Tuosta vasemmalle "väistämisestä". Sehän on melko tulkinnanvarainen juttu. Liikenteessä kun ennakointi on kaiken a ja o. Aika useasti vasemmalle kaistalle siirryminen on perusteltua siksi että ennakoi uuden kuskin liittyvän eteen ja hänen vauhti olevan hitaampi. Ohitus alkaa siis jo periaatteessa kun liittyjä on vielä liittymässä.
Itsekään en aina automaattisesti siirry vasemmalle, jos tiellä vaikka on vain minä ja hän. Joskus tulee myös viehearvioita. Siirryn, mutta kaveri lähteekin painamaan kovempaa, jolloin siirryn takaisin.
Reilu 3000km tuli tuossa viikko sitten ajeltua Suomessa ja Norjassa ja sanoisin, että ihan oli kivoja kanssakuskeja maantieajossa. Poikkeus tietenkin vahvistaa säännön, aina joukkoon mahtuu:
- kuskeja, jotka ei uskalla ohittaa ja siten keräävät letkaa, kun edessä ajaa vaikka rekka. Ja sitten jättävät väliä kun ohituskaista on alkamasaa. Tai kiihdyttävät siinä. Siksi pyrin ohittamaan aina heti kun jonkun takakontti tuli vastaan. Ennen kuin saa kiinni esim. rekan, jolloin useamman auton ohittaminen on aina vaikeampaa.
- kuskeja jotka ajavat tasan 90kmh koko ajan, vaikka rajoitus vauhtelee 80/100-välillä.
- kuskeja, jotka tietyöalueilla eivät vaihda kaistaa ennenkuin viime hetkellä, vaikka tietävät varmasti, että se oma vasen kaista loppuu kohta. Ja sitten ängetään.
Hyvät kokemukset voivat kyllä liittyä siihen että tultiin vitostietä alaspäin kohti kotia. Ai että oli mukava tie vs. nelonen (Jyväskylä-Oulu) . Mutta tuli myös tuntuma, että nyt on kanssa-autoilijat lukeneet jatkoaikaa. Eikä ainakaan halua sinne päätyä. Yhden kuskin kanssa taidettiin olla aika samalla sivulla muutenkin. Ajeli varmaan jostain Kuopion pohjoispuolelta perässä siihen asti kun Heinolaa ennen moottoritie alkoi. Sitten hävisi taustapeilleistä johonkin tai meni tauolle. Aina välillä jäi kun pääsin ensiksi jostain hitaammasta ohi, sitten taas palasi kun itse jouduin hidastamaan. Mutta ei kertaakaan lähtenyt minua ohittamaan ohituskaistoilla vaan ajeli hyvällä turvavälillä 50-100m perässä. Kiitos yhteistyöstä jos tiistaina joku jatkislainen perässä ajeli. Hyvin vedettiin.
Ruuhka-ajat + pääkaupungin liikenne tietenkin erikseen. Silloin joukoon mahtuu enemmän mätiä omenia.