Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 135 773
  • 13 227

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Monenlaista tyyliä liikenneympyröissä näkee, mutta hetki sitten tuli vastaan ihan uusi. Micra tuli nelihaaraiseen ympyrään minusta katsoen vasemmalta, vilkuttaen ympyrään sisäänpäin, hidasti voimakkaasti minut nähdessään (vaikka minulla tietenkin oli väistämisvelvollisuus), jatkoi sitten matkaa kun huomasi minun pysähtyneen kolmion taakse, sammutti vilkun toisen tienhaaran kohdalla mutta ei kääntynyt kolmannesta, vaan jatkoi matkaa ja poistui vilkuttamatta neljännestä haarasta, eli tulosuuntaansa.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Monenlaista tyyliä liikenneympyröissä näkee, mutta hetki sitten tuli vastaan ihan uusi.
Micran ratissa oli siis joku jolla ei ollut korttia, tai joku jolla korttia ei pitäisi olla. Kyllähän näitä näkee ihan liian usein.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tekisi mieli joskus kysäistä, että pelkäätkö, että jos sammutat sen nyt niin se ei enää käynnisty.
Kummelimeininkiä - auto tykkää kun sitä käytetään. Kesällä ikkunan alle joku white van man jätti sen nokivasaransa nakuttamaan ja itse tuli samaan rappuun pööpöilemään jotain, oliko jotain muuttoa tekemässä mutta hyvän tovin kesti, auto käynnissä koko ajan ja käryt asuntoon sisälle. Todellinen junttiääliö.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pari huomiota viime ajoilta... Ekana nuo valoautomatiikka-tollot. Kyllä ketuttaa, kun on pimeää kuin poron perseessä niin motarilla vedetään ilman minkäänlaista tuikkua takana. Ei oo vaikeet hei...

Ja toinen havainto. Hitto että nuo sähkövehkeet on sitten hiljaisia. Eilen joku junnu tuli takaa sellaisella Monkeyn kokoisella/mallisella sähkömopolla. Olin siinä tietä ylittämässä koiran kanssa ihan suojatien kohdalta ja ilman mitään nappeja korvissa, mutta piru että yllätti. Yhtään ei kuullut kun takaa tuli. Yleisenä huomiona vain itselle että pään pitää pyöriä aiempaa enemmän. Lenkillä kuuntelen ympäristöä enkä äänikirjoja/musiikkia, ja tottunut siihen että sen takaa tulevan kyllä kuulee, mutta se ei auta nykyisin kun mitään ei kuulu... En siis silmät kiinni tielle ole kävellyt ennenkään mutta oli vaan herätys itselle miten sitä vähääkään ei kuule joten pitää olla entistä tarkempana...
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Pari huomiota viime ajoilta... Ekana nuo valoautomatiikka-tollot. Kyllä ketuttaa, kun on pimeää kuin poron perseessä niin motarilla vedetään ilman minkäänlaista tuikkua takana. Ei oo vaikeet hei...
Jalankulkijana & pyöräilijänä olen tuota ihmetellyt, tulee etenkin liikennevaloissa ajan kuluksi bongailtua. Alkaa olla jo melko hämärää mutta peräpää pimeänä vedetään kuin kirkkaassa päivänvalossa.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Jalankulkijana & pyöräilijänä olen tuota ihmetellyt, tulee etenkin liikennevaloissa ajan kuluksi bongailtua. Alkaa olla jo melko hämärää mutta peräpää pimeänä vedetään kuin kirkkaassa päivänvalossa.

Tässä mennä viikolla osui ykköskehällä tällainen eteeni. Vilkautin pari kertaa valoja, ei reaktiota. Kilometrin jälkeen pääsin valumaan rinnalle, niin takapenkiltä ojentui käsi keskisormi pystyssä... Ja peräpellissä opetuskolmio - ei mikään autokoulun auto ollut kuitenkaan tuo.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pakko myöntää että en ole ollut aina ihan varma että onko nää @eriatarka kaikki skuutinheittelyt ja apinanhuutelut ihan vaan keksittyjä läppiä. Hyvä että tähän tuli lopulta selvyys.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Pari huomiota viime ajoilta... Ekana nuo valoautomatiikka-tollot. Kyllä ketuttaa, kun on pimeää kuin poron perseessä niin motarilla vedetään ilman minkäänlaista tuikkua takana. Ei oo vaikeet hei...

Jalankulkijana & pyöräilijänä olen tuota ihmetellyt, tulee etenkin liikennevaloissa ajan kuluksi bongailtua. Alkaa olla jo melko hämärää mutta peräpää pimeänä vedetään kuin kirkkaassa päivänvalossa.

Tässä lähtisin, siitä että varmaan joku 90% autoilijoista ei edes tiedä, mitkä valot siellä autossa palaa, tai no ei pala..
Valokatkaisija on varmaan "auto -asennossa" niin oletetaan, että sehän riittää. No vittu siellä ei silloin pala ne takavalot, koska EU asetushan taisi sen kieltää päivällä?
Osassa autoja ne takavalot ovat pimeänä jo yllättävän hämärässä, pilvisessä sekä sateisessa kelissä
Edessä palaa sellaiset saatanan pienet tuikut jotka on jopa vaikea havaita.

Vittu opetelkaa miten ne auton valot oikeasti toimii. Se voi jopa pelastaa sun henkesi.

P.S ei ollut Teille tuo viimeinen kappale, vaan ihan yleisesti
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tässä lähtisin, siitä että varmaan joku 90% autoilijoista ei edes tiedä, mitkä valot siellä autossa palaa, tai no ei pala..
Valokatkaisija on varmaan "auto -asennossa" niin oletetaan, että sehän riittää. No vittu siellä ei silloin pala ne takavalot, koska EU asetushan taisi sen kieltää päivällä?
Osassa autoja ne takavalot ovat pimeänä jo yllättävän hämärässä, pilvisessä sekä sateisessa kelissä
Edessä palaa sellaiset saatanan pienet tuikut jotka on jopa vaikea havaita.

Vittu opetelkaa miten ne auton valot oikeasti toimii. Se voi jopa pelastaa sun henkesi.

P.S ei ollut Teille tuo viimeinen kappale, vaan ihan yleisesti
Kuinkahan paska auto pitää olla, ettei automaattiasennolla pala muka takavalot ja oikeat ajovalot kun on pimeää? Ilmeisesti sellaisia sitten on. Omassa autossa syttyy valot kun alkaa vähänkin hämärtämään tai ei oikeastaan vielä edes hämärrä. Toimii siis kuten pitää eikä ole tarve räpläillä katkaisinta mihinkään. Toki olen minäkin nähnyt etenkin Toyotoja ilman valoja pilkkopimeässä että kai niissä on sitten surkea automatiikka ja tyhmät kuskit.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kuinkahan paska auto pitää olla, ettei automaattiasennolla pala muka takavalot ja oikeat ajovalot kun on pimeää? Ilmeisesti sellaisia sitten on. Omassa autossa syttyy valot kun alkaa vähänkin hämärtämään tai ei oikeastaan vielä edes hämärrä. Toimii siis kuten pitää eikä ole tarve räpläillä katkaisinta mihinkään. Toki olen minäkin nähnyt etenkin Toyotoja ilman valoja pilkkopimeässä että kai niissä on sitten surkea automatiikka ja tyhmät kuskit.

Pimeässä palaa kyllä, pointtini oli, että päivällä kun on pilvistä tai sateista.

En kyllä ymmärrä et miksi sitä katkasijaa pitää räplätä. Laittaa sen siihen asentoon, että pitkät jää päälle, myös päivällä.

Silloin ne takavalotkin palaa ja edessä on kunnon valot. Näin ainakin skeida suberb
 

Jotasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pimeässä palaa kyllä, pointtini oli, että päivällä kun on pilvistä tai sateista.

En kyllä ymmärrä et miksi sitä katkasijaa pitää räplätä. Laittaa sen siihen asentoon, että pitkät jää päälle, myös päivällä.

Silloin ne takavalotkin palaa ja edessä on kunnon valot. Näin ainakin skeida suberb
Okei. Minä taas en ymmärrä miksi pitäisi aina palaa kaikki valot. Aika sokea saa olla ettei päivänvalossa näe perä pimeänä olevaa tai päiväajovaloilla menevää autoa. Toinen juttu sitten tosiaan ne ”toyotat” ja varmasti autojen valojen toiminnassa on eroa.

Mutta siis itsellä ne varsinaiset valot syttyy sitten pilvisellä ja sateisellakin säällä. Joskus on ollut niin kirkas mutta sumuinen/lumipöpperöinen keli että on pitänyt vääntää itse valot päälle, mutta hyvin harvassa on ne kerrat ollut. Paremminkin tuntuu että turhankin herkästi auto laittaa pimeällä pitkät päälle välillä vaikka olisi katuvalot jos ne on hieman himmeämmät. Toki ei ne pitäisi muita häikäistä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Edessä auto peräkärryn kanssa pysäytti keskelle kaistaa auton, eikä peräkärryssä mitään jarruvaloja ollut tai vilkku vilkkunut. Rauhallinen vauhti ja turvaväli pelasti yllättävässä tilantees. Varmaan minä olisin silti ollut syyllinen jos olisi kolaroinut.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Edessä auto peräkärryn kanssa pysäytti keskelle kaistaa auton, eikä peräkärryssä mitään jarruvaloja ollut tai vilkku vilkkunut. Rauhallinen vauhti ja turvaväli pelasti yllättävässä tilantees. Varmaan minä olisin silti ollut syyllinen jos olisi kolaroinut.
Ne toimi kyllä vielä kun lähtiessä tarkistettiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos on muistettu laittaa pistoke kiinni
Kyllä se muistaakseni kiinni oli, ehkä löystynyt.

Oikeasti valoista ei ole toiminut kuin satunnaisesti rekisterikilven valo, siis silloin kun painaa jarrua, ja vetoautossakin on erilainen pistoke kuin kärryssä eikä adapteria mukana. Mutta jos mä tästä varovasti vähän mökkirannasta kotiin vaan ajan.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Okei. Minä taas en ymmärrä miksi pitäisi aina palaa kaikki valot. Aika sokea saa olla ettei päivänvalossa näe perä pimeänä olevaa tai päiväajovaloilla menevää autoa. Toinen juttu sitten tosiaan ne ”toyotat” ja varmasti autojen valojen toiminnassa on eroa.
Itse koen, että on juurikin niin, että näistä pimeistä peristä valittavat henkilöt valittavat aina autoista, jotka näkyvät jossain edessä päin ilman valoja. Siis nimenomaan näkyvät ihan hyvin. Usein myös somesta löytyy kuvia autoista, joissa on pimeä perä ja välimatkaa autoon on vähintään kymmeniä metrejä näkyvyyden ollessa ainakin 300 metriä, mutta näissä sitten kuitenkin kymmenen valittajaa kommentoimassa. Radioonkiin aina joku soittelee, että paljon näkyi autoja ilman takavaloja.

Sen sijaan käytännössä koskaan ei kuulu, että joku väittäisi onnettomuuden johtuneen siitä, että takavalot eivät olleet päällä. Tai että edes oli lähellä törmätä autoon, joka syöksyi pimeydestä eteen ilman takavaloja.

Siitäkin harvoin kuullaan, että jarruvalot huomattiin helpommin kun ei ollut turhia takavaloja häiritsemässä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuohon yllä olevaan sen verran että ei muakaan haitaa päivällä jos valot ei pala. Mutta vesisateessa (kuten esim. eilen), sumussa, lumisateessa ja hämärässä niiden valojen käyttöpakko on ihan syystä. Ja jos niitä valoja ei osaa kelin niin vaatiessa laittaa päälle niin sitten on ihan kaiken sen vittuilun ansainnut...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Okei. Minä taas en ymmärrä miksi pitäisi aina palaa kaikki valot. Aika sokea saa olla ettei päivänvalossa näe perä pimeänä olevaa tai päiväajovaloilla menevää autoa. Toinen juttu sitten tosiaan ne ”toyotat” ja varmasti autojen valojen toiminnassa on eroa.
Nämä sateessa perä pimeänä ajavat ovat yleensä akselilta Toyota / Huihai / Kia. Eli näissä on tämän suhteen paskempi valoautomatiikka kuin mm. eurooppalaisissa.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nämä sateessa perä pimeänä ajavat ovat yleensä akselilta Toyota / Huihai / Kia. Eli näissä on tämän suhteen paskempi valoautomatiikka kuin mm. eurooppalaisissa.
Tämän voi ainakin Kian osalta allekirjoittaa. Päivällä harmaassa kelissä ja sateessa ei ajovalot meinaa millään syttyä, mutta aurinkoisella säällä jos ajaa muutaman metrin levyisen sillan alta, niin silloin kyllä syttyy valot. Ei sitten mitään logikkaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tyypit jotka jäävät seisomaan tai juttelemaan jonkun kanssa oviaukossa. Itsellä tapana "vahingossa" tönäistä ohi kävellessä. Useimmiten viesti menee perille.
Minä en käytännössä koskaan töni ketään, mutta kun 6.12. oli kotiovelle mentävä hilluvien kommareiden läpi, niin kosketukset eivät olleet erityisen huomaavaisia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös