Tähän vielä lisätään sellainen suomalainen täysikäsi, kun se oikealla hitaampaa ajoneuvoa ohittava auto pamahtaa vasemmalle kaistalle 100–110 km/h vauhdilla ja jää sen ensimmäisen ohitetun rekan jälkeen pitämään kaistansa, kun kuitenkin 300 metrin päästä joutuu ohittamaan uudestaan.Niin siis jos vasemmalla on 30 auton jono ja oikealla on se ohitettava 300 metrin päässä, niin miksi sinne vasemmalle tehdään jono, eikä ajeta sitä oikeaa kaistaa täyteen turvaväli huomioiden? Tämä oletettavasti oli se alkuperäinen pointti, mähän vaan yritin sitä selventää. Ihan sama mulle sinänsä, olen ihmetellyt tätä aina.
Ja @marse siis juuri noin kun sanoit, vasemmalta mennään ohi oikealla hitaampaa ajavasta ja ohituksen jälkeen palataan oikealle, eikä körötellä satoja metrejä ennen ja jälkeen ohituksen vasemmalla kaistalla. Maalaisjärjellä ajateltuna noin moottoritiellä kuuluisikin toimia, en tiedä olenko sitten väärässä?
Ja ei se edelleenkään mua häiritse, tämä on aivan hyvä keskustelu. On vain hassua, että lähinnä Suomessa syystä tai toisesta saadaan tuo vasemman kaistan jono aikaiseksi. Toisaalta eihän täällä kaistoja ajeta loppuun muutenkaan, voi olla että liittyy samaan ilmiöön.
Tällainen ohitus vielä aloitetaan luonnollisesti tulemalla eteen sillä tavalla, että jo rekkaa kauempaa ohittamaan lähtenyt ja toki huomattavan paljon kovempaa ajanut auto, joutuu ottamaan vauhtinsa pois ettei tule hitaamman auton kontista läpi.