Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 066 335
  • 12 818

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pallukkamerkistä ikinä kuullutkaan. Hyvä vaan jos pysyvät varastoissa pölyttymässä.
Täähän oli aikanaan Tamperelaisten tilaustyö (vai olikohan jossain muuallakin?). Täällä haluttiin pitää mopoautot pois tunnelista mutta ilmeisesti silloin ei ollut olemassa merkkiä, jolla sen olisi pystynyt tekemään. Niinkuin tuossa jutussa todettiin, niin tilalle keksittiin vieläkin kätevämpi traktorikieltomerkki jolla saa saman tehtyä huomattavasti selkeämmin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei sentään ole lampaista varoitusmerkkejä tunneleissa. Kuten P-Norjassa osui silmään. No mutta ehkä nuo mopoautot ovat vaarallisempia?
 

axe

Jäsen
Ensin kielletään mopoautot tunnelissa, sitten laitetaan maailman turvallisimmalle suoralle tienpätkälle nopeusrajoitukseksi moponopeus. Yksi Tampereen liikenteen erikoisimmista erikoisuuksista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noitahan näkee yleensä jos tulee joku tiukempi mutka. ja 5s myöhemmin rouva pelkääjän paikalta toteaa tuon luvun. Johon minä että se on suositus. Ihan sama mikä SUOSITUS.

Pallukkamerkistä ikinä kuullutkaan. Hyvä vaan jos pysyvät varastoissa pölyttymässä.
Nelostiellä jossain Pohjanmaalla muistaakseni on hirvivaroitus ja tuo 80-suositus, mutta rajoitus 100 km/h. Erikoinen ratkaisu.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noista suosituksista vielä sen verran, että en oikein ymmärrä niitä kun ovat täysin ajoneuvokohtaisia. Jollain "pönttöautolla" tai jollain asuntovaunuviritelmällä kun esim. tiukat mutkat voi ottaa ihan eri tavalla ja nopeudella.

Miksi siis jyrkän mutkan varoitusmerkki ei riitä ja kukin kuski määritelkööt vauhtinsa siihen sopivaksi?

Taas jos miettii omaa ajokäyttäytymistä esim. pohjoisessa niin aika lailla vakionopeussäädöllä annoin mennä, vaikka edessä olisi ollut sellainen kaarre/ylämäki, josta ei oikein tiennyt mitä sieltä tulee. Yleensä ei mitään, koska mitään varoittavaa merkkiä ei ollut. Ihan ajettava siis nopeusrajoituksen mukaisella vauhdilla.

Sitten jos tuli jyrkän mutkan merkki niin napautin vain vakkarin pois ja annoin rullata niin pitkälle, kun näki kuinka jyrkkä se oikeastaan on/oli. Noilla suosituksilla ehkä käyttäytyi samalla tavalla, mutta ei siinä nopeutta seuraillut. Vain sitä millainen mutka on edessä.

Hirvi/peuravaroitukset taas on mielestäni sitä varten, että kuljettajalle vinkataan, että nyt on sellaista tienpätkää että sieltä on joku joskus painellut yli. Esim. Riihimäeltä pohjoiseen päin vanhalla kolmosella 54-tien + Linjanmäen jälkeen kannattaa oikeasti olla skarppina. Peurakolareita joka viikko. Mutta en nyt oikein ymmärrä mitä joku nopeussuositus siinäkään auttaisi. Mielummin tarkkaillaan piantareita kuin ohitellaan 20kmh hitaammin ajavia.
 

EEspoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko & Leijonat
Se mitä olen havainnoinut Raidejokerin tulon myötä, että noita raiteiden ylityspaikoissa olevia liikennevaloja ei oikein noudateta. Toki kyseisiä kertoja mitä olen todistanut on sormilla laskettavissa, mutta silti moinen aiheuttaa vaaratilanteita kun punainen valo palaa. Surutta ajetaan sen ohi. Eivät näe vai eivät välitä?
Todistin tässä viikolla taas tilannetta, kun punaisten palaessa ja ratikan jo saapuessa liikenneympyrään taksi painaa surutta liikenneympyrän läpi ratikan edestä. Toki taksin ja ratikan välillä oli varmaan lähemmäs 20 metriä, mutta itselläni ei ole kyllä koskaan ollut niin kiire että punaisia päin ja lähestyvän ratikan editse olisi ollut tarve ajaa.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Todistin tässä viikolla taas tilannetta, kun punaisten palaessa ja ratikan jo saapuessa liikenneympyrään taksi painaa surutta liikenneympyrän läpi ratikan edestä. Toki taksin ja ratikan välillä oli varmaan lähemmäs 20 metriä, mutta itselläni ei ole kyllä koskaan ollut niin kiire että punaisia päin ja lähestyvän ratikan editse olisi ollut tarve ajaa.
Noooh, tämän päivän taksit pk-seudun liikenteessä...parempi, etten ihan kauheasti kommentoi. Saa vielä sellaisen ikävähkön leiman. On toki ollut välillä ihan osaaviakin kavereita puikoissa, kumminkin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Yleensähän autoilijat jäävät ylikohteliaasti odottamaan suojatietä ylittävää pyöräilijää, mutta pitää sitä pienempänä olla hoksottimet päällä silloinkin kun on etuajo-oikeutettu.

Tänä aamuna menin liikenneympyrän ohi suojatietä pyörällä, kun liikenneympyrästä poistui sininen Tesla. Seurasin kuten tavallisesti, että hidastaako, niin ei vaan hidastanut vaan päälle olisi tullut, jos en olisi jarruttanut. Siinä sitten myöhäiskeski-ikäinen naisihminen katsoi kuskin ikkunasta suu ympyriäisenä viittomisiani kun ajoi alle 50 cm etäisyydeltä pysähtyneen pyöräni ohi. Haluan uskoa, että tiesi liikennesäännöt, mutta kulki nyt aamuruuhkassa laput silmillä hieman edellä ajaneen auton perässä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ovat vissiin Iltalehdessä lukeneet Jatkoaikaa... ;-)

Ympyrästä poistuttaessa on syytä aloittaa oikealle vilkuttaminen hyvissä ajoin. Näin ympyrään ajovuoroaan odottavat saavat riittävän ajoissa tiedon ympyrässä jo ajavan aikeista poistua ympyrästä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Voisi tietysti monestakin asiasta kommentoida, mutta tänään taas kerran lähes törmäsin pariin moottoripyörään eli mopoon minun kielessä. Osa ajaa täysin ilman aivoja eivätkä ymmärrä, että se keneen sattuu on hän itse. Siis ei harmita jos sattuu. Ensimmäisen kerran meni sitten veetuilun puolelle itseltäni, se oli tyhmää, myönnän. Nuo mopopojat eivät vain ymmärrä, että tämä päivänä liikenteessä on autoja, jotka eivät jää läheskään aina noiden jalkoihin. Onneksi tulee kohta talvi.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Hirvi/peuravaroitukset taas on mielestäni sitä varten, että kuljettajalle vinkataan, että nyt on sellaista tienpätkää että sieltä on joku joskus painellut yli. Esim. Riihimäeltä pohjoiseen päin vanhalla kolmosella 54-tien + Linjanmäen jälkeen kannattaa oikeasti olla skarppina. Peurakolareita joka viikko. Mutta en nyt oikein ymmärrä mitä joku nopeussuositus siinäkään auttaisi. Mielummin tarkkaillaan piantareita kuin ohitellaan 20kmh hitaammin ajavia.
Nuo eläinkolarithan tapahtuvat useimmiten niin, ettei siinä oikein ehdi kuin siirtää jalan kaasulta ja sitten osui. Onhan siinä melkoinen ero osua hirveen sataa kuin kahdeksaa kymppiä.

Ei noita suosituksia kukaan kuitenkaan noudata, niin mielestäni saisi olla noissa paikoissa ihan normaali nopeusrajoituskyltti eikä mikään suositus. Yleensä ovat kuitenkin lyhyehköjä pätkiä nuo korkean riskin alueet kun ovat jotain eläinten polkukohtia ja yleisiä tienylityspaikkoja.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensähän autoilijat jäävät ylikohteliaasti odottamaan suojatietä ylittävää pyöräilijää, mutta pitää sitä pienempänä olla hoksottimet päällä silloinkin kun on etuajo-oikeutettu.

Tänä aamuna menin liikenneympyrän ohi suojatietä pyörällä, kun liikenneympyrästä poistui sininen Tesla. Seurasin kuten tavallisesti, että hidastaako, niin ei vaan hidastanut vaan päälle olisi tullut, jos en olisi jarruttanut. Siinä sitten myöhäiskeski-ikäinen naisihminen katsoi kuskin ikkunasta suu ympyriäisenä viittomisiani kun ajoi alle 50 cm etäisyydeltä pysähtyneen pyöräni ohi. Haluan uskoa, että tiesi liikennesäännöt, mutta kulki nyt aamuruuhkassa laput silmillä hieman edellä ajaneen auton perässä.
Mun eilinen kohtaaminen autoiljan kanssa oli myös aika kuumottava, ajoin tuolla Paippisissa fillarilla kapeaa maalaistietä oikeassa reunassa kuten kuuluukin. Vastaantulevien puolelle oli pysäköity semmonen iso sorarekan perävaunu joka blokkasi kyseisen kaistan kokonaan, tuossa kohdassa oli myös sulkuviivat kummankin puolen.

Siinä just ku tulin ite perävaunu kohdalle niin vanhempi rouvashenkilö MB:llä päätti sit hidastamatta tunkea siihen samaan väliin, on aika kuumottavaa kun auto tulee viittäkymppiä kohti. Siinä levittelin hieman toista kättä ja elehdin tyyliin mitä vittua...tuo yksilö vaan tuijotti suu auki mua silmiin, ei se varmaan edes tiennyt ajavansa päin helvettiä.

Ajakaa tuurilla ja pysykää hengissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun eilinen kohtaaminen autoiljan kanssa oli myös aika kuumottava, ajoin tuolla Paippisissa fillarilla kapeaa maalaistietä oikeassa reunassa kuten kuuluukin. Vastaantulevien puolelle oli pysäköity semmonen iso sorarekan perävaunu joka blokkasi kyseisen kaistan kokonaan, tuossa kohdassa oli myös sulkuviivat kummankin puolen.

Siinä just ku tulin ite perävaunu kohdalle niin vanhempi rouvashenkilö MB:llä päätti sit hidastamatta tunkea siihen samaan väliin, on aika kuumottavaa kun auto tulee viittäkymppiä kohti. Siinä levittelin hieman toista kättä ja elehdin tyyliin mitä vittua...tuo yksilö vaan tuijotti suu auki mua silmiin, ei se varmaan edes tiennyt ajavansa päin helvettiä.

Ajakaa tuurilla ja pysykää hengissä.
Isomman oikeudella kato! Kyllä muakin kauhistuttaa vetää pyörällä piennarta jos lähtee pidemmälle lenkille. Ikinä tiedä mitä tapahtuu.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun eilinen kohtaaminen autoiljan kanssa oli myös aika kuumottava, ajoin tuolla Paippisissa fillarilla kapeaa maalaistietä oikeassa reunassa kuten kuuluukin. Vastaantulevien puolelle oli pysäköity semmonen iso sorarekan perävaunu joka blokkasi kyseisen kaistan kokonaan, tuossa kohdassa oli myös sulkuviivat kummankin puolen.

Siinä just ku tulin ite perävaunu kohdalle niin vanhempi rouvashenkilö MB:llä päätti sit hidastamatta tunkea siihen samaan väliin, on aika kuumottavaa kun auto tulee viittäkymppiä kohti. Siinä levittelin hieman toista kättä ja elehdin tyyliin mitä vittua...tuo yksilö vaan tuijotti suu auki mua silmiin, ei se varmaan edes tiennyt ajavansa päin helvettiä.

Ajakaa tuurilla ja pysykää hengissä.
Kertoo varmaan kotona, että olipa epäkohtelias nuorimies, kun jotakin elehti minulle.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei nyt ole varsinaisesti suomalaista liikennekäyttäytymistä, vaan ihan puhdasta uunoilua, minkä todistin taas vaihteeksi. Valo-ohjattu t-risteys ja auto on kääntymässä vasemmalle. Nuolivalo vaihtuu vihreäksi ja eka auto ajaa keskelle risteystä. Poikittaiseen suuntaan meneville toki punaiset valot. No eikös tämä sankari pysähdy kiltisti keskelle risteystä odottamaan sen poikittaissuunnan valon vaihtumista vihreäksi. Ei ollut eka kerta ja naurattaa vielä seuraavallakin. Pysähtyjän takana tulleita ei vissiin naurattanut, kun antoivat torvea ihan huolella. Olisin ehkä itsekin töötännyt, vaikka äärimmäisen kohtelias aina olenkin.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tapahtui tänään Ulvilassa. 2 poikaa ajoi pyörillä suojatielle, suojatielle asetetun kolmion takaa. Lukkojarrutuksella estin ambulanssin tilauksen ja sain palkinnoksi kaksi keskisormea.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei nyt ole varsinaisesti suomalaista liikennekäyttäytymistä, vaan ihan puhdasta uunoilua, minkä todistin taas vaihteeksi. Valo-ohjattu t-risteys ja auto on kääntymässä vasemmalle. Nuolivalo vaihtuu vihreäksi ja eka auto ajaa keskelle risteystä. Poikittaiseen suuntaan meneville toki punaiset valot. No eikös tämä sankari pysähdy kiltisti keskelle risteystä odottamaan sen poikittaissuunnan valon vaihtumista vihreäksi. Ei ollut eka kerta ja naurattaa vielä seuraavallakin. Pysähtyjän takana tulleita ei vissiin naurattanut, kun antoivat torvea ihan huolella. Olisin ehkä itsekin töötännyt, vaikka äärimmäisen kohtelias aina olenkin.
Oon myös pari kertaa nähnyt tällaisen tilanteen. Kyllä sen ajokortin saa Suomessa liian helposti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Valo-ohjattu t-risteys ja auto on kääntymässä vasemmalle. Nuolivalo vaihtuu vihreäksi ja eka auto ajaa keskelle risteystä. Poikittaiseen suuntaan meneville toki punaiset valot. No eikös tämä sankari pysähdy kiltisti keskelle risteystä odottamaan sen poikittaissuunnan valon vaihtumista vihreäksi
Tampereen rautatieaseman edessä olevassa risteyksessä tuota tapahtuu usein.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tapahtui tänään Ulvilassa. 2 poikaa ajoi pyörillä suojatielle, suojatielle asetetun kolmion takaa. Lukkojarrutuksella estin ambulanssin tilauksen ja sain palkinnoksi kaksi keskisormea.

Iltapäivälehdet olisivat huutaneet otsikoilla, auto jyräsi lapset suojatiellä!!!!

Toimittajalta olisi jäänyt varmaan mainitsematta, että kersat tulivat suojatielle kolmion takaa.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tapahtui tänään Ulvilassa. 2 poikaa ajoi pyörillä suojatielle, suojatielle asetetun kolmion takaa. Lukkojarrutuksella estin ambulanssin tilauksen ja sain palkinnoksi kaksi keskisormea.
Nyt on varmaan hölmö kysymys, mutta onneksi hölmö on kysyjäkin - mitä tarkoittaa suojatielle asetettu kolmio?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös