Noista suosituksista vielä sen verran, että en oikein ymmärrä niitä kun ovat täysin ajoneuvokohtaisia. Jollain "pönttöautolla" tai jollain asuntovaunuviritelmällä kun esim. tiukat mutkat voi ottaa ihan eri tavalla ja nopeudella.
Miksi siis jyrkän mutkan varoitusmerkki ei riitä ja kukin kuski määritelkööt vauhtinsa siihen sopivaksi?
Taas jos miettii omaa ajokäyttäytymistä esim. pohjoisessa niin aika lailla vakionopeussäädöllä annoin mennä, vaikka edessä olisi ollut sellainen kaarre/ylämäki, josta ei oikein tiennyt mitä sieltä tulee. Yleensä ei mitään, koska mitään varoittavaa merkkiä ei ollut. Ihan ajettava siis nopeusrajoituksen mukaisella vauhdilla.
Sitten jos tuli jyrkän mutkan merkki niin napautin vain vakkarin pois ja annoin rullata niin pitkälle, kun näki kuinka jyrkkä se oikeastaan on/oli. Noilla suosituksilla ehkä käyttäytyi samalla tavalla, mutta ei siinä nopeutta seuraillut. Vain sitä millainen mutka on edessä.
Hirvi/peuravaroitukset taas on mielestäni sitä varten, että kuljettajalle vinkataan, että nyt on sellaista tienpätkää että sieltä on joku joskus painellut yli. Esim. Riihimäeltä pohjoiseen päin vanhalla kolmosella 54-tien + Linjanmäen jälkeen kannattaa oikeasti olla skarppina. Peurakolareita joka viikko. Mutta en nyt oikein ymmärrä mitä joku nopeussuositus siinäkään auttaisi. Mielummin tarkkaillaan piantareita kuin ohitellaan 20kmh hitaammin ajavia.