkaan!
Ja pikkuista myöhemmin edelläni kolme autoa ja näiden edessä kärjessä ruumisauto lipuin, vainaja kyydissä. Kuudenkympin alue ja nopeus jonolla n:40km/h. Heti ensimmäisessä leveämmässä kohdassa ruumisauton takana oleva autoilija, joka pitkään roikkui ruumisauton puskurissa kiinni, painaa ohi ja soittaa vielä torvea rinnalla "hidastelijalle"...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hei sinä Martti, joka ajoit eilen mustalla pankin omistamalla 500-sarjan bemarilla 10-tietä Turusta Loimaalle päin noin klo 17 ja 18 välillä.

On ihan ok, jos haluat ajaa säännönmukaisesti 2 km/h alle kulloisenkin nopeusrajoituksen, sehän on ihan järkevääkin ettei vaan satu mitään. Mutta ihan en ymmärtänyt miksi aina kun laitoin vilkun päälle ja lähdin ohittamaan, sinun piti kiihdyttää vauhtisi vähintään sataanneljäänkymppiin. Se oli hiukan tyhmän oloista. Toki vielä tyhmemmältä näytti se, kun lopulta felipemassamaisesti missasit ohitusyritykseni ja vaikka kuinka yritit, et voinut estää minua palaamasta takaisin omalle kaistalle. Tapa ittes vaan, mulkku.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Tänään Topeliuksenkadulla yksi järjettömimmistä esityksistä autoilijalta, autona 500-sarjan vanhempi BMW, väri hopeanharmaa.

Kuorma-auto oli kääntymässä siinä Kirjailijapuiston kohdilla takaisin ajoväylälle, josta syystä sitten muut autoilijat joutuivat odottelemaan "ainakin" 20 sekuntia. BMW-idiootin hermo ei kuitenkaan tällaista kestänyt, vaan hän syöksyi vastaantulijoiden kaistalle ohittamaan koko letkan, törmäten lähes sieltä Kelan konttorin suunnasta samaiselle ajokaistalle kääntyneeseen punaiseen henkilöautoon, joka ei siis voinut millään arvata, että joku hullu tulee väärää kaistaa lähes kylkeen. Vain täpärä jarrutus esti tilanteen. Koska BMW-idiootti jäi em. punaisen auton taakse ja tämä oli ilmeisen väärin, oli samainen auto ohitettava taajama-alueella silmittömällä nopeudella ja kruunattava esitys ajamalla vielä Nordenskiöldinkadun valoissa päin punaista.

En tiedä mikä tuon kaverin selitys moiselle ajolle oli, mutta toivon ettei tapa sentään ketään liikenteessä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Rekkari tänne vaan.

En nähnyt sitä, muuten tuon kaverin olisi voinut kytät käydä puhalluttamassa; oli meinaan joko jurrissa tai muuten sellainen kaveri, että jokainen päivä ilman korttia olisi muiden onni.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa äsken kaupungin pysäköinninvalvoja pysäköi autonsa pysähtyminen kielletty -merkin taakse ja vieläpä puolittain blokaten kevyen liikenteen väylän. Mahtaakohan pysähtymiskielto koskea pysäköinninvalvojaa? Äkkiseltään voisi kuvitella, että koskee, mutta kukapa siitä antaisi rapsuja.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Mahtaakohan pysähtymiskielto koskea pysäköinninvalvojaa? Äkkiseltään voisi kuvitella, että koskee, mutta kukapa siitä antaisi rapsuja.

Poliisi.

Minua ihmetyttää eräs asia. Kun ajetaan valtatiellä satasen rajoituksella 90km/h ja kun tulee ohituskaista niin letkan nopeus nousee siihen 105km/h:n hujakoille, ellei kyseessä ole rekka. Mikä perkele siinä on kummana, että kun muut haluaisivat mennä ohi niin ei halutakaan päästää sitä ohi. Onko se siltä pois. Esimerkkinä käyköön eräs parikymppinen kuski, joka veti ohituspaikan kiinni kiihdyttämällä toisen auton perään ja näytti vielä keskisormea kaiken lisäksi. Miksen olisi saanut mennä ohi?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Miksen olisi saanut mennä ohi?

Vaikka sen takia, että tämä kyseinen sälli oli vittuuntunut/kateellinen, jos olit ohittamassa hienommalla autolla sitä. Kateus saa ihmeitä aikaan liikenteessä, niin sairasta kuin se onkin.

edit. Jermu: lähinnä meinasinkin sitä, että kun tuo ohitettava autoilija uskalsi vielä sentteriä näytellä, niin siinä vaiheessa on kyllä jokin asia tuossa ohitettavaksi tulemisessa ahdistanut?
 
Viimeksi muokattu:

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua ihmetyttää eräs asia. Kun ajetaan valtatiellä satasen rajoituksella 90km/h ja kun tulee ohituskaista niin letkan nopeus nousee siihen 105km/h:n hujakoille, ellei kyseessä ole rekka. Mikä perkele siinä on kummana, että kun muut haluaisivat mennä ohi niin ei halutakaan päästää sitä ohi. Onko se siltä pois. Esimerkkinä käyköön eräs parikymppinen kuski, joka veti ohituspaikan kiinni kiihdyttämällä toisen auton perään ja näytti vielä keskisormea kaiken lisäksi. Miksen olisi saanut mennä ohi?

Edellämainittu kateus on yksi mahdollisuus. Tämä ei kuitenkaan varmasti päde kaikkiin tapauksiin, vaan uskoisin, että osa uskaltaa ajaa hieman lujempaa, kun tie levenee. Tähän yhdistyy usein se, etteivät kyseiset kuljettajat katso peileihin eikä muutenkaan hahmota, mitä edessä / takana / sivuilla tapahtuu. Eli vaikka tämäkin toiminta on toki aivan käsittämätöntä, kaikilla ei ole kokemukseni mukaan kuitenkaan pelkkä kusipäisyys toimintansa taustalla.

Tätä uskallus-teoriaa tukee ajaminen tunnelissa. Joka kerta, kun olen ajanut vielä keskeneräisen Vallikallion tunnelin läpi (nopeusrajoitus 50 km/h), on vasemmalla kaistalla edellä ajavan nopeus tippunut äkisti n. 60-70 km/h -> 40-50 km/h. Heti tunnelin jälkeen, nopeusrajoituksen pysyessä samana, nopeus kummasti taas nousee. Mikä siinä tunnelissa ajamisessa on niin helvetin pelottavaa?

Ja en tarkoita tätä sillä, että 50 km/h alueella tulisi ajaa yhtään kovempaa kuin 50 km/h, mutta en ole ikinä ymmärtänyt tällaista vaihtelua omassa nopeudessa suhteessa nopeusrajoitukseen, tapahtui se sitten ohituiskaistan alkaessa, tietyöalueella, tunnelissa ym.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös