Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 538
  • 13 193

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Toope kyllä, mutta ei harvinainen. Jokaisella pidemmällä ajomatkalla näihin törmää ja useimmiten jokaisen ohituskaistan kohdalla. Olisi kyllä joskus mielenkiintoista haastatella tämän ajoprofiilin omaavaa kuskia ja yrittää vähän päästä siihen mielenmaisemaan kiinni, että mistä tuo voisi johtua. Onko se sitten joku illuusio, että kun tie levenee, niin nopeutta uskalletaan kasvattaa?

Kaikki näistä aina valittaa, mutta ikinä kukaan ei myönnä olevansa tämän tyylinen kuljettaja.
Tämä juuri on erikoista, kun hyvin harvoin on omalle kohdalle osunut pidemmilläkään matkoilla. Toki en niitä säännöllisesti aja, niin voi olla hyvää tuuria. Kerran muistan Sirkus Finlandian pakettiauton näin käyttäytyneen ja oisko 1-2 muuta tullut vastaan, mutta siinäpä se.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toope kyllä, mutta ei harvinainen. Jokaisella pidemmällä ajomatkalla näihin törmää ja useimmiten jokaisen ohituskaistan kohdalla. Olisi kyllä joskus mielenkiintoista haastatella tämän ajoprofiilin omaavaa kuskia ja yrittää vähän päästä siihen mielenmaisemaan kiinni, että mistä tuo voisi johtua. Onko se sitten joku illuusio, että kun tie levenee, niin nopeutta uskalletaan kasvattaa?

Kaikki näistä aina valittaa, mutta ikinä kukaan ei myönnä olevansa tämän tyylinen kuljettaja.
Nelostiellä ainakin harvinaista, mutta toki rasittavaa kun tapahtuu. Ellet sitten laske tuohon mukaan kun ohitettava nostaa nopeuttaan 20 km/h silloin kun nopeusrajoituskin nousee 20 km/h ohituskaistan kohdalla.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Taas on nähty viikon aikana erikoisia teiden ritareita.
Vanhahko Audi tulee konttiin 80-alueella ja lähtee hulluun ohitukseen kun vastaan tulee paloauto pillit päällä!!
Paloauto löi lisäpitkiä ja itse jouduin ohitusta helpottaakseni lyömään reilusti jarrua.
Jos tuosta olisi tullut onnettomuus niin se olisi ollut aika paha.
Lisäksi tämä mestari meni seuraavan konttiin kiinni ja loppujen lopuksi kääntyi päiväkodin pihaan minun edestä joten ohituksen säästö aika oli 0,1 sekuntia. Täysin järjetöntä.

Korealainen pieni helmi ajeli pappa ratissa 80-alueella 45-50 taulussa ja jarrutteli kun edessä ajava vilkutteli että voiko ajaa normaalisti.
Kirjoitin aiemminkin että väestön ikääntyminen näkyy liikenteessä.
Toivottavasti joku soitti häkeen ja papan ajokunto tarkistettiin. Itse en ehtinyt kun en nähnyt rekkaria kunnolla.

Ja sitten klassikko, itse ajat motaria jo vähän yli sallitun ja perään tulee usalainen sähkäri roikkumaan ja vilkuttaa valoja. Kun ajat itse siinä jonkinlaista turvaväliä pitämällä letkassa.
En oikein ymmärrä mihin sitä tässä tilanteessa pitäisi väistää, ojaanko?
Loppujen lopuksi rekoista ohi letkan mukana ja oikealle kaistalle, sähkäri laatta lattiassa ohi.
10km myöhemmin vakkari päällä samasta autosta ohi sen ajellessa oikeaa kaistaa vähän "alinopeutta". Todella hämmentävää.
 

OttoCrow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Mistäköhän johtuu että kun lähdet ohittamaan autoa joka ajaa 100km/h-alueella max.85km/h niin kun olet rinnalla niin ohitettava alkaa kiihdyttämään ja lopulta vauhtia on vähintään 120km/h ennen kuin pääset tästä ohi? Tämän jälkeen auto pysyy takapuskurissa kiinni ehkä 30s. jonka jälkeen vauhti tippuu ja auto alkaa jäämään.. Yleensä kuskina n.50-60v mies. Ja näitä näkee todella usein.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ja sitten klassikko, itse ajat motaria jo vähän yli sallitun ja perään tulee usalainen sähkäri roikkumaan ja vilkuttaa valoja. Kun ajat itse siinä jonkinlaista turvaväliä pitämällä letkassa.
Mutta eikös ne ollutkaan nämä ”usalaiset sähkärit”, mitkä ajavat motaria reilusti alle sallitun nopeuden ja niitä saa polttiksella itse ohitella koko ajan?
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Taas on nähty viikon aikana erikoisia teiden ritareita.
Vanhahko Audi tulee konttiin 80-alueella ja lähtee hulluun ohitukseen kun vastaan tulee paloauto pillit päällä!!
Paloauto löi lisäpitkiä ja itse jouduin ohitusta helpottaakseni lyömään reilusti jarrua.
Jos tuosta olisi tullut onnettomuus niin se olisi ollut aika paha.
Lisäksi tämä mestari meni seuraavan konttiin kiinni ja loppujen lopuksi kääntyi päiväkodin pihaan minun edestä joten ohituksen säästö aika oli 0,1 sekuntia. Täysin järjetöntä.

Korealainen pieni helmi ajeli pappa ratissa 80-alueella 45-50 taulussa ja jarrutteli kun edessä ajava vilkutteli että voiko ajaa normaalisti.
Kirjoitin aiemminkin että väestön ikääntyminen näkyy liikenteessä.
Toivottavasti joku soitti häkeen ja papan ajokunto tarkistettiin. Itse en ehtinyt kun en nähnyt rekkaria kunnolla.

Ja sitten klassikko, itse ajat motaria jo vähän yli sallitun ja perään tulee usalainen sähkäri roikkumaan ja vilkuttaa valoja. Kun ajat itse siinä jonkinlaista turvaväliä pitämällä letkassa.
En oikein ymmärrä mihin sitä tässä tilanteessa pitäisi väistää, ojaanko?
Loppujen lopuksi rekoista ohi letkan mukana ja oikealle kaistalle, sähkäri laatta lattiassa ohi.
10km myöhemmin vakkari päällä samasta autosta ohi sen ajellessa oikeaa kaistaa vähän "alinopeutta". Todella hämmentävää.
Minut yritettiin eilen myös motarilla ohittaa oikealta, kun ajoin n. viiden auton letkassa. Oma nopeuteni heitteli jonon mukana, välillä se tippui jopa alle satasen ja välillä mentiin mittarin mukaan n. 130 km/h. Tämä oli ilmeisesti liikaa peräpuskurissa roikkuneelle sitikalle, ohi yritettiin väkisin, mutta onneksi siinä kohtaa kun lähti koukkaamaan, minun jononi veti hiukan paremmin, eikä päässyt. Parin liittymän jälkeen poistui motarilta. Olisikohan voittanut 10 - 20 sekuntia, jos olisi koko jonosta päässyt ohi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Mutta eikös ne ollutkaan nämä ”usalaiset sähkärit”, mitkä ajavat motaria reilusti alle sallitun nopeuden ja niitä saa polttiksella itse ohitella koko ajan?
Riippuu varmaan jäljellä olevasta rangesta ja saattaa jopa selittää aiempaa kertomusta. Metriäkään sähköautolla ajamattoman arvaus.

Joskus käy tilanteita, joissa aikataulu helpottaa ajomatkan aikana. Ensin pitää kutitella rikesakkorajaa mutta sitten puhelin soi ja joku muu onkin saanut hoidetuksi asian.

Liikenteessä ollaan anivarvoin liikenteen itsensä vuoksi. Siellä on ihmisiä siirtymässä elämänsä arki- tai pyhävaatimusten perässä erilaisilla kulkuneuvoilla.

Me kaikki tiedämme, että välillä se oma tarve tuntuu prioriteetilta verrattuna muihin liikkujiin. Itsellä tällaisia on vaikkapa päiväkodin ensimmäiseen työvuoroon ehtiminen tai myöhempäänkin silloin, kun on aamulla saanut tiedon työkaverin sairastumisesta. Helppo ratkaisu on tietysti "lähteä aiemmin" mutta kaikkeen ei aina voi varautua.

Sitten kun ei ole kiireen tunnetta, on mukava rullailla välillä sitä manailtua alinopeuttakin. Tähän kuuluu, kuten kaikkiin nopeuksiin tietysti, taustapeilin seurailu ja nopeampien kanssakulkijoiden mahdollisimman vapaan autoilun.

Yhtä en kuitenkaan ymmärrä; kun moottoritien vasen kaista etenee jotain 110 km/h pitkälle eteenpäin näkyvällä osuudella, miksi en silloin saisi ajaa sitä samaa nopeutta 100-150 metrin turvavälillä? Aina siihen tulee joku kiireinen työntämään puskurista. Jos / kun väistän ensi tilassa, siellä painetaan lappu lattiaan ja mennään työntämään puskurista sitä kymmenen auton letkaa. Aivan järkijättöistä toimintaa.

Sille eteen syntyneelle lievää alinopeutta etenevälle letkalle on joku syy jota ei satojen metrien päästä näe mutta vielä vähemmän siihen voi vaikuttaa. Tilanne laukeaa yleensä minuuteissa, toisin kuin ketjukolarin tukkima ajokaista.

Täyskasko on paholaisen keksintö. Koskaan ei sellaista ole ollut ja ikinä ei ole minun liikennevakuutuksista korvattu vastapuolen vahinkoja.
 

goal

Jäsen
Yhtä en kuitenkaan ymmärrä; kun moottoritien vasen kaista etenee jotain 110 km/h pitkälle eteenpäin näkyvällä osuudella, miksi en silloin saisi ajaa sitä samaa nopeutta 100-150 metrin turvavälillä? Aina siihen tulee joku kiireinen työntämään puskurista. Jos / kun väistän ensi tilassa, siellä painetaan lappu lattiaan ja mennään työntämään puskurista sitä kymmenen auton letkaa. Aivan järkijättöistä toimintaa.

Sille eteen syntyneelle lievää alinopeutta etenevälle letkalle on joku syy jota ei satojen metrien päästä näe mutta vielä vähemmän siihen voi vaikuttaa. Tilanne laukeaa yleensä minuuteissa, toisin kuin ketjukolarin tukkima ajokaista.
Jos taakse tulee joku, joka ajaa nopeampaa, miksi edellä ajava ei voi siirtyä oikealle kaistalle ja päästää takaa tulevaa ohi?
Tämä vasemman kaista varaaminen on mielestäni ikävä ilmiö Suomessa ja itse en ymmärrä, miksi vasenta kaistaa pitää ajaa pitkiä aikoja. Yleensä tuohon "lievää alinopeutta etenvälle letkalle" on juuri se syy, että ei viitsitä siirtyä oikealle kaistalle, vaikka oikealla kaistalla olisi tilaa ja seuraava ohitettava oikealla kaistalla oleva auto on satojen metrien päässä.
Itse ainakin seuraan koko ajan, mitä myös takana tapahtuu, eikä tuota minkäänlaisia vaikeuksia tai itsetunnon heikennyksiä palata ohituksen jälkeen takaisin oikealle kaistalle, jos seuraavaan ohitettavaan on pidempi matka. Samoin, jos huomaan, että takana tullaan kovempaa ja ollaan ohitusaikeissa, joko annan takaa tulijan ohittaa ensin tai sitten painan kaasua sen verran, että ehdin tekemään oman ohituksen jäämättä vasemmalle kaistalle tukoksi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Yhtä en kuitenkaan ymmärrä; kun moottoritien vasen kaista etenee jotain 110 km/h pitkälle eteenpäin näkyvällä osuudella, miksi en silloin saisi ajaa sitä samaa nopeutta 100-150 metrin turvavälillä? Aina siihen tulee joku kiireinen työntämään puskurista. Jos / kun väistän ensi tilassa, siellä painetaan lappu lattiaan ja mennään työntämään puskurista sitä kymmenen auton letkaa. Aivan järkijättöistä toimintaa.
Mikset vain siirry sinne oikealle kaistalle, jos joku tulee takaa kovempaa? Jos haluat letkaan takaisin, niin siirryt hetken päästä takaisin. Niin kuin ylempänäkin sanottiin, niin syy sille miksi siinä vasemmalla kaistalla on letka on se, että ihmiset varaavat sen kaistan. Itse en edes kehtaa olla vasemmalla kaistalla kauaa, jos joku toinen auto tulee perääni, vaan pyrin mahdollisimman nopeasti siirtymään takaisin oikealle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: goal

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksi letkan perässä ajavan pitäisi antaa tilaa seuraavalle letkan perään tulevalle? Se tulppa ei ole se viimeinen, vaan se ensimmäinen. Kaikki tulpan perässä ajavat luultavasti haluaisivat ajaa kovempaa.
 

goal

Jäsen
Miksi letkan perässä ajavan pitäisi antaa tilaa seuraavalle letkan perään tulevalle? Se tulppa ei ole se viimeinen, vaan se ensimmäinen. Kaikki tulpan perässä ajavat luultavasti haluaisivat ajaa kovempaa.
Periaatteessa näin ja olen samaa mieltä, että se ensimmäinen sen letkan siellä aiheuttaakin. Oma kommentti ei suoranaisesti liittynyt ehkä tähän kyseisen kommenttiin mutta valitettavasti Suomen motareilla näkyy tuo ajatusmaailma, että kun ajan letkassa, minun ei tarvitse antaa tilaa kenellekään. Seurauksena on, että siinä vasemmalla kaistalla sitten ajaa yht'äkkiä vaikka 20 autoa letkassa ja tulppa onkin sitten sen mukainen. Ja omien havaintojen pohjalta kokemus on, että vaikka ne kärjen autot sitten siirtyvät joskus oikealle kaistalle, niissä letkoissa on useimmiten myös muita näitä vasemman kaistan varaajia, eikä se vasen kaista vedä sen paremmmin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Periaatteessa näin ja olen samaa mieltä, että se ensimmäinen sen letkan siellä aiheuttaakin. Oma kommentti ei suoranaisesti liittynyt ehkä tähän kyseisen kommenttiin mutta valitettavasti Suomen motareilla näkyy tuo ajatusmaailma, että kun ajan letkassa, minun ei tarvitse antaa tilaa kenellekään. Seurauksena on, että siinä vasemmalla kaistalla sitten ajaa yht'äkkiä vaikka 20 autoa letkassa ja tulppa onkin sitten sen mukainen. Ja omien havaintojen pohjalta kokemus on, että vaikka ne kärjen autot sitten siirtyvät joskus oikealle kaistalle, niissä letkoissa on useimmiten myös muita näitä vasemman kaistan varaajia, eikä se vasen kaista vedä sen paremmmin.
Mulla on letka-ajosta taas kaksi eri skenaariota, jotka yleensä osuvat samalle pe-alkuiltojen mökkireissulle. Ensin kehäykköstä Leppävaaraan ja sitten Turun motarille. Kehällä vasen kaista ei ole mikään ohituskaista, vaan se on niille, jotka eivät ole poistumassa parin rampin päästä. Se oikea kaista on taas nössöille ja rampeista liittyville. Motarilla tilanne muuttuu hieman, mutta ruuhka-aikaan molemmat kaistat ovat tyypillisesti täynnä. Jos antaisin konttiin pyrkiville tilaa, aiheuttaisin idioottimaista haitari-ilmiötä oikealle kaistalle. Se ei ole siis kenenkään etu. Päinvastoin.

Rauhallisempaan aikaan tilanne on toki toinen ja pelisilmän käyttö on suotavaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos taakse tulee joku, joka ajaa nopeampaa, miksi edellä ajava ei voi siirtyä oikealle kaistalle ja päästää takaa tulevaa ohi?
Tämä vasemman kaista varaaminen on mielestäni ikävä ilmiö Suomessa ja itse en ymmärrä, miksi vasenta kaistaa pitää ajaa pitkiä aikoja. Yleensä tuohon "lievää alinopeutta etenvälle letkalle" on juuri se syy, että ei viitsitä siirtyä oikealle kaistalle, vaikka oikealla kaistalla olisi tilaa ja seuraava ohitettava oikealla kaistalla oleva auto on satojen metrien päässä.
Itse ainakin seuraan koko ajan, mitä myös takana tapahtuu, eikä tuota minkäänlaisia vaikeuksia tai itsetunnon heikennyksiä palata ohituksen jälkeen takaisin oikealle kaistalle, jos seuraavaan ohitettavaan on pidempi matka. Samoin, jos huomaan, että takana tullaan kovempaa ja ollaan ohitusaikeissa, joko annan takaa tulijan ohittaa ensin tai sitten painan kaasua sen verran, että ehdin tekemään oman ohituksen jäämättä vasemmalle kaistalle tukoksi.

Mikset vain siirry sinne oikealle kaistalle, jos joku tulee takaa kovempaa? Jos haluat letkaan takaisin, niin siirryt hetken päästä takaisin. Niin kuin ylempänäkin sanottiin, niin syy sille miksi siinä vasemmalla kaistalla on letka on se, että ihmiset varaavat sen kaistan. Itse en edes kehtaa olla vasemmalla kaistalla kauaa, jos joku toinen auto tulee perääni, vaan pyrin mahdollisimman nopeasti siirtymään takaisin oikealle.
Taisin kirjoittaa, että jos / kun väistän. Jos-optio toteutuu vain, jos oikeanpuoleinen kaista on niin tiivis, ettei siihen voi turvallisesti siirtyä välittömästi. Silloin valitsen sen, että kaveri siellä takana kiehuu.
 

goal

Jäsen
Taisin kirjoittaa, että jos / kun väistän. Jos-optio toteutuu vain, jos oikeanpuoleinen kaista on niin tiivis, ettei siihen voi turvallisesti siirtyä välittömästi. Silloin valitsen sen, että kaveri siellä takana kiehuu.
Joo, huomasin tuon ja myöhemmin laitoinkin "Oma kommentti ei suoranaisesti liittynyt ehkä tähän kyseisen kommenttiin mutta valitettavasti Suomen motareilla näkyy tuo ajatusmaailma, että kun ajan letkassa, minun ei tarvitse antaa tilaa kenellekään."
Omat kommentit koskivat enemmänkin yleisellä tasolla tuota vasemman kaistan ongelmaa ja se ei ole mielestäni mikään silloin tällöin, vaan säännöllisesti tapahtuva ongelma.
Keskiverto suomalainen vasemman kaistan varaaja voisi olla ihmeissään esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa, siellä kyllä valot välkkyy takana, jos edessä hitaammin ajava ei siirry oikealle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, huomasin tuon ja myöhemmin laitoinkin "Oma kommentti ei suoranaisesti liittynyt ehkä tähän kyseisen kommenttiin mutta valitettavasti Suomen motareilla näkyy tuo ajatusmaailma, että kun ajan letkassa, minun ei tarvitse antaa tilaa kenellekään."
Omat kommentit koskivat enemmänkin yleisellä tasolla tuota vasemman kaistan ongelmaa ja se ei ole mielestäni mikään silloin tällöin, vaan säännöllisesti tapahtuva ongelma.
Keskiverto suomalainen vasemman kaistan varaaja voisi olla ihmeissään esimerkiksi Saksassa ja Itävallassa, siellä kyllä valot välkkyy takana, jos edessä hitaammin ajava ei siirry oikealle.
Jos minä ajan kolmantena vasenta kaistaa letkassa, joka ajaa hitaammin kuin itse haluaisin ajaa, niin miksi minun pitäisi antaa letkassa neljäntenä olevalle tilaa? Molemmilla on sama tilanne. Ajavat letkassa, koska edellä ajaa hitaampi auto. Sen takia on kyse jonosta. En ole koskaan ymmärtänyt tätä.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Jos minä ajan kolmantena vasenta kaistaa letkassa, joka ajaa hitaammin kuin itse haluaisin ajaa, niin miksi minun pitäisi antaa letkassa neljäntenä olevalle tilaa? Molemmilla on sama tilanne. Ajavat letkassa, koska edellä ajaa hitaampi auto. Sen takia on kyse jonosta. En ole koskaan ymmärtänyt tätä.
Varmaan tässä on taka-ajatuksena, että mikäli jonon kolmonen ei ole valoja väläyttelemällä, puskurissa kiinni ajamalla ym. kiusaamistoimin pakottanut jonon kakkosta antamaan itselleen tietä ennen kuin auto #4 tulee jonoon, on kolmonen ihan tyytyväinen matkavauhtiin ja sietääkin siirtyä sivumpaan nopeamman tieltä.

Joku vertasi yllä Saksan motarikäyttäytymiseen. Erona toki on se, että Suomessa motarillakin on nopeusrajoitukset. Ei sitä suurinta sallittua ajavalla ole mitään moraalista velvoitetta siirtyä oikealle kaistalle kesken ohituksen. Ei vaikka sen takana tulevan matka-aika tämän vuoksi pitenisi jopa kymmenellä sekunnilla. Tai jopa vähän enemmällä, jos oikealla kaistalla on autoja jonoksi asti ohitettavana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varmaan tässä on taka-ajatuksena, että mikäli jonon kolmonen ei ole valoja väläyttelemällä, puskurissa kiinni ajamalla ym. kiusaamistoimin pakottanut jonon kakkosta antamaan itselleen tietä ennen kuin auto #4 tulee jonoon, on kolmonen ihan tyytyväinen matkavauhtiin ja sietääkin siirtyä sivumpaan nopeamman tieltä.

Joku vertasi yllä Saksan motarikäyttäytymiseen. Erona toki on se, että Suomessa motarillakin on nopeusrajoitukset. Ei sitä suurinta sallittua ajavalla ole mitään moraalista velvoitetta siirtyä oikealle kaistalle kesken ohituksen. Ei vaikka sen takana tulevan matka-aika tämän vuoksi pitenisi jopa kymmenellä sekunnilla. Tai jopa vähän enemmällä, jos oikealla kaistalla on autoja jonoksi asti ohitettavana.
Juu. Eli koska kolmantena oleva ei ole rikkonut liikennesääntöjä pitkiä vilkuttelemalla tai ajamalla ilman turvaväliä, niin letkassa neljäntenä oleva kuvittelee olevansa kovin jätkä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos minä ajan kolmantena vasenta kaistaa letkassa, joka ajaa hitaammin kuin itse haluaisin ajaa, niin miksi minun pitäisi antaa letkassa neljäntenä olevalle tilaa? Molemmilla on sama tilanne. Ajavat letkassa, koska edellä ajaa hitaampi auto. Sen takia on kyse jonosta. En ole koskaan ymmärtänyt tätä.
Minä annan tilaa siksi, että on itselläni mukavampaa. Haluan ympärilleni tilaa ja toisinaan se ajonopeuskin valikoituu sen takia. Toisinaan kovemmaksi, toisinaan hitaammaksi.
 

goal

Jäsen
Juu. Eli koska kolmantena oleva ei ole rikkonut liikennesääntöjä pitkiä vilkuttelemalla tai ajamalla ilman turvaväliä, niin letkassa neljäntenä oleva kuvittelee olevansa kovin jätkä.
Ei kai kyse ole pitkien vilkuttelusta tai puskurissa kiinni ajamisesta, vaan siitä, että jos joku on menossa ohi kovempaa, niin miksi ei voisi antaa mennä?
Sanotaan nyt yleisellä tasolla, että tuolla motareilla vaan näkyy aivan liikaa niitä, jotka varaavat vasemman kaistan itselleen, eivätkä vaihda oikealle, vaikka seuraava ohitettava olisi useammman sadan metrin päässä.
Onko se sitten sitä, ettei seurata peileistä takana tulevia, vai sitä, että "minun ei tarvitse antaa tilaa" vai mitä, en tiedä, mutta todella yleinen tapa se Suomessa on.
Ja mainitsin myös Itävallan Saksan ohella sen takia, että Itävallan moottoriteillä on nopeusrajoitukset ja vasemman kaistan käyttö täysin toista kuin täällä. Mistä lie johtuukin mutta siellä vaan toimitaan ihan eri tavalla ja liikenne soljuu ylipäätään paljon paremmin kuin vastaavissa olosuhteissa Suomen motareilla.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos minä ajan kolmantena vasenta kaistaa letkassa, joka ajaa hitaammin kuin itse haluaisin ajaa, niin miksi minun pitäisi antaa letkassa neljäntenä olevalle tilaa? Molemmilla on sama tilanne. Ajavat letkassa, koska edellä ajaa hitaampi auto. Sen takia on kyse jonosta. En ole koskaan ymmärtänyt tätä.
Minulla oli eilen just tämä tilanne, ja siitä edellä kirjoitinkin. Takana ajanut yritti vieläpä kaivaa paikkaa jonossa koukkaamalla oikealta väkisin eteen. En minäkään siinä olisi halunnut 120 alueella ajaa välillä alle satastakin, mutta en nyt todellakaan ruvennut itse koukkaamaan edessäni ajavan eteen kortin menettämisen uhalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ei kai kyse ole pitkien vilkuttelusta tai puskurissa kiinni ajamisesta, vaan siitä, että jos joku on menossa ohi kovempaa, niin miksi ei voisi antaa mennä?
Sanotaan nyt yleisellä tasolla, että tuolla motareilla vaan näkyy aivan liikaa niitä, jotka varaavat vasemman kaistan itselleen, eivätkä vaihda oikealle, vaikka seuraava ohitettava olisi useammman sadan metrin päässä.
Onko se sitten sitä, ettei seurata peileistä takana tulevia, vai sitä, että "minun ei tarvitse antaa tilaa" vai mitä, en tiedä, mutta todella yleinen tapa se Suomessa on.
Ja mainitsin myös Itävallan Saksan ohella sen takia, että Itävallan moottoriteillä on nopeusrajoitukset ja vasemman kaistan käyttö täysin toista kuin täällä. Mistä lie johtuukin mutta siellä vaan toimitaan ihan eri tavalla ja liikenne soljuu ylipäätään paljon paremmin kuin vastaavissa olosuhteissa Suomen motareilla.
Minusta se oleellinen ero tilanteissa tulee siitä, ajetaanko jonossa vai ei. Totta kai kun edessä on tilaa niin takaa kovempaa tuleva päästetään ohi, jopa kehällä, vaikka se ei moottoritie olekaan. Mutta sitten taas selkeästi vasemmalla jonossa ajettaessa ei ole mitään syytä päästää takana tulevaa edelle, vaikka kuinka osoittaisi mieltä siellä takana.

Italiassa taas jos jää väärälle kaistalle ajamaan liian hitaasti, siellä on heti joku puskurissa kiinni ja painaa vaikka penkan kautta ohi, jos ei muuten pääse. Liikenne vetää normioloissa hyvin, mutta sitten kun on onnettomuus, se ei vedäkään enää yhtään. Jonot seisovat kilometrejä ja jälki onnettomuuspaikalla on pahannäköistä. Ihmiset ovat viivästyksiin tottuneet, konepelleillä paistetaan kananmunia ja puutarhatuolit kaivetaan matkailuautoista esille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kai kyse ole pitkien vilkuttelusta tai puskurissa kiinni ajamisesta, vaan siitä, että jos joku on menossa ohi kovempaa, niin miksi ei voisi antaa mennä?
Mistä sä tiedät, että letkassa neljäntenä ajava on ajamassa lujempaa kuin kolmantena ajava?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta se oleellinen ero tilanteissa tulee siitä, ajetaanko jonossa vai ei. Totta kai kun edessä on tilaa niin takaa kovempaa tuleva päästetään ohi, jopa kehällä, vaikka se ei moottoritie olekaan. Mutta sitten taas selkeästi vasemmalla jonossa ajettaessa ei ole mitään syytä päästää takana tulevaa edelle, vaikka kuinka osoittaisi mieltä siellä takana.
Juuri näin. Ilmeisesti ihmiset eivät aja koskaan motarilla ruuhka-aikana. Siinä on jono molemmilla kaistoilla ja liikenne vetää sen mitä se vetää. Silti siellä on näitä sankareita vilkuttelemassa valoja ja ajamassa edellä ajavan perseessä, vaikka kukaan ei yhtään nopeampaa pääse. Hidastaa kaikkien muiden matkan tekoa jos siellä aletaan kaistoja vaihtelemaan tuon sankarin takia.

Luonnollisesti jos vasemmalla kaistalla ei ole muita ja takaa tulee nopeampi, niin ei siinä vasenta kaistaa pidä itselleen omia.
 

goal

Jäsen
Mistä sä tiedät, että letkassa neljäntenä ajava on ajamassa lujempaa kuin kolmantena ajava?
Peilistä. Seuraan liikennettä sekä edessä, että takana ja tiedän, mitä myös takana tapahtuu. Siinä kyllä myös huomaa, onko takana tulevalla menohaluja vai ei.
Ruuhka-aikoja Suomessa on ylipäätään vähän ja itse usein Helsinki-Tampere -motaria ajavana ajan niissä, voin sanoa, että esimerkiksi pahimpaan ruuhka-aikaan esim. Tampereen suuntaan viimeistään Hyvinkäällä loppuu ne ns. "ruuhkat". Ja silti siellä on aina yllättävän paljon niitä, jotka ajavat letkassa kilometritolkulla, kun eivät vaivaudu siirtymään oikealle ohituksen jälkeen, kun se seuraava ohitettava jo näkyy siellä jossain horisontissa.
Tämä on vain valitettava tosiasia ja itselle ei käy järkeen, miksi näin toimitaan.
Minä olen sitä mieltä, että se on monella pelkästään totuttu tapa, että ajanpa nyt tässä vasemmalla kaistalla, ihan sama, onko letkassa vai yksin, kun se seuraava ohitettava tulee sitten joskus tulevaisuudessa, eikä väliä, onko perässä nopeampia vai ei.
Itse ihmettelen, miten ainakin itse pystyn menemään oikealle kaistalle, kun en ole ohittamassa, myös silloin, jos seuraava ohitettava on vaikkapa 200 metrin päässä, oli takanani ketään tai ei mutta aika monelle se tuntuu olevan aivan mahdotonta toimintaa.
En näillä kirjoituksilla mollaa näitä kirjoittajia, joita kommentoin, vaan yleisesti annan mielipiteeni tästä toiminnasta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Peilistä. Seuraan liikennettä sekä edessä, että takana ja tiedän, mitä myös takana tapahtuu. Siinä kyllä myös huomaa, onko takana tulevalla menohaluja vai ei.
Ruuhka-aikoja Suomessa on ylipäätään vähän ja itse usein Helsinki-Tampere -motaria ajavana ajan niissä, voin sanoa, että esimerkiksi pahimpaan ruuhka-aikaan esim. Tampereen suuntaan viimeistään Hyvinkäällä loppuu ne ns. "ruuhkat". Ja silti siellä on aina yllättävän paljon niitä, jotka ajavat letkassa kilometritolkulla, kun eivät vaivaudu siirtymään oikealle ohituksen jälkeen, kun se seuraava ohitettava jo näkyy siellä jossain horisontissa.
Tämä on vain valitettava tosiasia ja itselle ei käy järkeen, miksi näin toimitaan.
Minä olen sitä mieltä, että se on monella pelkästään totuttu tapa, että ajanpa nyt tässä vasemmalla kaistalla, ihan sama, onko letkassa vai yksin, kun se seuraava ohitettava tulee sitten joskus tulevaisuudessa, eikä väliä, onko perässä nopeampia vai ei.
Itse ihmettelen, miten ainakin itse pystyn menemään oikealle kaistalle, kun en ole ohittamassa, myös silloin, jos seuraava ohitettava on vaikkapa 200 metrin päässä, oli takanani ketään tai ei mutta aika monelle se tuntuu olevan aivan mahdotonta toimintaa.
En näillä kirjoituksilla mollaa näitä kirjoittajia, joita kommentoin, vaan yleisesti annan mielipiteeni tästä toiminnasta.
Miten se neljäntenä oleva tietää, että hänen matkavauhtinsa on korkeampi kuin kolmantena olevan, kun molemmat ajavat matkavauhtiaan hitaampaa vauhtia? Sun takana siinä samassa jonossa on 50 autoa, mitä jos päästäisit ne vaikka ensin sinun ohi etkä kuvittele omistavasi vasemman kaistan? Kuulostaa, että nyt on sinun tapanasi hidastella vasemmalla kaistalla.

Minä keskustelin letkassa ajamisesta ja sinä lainasit minua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös