Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 066 335
  • 12 818

sambersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eniten oikeastaan liikennekäyttäytymisessä ihmetyttää se, miten huonosti sääntöjä yleensäkään noudatetaan.

Jalankulkijana kun tekee lenkin esim jossain keskikokoisen kaupungin keskustassa, niin takuulla näkee seuraavia asioita. Autolla ajetaan ylinopeutta punaisia päin ns vanhoilla keltaisilla (ei vihreillä, ne meni aikoja sitten). Pyörällä ajetaan jalkakäytävällä ja meinataan jäädä auton alle kohdassa, jossa autoilija jättää yleensä noudattamatta kärkikolmion, koska pyöräilijällä on spandexit ja liian hieno pyörä. Kevyenliikenteen väylä tai pyöräkaista on tukittu työmaalla tai väärin pysäköidyllä autolla tai vuokrapotkulaudoilla makaamassa pitkin pituuttaan.
Tähän lisätään vielä väärää puolta ajavat fillarit, omaan kuplaan sulkeutuneet ruutuun töllääjät, viiden metrin koiraflexit, kävelevät kiilaajat ja mitäs muita niitä vielä oli...
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tähän lisätään vielä väärää puolta ajavat fillarit, omaan kuplaan sulkeutuneet ruutuun töllääjät, viiden metrin koiraflexit, kävelevät kiilaajat ja mitäs muita niitä vielä oli...
Etenkin tuo kännykän pauloissa oleva kuski laitteesta riippumatta olikin paha unohdus tästä listasta. Se lienee yhtä yleistä, kuin tuo punaisia päin ajaminen nykyään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Etenkin tuo kännykän pauloissa oleva kuski laitteesta riippumatta olikin paha unohdus tästä listasta. Se lienee yhtä yleistä, kuin tuo punaisia päin ajaminen nykyään.
Tänään 60-rajoituksella nelikaistaisella tiellä lähdettiin liikennevaloista kun edellä ajava maasturimersu kiihdytti todella hiljaa, ja siis todella todella hiljaa. Menin sitten ohi ja katsoin, että 60-70 vuotias mies räpläsi kännykkää. Se oli uutta.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vähän kyllä ihmettelen näitä komisarion näkemyksiä. Kyllähän tässä nyt hölmöillään oikein urakalla, etenkin tuo valkoisen pakun kuski, mutten nyt millään muotoa ole samaa mieltä tuosta ”Niin onko ihan pakko työntää noin pieneen väliin?”. Ei ole pakko ei mutta ensinnäkään väli ei ole erityisen pieni ja jos pitää ”tunkea” johonkin väliin niin kyllähän suurin syyllinen on se turvavälin laiminlyövä päätiellä ajava.

Pakukuski ei taida tuossa myöskään varsinaisesti tehdä väistöliikettä, vaan ainakin minun silmääni näyttää siltä, että paku lähtee jarrutuksessa lapasesta. Näyttäisi olevan joku sen verran vanha laitos, ettei ole välttämättä abs-jarruja. Niiden kanssa ei nimittäin ainakaan tuolla tavalla pitäisi käydä. Hyvä tuuri, ettei ollut vasemmalla puolella ketään.

Abs-jarruthan ovat oikeasti aivan mieletön keksintö ja turvavöiden jälkeen varmaan yksi eniten henkiä pelastava asia. Ne jäärät jotka väittävät, ettei ole abseille tarvetta, eivät ehkäpä ole olleet todellisessa jarrutus- ja väistötilanteessa, jossa kolari vaikkapa vältetään senttien marginaalilla. Hyvät renkaat tietysti on myös hyvä olla, niilläkin voi välttää monta onnettomuutta.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos tuolle linjalle lähdetään ettei tuollaiseen väliin saa liittyä, niin pääkaupunkiseudulla ei voisi koskaan liittyä liittymästä esimerkiksi kehä ykköselle ruuhka-aikana.

Tuossa päätielle liittyjät tulevat aivan liian kiinni toisissaan päätielle eikä päätiellä pidetä tarvittavia turvavälejä. Eli turvavälit puuttuivat aivan kaikilta. Eli kaikki olivat idiootteja.
Toisaalta tuossa tilanteessa ei ole yhtään mitään syytä vaihtaa kaistaa vasemmalle toisten eteen. Aivan kuten komisario mainitsee, "kiihdytyskaista" jatkuu kilometrejä. Kyseessä on kolmas kaista, joka menee käytännössä Tuomarilasta Kehä II:lle suunnilleen varmaankin n. kolmen kilometrin ajan. Siihen kyllä tullaan kolmion takaa ja se on ikään kuin kiihdytyskaista, mutta samalla myös pitkä kehälle johtava kaista.

Vihreällä pakulla ei oikeastaan edes ole mitenkään erityisen lyhyt turvaväli edellä ajavaan ambulanssin näköiseen ajoneuvoon. Tilanteessa ei järjellä ajateltuna ole mitään syytä olettaa, että reunimmaiselta kaistalta on tarpeen poukkoilla kiireellä eteen, koska se ei ole loppumassa silmällä nähtävissä olevalla osuudella. Kokenut pääkaupunkiseudun autoilija toki tietää, että kaistoja ei täällä ajeta loppuun ja tavallisilta kiihdytyskaistoilta liitytään naaman eteen heti kiihdytyskaistan alusta ja vilkutellaan valoja perään, jos päätien auto ei väistäkään. Tässä kuitenkin iso prosentti autoista pysyy kolmannella kaistalla ja jatkaa suoraan kehälle. Vihreän pakun kuljettaja ei tässä kyllä tee oikein mitään väärin. Olisi toki varmuuden vuoksi voinut jarruttaa jo ennakkoon heti kun eteen tungettiin, mutta harva niin tekee.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuon valkoisen pakun kuljettajan ei olisi missään nimessä pitänyt jarruttamalla antaa tilaa tuolle punaiselle autolle. Jos toinen ei osaa painaa kaasua itse ja liittyä tielle niin se on sitten hänen ongelmansa, mutta ei siinä muiden pidä lähteä jarruttelemaan. Ihan totaalisen typerä liiken pakun kuljettajalta, ja tuon vihreän pakun kuljettajaa ei voi tuosta mitenkään syyttää koska hän ei mitään väärin tehnyt.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta tuossa tilanteessa ei ole yhtään mitään syytä vaihtaa kaistaa vasemmalle toisten eteen. Aivan kuten komisario mainitsee, "kiihdytyskaista" jatkuu kilometrejä. Kyseessä on kolmas kaista, joka menee käytännössä Tuomarilasta Kehä II:lle suunnilleen varmaankin n. kolmen kilometrin ajan. Siihen kyllä tullaan kolmion takaa ja se on ikään kuin kiihdytyskaista, mutta samalla myös pitkä kehälle johtava kaista.

Vihreällä pakulla ei oikeastaan edes ole mitenkään erityisen lyhyt turvaväli edellä ajavaan ambulanssin näköiseen ajoneuvoon. Tilanteessa ei järjellä ajateltuna ole mitään syytä olettaa, että reunimmaiselta kaistalta on tarpeen poukkoilla kiireellä eteen, koska se ei ole loppumassa silmällä nähtävissä olevalla osuudella. Kokenut pääkaupunkiseudun autoilija toki tietää, että kaistoja ei täällä ajeta loppuun ja tavallisilta kiihdytyskaistoilta liitytään naaman eteen heti kiihdytyskaistan alusta ja vilkutellaan valoja perään, jos päätien auto ei väistäkään. Tässä kuitenkin iso prosentti autoista pysyy kolmannella kaistalla ja jatkaa suoraan kehälle. Vihreän pakun kuljettaja ei tässä kyllä tee oikein mitään väärin. Olisi toki varmuuden vuoksi voinut jarruttaa jo ennakkoon heti kun eteen tungettiin, mutta harva niin tekee.
Jes. En tiennyt tuota, että kaista on jatkumassa. En siltikään tosin pidä valkoisen pakun kaistanvaihtoa pahana liikkeenä, mutta tuo äkkijarrutus ja kiihdytyskaistalla edellä ajavan perseessä ajaminen on tuomittavaa. Selkein syyllinen toki hän on juu.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei liity aiempaan keskusteluun mutta tuossa yksi tuttava joka sattui olemaan kyydissä, kun huristeltiin moottoritietä eteenpäin esitti minulle erikoisen väitteen.

Aina kun motarille liittyy uusia autoja rampin/liittymän kautta, niin olen itse siirtynyt vasemmalle kaistalle eli ”antanut tilaa” näille autoille. Tuttava tuossa väitti minulle että tämä ei olisi Suomessa laillista tai että poliisi voisi tuosta jopa sakottaa. Ei kai tämä oikeasti voi näin olla? Tuohan on usein se turvallisempi tapa kun tiheässä liikenteessä tuo oikea kaista usein ruuhkaantuu ja uusilla autoilla on vaikea päästä sisään moottoritielle!
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei liity aiempaan keskusteluun mutta tuossa yksi tuttava joka sattui olemaan kyydissä, kun huristeltiin moottoritietä eteenpäin esitti minulle erikoisen väitteen.

Aina kun motarille liittyy uusia autoja rampin/liittymän kautta, niin olen itse siirtynyt toiselle kaistalle eli ”antanut tilaa” näille autoille. Tuttava tuossa väitti minulle että tämä ei olisi Suomessa laillista tai että poliisi voisi tuosta jopa sakottaa. Ei kai tämä oikeasti voi näin olla? Tuohan on usein se turvallisempi tapa kun tiheässä liikenteessä tuo oikea kaista usein ruuhkaantuu!
Kyllä kaverisi oikeassa on. Pidä turvaväli ja tasainen nopeus oikealla kaistalla niin ei liittyjällä pitäisi olla ongelmia liittyä.

 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä kaverisi oikeassa on. Pidä turvaväli ja tasainen nopeus oikealla kaistalla niin ei liittyjällä pitäisi olla ongelmia liittyä.


On kyllä uskomatonta. Toivottavasti tätä ei kukaan aktiivisesti valvo.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On kyllä uskomatonta. Toivottavasti tätä ei kukaan aktiivisesti valvo.
Kyllä se on ihan loogista ja pitäisi valvoa enemmänkin, mutta ei taida Poliisilla riittää rahkeet minkäänlaiseen valvontaan enää nykyään.

Moottoritielle liitytään kolmion takaa, jolloin liittyjä on väistämisvelvollinen. Kun oikealta kaistalta aletaan automaattisesti tekemään turhia kaistanvaihtoja nopeampien eteen vasemmalle, niin kyllä se on vaaran paikka.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä se on ihan loogista ja pitäisi valvoa enemmänkin, mutta ei taida Poliisilla riittää rahkeet minkäänlaiseen valvontaan enää nykyään.

Moottoritielle liitytään kolmion takaa, jolloin liittyjä on väistämisvelvollinen. Kun oikealta kaistalta aletaan automaattisesti tekemään turhia kaistanvaihtoja nopeampien eteen vasemmalle, niin kyllä se on vaaran paikka.
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On kyllä uskomatonta. Toivottavasti tätä ei kukaan aktiivisesti valvo.
Toivottavasti valvoisi ja sakkoja annettaisiin sen verran, että ne päätyisivät kansan ihmeteltäväksi tuonne iltapaskojen nollatasojuttuihin. Monille aremmille rampiltaliittyjille on nimittäin alkanut kasvaa käsitys, että kyllä se päätiellä oleva väistää automaattisesti ja sitten on tilanne päällä.

Kyllä näitä itsellekin tulee pari kolme vastaan vuodessa, että sieltä vaan aletaan valumaan kylkeen, kun ei osata kiihdyttää ja mennä eteen tai jättäytyä taakse. Itse en edes alinopeutta aja ellei satu olemaan peräkärry mukana, niin mikä ihme siinä on, että siihen rinnalle osataan kiihdyttää lisää oikeaan nopeuteen ja sitten ajetaan samaa vauhtia koko kiihdytyskaista rinnalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti valvoisi ja sakkoja annettaisiin sen verran, että ne päätyisivät kansan ihmeteltäväksi tuonne iltapaskojen nollatasojuttuihin. Monille aremmille rampiltaliittyjille on nimittäin alkanut kasvaa käsitys, että kyllä se päätiellä oleva väistää automaattisesti ja sitten on tilanne päällä.

Kyllä näitä itsellekin tulee pari kolme vastaan vuodessa, että sieltä vaan aletaan valumaan kylkeen, kun ei osata kiihdyttää ja mennä eteen tai jättäytyä taakse. Itse en edes alinopeutta aja ellei satu olemaan peräkärry mukana, niin mikä ihme siinä on, että siihen rinnalle osataan kiihdyttää lisää oikeaan nopeuteen ja sitten ajetaan samaa vauhtia koko kiihdytyskaista rinnalla.
On myös nähty useamman kerran kun väistäjä on väistänyt vasemmalle kaistalle, että nämä kaksi autoa jäävät ajamaan rinnakkain moottoritielle viereisille kaistoille samaa vauhtia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
Liittyvän ajoneuvon kuljettajan tehtävä on sovittaa se oma nopeutensa sopivaksi liittymistä varten. Ei voi ajatella, että kiihdyttää (tai ei kiihdytä) nopeutensa johonkin arvoon x ja sitten vaan liittyy motarille välittämättä siitä, mitä siellä motarilla tapahtuu. Nopeus tulee sovittaa siihen motarilla kulkevaan liikennevirtaan. Jos ei tuota osaa tehdä, niin on syytä harjoitella. Jos harjoittelukaan ei auta, kannattaa miettiä, onko moottoritie oikea paikka ko. kuljettajalle.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On myös nähty useamman kerran kun väistäjä on väistänyt vasemmalle kaistalle, että nämä kaksi autoa jäävät ajamaan rinnakkain moottoritielle viereisille kaistoille samaa vauhtia.
Olen myös nähnyt useamman kerran tilanteita jossa kukaan ei anna tilaa uudelle autolle, joka sitten lopulta joutuu pysäyttämään auton liittymiskaistan loppuun.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olen myös nähnyt useamman kerran tilanteita jossa kukaan ei anna tilaa uudelle autolle, joka sitten lopulta joutuu pysäyttämään auton liittymiskaistan loppuun.
Miksi tuossa tilanteessa se auto ei sovita omaa nopeuttaan sellaiseksi, että voi liittyä sinne motarille jonkin auton taakse? Toki jos siellä ei ole minkäänlaisia välejä, niin voi olla tekemätön paikka, jolloin pysähtyminen on pakko tehdä. Noissakin tilanteissa sitä arviointia pitäisi pystyä tekemään jo siellä kiihdytyskaistan alkupäässä, jotta pysähtymisen voi tehdä sinne ja sitten kun sitä tilaa lopulta on, ehtii edes vähän kiihdyttämään ennen motarille siirtymistä. Harvoin toki noin tukkoisia tilanteita on ja kyllä se pääsääntöisesti on sen liittyjän vika, jos ei osaa nopeuttaan sovittaa ja joutuu lopulta pysähtymään. Tiettyä rohkeutta ja röyhkeyttäkin se liittyminen joskus vaatii, että uskaltaa vähän vilkkaampaan liikenteeseen liittyä.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi tuossa tilanteessa se auto ei sovita omaa nopeuttaan sellaiseksi, että voi liittyä sinne motarille jonkin auton taakse? Toki jos siellä ei ole minkäänlaisia välejä, niin voi olla tekemätön paikka, jolloin pysähtyminen on pakko tehdä. Noissakin tilanteissa sitä arviointia pitäisi pystyä tekemään jo siellä kiihdytyskaistan alkupäässä, jotta pysähtymisen voi tehdä sinne ja sitten kun sitä tilaa lopulta on, ehtii edes vähän kiihdyttämään ennen motarille siirtymistä. Harvoin toki noin tukkoisia tilanteita on ja kyllä se pääsääntöisesti on sen liittyjän vika, jos ei osaa nopeuttaan sovittaa ja joutuu lopulta pysähtymään. Tiettyä rohkeutta ja röyhkeyttäkin se liittyminen joskus vaatii, että uskaltaa vähän vilkkaampaan liikenteeseen liittyä.
Viittasin juuri tilanteeseen jossa tuossa ajelee suht tiivis letka oikealla kaistalla ja kukaan ei näe asiakseen päästää liittyvää autoa ”sisään”. Ja jos tuossa on kahden auton välissä niin on rajallisesti mahdollisuuksia antaa tilaa. Voi tietty kokeilla hidastamista mutta tuokaan ei ole riskitöntä moottoritiellä jos perseessä on kiinni toinen auto. Itse näen että vasemmalle kaistalle siirtyminen tällaisessa tilanteessa (jos siellä siis on täysin tyhjää) on kaikille etu. Antaa enemmän tilaa kaikille ratkaista tuo tilanne ennen kuin liittyvän auton kaista loppuu. Tämä ongelma siis on ilmennyt samassa paikassa muutamaan kertaan kyseessä suht lyhyt liittymiskaista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen myös nähnyt useamman kerran tilanteita jossa kukaan ei anna tilaa uudelle autolle, joka sitten lopulta joutuu pysäyttämään auton liittymiskaistan loppuun.
Ongelmahan tuossa ei ole, että kukaan ei väistä vasemmalle. Ongelmana on turvavälien puute moottoritiellä ja/tai liittyjän osaamattomuus liittyä liikenteeseen. Tosin pysähtyminen tuonne jos ei pääse liittymään ei ole väärin, vaan Poliisinkin mukaan oikea tapa toimia.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ongelmahan tuossa ei ole, että kukaan ei väistä vasemmalle. Ongelmana on turvavälien puute moottoritiellä ja/tai liittyjän osaamattomuus liittyä liikenteeseen. Tosin pysähtyminen tuonne jos ei pääse liittymään ei ole väärin, vaan Poliisinkin mukaan oikea tapa toimia.
Tuo pointti turvaväleistä osuu naulan kantaan. Tuohan se ydinongelma on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo pointti turvaväleistä osuu naulan kantaan. Tuohan se ydinongelma on.
Jos jotakin Poliisi saisi valvoa nykyistä enemmän, niin turvavälejä. Sekä nopeuksia taajamissa koulujen läheisyydessä enemmän kuin päivän vuodessa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuosta vasemmalle "väistämisestä". Sehän on melko tulkinnanvarainen juttu. Liikenteessä kun ennakointi on kaiken a ja o. Aika useasti vasemmalle kaistalle siirryminen on perusteltua siksi että ennakoi uuden kuskin liittyvän eteen ja hänen vauhti olevan hitaampi. Ohitus alkaa siis jo periaatteessa kun liittyjä on vielä liittymässä.

Itsekään en aina automaattisesti siirry vasemmalle, jos tiellä vaikka on vain minä ja hän. Joskus tulee myös viehearvioita. Siirryn, mutta kaveri lähteekin painamaan kovempaa, jolloin siirryn takaisin.

Reilu 3000km tuli tuossa viikko sitten ajeltua Suomessa ja Norjassa ja sanoisin, että ihan oli kivoja kanssakuskeja maantieajossa. Poikkeus tietenkin vahvistaa säännön, aina joukkoon mahtuu:

- kuskeja, jotka ei uskalla ohittaa ja siten keräävät letkaa, kun edessä ajaa vaikka rekka. Ja sitten jättävät väliä kun ohituskaista on alkamasaa. Tai kiihdyttävät siinä. Siksi pyrin ohittamaan aina heti kun jonkun takakontti tuli vastaan. Ennen kuin saa kiinni esim. rekan, jolloin useamman auton ohittaminen on aina vaikeampaa.

- kuskeja jotka ajavat tasan 90kmh koko ajan, vaikka rajoitus vauhtelee 80/100-välillä.

- kuskeja, jotka tietyöalueilla eivät vaihda kaistaa ennenkuin viime hetkellä, vaikka tietävät varmasti, että se oma vasen kaista loppuu kohta. Ja sitten ängetään.

Hyvät kokemukset voivat kyllä liittyä siihen että tultiin vitostietä alaspäin kohti kotia. Ai että oli mukava tie vs. nelonen (Jyväskylä-Oulu) . Mutta tuli myös tuntuma, että nyt on kanssa-autoilijat lukeneet jatkoaikaa. Eikä ainakaan halua sinne päätyä. Yhden kuskin kanssa taidettiin olla aika samalla sivulla muutenkin. Ajeli varmaan jostain Kuopion pohjoispuolelta perässä siihen asti kun Heinolaa ennen moottoritie alkoi. Sitten hävisi taustapeilleistä johonkin tai meni tauolle. Aina välillä jäi kun pääsin ensiksi jostain hitaammasta ohi, sitten taas palasi kun itse jouduin hidastamaan. Mutta ei kertaakaan lähtenyt minua ohittamaan ohituskaistoilla vaan ajeli hyvällä turvavälillä 50-100m perässä. Kiitos yhteistyöstä jos tiistaina joku jatkislainen perässä ajeli. Hyvin vedettiin.

Ruuhka-ajat + pääkaupungin liikenne tietenkin erikseen. Silloin joukoon mahtuu enemmän mätiä omenia.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tosta liittymisestä, mua aina ihmetyttää kansa, joka jurnuttaa kahdeksaakymppiä rampille asti ja yrittävät sovittaa itsensä motarille 120-porukan sekaan. Yksi tällainen mesta on vanha 1-tie Nummelan kohdalla. Se 120-merkki tulee aika lopussa, kun erkanee kohti motaria. Jos mä näen jonkun Nissanin siinä edellä eikä takana ole ketään, jätän oikein kunnon välin ja kiihdytän ns. ajoissa. Se Nissan kuitenkin nilkuttaa motarille asti ja sitten ei ole kellään kivaa, kun siinä on hidas letka liittymässä nopean letkan keskelle. En usko, että 80 -> 120 km/h tulee kovin monelle yllärinä tuossa kohtaa. Toki joku on aina ekaa kertaa tuossa ja heille annettakoon anteeksi. Ripeitä kiihdyttäjiä on kuitenkin vähemmistö oman empiirisen tutkimukseni mukaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
- kuskeja, jotka tietyöalueilla eivät vaihda kaistaa ennenkuin viime hetkellä, vaikka tietävät varmasti, että se oma vasen kaista loppuu kohta. Ja sitten ängetään.
On tutkittu juttu, että liikenne vetää paremmin, kun kahta kaistaa käytetään niin pitkään kuin mahdollista. Ängetähän ei tarvitse, jos on riittävät välit siinä oikealla kaistalla. Ongelma johtuu siitä, että oikealla kaistalla ei osata pitää turvavälejä ja sen jälkeen syytetään niitä, jotka yrittävät ajaa fiksummin eli vasenta kaistaa loppuun asti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On tutkittu juttu, että liikenne vetää paremmin, kun kahta kaistaa käytetään niin pitkään kuin mahdollista. Ängetähän ei tarvitse, jos on riittävät välit siinä oikealla kaistalla. Ongelma johtuu siitä, että oikealla kaistalla ei osata pitää turvavälejä ja sen jälkeen syytetään niitä, jotka yrittävät ajaa fiksummin eli vasenta kaistaa loppuun asti.

Joo mut jos on 30kmh rajoitus ja ajetaan vasuria 80kmh vauhdilla siihen ensimmäiseen asfalttikoneeseen asti ja sitten ängetään väliin väkisin niin se ei ole varmasti tutkimustenkaan mukaan hyvä juttu.

Tällaisia tarkoitin. Muutama ko. sankari osui matkalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös