Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 066 335
  • 12 818

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
Liikenne on usein yhteispelin lisäksi myös turhien riskien välttämistä. Kun etenet ensin moottoritiellä omaa kaistaasi ja väistät liittyjää, olet varmasti varovainen ja tarkastat vasemman ajokaistan olevan vapaa. Mutta vaikka virhe kaistaa vaihtaessasi tapahtuisi kerran tuhannesta tai kerran miljoonasta, se on kuitenkin aivan turha riski, jota ei tarvitse ottaa. Kolmion takaa tulevalla on vastuu siitä, että hän väistää muita. Tämä asia ei ole muiden vastuulla. Voimme käytöksellämme auttaa häntä esimerkiksi pitämällä ne turvavälit kunnossa, mutta raja vedettäköön siihen.

Minun esikoiseni sai pari viikkoa sitten kortin ja ymmärrän nyt paljon paremmin monta tämän ketjun aihetta. Autokoulun ajotuntimäärät ovat aika pienet ja sellaisen tason, että inssin pääsee kuitenkin jo läpi, saavuttaa aika helposti. Yksi asia, jota olen nyt yrittänyt jatko-opettaa, on rauhallisuus väistämisvelvollisuustilanteissa. Hyvin usein kuljettaja kyselee itseltään "ehdinkö tuohon väliin" tai "ehdinkö tuohon eteen". Minusta kannattaa pikemmin väistää enemmän kuin tekisi mieli ja unohtaa tuo kysymys. Pääkaupunkiseudun ruuhkissa joskus on toki otettava sopiva väli, sille ei voi mitään. Hyvin usein kuitenkin kuljettajat "ehtivät" eteen kun väistettäviä on yksi auto ja kilometrin säteellä ei olisi muita. Voi liittyä taakse tai voi mennä vasta sen yhden jälkeen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En näe sinällään mitään isoa ongelmaa siinäkään, jos joku helpottaa liittymistä väistämällä, kun sen tekee turvallisesti, mutta loppujen lopuksi se ydinongelma tuossa on sama mikä aiheuttaa ongelmia niin monessa muussakin asiassa liikenteessä. Eli olemattomat turvavälit. Monta tyhmää ohitusta jäisi tekemättä, ja moni moottoritielle liittyminen helpottuisi kun vaan tajuttaisiin jättää aina riittävä väli siihen edellä ajavaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En näe sinällään mitään isoa ongelmaa siinäkään, jos joku helpottaa liittymistä väistämällä, kun sen tekee turvallisesti, mutta loppujen lopuksi se ydinongelma tuossa on sama mikä aiheuttaa ongelmia niin monessa muussakin asiassa liikenteessä. Eli olemattomat turvavälit. Monta tyhmää ohitusta jäisi tekemättä, ja moni moottoritielle liittyminen helpottuisi kun vaan tajuttaisiin jättää aina riittävä väli siihen edellä ajavaan.
Absurdeinta on se mistä olen kirjoittanut aiemminkin, että moottoritie on lähes tyhjänä esimerkiksi sunnuntaiaamuna, mutta muutama auto ajaa ihan kiinni toisissaan ilman turvavälejä. Tämä on nähty monta kertaa esimerkiksi juuri su- tai lauantaiaamuna Lahdesta ajettaessa Helsinkiin.
 
Tosta liittymisestä, mua aina ihmetyttää kansa, joka jurnuttaa kahdeksaakymppiä rampille asti ja yrittävät sovittaa itsensä motarille 120-porukan sekaan. Yksi tällainen mesta on vanha 1-tie Nummelan kohdalla. Se 120-merkki tulee aika lopussa, kun erkanee kohti motaria. Jos mä näen jonkun Nissanin siinä edellä eikä takana ole ketään, jätän oikein kunnon välin ja kiihdytän ns. ajoissa. Se Nissan kuitenkin nilkuttaa motarille asti ja sitten ei ole kellään kivaa, kun siinä on hidas letka liittymässä nopean letkan keskelle. En usko, että 80 -> 120 km/h tulee kovin monelle yllärinä tuossa kohtaa. Toki joku on aina ekaa kertaa tuossa ja heille annettakoon anteeksi. Ripeitä kiihdyttäjiä on kuitenkin vähemmistö oman empiirisen tutkimukseni mukaan.
Eihän sitä saa ajaa ylinopeuttakaan eli yli 80km/h saa olla mittarissa vasta sitten kun on ylittänyt tuon 120 rajoituksen merkin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vilkun käyttö liikenneympyröissä (tai siis se käyttämättömyys) on itsellekin turhauttavin asia liikenteessä. Lähestyt itse ympyrää, johon vasemmalta liittyy tai jossa on jo joku, joka kääntyy vilkuttamatta (tai vilkuttaa vasta kun renkaat kääntyy) tulosuuntaasi ja pakottaa sinut pysähtymään. En ole saanut selville tekevätkö ihmiset tuota mulkkuuttaan vai tyhmyyttään. Joka tapauksessa Tampereenkin aamu- ja iltapäivä"ruuhkissa" tuolla on isokin vaikutus liikenteen sujuvuuteen, kun päivittäin suhaan keskusta-alueen parin ympyrän läpi. Turhaan pysähtymään joutuneilla ihmisillä kun ei näytä olevan erityistä tarvetta kiihdyttää liikkeelle mitenkään jouhevasti.
Tämä on tosiaan yksi turhauttavimmista asioista liikenteessä. Ja tätä tapahtuu juuri Pirkanmaan alueella päivittäin ja monta kertaa liikenteessä omillakin reiteillä.

Oma kokemus on, että tätä ei ehkä tehdä ainakaan mulkkuuttaan. Nimittäin aika usein kun on vaikkapa jonkun työkaverin kyydissä, niin aina siinä liikenneympyrässä ajattelen mielessäni että ”vilkku, vilkku, nyt se vilkku” ja sitten se jättää vilkuttamatta tai vilkuttaa vasta kun renkaat kääntyy jo ulos ympyrästä. Ja pariin kertaan nähnyt kun ympyrässä odottavan toisen auton kuljettaja pyörittelee päätä tai näyttää muuten vaan turhautuneelta. Joskus tästä maininnutkin apukuskin penkiltä tyyliin, että ”tuliko vilkku vähän myöhässä?” Ja vastaus ollut luokkaa ”aaa, hmm”. Ja sitten jatkanut juttelua, kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Eli ehkä tässä on taustalla vaan ihmisten hajamielisyys tai jotain. Joka tapauksessa todella ärsyttävää ja valitettavan yleistä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eihän sitä saa ajaa ylinopeuttakaan eli yli 80km/h saa olla mittarissa vasta sitten kun on ylittänyt tuon 120 rajoituksen merkin.
Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No sieltähän paljastui oikea kovis.

Mutta joo en määrää en, ja enpäs tainnut sitä yrittääkään. Kunhan totesin, että asia menee lain mukaan noin.
Ei pointti ollut se rivakka kiihdytys 120-merkistä alkaen, vaan nimenomaan sen puute noilla Nissan-kuskeilla. Capiche?
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
En näe sinällään mitään isoa ongelmaa siinäkään, jos joku helpottaa liittymistä väistämällä, kun sen tekee turvallisesti, mutta loppujen lopuksi se ydinongelma tuossa on sama mikä aiheuttaa ongelmia niin monessa muussakin asiassa liikenteessä. Eli olemattomat turvavälit. Monta tyhmää ohitusta jäisi tekemättä, ja moni moottoritielle liittyminen helpottuisi kun vaan tajuttaisiin jättää aina riittävä väli siihen edellä ajavaan.
Ongelma tuossa on, että ihmiset tottuvat siihen, ettei väistämisvelvollisuudesta tarvitse välittää, koska moottoritietä ajavat väistävät ohituskaistalle. Sitten liittymästä kiilataan moottoritiellä ajavien eteen tai kylkeen väkisin silloinkin kun ohituskaista ei olekaan vapaa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jaa, kyllä viestistäsi nimenomaan saa sen kuvan, että kiihdyttää pitäisi jo ennen sitä merkkiä kun se kerran tulee vasta kiihdytyskaistan lopussa.
Tarkoitus oli painottaa sitä, että muutamankin auton letka tuolla liittymispätkällä muuttuu aika kinkkiseksi, jos yksikin auto yrittää siinä kärkipäässä päästä motarille selkeästi hitaammalla vauhdilla. Takanatulijat ovat siis oikeasti kusessa.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.
Pakko kysyy, että mistä löytyy kiihdytyskaista motarille tai maantielle ilman 120, 100, 80 , 60 tai taajama päättyy (=80) merkkii?
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ongelma tuossa on, että ihmiset tottuvat siihen, ettei väistämisvelvollisuudesta tarvitse välittää, koska moottoritietä ajavat väistävät ohituskaistalle. Sitten liittymästä kiilataan moottoritiellä ajavien eteen tai kylkeen väkisin silloinkin kun ohituskaista ei olekaan vapaa.
Näin on ilmeisesti käynyt jo jenkeissä, kun motarilla saa olla liittymien kohdalla jatkuvasti valppaana, ettei se rekan kokoinen Dodge Ram jysäytä kylkeen sieltä kolmion takaa. Kokemukset Floridasta ja New Englandin alueelta, todella erikoista touhua. Toki tuolla on usein kolme kaistaa, eli ehkäpä ajatusmalli on, että siihen oikeanpuolimmaiselle voi surutta survoa.

Noin muuten ainoat liittymät missä aktiivisesti itse siirryn vasemmalle kaistalle on kehä ykkösellä tai parilla muulla Helsingin valtaväylällä, jossa kiihdytyskaistat ovat joskus oikeasti aivan helvetin lyhyitä ja varsinkin raskaampi liikenne nyt on pelkästään fiksua päästää siihen kaistalle ennen kuin joutuvat pysähtymään. Ja on se myös tietämättömälle hankala paikka, kun liittymä onkin normaalin 100m sijaan 10m.

Yksi tällainen paikka on Hämeenlinnanväylälle Hämeenlinnan suuntaan liittyminen Silvola/Kaivoksela kohdalla. Siinä on vähän paremminkin kiihtyvällä rassilla tekemistä, semminkin kun kurvi liittymään on lähemmäs 90 astetta ja kaistalla mittaa parin pitkän bussin verran.

Mutta joo, kyllä tota liittymistä pitäisi varmaan autokoulussa jo reenata enemmän ja luonnollisesti ne liikenteen peruspilarit auttaa tässäkin: riittävä turvaväli ja tasainen nopeus väylillä ajettaessa.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Yksi tällainen paikka on Hämeenlinnanväylälle Hämeenlinnan suuntaan liittyminen Silvola/Kaivoksela kohdalla. Siinä on vähän paremminkin kiihtyvällä rassilla tekemistä, semminkin kun kurvi liittymään on lähemmäs 90 astetta ja kaistalla mittaa parin pitkän bussin verran.
Meinasin just ottaa esimerkiksi tämän liittymän, koska asun siinä ihan lähellä. Tuolla vaimon pikkuSuzukilla saa polkea kolmosvaihteella ihan oikeasti kaasupolkimen lattiaan, että pääsee liittymään.
Pari tosi hankalaa ovat myös Kehä kolmoselle länteen -liittymät sekä tuosta Hämeenlinnan motarilta, että varsinkin siitä Petikon/Myyrmäen -liittymästä pari kilsaa eteenpäin. Vältän tuota, ja usein näkeekin jonkun ajautuneen tilanteeseen, jossa on joutunut vetämään paniikkiparkkiin sen liityntäkaistan lopussa. Siinä onkin sitten tekemistä liittyä.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
Täytyy sanoa, että on perhanan jännää olla motarivauhdissa vasemman kaistan ja keskikaiteen välissä, kun tämmöinen rampilta liittyvän väistelijä "kohteliaisuuttaan" tunkee vasemmalle kaistalle käytännössä kylkeen. "Kyllä mää tarkistin, että vasen kaista oli tyhjä", kuului vastaus. Ilmeisesti olin sitten kuolleessa kulmassa..

Liikennesäännöt on ihan sitä varten olemassa, että voidaan toimia ennakoidusti liikenteessä. Ei minkään itse keksityn kohteliaisuussäännön mukaan, mitä ei kukaan pysty ennakoimaan.

Jos pääväylä on niin täynnä, ettei sinne rampilta mahdu, niin sitten pysähdytään, kuten kärkikolmio määrää.
Se että rampilla kiihdytellään, jarrutellaan eli sovitetaan vauhti liikenneviran mukaiseksi, niin taatusti on vähemmän vaarallista kuin alkaa motarilla 120km/h vauhdissa väistelemään tai jarruttelemaan liittyjien vuoksi.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Täytyy sanoa, että on perhanan jännää olla motarivauhdissa vasemman kaistan ja keskikaiteen välissä, kun tämmöinen rampilta liittyvän väistelijä "kohteliaisuuttaan" tunkee vasemmalle kaistalle käytännössä kylkeen. "Kyllä mää tarkistin, että vasen kaista oli tyhjä", kuului vastaus. Ilmeisesti olin sitten kuolleessa kulmassa..

Liikennesäännöt on ihan sitä varten olemassa, että voidaan toimia ennakoidusti liikenteessä. Ei minkään itse keksityn kohteliaisuussäännön mukaan, mitä ei kukaan pysty ennakoimaan.

Jos pääväylä on niin täynnä, ettei sinne rampilta mahdu, niin sitten pysähdytään, kuten kärkikolmio määrää.
Se että rampilla kiihdytellään, jarrutellaan eli sovitetaan vauhti liikenneviran mukaiseksi, niin taatusti on vähemmän vaarallista kuin alkaa motarilla 120km/h vauhdissa väistelemään tai jarruttelemaan liittyjien vuoksi.
Nimenomaan moottoritiellähän tällaista väistelyä ei pitäisi päästä oikeastaan koskaan tapahtumaan, koska kiihdytyskaistat ovat tarpeeksi pitkät ja autolijoilla on tarvittavat turvavälit sekä nopeus on se nopeusrajoituksen osoittama 120km/h. Silloin liittyjä voi täysin turvallisesti kiihdyttää vauhdin 120km/h ja liittyä turvallisesti kahden ajoneuvon väliin. Koska kaikkihan ajavat motarilla "oikein".
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei montaa viikkoa aikaa kun ajelin motaria ja näköpiirissä ei ketään edessä eikä takana. Silti rampilta tuleva Aatu Autoilija päätti kiihdyttää tasan samaan nopeuteen kanssani kun ajoin vakkari päällä oikeaa nopeutta n. 123km/h oikealla kaistalla. Kaveri suhaili liittymässä niin kauan kunnes kaista loppui kesken ja veti kunnon hätäjarrutuksen lopussa..vittu millasia idiootteja tuolla suhailee. Tuossa hölläät kaasua siinä sen 2 sekuntia niin pääset hienosti taakse liittymään siihen motarille. Ei vaan ymmärrä mikä siinä on niin helvetin vaikeaa.

Ihan periaatteesta en väistänyt vasemmalle koska ei ketään missään näkyvissä ja hyvin sai kaveri kelattua vauhdin samaan minun kanssani eli olisi joko painanut kaasua ja tullut eteen tai sitten tosiaan höllännyt ja liittynyt taakseni.

Ei tunnu osa ymmärtävän että se kolmio on joka paikassa samanarvoinen.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Meinasin just ottaa esimerkiksi tämän liittymän, koska asun siinä ihan lähellä. Tuolla vaimon pikkuSuzukilla saa polkea kolmosvaihteella ihan oikeasti kaasupolkimen lattiaan, että pääsee liittymään.

Tuli itsekin asuttua tuon liittymän lähellä muutaman vuoden ajan. Näki kyllä jänniä tilanteita kun tuosta ajoi joku, joka ei tiennyt, että kaista loppuu aika nopeasti. Kovasti ihmettelen, että tuossa ei ole sitä lyhyen kaistan merkkiä. Ei varmaan täytä niitä kriteerejä sitten?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei montaa viikkoa aikaa kun ajelin motaria ja näköpiirissä ei ketään edessä eikä takana. Silti rampilta tuleva Aatu Autoilija päätti kiihdyttää tasan samaan nopeuteen kanssani kun ajoin vakkari päällä oikeaa nopeutta n. 123km/h oikealla kaistalla. Kaveri suhaili liittymässä niin kauan kunnes kaista loppui kesken ja veti kunnon hätäjarrutuksen lopussa..vittu millasia idiootteja tuolla suhailee. Tuossa hölläät kaasua siinä sen 2 sekuntia niin pääset hienosti taakse liittymään siihen motarille. Ei vaan ymmärrä mikä siinä on niin helvetin vaikeaa.

Ihan periaatteesta en väistänyt vasemmalle koska ei ketään missään näkyvissä ja hyvin sai kaveri kelattua vauhdin samaan minun kanssani eli olisi joko painanut kaasua ja tullut eteen tai sitten tosiaan höllännyt ja liittynyt taakseni.

Ei tunnu osa ymmärtävän että se kolmio on joka paikassa samanarvoinen.

Tämä on ihan hyvä esimerkki siitä, mihin se johtaa, että liikennesääntöjä ei noudateta vaan joustetaan tarpeettomissa asioissa. Liikenne kun on sääntöihin perustuvaa ennakointia, jossa ne määräykset ovat tärkeitä. Toimit täsmälleen oikein, mutta koska on "yleisesti tapana toimia väärin", tapahtui sitten noin.

Motarilla ei tule väistää liittyjää vasemmalle kaistalle, se on sakkorangaistuksen arvoinen tarpeeton kaistanvaihto.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viittasin juuri tilanteeseen jossa tuossa ajelee suht tiivis letka oikealla kaistalla ja kukaan ei näe asiakseen päästää liittyvää autoa ”sisään”. Ja jos tuossa on kahden auton välissä niin on rajallisesti mahdollisuuksia antaa tilaa. Voi tietty kokeilla hidastamista mutta tuokaan ei ole riskitöntä moottoritiellä jos perseessä on kiinni toinen auto. Itse näen että vasemmalle kaistalle siirtyminen tällaisessa tilanteessa (jos siellä siis on täysin tyhjää) on kaikille etu. Antaa enemmän tilaa kaikille ratkaista tuo tilanne ennen kuin liittyvän auton kaista loppuu. Tämä ongelma siis on ilmennyt samassa paikassa muutamaan kertaan kyseessä suht lyhyt liittymiskaista.
Jos oikealla ajaa niin tiivis letka, ei vasenkaan kaista ole tyhjänä, eikä ole perustetta jojottaa vaihtamalla kaistaa liittymän kohdalla eestaas. Tila tehdään nostamalla jalkaa sen verran kaasulta että väli syntyy, ei mielellään enempää tietenkään, ei oikeita jarrutteluja. Jos siis joudut vaihtamaan vasemmalle tuossa tilanteessa, olet jo väärällä toiminnalla aiheuttanut tilanteen, ellei nyt niin että kaveri roikkuu vieressäsi eikä ymmärrä mennä joko eteen tai taakse.

Oikeasti kun menee samaa vauhtia, tila kyllä syntyy jos siinä ei joku aktiivisesti kiilaa. Tätä tapahtuu joskus mutta harvinaista se on verrattuna toiseen tilanteeseen. Eikä vasemmalle väistäminen muuta asiaa koska se kiilaaja olisi se jonka siitä silloin pitäisi väistää. Tekemällä sen turvavälin mittaisen tilan väistäisi helpommin.

On tutkittu juttu, että liikenne vetää paremmin, kun kahta kaistaa käytetään niin pitkään kuin mahdollista. Ängetähän ei tarvitse, jos on riittävät välit siinä oikealla kaistalla. Ongelma johtuu siitä, että oikealla kaistalla ei osata pitää turvavälejä ja sen jälkeen syytetään niitä, jotka yrittävät ajaa fiksummin eli vasenta kaistaa loppuun asti.
Joo mut jos on 30kmh rajoitus ja ajetaan vasuria 80kmh vauhdilla siihen ensimmäiseen asfalttikoneeseen asti ja sitten ängetään väliin väkisin niin se ei ole varmasti tutkimustenkaan mukaan hyvä juttu.

Tällaisia tarkoitin. Muutama ko. sankari osui matkalle.
Siis vetoketju toki toimii vain jos molemmat jonot kulkevat samaa nopeutta. Jos toinen kiihdyttää ja alkaa tunkemaan niin siinä tosiaan syntyy taas jojo-efekti.

Tuli itsekin asuttua tuon liittymän lähellä muutaman vuoden ajan. Näki kyllä jänniä tilanteita kun tuosta ajoi joku, joka ei tiennyt, että kaista loppuu aika nopeasti. Kovasti ihmettelen, että tuossa ei ole sitä lyhyen kaistan merkkiä. Ei varmaan täytä niitä kriteerejä sitten?
Tuttu paikka. Tässä mukavimpia on ne jotka keksii motarilla jarruttaa kunnolla kun kiihdyttävä auto joka kyllä aikoo liittyä siihen jarruttajan taakse alkujaan näyttää pelottavalta. Ja sitten parhaimmillaan hypätä siinä jossain viidenkympin nopeudessa vasemmalle kaistalle kun se auto onkin vieressä.

Toki nämä muutamat vanhat rampit voisi oikeasti uusiakin, motarilla, vaikkei rajoitus vielä 120 olekaan, nämä kuitenkin jo ovat riskipaikkoja.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän mitä täällä kirjoitetaan ja osittain olen samaa mieltä "turhista" kaistanvaihdoista.

Seuraavanlainen aika usein tuleva tilanne menee minun kirjoissani kuitenkin ennakoinnin piiriin. Ajan motarin oikeaa kaistaa sellaista reilua 120–130 km/h vauhtia, mitä nyt yleensä ajetaan. Näen, että liittymässä on etuoikealla kiihdyttävä auto, joka samaa vauhtia jatkaessani ehkä juuri ja juuri ehtisi eteeni. Tämän vauhti ei ole kuitenkaan ehtinyt nousta arvioiden kuin reiluun sataseen tässä vaiheessa.

No kirjoittajien kanta on, että minun pitäisi joko kiihdyttää selvään ylinopeuteen tai nostaa jalka kaasulta ja pudottaa nopeus selvästi alle rajoituksen. Mutta minkä takia en voi ennakoida tilannetta niin, ettei mitään liittymää olisikaan, vaan oikealla kaistalla on motarilla hitaampi auto.

Suoritetaan ihan normaali ohitus, katse peiliin JA siihe kuolleeseen kulmaan, vilkku vasemmalle hyvissä ajoin, rauhallinen ohjausliike ja kiihdytys, ja kunnolla ohitettavasta ohi ennen oikealle palaamista. Ei siis turha kaistanvaihto, vaan hitaamman moottoritieohitus, vaikka tämän liittyjän ohitushetkellä tämä on vielä parin sekunnin päässä moottoritiellä olemisesta, jos hiuksia halki laitetaan.

Ja kuten sanottua, varsinkin jos siinä motarilla on mun takana joku liian lähellä, niin toi jalan nostaminen kaasulta johtaa siihen, että sieltä lähdetään ohitse joka tapauksessa ja rinnakkain on kolme suurin piirtein samaa nopeutta ajavaa autoa, jotka kaikki pyrkivät siihen oikealle kaistalle. Pahemmin se silloin menee arpomiseksi.

Mutta edelleen, ymmärsin kyllä pointin, että sitä vasemman kaistan olettamista aina vapaaksi pitää välttää. Motarilla kuitenkin on syytä joka tapauksessa osata oikeaoppinen ohittaminen, ja jos sen tekee liittymän kohdalla kuvaillulla tavalla liittymistä ennakoiden, niin en tuomitsisi sitä näin kovasanaisesti kuin täällä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No kirjoittajien kanta on, että minun pitäisi joko kiihdyttää selvään ylinopeuteen tai nostaa jalka kaasulta ja pudottaa nopeus selvästi alle rajoituksen. Mutta minkä takia en voi ennakoida tilannetta niin, ettei mitään liittymää olisikaan, vaan oikealla kaistalla on motarilla hitaampi auto.
Kirjoittajien kanta on, että sun ei tarvitse tehdä tuossa tilanteessa yhtään mitään. Liittyjä tulee kolmion takaa.

Ohittaa voi hitaampia toki. Jos mä näen, että raskasta liikennettä liittyy motarille, niin tottakai etukäteen vaihdan vasemmalle ohittaakseni.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näin se menee. Avainsana on tasainen nopeus itsellä, jonka se tielle liittyjä pystyy ennakoimaan ja tekemään päätöksen ehtiikö itse eteen vai himmaileeko perään. Jos alkaa häröilemään ja hidastamalla antamaan tietä, niin samalla se toinen voi olla päättänyt liittyä sinun taaksesi ja sitten molemmat hidastavat samaan aikaan. Turvavälinkään ei tarvitse olla sataa metriä edelläajavaan että siihen väliin mahtuu. Suositeltavaa kyllä.
Kuorma-autoille voi tosiaan olla kohteliaampi, kun ei se 60 tonnia niin helposti tee peliliikkeitä 85-90 kmh rajoittimensa kanssa ja muutenkin siitä joutuisi menemään ohi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös