Kyllä välillä hirvittää kun on pienten lasten tai koiran kanssa liikkeellä ja sitten tulee kevyen liikenteen väylällä vastaan kolme mopoa rinnakkain ja vauhtia 80 km/h. .
Omasta mopoajasta, kun ei niin ihan hirveän montaa vuotta ole, niin jotain muistikuvia asioista tallella edelleen on ja siksi tähän pitääkin tarttua. Minä itse tosin koen olleeni melko vastuuntuntoinen mopoilija, enkä yleensä muutenkaan lähtenyt mihinkään kisailuihin yms. Mutta se tapa jolla mopoilijoita syrjitään on mielestäni ajoittain käsittämätöntä. Aina joukkoon mahtuu niitä kusipäitä, mutta heidän määräänsä liitoitellaan rajusti.
Ja sitten tuohon lainaukseen. Omiin ajoreitteihini kuului useita pyöräteitä, joilla oli myös runsaasti muuta liikennettä. Ja ikinä minulla ei siellä tullut vastaan yhtäkään mopoporukkaa, jotka olisivat tukkineet koko väylän ja jos tuli, he muuttivat muodostelmansa jonoksi äärimmäisen hyvissä ajoin. Sen sijaan rullaluistelijat (erityisti sauvojen kanssa), koiran ulkoiluttajat ja pyöräilijät olivat niitä pahimpia tientukkioita. Oli enemmän tapa kuin poikkeus tällä parin kilometrin matkalla, että jollekkin edellämainituista ryhmistä piti a) ohittaessa töötätä jotta ymmärsivät väistää tai b) vastaan ajettaessa ajaa aivan pientareelle. Eräskin kerta noin 50v mamma hyppäsi metsäpolulta suoraan eteeni sille pyörätielle ja koira lähti ryntäämään toiselle puolelle sitä. Jouduin oikeasti tosissani tekemään töitä, jottai sain mopon pysähtymään ennen hihnaa, alle puoli metriä siihen taisi jäädä. Jutun huippu oli se, että tämä nainen alkaa syyttää minua vaaratilanteesta. Ajoin kuulemma melkein pikku Turren yli. Niin ajoin, mutta pieni peiliin katsomisen paikka ko. rouvallakin. Tuntui, että syytöksiä sateli ihan vain siksi, koska satuin olemaan mopoilija.
En edelleenkään siis kiellä, etteivätkö osa mopolijoista ole typeriä. Se ryhmä ei vain ole niin iso, kuin annetaan ymmärtää. Ihan yhtälailla autoilijoista löytyy oman elämänsä mikahäkkisiä ja juuri ammattikoulusta valmistuneita Teroja, joilla on 300 000 kilometriä ajettu BMW alla. Ajotaidot tai kanssaihmisistä välittäminen on täysin samalla tasolla, kuin tällä paljon parjatulla mopoilijoiden hurjastelu-ryhmällä. Autolla tosin jälki voi kaiken osuessa kohdalleen olla vielä paljon pahempaa.
Minäkin luonnollisesti uskon ja toivon, että nykyinen mopokortti uudistus parantaa mopoilijoiden osaamista. Liikennesääntöjen opettamisen lisäksi liikennekasvatuksen osuutta ei saa unohtaa. Ehkä yleinen suhtautuminenkin mopoilijoihin paranee tämän uudistuksen myötä, sillä nykyään tilanne on ikävä kyllä se, että kaikki paska tilanteesta heitetään mopoilijan niskaan, oli se sitten hänen syynsä tai ei. Se on tullut entistä selvemmäksi seurattuani keskustelua autoilijan näkökulmasta.
Jatkakaa.
PS. Niin ja vanhemmille jotka harkitsevat mopon ostoa lapselleen. Tehkää päätös lapsenne luonteen ja käyttäytymisen mukaan. Mopo on täysin turvallinen laite, jos sen sarvissa on vastuuntuntoinen ja luotettava kaveri. Kanssaliikkujiinhan ei ikävä kyllä kukaan voi vaikuttaa.