Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 996 418
  • 12 254

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näistä liikenteessä pöljäilevistä mopopojista on tullut joskus ennenkin kirjoitettua mutta nyt on kyllä viime aikoina alkanut yleistymään vielä pahempi ryhmä - nimittäin pöljäilevät mopotytöt. Siinä missä nuo pojat kieltämättä ajavat ylikovaa ja ihan liian lähellä edelläajavaa autoa, ja temppuilevat kaikenlaista ylimääräistä niin ainakin heistä suurimmalla osalla on mopon käsittelytaito ja liikennesääntöjen tuntemus ja pelisilmä liikenteessä ihan hyvällä tasolla. Mutta voi herrajumala näitä viisitoistakesäisiä tyttöjä jotka tuolla liikenteen seassa pyörii! Ensinnäkin nämä tytöt ajavat aina kaksi päällä vaikka mopon hallinnassa yksinkin olisi paljon harjoittelemisen varaa, ja sen lisäksi suurimmalla osalla ei näytä olevan minkäänlaista hajuakaan siitä miten liikenteessä pitäisi sompailla. Tämä tyttöjen lisääntyvä määrä mopon sarvissa näyttää ainakin täällä päin osaltaan lisänneen mopokolareiden määrää kesä kesältä, ja tänä kesänä olen oikein kiinnittänyt huomiota kun jatkuvasti on meillä päin uutisoitau peräänajoista ja risteyskolareista joissa toisena osapuolena on ollut mopoileva tyttö.

Ei ollut kaukana äsken etten minäkin liittynyt tuohon pitkään jonoon jotka tänä kesänä on mopon kanssa kolaroinut. Kaveriaan mopolla kuskannut tyttö vaan yksinkertaisesti menetti jotenkin ihmeellisesti ajokkinsa hallinnan kaupan parkkipaikalta lähtiessään ja syöksyi meikäläisen auton keulan edestä ihan holtittomasti. Onneksi ei ihan osunut koska ajoin niin hiljaa, ja näille tytöillekään ei käynyt lopulta mitenkään vaan kaatuivat mopollaan pehmeälle nurmikolle siihen parkkiksen viereen. Vaan oli aika hurjan näköistä menoa tuo.l
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näistä liikenteessä pöljäilevistä mopopojista on tullut joskus ennenkin kirjoitettua mutta nyt on kyllä viime aikoina alkanut yleistymään vielä pahempi ryhmä - nimittäin pöljäilevät mopotytöt.

Joo sama huomio on tullut kyllä huomattua. Ei oikein tiedä ikinä mihinpäin se mopo lähtee kun mopot seilailee kaistojen väliä ja parkkipaikalta kiihdytellään miten sattuu. Välillä tehdään ihme pysädyksiä jne.. Mopoautojen kanssa yksi vaarallisin ryhmä liikenteessää tälllähetkellä.. Toinnen mikä häiritsee ettei usein sillä toisella mopossa olijalla ole edes kypärää.. hirvittää kun mopoilijat poikkoilee miten sattuu liikenteen seassa eikä edes kypärää...

Onneksi sentään mopokorttia ei nykyään saa niin helposti/halvalla joten ehkäpä suosio edes vähän pysähtyy mopojen ja mopoautojen kohdalla..
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Onneksi sentään mopokorttia ei nykyään saa niin helposti/halvalla joten ehkäpä suosio edes vähän pysähtyy mopojen ja mopoautojen kohdalla..

Onko mopokortin saamiseen muka tullut jotain muutoksia? Mopokortti meinaan vaaditaan kaikilta 1985 ja sen jälkeen syntyneiltä mopokuskeilta. Tsetti on siis vaadittu jo yli kymmenen vuotta eikä tuo suosion kasvu tuosta mielestäni mihinkään ole skoottereiden ja mopoautojen ansiosta ainakaan pysähtynyt.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko mopokortin saamiseen muka tullut jotain muutoksia?

Käsittääkseni tuohon on ainakin tulossa jotain muutoksia ihan lähiaikoina jos ei ole jo tullut. Ja hyvä niin, koska aika karmean näköistä touhua on kyllä tuo mopojen sinkoilu liikenteen keskellä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käsittääkseni tuohon on ainakin tulossa jotain muutoksia ihan lähiaikoina jos ei ole jo tullut.

Noin minäkin olen käsittänyt, tosin varmuutta ei ole. Olisiko ollut niin, että teoriakokeen rinnalle tulee ajokoe, mikä olisi ihan helvetin hieno asia. Ja ikävä kyllä täälläkin on huomattu, että silloin kun mopoa ei osata käsitellä, on sarvissa kiinni tyttö. Tai varmasti on sellaisia poikiakin, jotka eivät vaan osaa, mutta tyttöjen kohdalla tuo taitaa olla huomattavasti yleisempää.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Muistaakseni tuon mopokortin hinta tulee nousemaan aikalailla, ennen se maksoi jotain 50€? Nyt se tulee maksaa satoja euroja.

Ja jotta ei tarvitse arvuutella, niin tässä linkkiä: Mopokortin uudistukset 1.6.2011 alkaen. Kato vittu Googlesta auttoi tässäkin asiassa...

Ja kyllä nää mopoilijat ovat aika pieni riesa verrattuna vaikka näihin juuri kortin saaneisiin märkäkorva bensalenkkareihin, joista saatiin loistava esimerkki jälleen Espoossa tällä viikolla. Kaksi kuollutta, kun nopeutta oli vaatimattomat 120km/h viidenkympin rajoitusalueella ja auto lähti kaikkien yllätykseksi lapasesta. Seuraavaksi tulevat nämä jurriset kusipäät, jotka lähtevät ajamaan jollakin moottoriajoneuvolla liikenteeseen. Tässäkin kategoriassa suurta roolia esittävät alle 25-vuotiaat kuljettajat, olisiko ollut rattijoupoista peräti 40%:a?
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Toivottavasti tuo mopokortti-uudistus saa edes jotain järkeä niiden tenavien (ja heidän vanhempiensa?) päähän.

Eilenkin Turussa ajeltiin erään skootterin perässä (kaksi tyttöä ajeli). Skootteri körötteli keskellä kaistaa. Käännyttiin sitten skootterin perässä oikealle risteyksestä 2-kaistaiselle tielle. No eikös skooterityllerö kääntynyt suoraan vasemmalle kaistalle, mieheni oikealle. No tämä likka sitten keksi, että pitääkin vaihtaa kaistaa sille vasemmalle, ja meinasi ajaa mieheni auton alle. Ei tajunnut katsoa ajoissa, onko ohi tulossa joku. Toivottavasti säikähti ja jäi miettimään, mitä teki väärin. Jo alusta asti...

En tiedä, kummalla väylällä nuo mopoilijat on pelottavampia, pyörä- vai autoteillä. Pyöräteillä täällä ainakin törmää sellaisiin kaahailijoihin, jotka puikkelehtivat mummojen välistä mahdollisimman pelottavasti (mummojen kannalta).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä, kummalla väylällä nuo mopoilijat on pelottavampia, pyörä- vai autoteillä. Pyöräteillä täällä ainakin törmää sellaisiin kaahailijoihin, jotka puikkelehtivat mummojen välistä mahdollisimman pelottavasti (mummojen kannalta).

Ajoradalla nuo ovat vaaraksi suurimmaksi osaksi vain itselleen, pyörätiellä on hengenvaarassa lisäksi kaikki muut. Eli minun puolestani tuon pyöräteillä ajamisen voisi kieltää ihan kokonaan. Kyllä välillä hirvittää kun on pienten lasten tai koiran kanssa liikkeellä ja sitten tulee kevyen liikenteen väylällä vastaan kolme mopoa rinnakkain ja vauhtia 80 km/h. Ja nämä kaverit kun ei sitten aina kovin paljon väliä jätä ohittaessaan. Minusta on kyllä todellinen ihme että ainakaan täällä meillä ei ole sattunut mitään onnettomuuksia kevyen liikenteen väylillä vaikka tuo meno on välillä ihan karmean näköistä.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Totta -OO-...

Voin vaan kuvitella tuommoistenkin teinien vanhempien syyttelyt autoja kohtaan, kun joskus jotain käy. Voi jösses... Mä kyllä joskus mietin kauan ennen ku sallin mopoa lapselleni.
 

Fiiu

Jäsen
Täytyy toivoa että tuo mopokorttiuudistus toisi enemmän järkeä ja malttia mopoilijoille. Pari kertaa on meinannut mopoauto ajaa alle (näiden ollessa väistämisvelvollisia) joista toisessa tapauksessa nuori tyttönen nosti kätensä suun eteen kauhistuneena ehdittyään jarruttaa. Ei ole tarkoitus harrastaa sukupuolisyrjintää millään tavoin, tuo tilanne vaan jäi niin elävästi mieleen.

Skootterien puikkelehtiminen on pahimmillaan pelottavan näköistä mutta onneksi toistaiseksi erittäin harvinaista, vain parisen kertaa on joutunut väistämään jotakuta "mikakalliota".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kerran kauhistutti kun mopopoika tuli endurollaan vasemmalta pihatieltä suoraan eteen eikä pää kääntynyt ollenkaan oikealle. Tiellä oli 60:n nopeusrajoitus.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Palataanpa vanhaan aiheeseen. Kuinka moni on valmis lyömään asiasta 100 euroa vetoa? Tarjous on voimassa 24 tuntia tämän viestin lähettämisestä.

Menee vähän pilkunviilaamiseksi, muttei tuossa kohdassa taida olla motaria, vaan se alkaa vasta sillan toisella puolella Turun suuntaan mentäessä.

Kyllä se tosiaankin kasitie on motaria Raisiosta hiukan yli Kustavintien liittymän. Ohikulkutieltä kun heitetään rampista 8-tielle suuntaan Pori-Rauma, on motaria noin pari kilometriä. Ja sama toisin päin.

Motaria on jatkettu max 2km(?) Poriin päin Marjamäen liittymän eli Kustavintien liittymän ohi. Eli kyllä siinä on pieni pätkä jo ennen mainitsemaasi sillan jälkeistä osuutta Turun suuntaan mennessä..

Mielestäni se kyllä on motaria. Tai jos ei ole, niin ainakin tulee olemaan, koska eikös tarkoitus ole tulevaisuudessa jatkaa motaria johonkin Masku/Nousiainen -paikkeille? Näin ainakin muistan kuulleeni. Paikallislehdistähän tuo varmaan selviäisi, mutta sellaisia ei ole käsillä.

Eli väitän, että Raumalta Turun suuntaan 8-tietä ajettaessa moottoritie alkaa vasta Raision (ohitustien 40) liittymän jälkeen Turun suuntaan. Tähän saavat muutkin osallistua...
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Eli väitän, että Raumalta Turun suuntaan 8-tietä ajettaessa moottoritie alkaa vasta Raision (ohitustien 40) liittymän jälkeen Turun suuntaan. Tähän saavat muutkin osallistua...

Säästetään nyt ihmisiltä 100 euroa ja kerrotaan, että tänä Google Mapsin aikakautena asia oli suhteellisen helppo tarkistaa. En usko, että vuodessa (viime vuonnahan noita Street View -kuvia otettiin) tuo olisi mitenkään muuttunut. Näin ollen asia on juuri noin, kuten sanoit, vaikka ennen tarkistamista epäilin samaa kuin nuo kolme lainaamaasi kirjoittajaakin. Moottoritie alkaa tosiaan vasta Ohitustie 40:n alikulun jälkeen.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä välillä hirvittää kun on pienten lasten tai koiran kanssa liikkeellä ja sitten tulee kevyen liikenteen väylällä vastaan kolme mopoa rinnakkain ja vauhtia 80 km/h. .

Omasta mopoajasta, kun ei niin ihan hirveän montaa vuotta ole, niin jotain muistikuvia asioista tallella edelleen on ja siksi tähän pitääkin tarttua. Minä itse tosin koen olleeni melko vastuuntuntoinen mopoilija, enkä yleensä muutenkaan lähtenyt mihinkään kisailuihin yms. Mutta se tapa jolla mopoilijoita syrjitään on mielestäni ajoittain käsittämätöntä. Aina joukkoon mahtuu niitä kusipäitä, mutta heidän määräänsä liitoitellaan rajusti.

Ja sitten tuohon lainaukseen. Omiin ajoreitteihini kuului useita pyöräteitä, joilla oli myös runsaasti muuta liikennettä. Ja ikinä minulla ei siellä tullut vastaan yhtäkään mopoporukkaa, jotka olisivat tukkineet koko väylän ja jos tuli, he muuttivat muodostelmansa jonoksi äärimmäisen hyvissä ajoin. Sen sijaan rullaluistelijat (erityisti sauvojen kanssa), koiran ulkoiluttajat ja pyöräilijät olivat niitä pahimpia tientukkioita. Oli enemmän tapa kuin poikkeus tällä parin kilometrin matkalla, että jollekkin edellämainituista ryhmistä piti a) ohittaessa töötätä jotta ymmärsivät väistää tai b) vastaan ajettaessa ajaa aivan pientareelle. Eräskin kerta noin 50v mamma hyppäsi metsäpolulta suoraan eteeni sille pyörätielle ja koira lähti ryntäämään toiselle puolelle sitä. Jouduin oikeasti tosissani tekemään töitä, jottai sain mopon pysähtymään ennen hihnaa, alle puoli metriä siihen taisi jäädä. Jutun huippu oli se, että tämä nainen alkaa syyttää minua vaaratilanteesta. Ajoin kuulemma melkein pikku Turren yli. Niin ajoin, mutta pieni peiliin katsomisen paikka ko. rouvallakin. Tuntui, että syytöksiä sateli ihan vain siksi, koska satuin olemaan mopoilija.

En edelleenkään siis kiellä, etteivätkö osa mopolijoista ole typeriä. Se ryhmä ei vain ole niin iso, kuin annetaan ymmärtää. Ihan yhtälailla autoilijoista löytyy oman elämänsä mikahäkkisiä ja juuri ammattikoulusta valmistuneita Teroja, joilla on 300 000 kilometriä ajettu BMW alla. Ajotaidot tai kanssaihmisistä välittäminen on täysin samalla tasolla, kuin tällä paljon parjatulla mopoilijoiden hurjastelu-ryhmällä. Autolla tosin jälki voi kaiken osuessa kohdalleen olla vielä paljon pahempaa.

Minäkin luonnollisesti uskon ja toivon, että nykyinen mopokortti uudistus parantaa mopoilijoiden osaamista. Liikennesääntöjen opettamisen lisäksi liikennekasvatuksen osuutta ei saa unohtaa. Ehkä yleinen suhtautuminenkin mopoilijoihin paranee tämän uudistuksen myötä, sillä nykyään tilanne on ikävä kyllä se, että kaikki paska tilanteesta heitetään mopoilijan niskaan, oli se sitten hänen syynsä tai ei. Se on tullut entistä selvemmäksi seurattuani keskustelua autoilijan näkökulmasta.

Jatkakaa.

PS. Niin ja vanhemmille jotka harkitsevat mopon ostoa lapselleen. Tehkää päätös lapsenne luonteen ja käyttäytymisen mukaan. Mopo on täysin turvallinen laite, jos sen sarvissa on vastuuntuntoinen ja luotettava kaveri. Kanssaliikkujiinhan ei ikävä kyllä kukaan voi vaikuttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
En edelleenkään siis kiellä, etteivätkö osa mopolijoista ole typeriä. Se ryhmä ei vain ole niin iso, kuin annetaan ymmärtää. Ihan yhtälailla autoilijoista löytyy oman elämänsä mikahäkkisiä ja juuri ammattikoulusta valmistuneita Teroja, joilla on 300 000 kilometriä ajettu BMW alla. Ajotaidot tai kanssaihmisistä välittäminen on täysin samalla tasolla, kuin tällä paljon parjatulla mopoilijoiden hurjastelu-ryhmällä. Autolla tosin jälki voi kaiken osuessa kohdalleen olla vielä paljon pahempaa.

Tästä kirjoitinkin jo tuolla aikaisemmin. Itse kyllä näen tämän mainitsemasi ryhmän melkeinpä pahimpana haittana liikenteessä. Ja riskiryhmän voisi kategorioida 18-25 ikävuoteen. Tuossa vaiheessa on vielä näyttämisen pakko niin suurta, ettei järki paljon päätä palele. Tähän yhdistetään vielä alkoholi, niin aika tappava yhdistelmä. Ensi maanantaina alkaa taas YLE 2:lta sarja nimeltään Toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Siinä löytyy jälleen oivia esimerkkejä nuorisosta autonratissa ja kuinka päin vittua voidaan liikenteessää toimia. Kannattaa katsoa, viime kesänä tuli katsottua tuo ensimmäinen tuotantokausi.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
18-25 vuotiaat ovat varmasti suuri riskiryhmä mutta nykyään kun on alkanut tarkkailemaan liikennettä tarkemmin, oikeasti näiden keskustelujen takia niin on huomannut että tuollaiset noin about 35-45 v miehet firmojen autoilla ajelijat ovat paljon idioottimaisempia ja kaavoihinsa kangertuneita kusipäitä joita ei tippaakaan kiinnosta muiden turvallisuus.

Itse en ole kokenut nuorien kuskien takia mitään ongelmia liikenteessä, toki päättömyksiä näkee usein mutta ei vielä ainakaan kohdalle ole osunut mitään hurjempaa. Monesti nuori antaa tilaa helpommin ja kaavoihin kangistuneet spedet eivät anna tilaa yhtään jolloin tulee todella usein haavereita.

Nuo on asioita mihin itse kiinnitän eniten huomiota.
 
Suosikkijoukkue
NHL
muistaakseni heinäkuun alusta tuli voimaan uusia säädöksiä koskien mopokorttia ja mopoautoja. Samalla tuli voimaan kännykän käytöstä saatava merkintä rekisteriin. Tuo kun vastaa nykyisin samaa kuin ylinopeussakko.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Sen sijaan rullaluistelijat (erityisti sauvojen kanssa), koiran ulkoiluttajat ja pyöräilijät olivat niitä pahimpia tientukkioita.

Hyvää tekstiä ja pitkälti olen samaa mieltä kanssasi monesta seikasta. Itse innokkaana rullaluistelijana (ilman sauvoja) nyt hieman puolustan tuon lajin harrastajia, joista kyllä varmasti löytyy kusipäitä niinkuin kaikista muistakin.

Rullaluistellessa se liikerata vain käytännön syistä on niin leveä, että siinä ottaa enempi tilaa pakon edessä, halusi tai ei. Erityisesti ylämäkeen mentäessä. Pysähtyminen jokaisen takaatulijan takia ylämäessä, kun on hivenen vittumaista. Kuntoa (ja luonnetta) se toki kasvattaisi enempi.

Koiran ulkoiluttajista erityisesti... 90% ihmisistä eivät tajua pitää koiraansa siellä penkereen puolella, vaan usein näkee sen koiran tallustavan liikenteen puolella suht löysällä hihnalla. Ja se, mitä siitä yleensä seuraa, kun luistimilla tälläisen ohitat, voi moni jo arvatakin. Valehtelematta, miltei jokainen koira on koittanut hypätä päin, pienistä isompaan. Saman lenkin aikana, kun näitä kohtaat useamman kappaleen, alkaa vitutuskäyrä nousemaan lenkin loppupuolta kohti.

Kun, itse ulkoilutan koiraa, pidän sen aina tiukasti penkereen puolella. Mikä siinä on niin vaikeaa ulkoiluttajille tajuta?
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Itse en ole kokenut nuorien kuskien takia mitään ongelmia liikenteessä, toki päättömyksiä näkee usein mutta ei vielä ainakaan kohdalle ole osunut mitään hurjempaa. Monesti nuori antaa tilaa helpommin ja kaavoihin kangistuneet spedet eivät anna tilaa yhtään jolloin tulee todella usein haavereita.

Enpä ole itsekkään joutunut kanssa-autoilijan kanssa ongelmatilanteisiin (paitsi 10 vuotta sitten yksi bodari peruutti autonsa täysiä minun autoni kylkeen, kun olin parkkipaikalla parkissa), onneksi (koputetaan puuta). Lähinnä nuo nuoret tapattavat toisiaan, eli kyydissä olevat joutuvat kärsimään nuorten päättömästä ajosta. Se on kyllä totta, että keski-ikäiset ovat teiden omistajia ja kuvittelevat tietävänsä kaiken. Myös automerkillä on aika paljon tekemistä tuon liikennekäyttäytymisen kanssa, niin hassua kuin se onkin omalla tavallaan.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Kepeän pyöräilyn ystävänä lisään listaan lastenvaunujen lykkijät, en tietenkään yleistä ettei poru nouse. Koirien kanssa ei ole ollut ongelmia, tamperelaiset osaa niiden kanssa käyttäytyä hämmästyttävän hyvin, tietysti muutamia idiootteja on kohdalle osunut, mutta eihän se koiran vika ole jos itse on kulkuväylän toisella puolella ja narun tyhmempi pää toisella laidalla.

Niin, nämä lastenvaunujen tönijät. Eilen taas yksi pässi työnsi vaunuja vasemmalla puolella pyörätietä, siinä ei ole mitään väärää eikä typeryyttä, mutta sitten pompataan päätä kääntämättä oikealle koko pyörätien yli kun lähdetään menemään autotien ylitse. Eihän autollakaan ajeta tiellä jolla on kaksi kaistaa samaan suuntaan, sitä vasenta kaistaa ja sieltä käännytä yhden kaistan yli oikealle vievälle tielle. Oli sen verran takaa lähestyessä välimatkaa ettei minkäänlaista vaaratilannetta syntynyt, tuli vaan mieleen, jos siinä olisi vähän vauhdikkaampi sälli, lykätty lastenvaunut katsomatta eteen niin olisi kolissut ja pahan kerran. Luulisi pään sen verran kääntyvän että pienen vilkaisun suorittaa ja lapsihan siinä ensimmäisenä osuman ottaa.

Ja tästä talon ohitse kulkevan leveän pyörätien käyttämättä jättämisestä voisi runoilla. Melkein vituttaa katsoa kun nuoret, vanhat, lastenistuinta käyttävät ja lapsi kyydissä, valehtelematta puolet sakista ajelee autotietä pitkin vaikka hienolla pyörätiellä voisi ajaa kun vähän tankoa kääntäisi. Ja tuo autotie on vielä kapoinen kun siinä on autoja pysäköityinä ja jotkut ei kaasujalkaa säästele.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis kyllähän näitä idiootteja löytyy ihan jokaisesta ryhmästä mikä tuolla liikenteessä liikkuu, mutta tuo mopoilijoiden liikkuminen nyt on viime aikoina pistänyt silmään kun koulut on kiinni ja ilmat lämpimiä, ja nuoret liikkuvat todella paljon jolloin niitä mopoja on todella paljon liikenteessä. Näin ainakin meillä päin.

Eikä sitä itsekään mopoillessaan varmaan mikään mallikansalainen ollut mutta jotenkin tuntuu että koko ajan on mennyt täällä meillä hurjempaan suuntaan tuo touhu, ja nyt on uutena viime vuosina lisääntynyt nämä mopoilevat tytöt vielä jotka on tosiaan tuoneet ihan uudenlaisia vaaratilanteita liikenteeseen. Ja yksi ero tämänhetkiseen on se että silloin kun minä mopoilin niin en muista että kukaan olisi koskaan ajanut kevyenliikenteen väylillä mopolla, kyllä sitä aina mentiin autojen seassa ajoradalla. Nyt sen sijaan mopot ajavat ihan järjestään kevyenliikenteen väylällä ja muihin siellä liikkuviin verrattuna todella kovaa vauhtia.

Varmaan on paikkakuntakohtaisiakin eroja tässä liikennekäyttäytymisessä mutta ainakin meillä päin on meno pelottavan näköistä. Kyllähän siellä kevyenliikenteen väylillä jokaisen pitäisi katsella paremmin ympärilleen ja antaa paremmin tilaa muille, mutta ei mahda mitään että välillä oikein kylmää katsoa kun joku juuri pyöräilyn oppinut pikkumuksu vähän epävarman näköisesti, hieman mutkitellen pyöräilee ja saman tien ohi pyyhkäisee viisi mopoa perätysten ihan tuppi nurin alle metrin päästä. Tuollaisissa tilanteissa toivoisi kyllä näiltä mopoilijoilta pientä järjen käyttöä että se ohitus tehtäisiin huomattavasti pienemmällä nopeudella.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja yksi ero tämänhetkiseen on se että silloin kun minä mopoilin niin en muista että kukaan olisi koskaan ajanut kevyenliikenteen väylillä mopolla, kyllä sitä aina mentiin autojen seassa ajoradalla.

No jos tämä on mielestäsi mopoilijoiden virhe, niin olet väärässä. Lain mukaan mopoille sallittua pyörätietä on käytettävä, jos sellainen tien vierestä vain löytyy. Jos mielestäsi mopojen pitää ajaa ajotiellä, niin tarjoudut varmastikkin myös maksamaan kaikki siitä aiheutuvat sakot?
 
Lain mukaan mopoille sallittua pyörätietä on käytettävä, jos sellainen tien vierestä vain löytyy.

Tämä sama varmaan pätee myös pyöräilijöihin? Monesti näkee fillaristeja autotiellä kun pyörätiellä on ruuhkaa/koiria/lastenvaunuja tai se on huonossa kunnossa. Samalla logiikallahan minä voisin ajella autolla kevyen liikenteen väylällä kun autotiellä on ruuhkaa.
 

Cjyyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä sama varmaan pätee myös pyöräilijöihin? Monesti näkee fillaristeja autotiellä kun pyörätiellä on ruuhkaa/koiria/lastenvaunuja tai se on huonossa kunnossa. Samalla logiikallahan minä voisin ajella autolla kevyen liikenteen väylällä kun autotiellä on ruuhkaa.

Nämä pyöräilijät ovat itse tehneet ratkaisunsa. Minun lainauksessani taas -OO- yllytti mopoilijoita tekemään vastoin lakia. Siinä on ihan pieni ero.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ensi lauantaina idiootti liikenteessä. Olen viimeksi ajanut autolla noin vuosi takaperin. Lauantaina on kuitenkin pakko asettua ratin taakse, kun lähden Paraisille eikä sinne pääse tai tarkemmin ottaen sieltä ei pääse pois juuri muuten kuin autolla. Kysymys kuuluukin, että mitä tietä pitkin minun kannattaisi körötellä Helsingin Alppilasta Paraisille, jota matka olis mahdollisimman turvallinen niin itselleni kuin muillekin tielläliikujille? En usko, että uskallan yli satasta ajaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös