Suomalainen liikennekäyttäytyminen

• 2 114 043
  • 13 153

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Voisi tietysti monestakin asiasta kommentoida, mutta tänään taas kerran lähes törmäsin pariin moottoripyörään eli mopoon minun kielessä. Osa ajaa täysin ilman aivoja eivätkä ymmärrä, että se keneen sattuu on hän itse. Siis ei harmita jos sattuu. Ensimmäisen kerran meni sitten veetuilun puolelle itseltäni, se oli tyhmää, myönnän. Nuo mopopojat eivät vain ymmärrä, että tämä päivänä liikenteessä on autoja, jotka eivät jää läheskään aina noiden jalkoihin. Onneksi tulee kohta talvi.

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Hirvi/peuravaroitukset taas on mielestäni sitä varten, että kuljettajalle vinkataan, että nyt on sellaista tienpätkää että sieltä on joku joskus painellut yli. Esim. Riihimäeltä pohjoiseen päin vanhalla kolmosella 54-tien + Linjanmäen jälkeen kannattaa oikeasti olla skarppina. Peurakolareita joka viikko. Mutta en nyt oikein ymmärrä mitä joku nopeussuositus siinäkään auttaisi. Mielummin tarkkaillaan piantareita kuin ohitellaan 20kmh hitaammin ajavia.
Nuo eläinkolarithan tapahtuvat useimmiten niin, ettei siinä oikein ehdi kuin siirtää jalan kaasulta ja sitten osui. Onhan siinä melkoinen ero osua hirveen sataa kuin kahdeksaa kymppiä.

Ei noita suosituksia kukaan kuitenkaan noudata, niin mielestäni saisi olla noissa paikoissa ihan normaali nopeusrajoituskyltti eikä mikään suositus. Yleensä ovat kuitenkin lyhyehköjä pätkiä nuo korkean riskin alueet kun ovat jotain eläinten polkukohtia ja yleisiä tienylityspaikkoja.

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleensähän autoilijat jäävät ylikohteliaasti odottamaan suojatietä ylittävää pyöräilijää, mutta pitää sitä pienempänä olla hoksottimet päällä silloinkin kun on etuajo-oikeutettu.

Tänä aamuna menin liikenneympyrän ohi suojatietä pyörällä, kun liikenneympyrästä poistui sininen Tesla. Seurasin kuten tavallisesti, että hidastaako, niin ei vaan hidastanut vaan päälle olisi tullut, jos en olisi jarruttanut. Siinä sitten myöhäiskeski-ikäinen naisihminen katsoi kuskin ikkunasta suu ympyriäisenä viittomisiani kun ajoi alle 50 cm etäisyydeltä pysähtyneen pyöräni ohi. Haluan uskoa, että tiesi liikennesäännöt, mutta kulki nyt aamuruuhkassa laput silmillä hieman edellä ajaneen auton perässä.
Mun eilinen kohtaaminen autoiljan kanssa oli myös aika kuumottava, ajoin tuolla Paippisissa fillarilla kapeaa maalaistietä oikeassa reunassa kuten kuuluukin. Vastaantulevien puolelle oli pysäköity semmonen iso sorarekan perävaunu joka blokkasi kyseisen kaistan kokonaan, tuossa kohdassa oli myös sulkuviivat kummankin puolen.

Siinä just ku tulin ite perävaunu kohdalle niin vanhempi rouvashenkilö MB:llä päätti sit hidastamatta tunkea siihen samaan väliin, on aika kuumottavaa kun auto tulee viittäkymppiä kohti. Siinä levittelin hieman toista kättä ja elehdin tyyliin mitä vittua...tuo yksilö vaan tuijotti suu auki mua silmiin, ei se varmaan edes tiennyt ajavansa päin helvettiä.

Ajakaa tuurilla ja pysykää hengissä.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun eilinen kohtaaminen autoiljan kanssa oli myös aika kuumottava, ajoin tuolla Paippisissa fillarilla kapeaa maalaistietä oikeassa reunassa kuten kuuluukin. Vastaantulevien puolelle oli pysäköity semmonen iso sorarekan perävaunu joka blokkasi kyseisen kaistan kokonaan, tuossa kohdassa oli myös sulkuviivat kummankin puolen.

Siinä just ku tulin ite perävaunu kohdalle niin vanhempi rouvashenkilö MB:llä päätti sit hidastamatta tunkea siihen samaan väliin, on aika kuumottavaa kun auto tulee viittäkymppiä kohti. Siinä levittelin hieman toista kättä ja elehdin tyyliin mitä vittua...tuo yksilö vaan tuijotti suu auki mua silmiin, ei se varmaan edes tiennyt ajavansa päin helvettiä.

Isomman oikeudella kato! Kyllä muakin kauhistuttaa vetää pyörällä piennarta jos lähtee pidemmälle lenkille. Ikinä tiedä mitä tapahtuu.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kertoo varmaan kotona, että olipa epäkohtelias nuorimies, kun jotakin elehti minulle.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei nyt ole varsinaisesti suomalaista liikennekäyttäytymistä, vaan ihan puhdasta uunoilua, minkä todistin taas vaihteeksi. Valo-ohjattu t-risteys ja auto on kääntymässä vasemmalle. Nuolivalo vaihtuu vihreäksi ja eka auto ajaa keskelle risteystä. Poikittaiseen suuntaan meneville toki punaiset valot. No eikös tämä sankari pysähdy kiltisti keskelle risteystä odottamaan sen poikittaissuunnan valon vaihtumista vihreäksi. Ei ollut eka kerta ja naurattaa vielä seuraavallakin. Pysähtyjän takana tulleita ei vissiin naurattanut, kun antoivat torvea ihan huolella. Olisin ehkä itsekin töötännyt, vaikka äärimmäisen kohtelias aina olenkin.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei nyt ole varsinaisesti suomalaista liikennekäyttäytymistä, vaan ihan puhdasta uunoilua, minkä todistin taas vaihteeksi. Valo-ohjattu t-risteys ja auto on kääntymässä vasemmalle. Nuolivalo vaihtuu vihreäksi ja eka auto ajaa keskelle risteystä. Poikittaiseen suuntaan meneville toki punaiset valot. No eikös tämä sankari pysähdy kiltisti keskelle risteystä odottamaan sen poikittaissuunnan valon vaihtumista vihreäksi. Ei ollut eka kerta ja naurattaa vielä seuraavallakin. Pysähtyjän takana tulleita ei vissiin naurattanut, kun antoivat torvea ihan huolella. Olisin ehkä itsekin töötännyt, vaikka äärimmäisen kohtelias aina olenkin.
Oon myös pari kertaa nähnyt tällaisen tilanteen. Kyllä sen ajokortin saa Suomessa liian helposti.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Valo-ohjattu t-risteys ja auto on kääntymässä vasemmalle. Nuolivalo vaihtuu vihreäksi ja eka auto ajaa keskelle risteystä. Poikittaiseen suuntaan meneville toki punaiset valot. No eikös tämä sankari pysähdy kiltisti keskelle risteystä odottamaan sen poikittaissuunnan valon vaihtumista vihreäksi
Tampereen rautatieaseman edessä olevassa risteyksessä tuota tapahtuu usein.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tapahtui tänään Ulvilassa. 2 poikaa ajoi pyörillä suojatielle, suojatielle asetetun kolmion takaa. Lukkojarrutuksella estin ambulanssin tilauksen ja sain palkinnoksi kaksi keskisormea.

Iltapäivälehdet olisivat huutaneet otsikoilla, auto jyräsi lapset suojatiellä!!!!

Toimittajalta olisi jäänyt varmaan mainitsematta, että kersat tulivat suojatielle kolmion takaa.

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tapahtui tänään Ulvilassa. 2 poikaa ajoi pyörillä suojatielle, suojatielle asetetun kolmion takaa. Lukkojarrutuksella estin ambulanssin tilauksen ja sain palkinnoksi kaksi keskisormea.
Nyt on varmaan hölmö kysymys, mutta onneksi hölmö on kysyjäkin - mitä tarkoittaa suojatielle asetettu kolmio?

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt on varmaan hölmö kysymys, mutta onneksi hölmö on kysyjäkin - mitä tarkoittaa suojatielle asetettu kolmio?
Näitä on siellä täällä myös Uudellamaalla, pyöräilijät eivät pääsääntöisesti niitä noudata. Kun aikuinen ihminen jättää sellaista noudattamatta, on pakko ajatella, että kyseessä on tahallinen teko. Tosin voi myös olla, että monet pyöräilijät eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä pyöräilijöillä olevan sääntöjä tai että liikennemerkit koskevat myös pyöräilijöitä. Ajetaanhan pyörillä surutta myös kiellettyä ajosuuntaa vastaan sekä ajoneuvolla ajo kielletty -merkin ohi.

Helsingin keskustassa oli myös näitä kaupungin itse keksimiä ja kohua aiheuttaneita Pyöräilijä väistää -kylttejä. Pyöräilijät eivät noudattaneet niitäkään.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kyllä minua työmatkapyöräilijänä vituttaa suuresti, kun aina löytyy niitä fillarijunttiseppoja, joiden on pakko ajaa jatkuvasti päin punaisia. Tai poukkoilla pyörätieltä sopivasti ajotielle / takaisin. Sekoilla ja säätää. Näitä on lukuisia päivittäin.

Auttaisiko, jos näille alkaisi huutaa? JUNTTI! Tuskin, vaan ehkä oma mielipaha vähenisi?

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näitä on siellä täällä myös Uudellamaalla, pyöräilijät eivät pääsääntöisesti niitä noudata. Kun aikuinen ihminen jättää sellaista noudattamatta, on pakko ajatella, että kyseessä on tahallinen teko. Tosin voi myös olla, että monet pyöräilijät eivät vain yksinkertaisesti ymmärrä pyöräilijöillä olevan sääntöjä tai että liikennemerkit koskevat myös pyöräilijöitä. Ajetaanhan pyörillä surutta myös kiellettyä ajosuuntaa vastaan sekä ajoneuvolla ajo kielletty -merkin ohi.

Helsingin keskustassa oli myös näitä kaupungin itse keksimiä ja kohua aiheuttaneita Pyöräilijä väistää -kylttejä. Pyöräilijät eivät noudattaneet niitäkään.
Minä uskon tähän että pyöräilijät ei ymmärrä että liikennesäännöt koskee myös heitä. Suuri osa ajaa myös autolla. Tosin onko ne juuri niitä autollatöhöilijöitä myös? Ehkä nämä kuvittelevat että SUOJAtie suojaa, ihan sama millä ja miten niissä kulkee.

Tai sitten nykypäivämeiningilla: "kyllä minä tästä saan mennä."

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Niinpä. Jos ajokortillinen ihminen tulee pyörätieltä ja pyörätien päässä on kolmio niin ketä muuta väistämisvelvollisuus voisi tarkoittaa kuin häntä itseään. Tekisi mieli sanoa Hannu Jortikan äänellä, että ”Tämä nyt ainakin on niitä helpoimpia sääntöjä liikenteessä hei”.

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
Näissä ketjuissa on aina outoa pyöräilijöiden halveksuntaa kun suurin osa autoilijoista rikkoo sääntöjä koko ajan selaamalla nettiä ja ajamalla ylinopeutta ja monille väistämissäännötkin on ihan utopiaa ja ajetaan jopa stop merkin takaa eteen. Liikennesäännöt pitäisi uusia täysin pikaisesti. Nyt se on arvailua kuka ajaa milläkin säännöllä.

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näissä ketjuissa on aina outoa pyöräilijöiden halveksuntaa kun suurin osa autoilijoista rikkoo sääntöjä koko ajan selaamalla nettiä ja ajamalla ylinopeutta ja monille väistämissäännötkin on ihan utopiaa ja ajetaan jopa stop merkin takaa eteen. Liikennesäännöt pitäisi uusia täysin pikaisesti. Nyt se on arvailua kuka ajaa milläkin säännöllä.
Tässähän se juuri on. Oletusarvoisesti kaikki autoilijat on käynyt autokoulun, jolloin PITÄISI olla säännöt hallussa. Loput tienkäyttäjät vetää enemmän tai vähemmän mutulla, poislukien mopoilijat.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kai se mitään halveksuntaa ole, että kaikilta aikuisilta ihmisiltä voi odottaa liikennesääntöjen noudattamista olipa hän liikkeellä jalan, pyöräillen tai moottorikäyttöisellä ajoneuvolla.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy