Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 987 947
  • 12 234

Rocco

Jäsen
Ohituskaistat on leveitä, muuten normaali maantie on kapea. Tunnelissa on vielä katto ja seinät lähellä. Se on psykologista useinmiten, että nopeus nousee kun tiet levenee, ja taas hiljenee kun tiet kaventuu.

Okei, k*sipäitäkin löytyy, mutta onneksi aika harvassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä on kyllä pakko kysyä kun eri kuskeilla taitaa olla eri käytännöt tästä, mutta jos ajan kaupan pihassa "päätietä" ja sieltä sivurivistä ja "sivukaduilta" on auto tulossa niin onko tuota pakko väistää kuten ainakin monilla mersukuskeilla ja vanhemmilla kuskeilla on tapana änkeä sieltä. Minä ainakin olen olettanut aina että pihasta tulevalla on se väistöoikeus?

Asia on erikseen jos on vaikkapa kaksi tämmöistä "päätietä".

En tiedä ymmärsittekö, mutta eikö näissä tilanteissa ole pihasta tulevalla aina väistöoikeus? voin toki näin nuorena kuskina olla ymmärtänyt tilanteen väärinkin, mutta ainakin olettanut, että näin on että ei tarvitsisi väistää...
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Tätä on kyllä pakko kysyä kun eri kuskeilla taitaa olla eri käytännöt tästä, mutta jos ajan kaupan pihassa "päätietä" ja sieltä sivurivistä ja "sivukaduilta" on auto tulossa niin onko tuota pakko väistää kuten ainakin monilla mersukuskeilla ja vanhemmilla kuskeilla on tapana änkeä sieltä. Minä ainakin olen olettanut aina että pihasta tulevalla on se väistöoikeus?

Asia on erikseen jos on vaikkapa kaksi tämmöistä "päätietä".

En tiedä ymmärsittekö, mutta eikö näissä tilanteissa ole pihasta tulevalla aina väistöoikeus? voin toki näin nuorena kuskina olla ymmärtänyt tilanteen väärinkin, mutta ainakin olettanut, että näin on että ei tarvitsisi väistää...

Ai perhana, mietin eilen samaa asiaa nukkumaan mennessä. Meinaan eilen hesassa stadikan parkkiksella tapahtu uhkaava tilanne kun "kuljin parkkiksen päätietä" niin joku änkesi aika tiukasti eteen sivummalta. Itse väistän aina nätisti vaikka ei tarvitsisi jos vaan vaara törmäykseen on olemassa.

Itse en tarkkaa määritelmää tiedä mutta ainakin olen lähtenyt liikkeelle sillä että "sivusta tulijan" pitäisi väistää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en tarkkaa määritelmää tiedä mutta ainakin olen lähtenyt liikkeelle sillä että "sivusta tulijan" pitäisi väistää.

Niin tätä olen itse montakertaa miettinyt miten menee ihan tarkka tulkinta tästä. Jos kolaroi niin onko se ihan 100% varma sitten, että se joka änkesi sieltä sivusta on syylinen. Meikäläisellä käytössä olevat autot kun on yleensä sitä tasoa, että hyvä vain jos sen saisi kolaroitua ja ottaa vakuutusrahat niin olisi kiva tietää kannattaako sitä jarrua painaa vai ei.. Parkkipaikalla kun jotenkin vauhditkin maltilliset niin ei ainakaan henkikään lähtisi välttmättä pienestä osumasta. Ainakin joskus tuntuu niin varmoja jotkut olevan, että sieltä pihasta saisi tulla eteen, että tiedä sitten..

Kerran kävi niin , että sieltä pihasta änkesi vanhempi mieshenkilö eteen, töttäsin torvea ja se sitten näytti keskisormea ja alkoi vihaisena avata ikkunaa. Päätin pitää pääni ja lähteä vain tilanteesta vaikka pari kovaa sanaakin olisi tehnyt mieli sanoa. Sen takia tässä juuri tässä kyselenkin, olinko itse väärässä tässä tilanteessa vai en, kun tuntuu monilla olevan se käsitys, että sieltä saa tulla.

EDIT: Toki siis olen väistänyt ja jarruttanut aina sillä se on jotenkin luontainen vaisto joka käskee jarruttaa vaikka tietää, että toinen tekisikin väärin.. Montakertaa joku ängenyt kolmion takaa ja monesti väistetty ihan jalkakäytävälle tai tien sivuun vaikka aina ei olisi kannattavaakaan..
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Myös se on junttia, että ajetaan maantiellä satasen alueella mittarin mukaan tasan satasta eli oikeasti ehkä yhdeksää kymppiä, mutta sitten kun tulee viiden kympin tietyöalue, nopeutta pudotetaan vain jonnekin seitsemään tai kahdeksaan kymppiin. Jos kerran on kiire ja sen takia joudutaan ajamaan ylinopeutta, niin miksi ei ajeta satasen alueella vaikkapa 120 km/h, jolloin ei kenties tarvitsisi vaarantaa tietyöläisten henkeä ajamalla ylinopeutta paikassa, jossa nämä ovat töissä.

Juntti-ketjusta bongattu. Tähän aivan sama mielipide minultakin!

En myöskään ymmärrä, että miksi letkassa ajettaessa pitää sen letkan viimeisen auton lähteä ohittamaan kaikki kerralla, eikä mennä järjestyksessä. Tietenkin, jos letkan toisella autolla on ollut ohituspaikka, eikä sitä ole käyttänyt niin voivoi.

Mutta ei minua yleensä liikenteessä edes ärsytä paljon, kunhan avauduin. Jyväskylässä ja muissakin isommissa kaupungeissa on todella mainiota se, kun laittaa vilkun päälle niin heti tulee tilaa ja voi vaihtaa kaistaa! :) Arvostan myös todella paljon hyvää turvaväliä ja jos ohitetaan niin ohitetaan kunnolla eikä jäädä eteen junnaamaan.

E: Edellä olevaan keskusteluun sen verran, että ainakin minä olen näin ymmärtänyt, että sitä "parkkiksen päätietä" ajava saa ajaa sitä rauhassa ja muut väistää kiltisti. Kuitenkin, jos on "tasa-arvoisia(yhtä suuria)" risteyksiä parkkiksella niin silloin oikealta tuleva saa tulla. En tiedä olenko minäkään oikeassa, tuohon taitaa olla vain noita kirjoittamattomia sääntöjä..
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ohituskaistat on leveitä, muuten normaali maantie on kapea. Tunnelissa on vielä katto ja seinät lähellä. Se on psykologista useinmiten, että nopeus nousee kun tiet levenee, ja taas hiljenee kun tiet kaventuu.
Tämän huomaa niinkin isolla tiellä kuin Kehä I:llä, kun liikennettä on vähänlaisesti ja pääsee ajamaan vakionopeudensäädin päällä. Kapeammalta näyttävä paikka tai loivakin mutka, niin muut tulevat perä edellä vastaan. Kun sitä itse vaihtaa siihen vasemmalle kaistalle, niin seuraavan suoran kohdalla jonnekin sinne sokeaan kulmaan asti valunut auto alkaa pyrkiä takaisin edelle vain jäädäkseen seuraavan kaarroksen kohdalla taas taaemmas. Jotenkin tulee itsellekin mielihalu painaa sitä kaasua, kun 90 km/h mittarissa tuntee itsensä hidasteeksi 80 km/h alueella.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tätä on kyllä pakko kysyä kun eri kuskeilla taitaa olla eri käytännöt tästä, mutta jos ajan kaupan pihassa "päätietä" ja sieltä sivurivistä ja "sivukaduilta" on auto tulossa niin onko tuota pakko väistää kuten ainakin monilla mersukuskeilla ja vanhemmilla kuskeilla on tapana änkeä sieltä. Minä ainakin olen olettanut aina että pihasta tulevalla on se väistöoikeus?
Hieman vaikea hahmottaa tarkalleen millaisesta parkkialuetilanteesta on kysymys mutta liikennesääntöjen mukaan parkkialueella pätevät ihan normaalit väistämissäännöt. Tämän uskoisin pätevän myös siinä tapauksessa, että kaupan pihalla on olemassa ns. pääväylä.

Joillakin parkkialueilla on sitten kolmiot ilmoittamassa väistämisvelvollisuuksista.

Kannattaa siis väistää niitä oikealta tulevia parkkialueella, niin säästyy bonukset ja muutenkin tulee halvemmaksi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ohituskaistat on leveitä, muuten normaali maantie on kapea. Tunnelissa on vielä katto ja seinät lähellä. Se on psykologista useinmiten, että nopeus nousee kun tiet levenee, ja taas hiljenee kun tiet kaventuu.

Ohituskaistalla kiihdyttämisen voi aiheuttaa ihan viattomasti sekin, että kun ohituskaista alkaa, aikomus on ohittaa edellämenevä, mutta koska sillä edellämenevällä on sama aikomus ja niin edelleen, päätyy suurin osa ajamaan sitä ohitusnopeutta, mutta kukaan heistä ei pääse toisistaan ohi, vaan ainoastaan siitä jonossa ekana olleesta, josta painutaan ohituskaistan päättyessä jarruvalot vilkkuen letkassa ohi.

Havaitsin tällaisen toimintamallin itsessäni kerran. Kyllä puistatti.


Hieman vaikea hahmottaa tarkalleen millaisesta parkkialuetilanteesta on kysymys mutta liikennesääntöjen mukaan parkkialueella pätevät ihan normaalit väistämissäännöt. Tämän uskoisin pätevän myös siinä tapauksessa, että kaupan pihalla on olemassa ns. pääväylä.

Joillakin parkkialueilla on sitten kolmiot ilmoittamassa väistämisvelvollisuuksista.

Kannattaa siis väistää niitä oikealta tulevia parkkialueella, niin säästyy bonukset ja muutenkin tulee halvemmaksi.

Tästä on tässäkin ketjussa muuten keskusteltu, ja voi olla, että muistan väärin, mutta oleellista taisi olla myös sen pääväylän tiemäisyys ja parkkipaikkakylttien sijoittelu. Raportoin kun löydän keskustelun.
edit: Olin väärässä silloin ja väärässä nyt. Minähän se melkoinen idiootti liikenteessä olen.
Kehu teiden ritareita/Hauku idiootit liikenteessä! - Sivu 156 - Jatkoajan keskustelupalsta
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hieman vaikea hahmottaa tarkalleen millaisesta parkkialuetilanteesta on kysymys mutta liikennesääntöjen mukaan parkkialueella pätevät ihan normaalit väistämissäännöt. Tämän uskoisin pätevän myös siinä tapauksessa, että kaupan pihalla on olemassa ns. pääväylä.

Joillakin parkkialueilla on sitten kolmiot ilmoittamassa väistämisvelvollisuuksista.

Kannattaa siis väistää niitä oikealta tulevia parkkialueella, niin säästyy bonukset ja muutenkin tulee halvemmaksi.


Tuosta boldatusta kohdasta sen verran, että oliko kaiken lisäksi niin, että yksityisalueella (kauppojen P-alueet, taloyhtiöiden pihat) olevat liikennemerkit ovat epävirallisia ja lähinnä suosituksia, ja mulle-kaikki-heti-juppijuristit pyyhkivät niihin perseensä jos omaan Audiin tulee klommo.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Täälläkin päin on bongattu tuo ilmiö, jossa taajaman ulkopuolella lievää alinopeutta aina ajava kuljettaja jatkaa lähes samaa nopeutta taajamaan tullessa. Erityisen mielenkiintoinen kaveri on työmatkallani, jo tuttu mersukuski. Työmatkalla on yksi 15km pätkä, jolta löytyy vain muutama teoreettinen ohituspaikka. Tällä osuudella on monesti tullut hiihdettyä alinopeutta tuonkin kaverin perässä (kylläkyllä, turvavälin päässä toki), mikä näillä bensahinnoilla ei oikeastaan ole mikään katastrofi normaaliolosuhteissa. Samaisella pätkällä on yksi 40km/h taajama-alue. Tässä kohtaa kaveri yleensä katoaa horisonttiin, palatakseen jälleen näkyviin uudestaan rajoituksen noustua kahdeksaankymppiin.

Ei voi käsittää. Alinopeuden ymmärrän, siihen on jokaisella oikeus ja taitamattomille jopa velvollisuus. Samalla kuljettajalla taas esimerkiksi 65km/h tuolla pätkällä on törkeää.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ennenkin on tullut kirottua porilaista kaistanvaihto- / kiihdytyskaistakulttuuria. Eilen aamulla näin todella surkuhupaisan esimerkin siitä, miten hyvin homma täällä toimii. Vastakkaiseen suuntaan ajaessani bongasin kiihdytyskaistan viime metreillä ryömivän auton, jonka pääsyn liikenteeseen blokkasi kaksi (?!) peräkkäin hiihtävää autoa. Surkuhupaisaa tässä oli se, että tuolla suoralla ei näkynyt muita autoja.

Kiihdytyskaistan päähän lähes pysähtyneitä autoja näkee täällä usein, mutta tämä on jo jotakin spesiaalia. Äärimmäinen esimerkki siitä, kun autoilijoiden välinen yhteistyö on täysin olematonta. Paikallinen liikennekulttuuri on johtanut siihen, että kiihdytyskaistalle tuleva pyytelee jo etukäteen anteeksi olemassaoloansa, eikä edes usko pääsevänsä liikenteeseen - ennen kuin koko suora on tyhjentynyt muista autoista. Vilkulla ei ole täällä mitään merkitystä. Eilinen tapaus osoittaa jo tilanteen toivottomaksi. Ensimmäisen auton eteen ei uskaltanut mennä / ei päässyt, ja sen auton takana tullut kiihdytti lasittunut katse silmissään etäisyyden sellaiseksi, että "tähän et perkele ainakaan tule".

Mikä vittu teitä porilaisia oikein vaivaa? Ihanaaleijonatihanaa -viikolla tuli pitkästä aikaa ajeltua pääkaupunkiseudulla, ja oikein ihmettelin, miten yhtäkkiä ihmiset osaavatkin kommunikoida liikenteessä keskenään, kaistoilta pääsee siirtymään eteenpäin ja kiihdytyskaistat eivät olekaan jarrutuskaistoja...
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kirotaan vielä lisää uudesta ilmiöstä. Mopoautoilijat. Mopoilija, joka vie auton verran tilaa liikenteeltä. Mopoilija, joka ajaa auton kokoista mopoa. Eikö näille anneta minkäänlaista koulutusta liikenteessä liikkumisesta? Mopot eivät ole ennen aiheuttaneet suuria murheita, mutta nyt näitä apinoita pyörii joka puolella. Liikenneympyröissä hypitään miten sattuu, väistetään välillä jotakin, välillä survotaan joka väliin, ryhmittymisestä ei ennenkaikkea ole minkäänlaista käsitystä. Kääntyvä mopoautoilija onnistuu valitettavan usein tukkimaan koko kaistan, koska se mopo pysäytetään keskelle kaistaa odottamaan kääntymistä.

Kiroan helvettiin koko mopoautokulttuurin. Saatanan laiskat kakarat, liikkukaa kävellen tai polkupyörällä. Noniin, jospa helpottaisi vähäksi aikaa. Tämähän meni vitututusketjumateriaaliksi jo...
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ennenkin on tullut kirottua porilaista kaistanvaihto- / kiihdytyskaistakulttuuria.

Jos tässä kohtaa nostaa jalkaa kaasulta, kun toinen on tulossa kiihdytyskaistalta, niin se toinen ei välttämättä osaa odottaa että annetaan tietä. Kiihdytyskaistaa ajava henkilö olettaa, ettei mitään tietä anneta ja köröttelee hissukseen, jotta päätietä ajava ehtii pois edestä.
Olen huomannut, että ei kannata alkaa hiljentämään pätietä ajaessa ellei kiihdytyskaistan auto ole selvästi edellä.
Jos alkaa liian kohteliaaksi, niin se voi aiheuttaa vaaratilanteen, kun muut eivät sitä osaa odottaa.
Onneksi täällä on autoja niin vähän, että liikenne sujuu joten kuten, vaikka liikennekulttuuri on mitä on.

Onnistunut kaistanvaihto perustuu täydelliseen yllätykseen, ettei toinen ehdi tukkia tietä.

Näin Satakunnassa.
 

Janiz80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos tässä kohtaa nostaa jalkaa kaasulta, kun toinen on tulossa kiihdytyskaistalta, niin se toinen ei välttämättä osaa odottaa että annetaan tietä.

Aika selkeä pelisääntö olisi vaikka sellainen, että jos kiihdytyskaistalla on kaveri vilkku päällä edelläsi, teet sille tilaa etkä kiihdytä edelläsi olevaa tilaa kiinni.

Porissa kiihdytyskaista = lähtöruutu. Varaslähtöjä ei hyväksytä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Porissa kiihdytyskaista = lähtöruutu. Varaslähtöjä ei hyväksytä.

Jep, Porissa koko autoilukulttuuri on kyllä niin päin persettä, että ei ole tullut missään päin Suomea vastaavanlaista todettua. Esim. täällä Turussa on helvetin mukavaa ajella; kun lyöt vilkun päälle kaksikaistaisella tiellä, saat yleensä tilaa. Kun laitat Porissa vilkun päälle kaksikaistaisella, voit olla varma että ne pienetkin raot autojen välistä katoaa.

Satakunnassa oli muuten ainakin vuosi, kaksi takaperin eniten mopoautoja koko Suomessa.. Ja kyllä, saisivat luvan kieltää lailla koko helvetin vehkeet.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hieman vaikea hahmottaa tarkalleen millaisesta parkkialuetilanteesta on kysymys mutta liikennesääntöjen mukaan parkkialueella pätevät ihan normaalit väistämissäännöt.

Näinhän tuo menee. Parkkiruudusta lähtevä ja parkkiksen "risteyksissä" oikeaan kylkeen osuman ottava on väistämisvelvollinen. Kaikki vaan mieltävät sen isomman väylän pääväyläksi, vaikka se on aivan samanlaista kulkuväylää kuin sivuhaaratkin.

Muutenkin vituttaa parkkipaikkakaaharit. Siinähän voittaa niin perkeleesti aikaa, kun sen 20 metrin matkan ajaa neljääkymppiä 15-20 sijaan.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kannatan periaatteessa sitä että moottoritiellä tehdään tilaa liittymästä tulevalle isolle autolle (joiden siis ainakin pitäisi ajaa maksimissaan nopeudella 89km/h) jonka kiihtyvyysominaisuudet ovat vähän sitä ja tätä jos tilaa viereisellä kaistalla on hyvin. Ei siinä mitään, vaikka huhut kertovat näistä "tarpeettomista kaistanvahdoista" sakkojakin annetun (mihin en kyllä oikein jaksa uskoa).

Mutta miten näette sellaisen tilanteen että liittymästä tulevaa isoa autoa väistää toinen iso auto ohituskaistalle, ja jää siihen junnaamaan sitä samaa yhdeksääkymppiä niin että taakse muodostuu pitkä jono autoja ennen kuin tämä liikennettä "sujuvammaksi" tekevä kuljettaja pääsee liittymästä tulevan ohi takaisin oikealle kaistalle?

Niin, itse en oikein tuollaista liikettä pidä muuna kuin muiden autoilijoiden kunnioittamisen puutteena tai sitten turhana solidaarisuutena ammattiveljiä kohtaan. Mutta jos (ja kun) löytyy erilaisia mielipiteitä niin kuulisin mielelläni perustelut myös.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aika selkeä pelisääntö olisi vaikka sellainen, että jos kiihdytyskaistalla on kaveri vilkku päällä edelläsi, teet sille tilaa etkä kiihdytä edelläsi olevaa tilaa kiinni.

Samaa mieltä. Jos kaikki toimisivat näin. Vilkku päälle, kun on "valmis" kaistanvaihtoon.
Tosin usein näkee myös sellaisen tilanteen, että vilkku ei ole päällä.
Se on vähän päätietä ajavallekin arvoitus, aikooko kiihdytyskaistaa ajava tulla eteen vai taakse.
Vilkku laitetaan päälle samalla kun rattia käännetään, jos silloinkaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kiihdytyskaistoista

Liityn kiihdytyskaistalta päätielle (motari) muutaman kerran joka päivä. Ongelmia tulee arviolta 2-3 kertaa vuodessa. Jos kiihdytyskaista on edes 100 metrin pituinen, ei mitään hätää todellakaan ole, ellei samaa kiihdytyskaistaa edessä ajava jostain syystä vedä liinoja kiinni. On toki joitakin niin lyhyitä ramppeja (esim. Kaivoksela), että liittyminen on joskus hankalaa.

Olen sitä mieltä, että päätietä ajavien tulisi liittymistilanteessa säilyttää oma nopeutensa, koska silloin ainakin minun mielestäni oma nopeus on helpointa sovittaa päätien vauhtiin.

En jaksa olla toistamatta sitä, että liittymisen voi tehdä vaikeaksi jos yrittää survaista juuri ja juuri jonkun päätietä ajavan eteen. Paljon kätevämpää on survaista juuri ja juuri jonkun taakse, takapuskuria hipoen. Jos ei ymmärrä mitä eroa näillä kahdella tavalla on, niin sitten on liikenteen hahmottamiskyvyssä puutteita.

Toki jollain aivan alitehoisella autolla (alle 90 hp) on enemmän muiden armoilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos kaikki toimisivat näin.
Näinpä. Käytännössä tuollaisista säännöistä ei tule vittuakaan, kun iso osa kiihdytyskaistalta tulevista ei vilkun laittamisen jälkeen uskalla tulla eteen, vaikka kuinka ottaisin jalan pois kaasulta. Sitten alkaa kiihdytyskaistalla jarruvalo välkähdellä vilkun lisäksi ja tilanne on päällä, kun en tiedä tuleeko se ääliö sieltä (sillähän on vilkku päällä, eli minä olen periaatteessa "väistämisvelvollinen"), vai pitäisikö kiihdyttää alta pois. Ohituskaistaa on tietysti hiipinyt joku Esa-Teppo Ennakoiva-Tilanantaja rinnalleni ja katastrofin ainekset on ilmassa.

Minusta se vilkku laitetaan päälle sitten kun on selvillä mihin väliin ja millä eväin aiotaan liittyä. Joskus harvoin se saattaa vaatia yhteistyötä päätiellä ajavilta. Lisäksi jos ihmiset ymmärtäisivät, että huomattavasti helpompaa ja turvallisempaa on liittyä ihan toisen auton taakse kuin eteen, niin maailma olisi valmis.

edit: oho, finnjewelin kanssa vähän samaa shittiä samalla hetkellä. Tuosta hevosvoimamäärästä hiukan erimieltä, kyllä semmoinen 70-80 hevosvoimainen C-segmentin (tai vastaavasti 60-70hv B-seg.) auto kiihtyy ihan riittävästi, jos vaan vaihde on riittävän pieni ja uskaltaa käskeä.
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kirotaan vielä lisää uudesta ilmiöstä. Mopoautoilijat.

Viime kesänä olisin saanut keilattua ainakin kolme tuollaista kerralla, jos olisin halunnut. Tulin risteykseen josta käännyin oikealle, ja samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta tuli arviolta kymmenen mopoauton jono, joka kääntyi samaan suuntaan kanssani eli siis kääntyivät vasemmalle. Turvavälit siinä olivat sellaista puolikkaan mopoauton luokkaa. Pari ensimmäistä noista ehti kääntyä edestäni ihan nätisti, ja loput tulivat sitten laput silmillä mistään mitään tajuamatta edellisen imussa. Aika tiukan jarrutuksen tein, enkä osunut. Onnea matkaan noille jatkossakin, sitä tarvitsevat aika paljon.
 

MiksuMan

Jäsen
Mopoautoilijat pitäisi kieltää lailla.

Kävelkää tai pyöräilkää senkin laiskimukset - säästätte samalla rahaa, luontoa ja saatte lisäksi sen pömppömahanne pois..

(ei koske jääkiekkoilijoita, koska ne ovat muutenkin niin kovia tyyppejä) ;)

Sitten on vielä lisäksi kaikenmaailman skootterilla ajajia. n. 5000 ihmisen asuttamassa pienessä kylässä, nuoret ajavat kilometrin matkansa kouluun mopoautoilla ja skoottereilla.

Kaiken lisäksi ovat edessä ja turvallisuusriski. Ajavat saatana perässä kiinni, niin ettei tarvis kun jarruttaa niin perässä kolisisi.
ÄRSYTTÄÄ!!! :)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mopoautot kyllä todellakin alkaa olemaan aika iso turvallisuusriski liikenteessä. Vaikka Jyväskylän seudulla ei varmaan ole kun kymmenkunta autoa tai vähän päälle niin silti nuo muutamatkin mopot saa jo vaaratilanteita ihan tarpeeksi aikaan. Ympyröissä kiilaillaan miten sattuu ja kolmion takaa äkkikiidytyksiä mahdottomaan väliin ja varsinkin noilla tehoilla.

Eipä siinä mitään, mutta kun nuo on viellä tommoisia pieniä kotteroita ja jos niihin osuu niin se on melkein henki suoraan pois, ei se ole juurikaan turvallisempaa kun mopoon verrataan.

Jossain taisikin olla ihan hyväkin jopa idea, että rajoitettaisiin tavallisen auton nopeutta ja annettaisiin nuo 15-vuotiaille nykysien melko turvattomien mopoautojen sijaan. Toki se ei poistaisi sitten sitä ongelmaa eli mopoautojen vauhtia. Tosin voisikin melkein vaikka palata noihin vanhoihin 80 km lätköihin autoihin, mutta niin, että rajoitettaisiinkin autojen nopeus tuohon 80km/h vauhtiin. Ehkä vähän amerikan malliin eli 15-v saisi ajaa, mutta siinä olisi nopeudet rajatut ja ehkäpä voisi rajata myös sen, ettei yöaikaan voisi ajaa. Tosin ikää voisi nostaa vaikka tässätapauksessa 16-v, sillä 15 vuotiaskin on melkein lapsi viellä kyllä. Tosin niin melkein kaikki alle 18-vuotiaat..

No jokatapauksessa jotain noille kasvaville mopoautojen määrille pitäisi tehdä. Hinnatkin taitaa kokoajan tulla alaspäin ja käytettyjä halpoja mopoautoja alkaa olemaan kohta tarjolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toinen asia mikä itseä hirveästi liikenteessä kyllä vituttaa nuo sankarit jotka ajaa 80-90 km/h vauhtia satasen alueella ja kasvattavat hirveän jonon ja sitten kun tulee ohituskaistat niin vauhtia on ainakin se 120 km/h ja ehkä yksi pääsee juuri ja juuri ohi ja taas se jono pysyy siellä perässä kun tyyppi alkaa paineleen jarrua ohituskaistojen jälkeen. Ehkä mittari näyttää sitä 100 km/h, mutta mittari heittää sen kympillä aina ja sitten taas kun tulisi ohitusmahdollisuus niin painetaan vähän lisää kaasua..
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Toinen asia mikä itseä hirveästi liikenteessä kyllä vituttaa nuo sankarit jotka ajaa 80-90 km/h vauhtia satasen alueella ja kasvattavat hirveän jonon ja sitten kun tulee ohituskaistat niin vauhtia on ainakin se 120 km/h ja ehkä yksi pääsee juuri ja juuri ohi ja taas se jono pysyy siellä perässä kun tyyppi alkaa paineleen jarrua ohituskaistojen jälkeen. Ehkä mittari näyttää sitä 100 km/h, mutta mittari heittää sen kympillä aina ja sitten taas kun tulisi ohitusmahdollisuus niin painetaan vähän lisää kaasua..
Juu näitä kyllä piisaa ja tässäkin ketjussa monta kertaa mainittu. En tiedä mikä ihme siinä on kun tulee ohituskaistat niin pedaalia painetaan niin perkuleesti. Luulisi täältä jatkoajastakin niitä löytyvän niin voisivat kertoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös