Purkan Jauhaja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Onko siinä tien reunassa edelleen työmaa? Eli tie on kapeampi?
On ainakin siinä pohjoispuolen ylimenevällä sillalla jotain menossa. Eli johtuukohan tuosta?
Onko siinä tien reunassa edelleen työmaa? Eli tie on kapeampi?
Voi olla, mutta tuntematta tuota kyseistä paikkaa, niin kyllähän ne tietyömaarajoitukset jostain syystä tuppaavat joskus jäämään turhan pitkäksi ajaksi.On ainakin siinä pohjoispuolen ylimenevällä sillalla jotain menossa. Eli johtuukohan tuosta?
Monesti näissä ongelma on se, että pääurakkaan ei kuulu esimerkiksi ajoratamaalaukset, tärinäraidat tms. vaan tilaaja haluaa käyttää omaa sopimusurakoitsijaansa. Pääurakoitsija saa omat hommansa valmiiksi ja poistuu paikalta, mutta työmaa jää odottelemaan tilaajan (ELY, Kaupunki etc.) sopimusurakoitsijan paikalle saapumista ja nämä tulevat sitten kun tulevat. Työmaa saattaa olla helposti kuukausi tai kaksi ilman mitään toimintaa, mutta tietyömerkit ja ajonopeuden alennukset pitää olla voimassa koska asia x vielä puuttuu.Ei ihme muutenkaan, että noi työmaat kestävät kauan, koska en ole tänäkään kesänä ajellut vielä yhdenkään työmaan ohi (missä alhainen nopeusrajoitus), jossa olisi yhtään työntekijää tai työkonetta paikalla. Ja olen ajanut tosi monen ohi.
Kovin on vaikea uskoa ilman esimerkkejä/paikkoja, että moottoritielle/moottoriliikennetielle tullessaan joutuisi arvaamaan nopeusrajoituksen tiellä jolle on liittymässä. Varsinkin useassa kohtaa Pirkanmaalla.Esimerkiksi Pirkanmaalla useassa kohtaa.
Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.Kovin on vaikea uskoa ilman esimerkkejä/paikkoja, että moottoritielle/moottoriliikennetielle tullessaan joutuisi arvaamaan nopeusrajoituksen tiellä jolle on liittymässä. Varsinkin useassa kohtaa Pirkanmaalla.
Eikö siinä muka ole sitä 100/120 -merkkiä kiihdytyskaistalla? Ei tule tuollaista kiihdytyskaistaa motarille mieleen täällä suunnalla.Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Ihan noin isoa eroa tai muutosta en muista nähneeni. Sen olen kyllä huomannut, että kun itse olen ohittanut motarin vasemmalla kaistalla oikealle kaistalle 110 km/h vauhtiin jumiutuneet kuskit, niin nehän perkele menee ja pyyhältää tietyömaan alennetun rajoituksen aikana minusta ohi viuhuen.Törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön pari viikkoa sitten jyväskylän kohdilla. Aivan normaalisti ensin ajeltiin 100km/h alueella sitä 70-80km/h eli letka mateli hiljaa. Sitten tuli tietyömaa, missä oli muistaakseni 60km/h alue, niin se muutaman auton letka ajoikin yhtäkkiä 100km/h. En tiedä mistä aivopierusta oli kysymys. Itse ajoin pienen hetken tuota nopeutta perässä ja totesin, että ”hetkinen mitäs tässä tapahtuu” ja hiljensin sitten vauhtia.
Onko tämä joku samassa kastissa oleva aivopieru kun se, että kun tie levenee parilla metrillä, mutta nopeusrajoitus pysyy samana, niin vauhti kasvaa leveämmässä kohdassa silti 30km/h.
Ei ole.Eikö siinä muka ole sitä 100/120 -merkkiä kiihdytyskaistalla? Ei tule tuollaista kiihdytyskaistaa motarille mieleen täällä suunnalla.
Luulen tosin, että vaikka kiihdytyskaistan alussa olisi 200 nopeusrajoitus, ei se saisi näitä Nissan, Toyota, Dacia ym. kuskeja kiihdyttämään yhtään sen rivakammin.Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Pallister kirjoitti:Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Kirjoitin huolimattomasti tuon.Pallister kirjoitti:
”Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.”
Ohessa yllä eka kirjoituksesi. En tiedä miten tämä alunperin piti ymmärtää? Se nopeusrajoitus on aina kiihdytyskaistalla. Toki joku kaarre ennen suoraa osuutta aiheuttaa sen, että merkin asettelu saattaapi muuttua.
Mutta kuten joku tuossa mainitsi, ihan sama vaikka olisi 200-kyltti, joku tuuppaa viittäkymppiä kolmion takaa ja odottaa aaamuruuhkan antavan tietä. Vastuu on joka tapauksessa liittyjällä. Vaikkei näkis lumipyryssä kuin kolmion.
Sitten on vielä lähes samanlainen merkki "enimmäisnopeussuositus": Liikennemerkki: F25: Enimmäisnopeussuositus | Liikennemerkkejä.fi
Eli autoilijan pitäisi tietää, että neliön mallinen merkki on enimmäisnopeussuositus, ja pyöreä saman värinen liikennemerkki on vähimmäisnopeus. Ei jumalauta :D
Itse olisin sanonut tuosta neliön muotoisesta, että se olisi suositusnopeus? Näin se minulle on aikanaan opetettu? Kortti ollut vuodesta 98 lähtien...
Täähän oli aikanaan Tamperelaisten tilaustyö (vai olikohan jossain muuallakin?). Täällä haluttiin pitää mopoautot pois tunnelista mutta ilmeisesti silloin ei ollut olemassa merkkiä, jolla sen olisi pystynyt tekemään. Niinkuin tuossa jutussa todettiin, niin tilalle keksittiin vieläkin kätevämpi traktorikieltomerkki jolla saa saman tehtyä huomattavasti selkeämmin.Pallukkamerkistä ikinä kuullutkaan. Hyvä vaan jos pysyvät varastoissa pölyttymässä.
Nelostiellä jossain Pohjanmaalla muistaakseni on hirvivaroitus ja tuo 80-suositus, mutta rajoitus 100 km/h. Erikoinen ratkaisu.Noitahan näkee yleensä jos tulee joku tiukempi mutka. ja 5s myöhemmin rouva pelkääjän paikalta toteaa tuon luvun. Johon minä että se on suositus. Ihan sama mikä SUOSITUS.
Pallukkamerkistä ikinä kuullutkaan. Hyvä vaan jos pysyvät varastoissa pölyttymässä.
Todistin tässä viikolla taas tilannetta, kun punaisten palaessa ja ratikan jo saapuessa liikenneympyrään taksi painaa surutta liikenneympyrän läpi ratikan edestä. Toki taksin ja ratikan välillä oli varmaan lähemmäs 20 metriä, mutta itselläni ei ole kyllä koskaan ollut niin kiire että punaisia päin ja lähestyvän ratikan editse olisi ollut tarve ajaa.Se mitä olen havainnoinut Raidejokerin tulon myötä, että noita raiteiden ylityspaikoissa olevia liikennevaloja ei oikein noudateta. Toki kyseisiä kertoja mitä olen todistanut on sormilla laskettavissa, mutta silti moinen aiheuttaa vaaratilanteita kun punainen valo palaa. Surutta ajetaan sen ohi. Eivät näe vai eivät välitä?
Noooh, tämän päivän taksit pk-seudun liikenteessä...parempi, etten ihan kauheasti kommentoi. Saa vielä sellaisen ikävähkön leiman. On toki ollut välillä ihan osaaviakin kavereita puikoissa, kumminkin.Todistin tässä viikolla taas tilannetta, kun punaisten palaessa ja ratikan jo saapuessa liikenneympyrään taksi painaa surutta liikenneympyrän läpi ratikan edestä. Toki taksin ja ratikan välillä oli varmaan lähemmäs 20 metriä, mutta itselläni ei ole kyllä koskaan ollut niin kiire että punaisia päin ja lähestyvän ratikan editse olisi ollut tarve ajaa.
Ympyrästä poistuttaessa on syytä aloittaa oikealle vilkuttaminen hyvissä ajoin. Näin ympyrään ajovuoroaan odottavat saavat riittävän ajoissa tiedon ympyrässä jo ajavan aikeista poistua ympyrästä.