Eilen päätin lähteä käymään vielä illalla skootterilla kaupassa. Siinä itsekseni hyräilin paikallisen alakoulun kohdalla... kun auto vilahti metrin päästä varmaan 80kmh ohi. Kahden suojatien välissä risteysalueella. Itsellä vauhtia ehkä 40kmh, kun olin just ylämäen selättänyt ja sieltä ylämäestä tämä jantterikin painoi eikä varmaan edes nähnyt että siellä on joku edessä. Tuskin muuten olisi jälkimmäisen suojatien hidastuksen läpi ajanut jarruttamatta. Vastaantulijan kaistalla.
Ketään ei tullut vastaan, eikä ketään kävellyt suojateillä joten kukaan ei kuollut. Sen verran kuitenkin jäi kaivelemaan, että päätin pyssyttää niin paljon kun skobasta lähtee, jos sattuisin ehtimään näkemään mihin ajaa parkkiin. Ja just ja just näin että kääntyy viereisen kaupan pihaan mihin itse olin menossa. Ja ei kun skoballa viereen.
Siinä oli joku nuori kolli kahden muun kanssa reissussa, mimmi takapenkillä. Kovasti väitti kaveri, että oli vauhtia "vain" 60kmh ja vain testaili uutta autoa. Aikani pidin monologia maltillisella äänellä ja kun kaveria tuntui vain hymyilyttävän niin sanoin että nyt varmaan naurattaa kun vanha jarru tulee selittämään, mutta sitten ei naurattaisi, jos siinä olisi puskurissa lytyssä joku lapsi. Et eiköhän kokeilut voisi hoitaa muutaman kilsan päässä moottoritiellä.
Toivottavasti meni edes vähän perille. Hyvässä muistissa tuo Gaudreaun veljesten yliajo. Monesti näissä junnut ei ajattele ennen kuin kolahtaa. Ja myönnän että itsekin tehnyt tyhmiä asioita nuorena auton ratissa. Taajamassakin. Mutta jos tällä tekstillä vähän malttia palstan junioriosastolle ja muillekin joilla liian raskas kaasujalka.
Keravalla aikoinaan ei ollut Taikatien kioskin kohdalla hidasteita kun itse kortin sain. Siitä hyvin monta kertaa junnuna ajanut. Nyt siinä on ollut jo hidasteet jo vuosia. Ehkä jopa vuosikymmeniä. Nekin tulivat vasta hautajaisten jälkeen. Aivan turhien hautajaisten.