Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 066 335
  • 12 818

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt on varmaan hölmö kysymys, mutta onneksi hölmö on kysyjäkin - mitä tarkoittaa suojatielle asetettu kolmio?
Näitä on siellä täällä myös Uudellamaalla, pyöräilijät eivät pääsääntöisesti niitä noudata. Kun aikuinen ihminen jättää sellaista noudattamatta, on pakko ajatella, että kyseessä on tahallinen teko. Tosin voi myös olla, että monet pyöräilijät eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä pyöräilijöillä olevan sääntöjä tai että liikennemerkit koskevat myös pyöräilijöitä. Ajetaanhan pyörillä surutta myös kiellettyä ajosuuntaa vastaan sekä ajoneuvolla ajo kielletty -merkin ohi.

Helsingin keskustassa oli myös näitä kaupungin itse keksimiä ja kohua aiheuttaneita Pyöräilijä väistää -kylttejä. Pyöräilijät eivät noudattaneet niitäkään.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kyllä minua työmatkapyöräilijänä vituttaa suuresti, kun aina löytyy niitä fillarijunttiseppoja, joiden on pakko ajaa jatkuvasti päin punaisia. Tai poukkoilla pyörätieltä sopivasti ajotielle / takaisin. Sekoilla ja säätää. Näitä on lukuisia päivittäin.

Auttaisiko, jos näille alkaisi huutaa? JUNTTI! Tuskin, vaan ehkä oma mielipaha vähenisi?
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näitä on siellä täällä myös Uudellamaalla, pyöräilijät eivät pääsääntöisesti niitä noudata. Kun aikuinen ihminen jättää sellaista noudattamatta, on pakko ajatella, että kyseessä on tahallinen teko. Tosin voi myös olla, että monet pyöräilijät eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä pyöräilijöillä olevan sääntöjä tai että liikennemerkit koskevat myös pyöräilijöitä. Ajetaanhan pyörillä surutta myös kiellettyä ajosuuntaa vastaan sekä ajoneuvolla ajo kielletty -merkin ohi.

Helsingin keskustassa oli myös näitä kaupungin itse keksimiä ja kohua aiheuttaneita Pyöräilijä väistää -kylttejä. Pyöräilijät eivät noudattaneet niitäkään.
Minä uskon tähän että pyöräilijät ei ymmärrä että liikennesäännöt koskee myös heitä. Suuri osa ajaa myös autolla. Tosin onko ne juuri niitä autollatöhöilijöitä myös? Ehkä nämä kuvittelevat että SUOJAtie suojaa, ihan sama millä ja miten niissä kulkee.

Tai sitten nykypäivämeiningilla: "kyllä minä tästä saan mennä."
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näitä on siellä täällä myös Uudellamaalla, pyöräilijät eivät pääsääntöisesti niitä noudata. Kun aikuinen ihminen jättää sellaista noudattamatta, on pakko ajatella, että kyseessä on tahallinen teko. Tosin voi myös olla, että monet pyöräilijät eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä pyöräilijöillä olevan sääntöjä tai että liikennemerkit koskevat myös pyöräilijöitä. Ajetaanhan pyörillä surutta myös kiellettyä ajosuuntaa vastaan sekä ajoneuvolla ajo kielletty -merkin ohi.

Helsingin keskustassa oli myös näitä kaupungin itse keksimiä ja kohua aiheuttaneita Pyöräilijä väistää -kylttejä. Pyöräilijät eivät noudattaneet niitäkään.
Niinpä. Jos ajokortillinen ihminen tulee pyörätieltä ja pyörätien päässä on kolmio niin ketä muuta väistämisvelvollisuus voisi tarkoittaa kuin häntä itseään. Tekisi mieli sanoa Hannu Jortikan äänellä, että ”Tämä nyt ainakin on niitä helpoimpia sääntöjä liikenteessä hei”.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Näissä ketjuissa on aina outoa pyöräilijöiden halveksuntaa kun suurin osa autoilijoista rikkoo sääntöjä koko ajan selaamalla nettiä ja ajamalla ylinopeutta ja monille väistämissäännötkin on ihan utopiaa ja ajetaan jopa stop merkin takaa eteen. Liikennesäännöt pitäisi uusia täysin pikaisesti. Nyt se on arvailua kuka ajaa milläkin säännöllä.
 

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näissä ketjuissa on aina outoa pyöräilijöiden halveksuntaa kun suurin osa autoilijoista rikkoo sääntöjä koko ajan selaamalla nettiä ja ajamalla ylinopeutta ja monille väistämissäännötkin on ihan utopiaa ja ajetaan jopa stop merkin takaa eteen. Liikennesäännöt pitäisi uusia täysin pikaisesti. Nyt se on arvailua kuka ajaa milläkin säännöllä.
Tässähän se juuri on. Oletusarvoisesti kaikki autoilijat on käynyt autokoulun, jolloin PITÄISI olla säännöt hallussa. Loput tienkäyttäjät vetää enemmän tai vähemmän mutulla, poislukien mopoilijat.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Näissä ketjuissa on aina outoa pyöräilijöiden halveksuntaa kun suurin osa autoilijoista rikkoo sääntöjä koko ajan selaamalla nettiä ja ajamalla ylinopeutta ja monille väistämissäännötkin on ihan utopiaa ja ajetaan jopa stop merkin takaa eteen. Liikennesäännöt pitäisi uusia täysin pikaisesti. Nyt se on arvailua kuka ajaa milläkin säännöllä.
Ei kai se mitään halveksuntaa ole, että kaikilta aikuisilta ihmisiltä voi odottaa liikennesääntöjen noudattamista olipa hän liikkeellä jalan, pyöräillen tai moottorikäyttöisellä ajoneuvolla.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ennen ajorataa on pyöräilijöille kärkikolmio.
Eikö pyöräilijällä olisi väistämisvelvollisuus joka tapauksessa, jos on ajorataa ylittämässä kevyen liikenteen väylältä? Vai oliko tässä juuri pointtina se tuplahölmöily?
Ei kai se mitään halveksuntaa ole, että kaikilta aikuisilta ihmisiltä voi odottaa liikennesääntöjen noudattamista olipa hän liikkeellä jalan, pyöräillen tai moottorikäyttöisillä ajoneuvolla.
Suurin osa meistä silti niitä jatkuvasti rikkoo, uskotellen itselleen tekevänsä sen "varovaisesti". Kävellään punaisia päin, livahdetaan polkupyörällä sopivasta välistä ja autolla jätetään antamatta tietä sille suojatietä lähestyvälle kävelijälle. Menee mihin tahansa kiireiseen risteykseen seisomaan ja niitä (meitä) hölmöilijöitä on jonoksi asti, kulkuvälineestä riippumatta.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna. Monta kertaa kuitenkin vaikkapa liikennevaloissa vihreän valon vaihtuessa ”nukkujille” olisi hyvä antaa tööttäys, mutta sitä ei tehdä, koska se on liian rajua. Eikä siitäkään ole hyötyä jos itse sieltä letkan perästä jostain 50metrin päästä antaisi tööttiä.

Muistan muutamien vuosien takaa Montenegrosta, että siellä töötättiin myös kiitokseksi, jos joku antoi sinulle vaikka tietä. Sellainen pieni tuplanäpäytys rattiin kiitokseksi. Sielläkin varmaan moni Suomalainen olisi sillä tavalla, että ”eikä! Mitä tein väärin???”.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna.
Tämä on kumma juttu miten niin monella menee pieni tööttäys tunteisiin. En harrasta valoissa nukkumista mutta joskus jotenkin missannut vihreän vaihtumisen, takaa lyhyt tööttäys, ei muuta kuin reippaasti matkaan ja ystävällinen kädenheilautus taakse. Mutta suurin osa tuntuu pikemminkin näyttävän keskaria, levittelevän käsiään tai muuta paskaa. Ei oikein mene jakeluun.

En toki tööttää jos on joku autokoulu-auto tai joku stumppaa auton valoihin. Silloin tööttäys ei ainakaan helpota tilannetta ja muutenkin tarpeeton.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna. Monta kertaa kuitenkin vaikkapa liikennevaloissa vihreän valon vaihtuessa ”nukkujille” olisi hyvä antaa tööttäys, mutta sitä ei tehdä, koska se on liian rajua. Eikä siitäkään ole hyötyä jos itse sieltä letkan perästä jostain 50metrin päästä antaisi tööttiä.

Muistan muutamien vuosien takaa Montenegrosta, että siellä töötättiin myös kiitokseksi, jos joku antoi sinulle vaikka tietä. Sellainen pieni tuplanäpäytys rattiin kiitokseksi. Sielläkin varmaan moni Suomalainen olisi sillä tavalla, että ”eikä! Mitä tein väärin???”.
Muistaakseni tieliikennelain mukaan äänimerkkiä saa käyttää vain varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta. Valoissa nutaaminen on toki ärsyttävää, mutta ei se välitöntä vaaraa aiheuta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olen itsekin joskus muinoin syyllistynyt tuohon tässä paikassa.
Tuossa risteyksessä suojatie ja liikennevalo on tavanomaista kauempana poikkikadusta, joten erheen kyllä ymmärtää. Yritän laittaa kuvan paikasta tähän.

Tööttäämiseen liittyen olen joskus ajatellut, että autossa pitäisi tavallisen töötin lisäksi olla sellainen kohtelias äänimerkki, jolla voi kiittää mukavaa kanssa-autoilijaa tai vaikka herätellä liikennevaloissa nukkuvan kuskin. Ei olisi edes vaikea toteuttaa.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muistaakseni tieliikennelain mukaan äänimerkkiä saa käyttää vain varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta. Valoissa nutaaminen on toki ärsyttävää, mutta ei se välitöntä vaaraa aiheuta.
Suomessa oli myös pitkään lisäjarruvalot kielletty. Ja hätävilkkuja ei saanut laittaa päälle esim. jos motarilla tulee äkkistoppi. Ihan joka tilanteessa ei ole tarpeen ihan liian pilkuntarkasti lukea sitä tieliikennelakia.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Tuossa risteyksessä suojatie ja liikennevalo on tavanomaista kauempana poikkikadusta, joten erheen kyllä ymmärtää. Yritän laittaa kuvan paikasta tähän.

Tööttäämiseen liittyen olen joskus ajatellut, että autossa pitäisi tavallisen töötin lisäksi olla sellainen kohtelias äänimerkki, jolla voi kiittää mukavaa kanssa-autoilijaa tai vaikka herätellä liikennevaloissa nukkuvan kuskin. Ei olisi edes vaikea toteuttaa.
Kaiutin ulos ja mikrofofni rattiin niin voi autoillessaan jakaa ajatuksiaan muille sanallisesti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikö pyöräilijällä olisi väistämisvelvollisuus joka tapauksessa, jos on ajorataa ylittämässä kevyen liikenteen väylältä? Vai oliko tässä juuri pointtina se tuplahölmöily?

Sen kolmion funktio on myös osoittaa autoilijalle etuajo-oikeutta.

Ongelmahan on, että jos pyörätie ylittää suojatien kautta ajoradan, autoilijoista helposti puolet pysähtyy päästämään pyöräilijän yli - vaikka tämä sääntöjen mukaan odottaisikin. Tämä on ihan yksiselitteisen väärin, liikenne perustuu ennakoitavuuteen, jolloin myös pitää mennä, kun oma vuoro on.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tavallaan. Kun ei silloinkaan kaikilla näytä ymmärrys riittävän väistämisvelvollisuuden suhteen, vaikka asiassa ei alun perinkään ilman kärkikolmiota ole ollut mitään ihmeteltävää.
Täällä meidän suunnalla on STOP- merkin alle laitettu lisäkilpi erittäin tyhmille ihmisille.
Siinä lisäkilvessä lukee:
Huomioi! Olet väistämisvelvollinen.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Miksihän suomalaisessa liikennekulttuurissa tööttääminen on niin vaikeaa? Tuntuu, että se on sellainen mikä tehdään vasta ihan äärimmäisessä tilanteessa, kun ei ole enää mitään muuta vaihtoehtoa. Ja tööttäyksen kohteena olevat kuljettajatkin ottavat sen vittuiluna. Monta kertaa kuitenkin vaikkapa liikennevaloissa vihreän valon vaihtuessa ”nukkujille” olisi hyvä antaa tööttäys, mutta sitä ei tehdä, koska se on liian rajua. Eikä siitäkään ole hyötyä jos itse sieltä letkan perästä jostain 50metrin päästä antaisi tööttiä.
Minulle on pari kertaa takanaoleva tööttäillyt, kun olen antanut lintupesueen ylittää tien. Tai kun olen ollut kääntymässä ja odotellut vastaantulevaa liikennettä. Liikennevaloissa harvemmin kukaan tööttäilee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös