Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 097 483
  • 13 028

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin siis jos vasemmalla on 30 auton jono ja oikealla on se ohitettava 300 metrin päässä, niin miksi sinne vasemmalle tehdään jono, eikä ajeta sitä oikeaa kaistaa täyteen turvaväli huomioiden? Tämä oletettavasti oli se alkuperäinen pointti, mähän vaan yritin sitä selventää. Ihan sama mulle sinänsä, olen ihmetellyt tätä aina.

Ja @marse siis juuri noin kun sanoit, vasemmalta mennään ohi oikealla hitaampaa ajavasta ja ohituksen jälkeen palataan oikealle, eikä körötellä satoja metrejä ennen ja jälkeen ohituksen vasemmalla kaistalla. Maalaisjärjellä ajateltuna noin moottoritiellä kuuluisikin toimia, en tiedä olenko sitten väärässä?

Ja ei se edelleenkään mua häiritse, tämä on aivan hyvä keskustelu. On vain hassua, että lähinnä Suomessa syystä tai toisesta saadaan tuo vasemman kaistan jono aikaiseksi. Toisaalta eihän täällä kaistoja ajeta loppuun muutenkaan, voi olla että liittyy samaan ilmiöön.
Tähän vielä lisätään sellainen suomalainen täysikäsi, kun se oikealla hitaampaa ajoneuvoa ohittava auto pamahtaa vasemmalle kaistalle 100–110 km/h vauhdilla ja jää sen ensimmäisen ohitetun rekan jälkeen pitämään kaistansa, kun kuitenkin 300 metrin päästä joutuu ohittamaan uudestaan.

Tällainen ohitus vielä aloitetaan luonnollisesti tulemalla eteen sillä tavalla, että jo rekkaa kauempaa ohittamaan lähtenyt ja toki huomattavan paljon kovempaa ajanut auto, joutuu ottamaan vauhtinsa pois ettei tule hitaamman auton kontista läpi.
 
Olen pari kertaa näille vasemmalla kaistalla perseessä ruuhkassa valoja vilkuttaville tehnyt niin, että olen mennyt väkisin johonkin väliin oikealla kaistalla, päästänyt vilkuttelijan sen 10 metriä eteenpäin ja siirtynyt takaisin hänen taakseen vilkuttelemaan omia valojani. En suosittele tätä kenellekään, mutta erittäin hauskoja reaktioita sillä on saanut aikaan. Parin kirjoittajan mielestä nähtävästi sama sirkus olisi pitänyt toistaa sitten niin, että nyt minä vuorostani olisin päässyt yhden auton verran ohi.
Kyllä. Se jonka päästit ohitsesi oli nyt velvollinen päästämään sinut ohitseen sen sijaan, että jäi seuraavan perään varaamaan vasenta kaistaa. Koska näkihän se nyt peilistä, että tulit kovempaa siihen taakse.
Kyllä. Täältä luin.

Se on jotenkin jännä, miten moni näkee ainoastaan muiden toiminnassa kritisoimista, mutta peiliä ei tunnu löytyvän mistään, vaikka autossakin on niitä yleensä vähintään viisi kappaletta. Ja kyllä, monesti muiden toiminnassa liikenteessä on parantamisen varaa, mutta jos siellä ei mitään varsinaisia vaaratilanteita aiheuteta, niin ehkä voi pitää myös pään kylmänä, hengittää muutaman kerran syvään sisään ja ulos ja antaa vain olla. Ja jos liikaa alkaa pääkopassa kiristää, niin julkisillakin monesti pääsee. Tai taksilla.
 

goal

Jäsen
Kyllä. Se jonka päästit ohitsesi oli nyt velvollinen päästämään sinut ohitseen sen sijaan, että jäi seuraavan perään varaamaan vasenta kaistaa. Koska näkihän se nyt peilistä, että tulit kovempaa siihen taakse.
Kyllä. Täältä luin.
Jos nyt kritisoimani pointti ja kokonaisuus meni ohi hilseen, niin ehkä tämä disco-stu:n kommentti avaa sinullekin sitä asiaa, ettei jää väärinkäsityksiä:
Niin siis jos vasemmalla on 30 auton jono ja oikealla on se ohitettava 300 metrin päässä, niin miksi sinne vasemmalle tehdään jono, eikä ajeta sitä oikeaa kaistaa täyteen turvaväli huomioiden? Tämä oletettavasti oli se alkuperäinen pointti, mähän vaan yritin sitä selventää. Ihan sama mulle sinänsä, olen ihmetellyt tätä aina.

Ja @marse siis juuri noin kun sanoit, vasemmalta mennään ohi oikealla hitaampaa ajavasta ja ohituksen jälkeen palataan oikealle, eikä körötellä satoja metrejä ennen ja jälkeen ohituksen vasemmalla kaistalla. Maalaisjärjellä ajateltuna noin moottoritiellä kuuluisikin toimia, en tiedä olenko sitten väärässä?

Ja ei se edelleenkään mua häiritse, tämä on aivan hyvä keskustelu. On vain hassua, että lähinnä Suomessa syystä tai toisesta saadaan tuo vasemman kaistan jono aikaiseksi. Toisaalta eihän täällä kaistoja ajeta loppuun muutenkaan, voi olla että liittyy samaan ilmiöön.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joskus tulee tätä ketjua lukiessa ajateltua, että eihän tuo joidenkin täydellisten kuljettajien ja tieliikennelain vaikka unissaan ulkoa osaavien liikenteessä kulkeminen voi olla mitään muuta, kuin loputonta hampaiden kiristelyä ja hermot pinnassa menemistä. Päättymätöntä epäkohtien kohtaamisen sarjaa.

Kukaan meistä ei ole virheetön, eikä kukaan mene aina pilkulleen kaikkien liikennesääntöjen mukaan. Joka jotain muuta väittää, niin se valehtelee. Mutta ihan semmoisella terveellä maalaisjärjellä, perus liikennesäännöt tuntemalla, pelisilmällä ja muiden tienkäyttäjien kunnioittamisella tuolla pääsee jo todella pitkälle.

Itse "syyllistyn" usein semmoisiin asioihin, joita täällä kummastellaan. Vaikka nyt sitten tuo, että saatan moottoritiellä ohittaa sieltä "satojen metrien päästä" jonkin selvästi hitaamman ajoneuvon palaamatta oikealle kaistalle. Mutta kun nämäkin on niin tapauskohtaista. Jos siinä mun takana siinä vasemmalla kaistalla ei ole ketään, ja liikenne muutenkin on tosi vähäistä, niin se nyt on aivan se ja sama, vaikka ajelenkin vaan sitä vasenta kaistaa sen seuraavankin ohittaakseni.

Sitten taas jos liikennettä on paljon, ja takanani on selvästi kovemmilla menohaluilla olevia autoja, niin silloin kiltisti tulen hetkeksi siihen oikealle kaistalle takaisin ja lasken kiireisemmät ohitseni.

Eli se pelisilmän käyttö on sallittua. Ja juu tiedän.. se tieliikennelaki ja niinhän sitä pitäisi tuossa ensimmäisessä esimerkissäkin siihen oikealle palata. Kyllä juu, näinhän se on.

Mutta tällä tavalla sitä nyt kuitenkin tulee posoteltua. Epätäydellisenä teiden käyttäjänä.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös