Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 315
  • 13 193

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei ihme muutenkaan, että noi työmaat kestävät kauan, koska en ole tänäkään kesänä ajellut vielä yhdenkään työmaan ohi (missä alhainen nopeusrajoitus), jossa olisi yhtään työntekijää tai työkonetta paikalla. Ja olen ajanut tosi monen ohi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On ainakin siinä pohjoispuolen ylimenevällä sillalla jotain menossa. Eli johtuukohan tuosta?
Voi olla, mutta tuntematta tuota kyseistä paikkaa, niin kyllähän ne tietyömaarajoitukset jostain syystä tuppaavat joskus jäämään turhan pitkäksi ajaksi.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei ihme muutenkaan, että noi työmaat kestävät kauan, koska en ole tänäkään kesänä ajellut vielä yhdenkään työmaan ohi (missä alhainen nopeusrajoitus), jossa olisi yhtään työntekijää tai työkonetta paikalla. Ja olen ajanut tosi monen ohi.
Monesti näissä ongelma on se, että pääurakkaan ei kuulu esimerkiksi ajoratamaalaukset, tärinäraidat tms. vaan tilaaja haluaa käyttää omaa sopimusurakoitsijaansa. Pääurakoitsija saa omat hommansa valmiiksi ja poistuu paikalta, mutta työmaa jää odottelemaan tilaajan (ELY, Kaupunki etc.) sopimusurakoitsijan paikalle saapumista ja nämä tulevat sitten kun tulevat. Työmaa saattaa olla helposti kuukausi tai kaksi ilman mitään toimintaa, mutta tietyömerkit ja ajonopeuden alennukset pitää olla voimassa koska asia x vielä puuttuu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön pari viikkoa sitten jyväskylän kohdilla. Aivan normaalisti ensin ajeltiin 100km/h alueella sitä 70-80km/h eli letka mateli hiljaa. Sitten tuli tietyömaa, missä oli muistaakseni 60km/h alue, niin se muutaman auton letka ajoikin yhtäkkiä 100km/h. En tiedä mistä aivopierusta oli kysymys. Itse ajoin pienen hetken tuota nopeutta perässä ja totesin, että ”hetkinen mitäs tässä tapahtuu” ja hiljensin sitten vauhtia.

Onko tämä joku samassa kastissa oleva aivopieru kun se, että kun tie levenee parilla metrillä, mutta nopeusrajoitus pysyy samana, niin vauhti kasvaa leveämmässä kohdassa silti 30km/h.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kovin on vaikea uskoa ilman esimerkkejä/paikkoja, että moottoritielle/moottoriliikennetielle tullessaan joutuisi arvaamaan nopeusrajoituksen tiellä jolle on liittymässä. Varsinkin useassa kohtaa Pirkanmaalla.
Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Eikö siinä muka ole sitä 100/120 -merkkiä kiihdytyskaistalla? Ei tule tuollaista kiihdytyskaistaa motarille mieleen täällä suunnalla.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön pari viikkoa sitten jyväskylän kohdilla. Aivan normaalisti ensin ajeltiin 100km/h alueella sitä 70-80km/h eli letka mateli hiljaa. Sitten tuli tietyömaa, missä oli muistaakseni 60km/h alue, niin se muutaman auton letka ajoikin yhtäkkiä 100km/h. En tiedä mistä aivopierusta oli kysymys. Itse ajoin pienen hetken tuota nopeutta perässä ja totesin, että ”hetkinen mitäs tässä tapahtuu” ja hiljensin sitten vauhtia.

Onko tämä joku samassa kastissa oleva aivopieru kun se, että kun tie levenee parilla metrillä, mutta nopeusrajoitus pysyy samana, niin vauhti kasvaa leveämmässä kohdassa silti 30km/h.
Ihan noin isoa eroa tai muutosta en muista nähneeni. Sen olen kyllä huomannut, että kun itse olen ohittanut motarin vasemmalla kaistalla oikealle kaistalle 110 km/h vauhtiin jumiutuneet kuskit, niin nehän perkele menee ja pyyhältää tietyömaan alennetun rajoituksen aikana minusta ohi viuhuen.

Sillä ei ole tietenkään mitään väliä, alentuiko se rajoitus 100 km/h vai jopa 80 km/h:n vauhtiin. Perävalot vain vilkkuvat, kun Avensikset kiihdyttelevät kilpaa ohitse.

Sinällään tuo toki ei itseäni ärsytä ja näistähän pääsee uudestaan ohi vähän tietyömaiden jälkeen, mutta kovasti se kummastuttaa, kun joku ei ole valmis ajamaan hetkeäkään ylinopeutta normaalissa vauhdissa ja työmaiden kohdalla jopa 30km/h:n ylitys ei taas tunnu missään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Luulen tosin, että vaikka kiihdytyskaistan alussa olisi 200 nopeusrajoitus, ei se saisi näitä Nissan, Toyota, Dacia ym. kuskeja kiihdyttämään yhtään sen rivakammin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Pallister kirjoitti:
”Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.”

Ohessa yllä eka kirjoituksesi. En tiedä miten tämä alunperin piti ymmärtää? Se nopeusrajoitus on aina kiihdytyskaistalla. Toki joku kaarre ennen suoraa osuutta aiheuttaa sen, että merkin asettelu saattaapi muuttua.
Mutta kuten joku tuossa mainitsi, ihan sama vaikka olisi 200-kyltti, joku tuuppaa viittäkymppiä kolmion takaa ja odottaa aaamuruuhkan antavan tietä. Vastuu on joka tapauksessa liittyjällä. Vaikkei näkis lumipyryssä kuin kolmion.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pallister kirjoitti:
”Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.”

Ohessa yllä eka kirjoituksesi. En tiedä miten tämä alunperin piti ymmärtää? Se nopeusrajoitus on aina kiihdytyskaistalla. Toki joku kaarre ennen suoraa osuutta aiheuttaa sen, että merkin asettelu saattaapi muuttua.
Mutta kuten joku tuossa mainitsi, ihan sama vaikka olisi 200-kyltti, joku tuuppaa viittäkymppiä kolmion takaa ja odottaa aaamuruuhkan antavan tietä. Vastuu on joka tapauksessa liittyjällä. Vaikkei näkis lumipyryssä kuin kolmion.
Kirjoitin huolimattomasti tuon.
Mutta tarkensin sitten mitä ajoin takaa.

Ja totta tuokin, varsinkin väestön ikääntyminen näkyy kun mummot ja papat liittyvät tosiaan pahimmillaan kuuttakymppiä tuonne ruuhkaan.

On tämä muutenkin aika touhua nykyään kun liikkuvia/valvontaa käytännössä ei enää ole.
Eilen jokin urheiluauto(en edes nähnyt merkkiä kun meni niin nopeasti ohi) iltapäivällä varmaan 250kmh taulussa pienehkössä ruuhkassa ja sitten hetken päästä molemmat kaistat tukkoon.
Siinä aikani köröteltyä syy selvisi, vanhahko maasturi veti motarilla peräkärryä missä oli aivan täysi puukuorma, n. 65kmh ja sekä auto että kärry tekivät pientä vaappumista.
Jarruton peräkärry näytti olevan, paino oli varmaan aika rajoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Laittakaa tuollainen 50-merkki jonnekin, niin puolet autoilijoista luulee, että kyse on nopeusrajoituksesta. Hyvin te vedätte...

Sitten on vielä lähes samanlainen merkki "enimmäisnopeussuositus": Liikennemerkki: F25: Enimmäisnopeussuositus | Liikennemerkkejä.fi

Eli autoilijan pitäisi tietää, että neliön mallinen merkki on enimmäisnopeussuositus, ja pyöreä saman värinen liikennemerkki on vähimmäisnopeus. Ei jumalauta :D
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sitten on vielä lähes samanlainen merkki "enimmäisnopeussuositus": Liikennemerkki: F25: Enimmäisnopeussuositus | Liikennemerkkejä.fi

Eli autoilijan pitäisi tietää, että neliön mallinen merkki on enimmäisnopeussuositus, ja pyöreä saman värinen liikennemerkki on vähimmäisnopeus. Ei jumalauta :D

Itse olisin sanonut tuosta neliön muotoisesta, että se olisi suositusnopeus? Näin se minulle on aikanaan opetettu? Kortti ollut vuodesta 98 lähtien...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olisin sanonut tuosta neliön muotoisesta, että se olisi suositusnopeus? Näin se minulle on aikanaan opetettu? Kortti ollut vuodesta 98 lähtien...

Noitahan näkee yleensä jos tulee joku tiukempi mutka. ja 5s myöhemmin rouva pelkääjän paikalta toteaa tuon luvun. Johon minä että se on suositus. Ihan sama mikä SUOSITUS.

Pallukkamerkistä ikinä kuullutkaan. Hyvä vaan jos pysyvät varastoissa pölyttymässä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pallukkamerkistä ikinä kuullutkaan. Hyvä vaan jos pysyvät varastoissa pölyttymässä.
Täähän oli aikanaan Tamperelaisten tilaustyö (vai olikohan jossain muuallakin?). Täällä haluttiin pitää mopoautot pois tunnelista mutta ilmeisesti silloin ei ollut olemassa merkkiä, jolla sen olisi pystynyt tekemään. Niinkuin tuossa jutussa todettiin, niin tilalle keksittiin vieläkin kätevämpi traktorikieltomerkki jolla saa saman tehtyä huomattavasti selkeämmin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei sentään ole lampaista varoitusmerkkejä tunneleissa. Kuten P-Norjassa osui silmään. No mutta ehkä nuo mopoautot ovat vaarallisempia?
 

axe

Jäsen
Ensin kielletään mopoautot tunnelissa, sitten laitetaan maailman turvallisimmalle suoralle tienpätkälle nopeusrajoitukseksi moponopeus. Yksi Tampereen liikenteen erikoisimmista erikoisuuksista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noitahan näkee yleensä jos tulee joku tiukempi mutka. ja 5s myöhemmin rouva pelkääjän paikalta toteaa tuon luvun. Johon minä että se on suositus. Ihan sama mikä SUOSITUS.

Pallukkamerkistä ikinä kuullutkaan. Hyvä vaan jos pysyvät varastoissa pölyttymässä.
Nelostiellä jossain Pohjanmaalla muistaakseni on hirvivaroitus ja tuo 80-suositus, mutta rajoitus 100 km/h. Erikoinen ratkaisu.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noista suosituksista vielä sen verran, että en oikein ymmärrä niitä kun ovat täysin ajoneuvokohtaisia. Jollain "pönttöautolla" tai jollain asuntovaunuviritelmällä kun esim. tiukat mutkat voi ottaa ihan eri tavalla ja nopeudella.

Miksi siis jyrkän mutkan varoitusmerkki ei riitä ja kukin kuski määritelkööt vauhtinsa siihen sopivaksi?

Taas jos miettii omaa ajokäyttäytymistä esim. pohjoisessa niin aika lailla vakionopeussäädöllä annoin mennä, vaikka edessä olisi ollut sellainen kaarre/ylämäki, josta ei oikein tiennyt mitä sieltä tulee. Yleensä ei mitään, koska mitään varoittavaa merkkiä ei ollut. Ihan ajettava siis nopeusrajoituksen mukaisella vauhdilla.

Sitten jos tuli jyrkän mutkan merkki niin napautin vain vakkarin pois ja annoin rullata niin pitkälle, kun näki kuinka jyrkkä se oikeastaan on/oli. Noilla suosituksilla ehkä käyttäytyi samalla tavalla, mutta ei siinä nopeutta seuraillut. Vain sitä millainen mutka on edessä.

Hirvi/peuravaroitukset taas on mielestäni sitä varten, että kuljettajalle vinkataan, että nyt on sellaista tienpätkää että sieltä on joku joskus painellut yli. Esim. Riihimäeltä pohjoiseen päin vanhalla kolmosella 54-tien + Linjanmäen jälkeen kannattaa oikeasti olla skarppina. Peurakolareita joka viikko. Mutta en nyt oikein ymmärrä mitä joku nopeussuositus siinäkään auttaisi. Mielummin tarkkaillaan piantareita kuin ohitellaan 20kmh hitaammin ajavia.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Se mitä olen havainnoinut Raidejokerin tulon myötä, että noita raiteiden ylityspaikoissa olevia liikennevaloja ei oikein noudateta. Toki kyseisiä kertoja mitä olen todistanut on sormilla laskettavissa, mutta silti moinen aiheuttaa vaaratilanteita kun punainen valo palaa. Surutta ajetaan sen ohi. Eivät näe vai eivät välitä?
Todistin tässä viikolla taas tilannetta, kun punaisten palaessa ja ratikan jo saapuessa liikenneympyrään taksi painaa surutta liikenneympyrän läpi ratikan edestä. Toki taksin ja ratikan välillä oli varmaan lähemmäs 20 metriä, mutta itselläni ei ole kyllä koskaan ollut niin kiire että punaisia päin ja lähestyvän ratikan editse olisi ollut tarve ajaa.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Todistin tässä viikolla taas tilannetta, kun punaisten palaessa ja ratikan jo saapuessa liikenneympyrään taksi painaa surutta liikenneympyrän läpi ratikan edestä. Toki taksin ja ratikan välillä oli varmaan lähemmäs 20 metriä, mutta itselläni ei ole kyllä koskaan ollut niin kiire että punaisia päin ja lähestyvän ratikan editse olisi ollut tarve ajaa.
Noooh, tämän päivän taksit pk-seudun liikenteessä...parempi, etten ihan kauheasti kommentoi. Saa vielä sellaisen ikävähkön leiman. On toki ollut välillä ihan osaaviakin kavereita puikoissa, kumminkin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Yleensähän autoilijat jäävät ylikohteliaasti odottamaan suojatietä ylittävää pyöräilijää, mutta pitää sitä pienempänä olla hoksottimet päällä silloinkin kun on etuajo-oikeutettu.

Tänä aamuna menin liikenneympyrän ohi suojatietä pyörällä, kun liikenneympyrästä poistui sininen Tesla. Seurasin kuten tavallisesti, että hidastaako, niin ei vaan hidastanut vaan päälle olisi tullut, jos en olisi jarruttanut. Siinä sitten myöhäiskeski-ikäinen naisihminen katsoi kuskin ikkunasta suu ympyriäisenä viittomisiani kun ajoi alle 50 cm etäisyydeltä pysähtyneen pyöräni ohi. Haluan uskoa, että tiesi liikennesäännöt, mutta kulki nyt aamuruuhkassa laput silmillä hieman edellä ajaneen auton perässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ovat vissiin Iltalehdessä lukeneet Jatkoaikaa... ;-)

Ympyrästä poistuttaessa on syytä aloittaa oikealle vilkuttaminen hyvissä ajoin. Näin ympyrään ajovuoroaan odottavat saavat riittävän ajoissa tiedon ympyrässä jo ajavan aikeista poistua ympyrästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös