Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 066 335
  • 12 818

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, mietin, että laittaisiko editillä lisäyksen, että edellinen pätee varsinkin liittymässä kömpivän raskaan liikenteen kanssa.

Huomaan silti, että fundamentaalinen ero on ajatustavoissa. Jos valita pitää, niin mieluummin jeesaan liittyjää henkilöautonkin kyseessä ollessa, jos tämä näyttää mahdollisesti olevan kiipelissä. Silläkin uhalla, että tavallaan riistän tältä liittyjältä kaikille kuljettajille pakollisen vastuun omasta ajamisestaan.

Näen sen niin, että huutaisin alitehoisella Taunuksella köröttelevällä kanssaihmiselle: "Kjähähäh, nytpä mitataan rohkeutesi ja ajotaitosi, et kai ole tullut pelkäämään ja ajat niin kuin mies, saatana!"

Jos kaistanvaihdossa käytän vilkkua ja olen muutenkin ennakoitava, enkä kurvaa sinne vasemmalle yhtäkkiä toisen eteen/kylkeen, niin uskon muiden tienkäyttäjien tajuavan vaistomaisesti, että tuopa on näitä tilanantajia, ja sikäli tilanne on johdonmukainen ja ennakoitavissa.

Pohjimmiltaan kyse on siitä, että liikenne perustuu liikennesääntöjen noudattamiseen ja oletukseen, että kaikki noudattavat niitä. Tätä en kiistä. Sääntöjen pitäisi olla mahdollisimman vähän tulkinnanvaraisia, mutta tässä ongelmana on sana "turha".

Veikkaan, että insinööriluonteiden mielestä ei ole tulkinnanvaraa, turha mikä turha, kun asiassa on liikennesääntöjen mukaan vastuu sillä liittyjällä, mutta humanistina ja filosofian maisterina taidan mennä tässä semantiikan ja psykologian puolelle, kun olen pelisilmän käyttämisen kannalla.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pakko kysyy, että mistä löytyy kiihdytyskaista motarille tai maantielle ilman 120, 100, 80 , 60 tai taajama päättyy (=80) merkkii?
Tarkoitinkin että kiihdytyskaistan/rampin alkuun pitäisi asettaa moottoritien nopeutta vastaava rajoitus jolloin tulisi lain mukaan mahdolliseksi kiihdyttää muun liikenteen vauhtiin laillisesti jo kiihdytyskaistalla.
Nyt näkee vaaratilanteita on lähes viikoittain kun osa ajaa 80kmh taulussa kiihdytyskaistalla ja vetää surmansyöksyn motarille siitä vauhdista. Varsinkin näin kesällä n. 40kmh nopeusero on aika iso.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Tarkoitinkin että kiihdytyskaistan/rampin alkuun pitäisi asettaa moottoritien nopeutta vastaava rajoitus jolloin tulisi lain mukaan mahdolliseksi kiihdyttää muun liikenteen vauhtiin laillisesti jo kiihdytyskaistalla.
Nyt näkee vaaratilanteita on lähes viikoittain kun osa ajaa 80kmh taulussa kiihdytyskaistalla ja vetää surmansyöksyn motarille siitä vauhdista. Varsinkin näin kesällä n. 40kmh nopeusero on aika iso.
Ja itse tarkoitin, että missä näin ei ole, etteikö sitä liityttävälle tielle tarvittavaa nopeutta ilmoiteta kiihdytyskaistan alkaessa/alkupuolella? Jos ei näe liikennemerkkejä, se johtuu usein siitä, ettei niitä katso.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Seuraavanlainen aika usein tuleva tilanne menee minun kirjoissani kuitenkin ennakoinnin piiriin. Ajan motarin oikeaa kaistaa sellaista reilua 120–130 km/h vauhtia, mitä nyt yleensä ajetaan. Näen, että liittymässä on etuoikealla kiihdyttävä auto, joka samaa vauhtia jatkaessani ehkä juuri ja juuri ehtisi eteeni. Tämän vauhti ei ole kuitenkaan ehtinyt nousta arvioiden kuin reiluun sataseen tässä vaiheessa.

No kirjoittajien kanta on, että minun pitäisi joko kiihdyttää selvään ylinopeuteen tai nostaa jalka kaasulta ja pudottaa nopeus selvästi alle rajoituksen. Mutta minkä takia en voi ennakoida tilannetta niin, ettei mitään liittymää olisikaan, vaan oikealla kaistalla on motarilla hitaampi auto.
Tämä on ainut tilanne, missä itsekin vaihdan kaistaa. Ja pelkästään sen takia, että kaukaa jo näen, että joku mummo on liittymässä tielle ja en jaksa hidastaa vauhtiani sen taakse. Eli koska ohitan sen joka tapauksessa, niin pyrin tekemään sen vauhtiani hidastamatta ja silloin täytyy siirtyä jo ennakoivasti vasemmalle kaistalle.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jaksaa aina ihmetyttää, miten vaikeaa on niiden tietyömerkkien ja rajoituksien poistaminen työmaan päätyttyä. Ilmeisesti ne tuo työn tilaaja tmv. jonka vastuulla on niiden poistaminen ja virkamiesten tapaan se tehdään sitten, kun kahvitaukojen pitämiseltä joudetaan tai kun viisivuotissuunnitelmaan se on merkitty tehtäväksi. Hämeenlinnan Goodmanin kohdalla on moottoritiellä ollut 60km/h rajoitus jo viikkokausia, elokuussa en muista nähneeni enää työmiehiä paikalla.

Ensin valitetaan, että autoilijat eivät kunnioita tietyömerkkejä ja sitten rapautetaan niiden merkitys roikottamalla niitä tarpeettomasti ensin kauan ennen työmaan alkua ja sitten pitkään sen jälkeen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaksaa aina ihmetyttää, miten vaikeaa on niiden tietyömerkkien ja rajoituksien poistaminen työmaan päätyttyä. Ilmeisesti ne tuo työn tilaaja tmv. jonka vastuulla on niiden poistaminen ja virkamiesten tapaan se tehdään sitten, kun kahvitaukojen pitämiseltä joudetaan tai kun viisivuotissuunnitelmaan se on merkitty tehtäväksi. Hämeenlinnan Goodmanin kohdalla on moottoritiellä ollut 60km/h rajoitus jo viikkokausia, elokuussa en muista nähneeni enää työmiehiä paikalla.

Ensin valitetaan, että autoilijat eivät kunnioita tietyömerkkejä ja sitten rapautetaan niiden merkitys roikottamalla niitä tarpeettomasti ensin kauan ennen työmaan alkua ja sitten pitkään sen jälkeen.
Onko siinä tien reunassa edelleen työmaa? Eli tie on kapeampi?
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Jaksaa aina ihmetyttää, miten vaikeaa on niiden tietyömerkkien ja rajoituksien poistaminen työmaan päätyttyä. Ilmeisesti ne tuo työn tilaaja tmv. jonka vastuulla on niiden poistaminen ja virkamiesten tapaan se tehdään sitten, kun kahvitaukojen pitämiseltä joudetaan tai kun viisivuotissuunnitelmaan se on merkitty tehtäväksi. Hämeenlinnan Goodmanin kohdalla on moottoritiellä ollut 60km/h rajoitus jo viikkokausia, elokuussa en muista nähneeni enää työmiehiä paikalla.

Ensin valitetaan, että autoilijat eivät kunnioita tietyömerkkejä ja sitten rapautetaan niiden merkitys roikottamalla niitä tarpeettomasti ensin kauan ennen työmaan alkua ja sitten pitkään sen jälkeen.
Just tästä ajeltiin ohi pari minuuttia sitten. Tosiaan 60 rajoitus, varoitus liikennevaloista, ja ihan vilkkuvalokin liikennemerkin päällä. Eikä tunnelissa mitään, ei yhtään mitään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei ihme muutenkaan, että noi työmaat kestävät kauan, koska en ole tänäkään kesänä ajellut vielä yhdenkään työmaan ohi (missä alhainen nopeusrajoitus), jossa olisi yhtään työntekijää tai työkonetta paikalla. Ja olen ajanut tosi monen ohi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On ainakin siinä pohjoispuolen ylimenevällä sillalla jotain menossa. Eli johtuukohan tuosta?
Voi olla, mutta tuntematta tuota kyseistä paikkaa, niin kyllähän ne tietyömaarajoitukset jostain syystä tuppaavat joskus jäämään turhan pitkäksi ajaksi.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Ei ihme muutenkaan, että noi työmaat kestävät kauan, koska en ole tänäkään kesänä ajellut vielä yhdenkään työmaan ohi (missä alhainen nopeusrajoitus), jossa olisi yhtään työntekijää tai työkonetta paikalla. Ja olen ajanut tosi monen ohi.
Monesti näissä ongelma on se, että pääurakkaan ei kuulu esimerkiksi ajoratamaalaukset, tärinäraidat tms. vaan tilaaja haluaa käyttää omaa sopimusurakoitsijaansa. Pääurakoitsija saa omat hommansa valmiiksi ja poistuu paikalta, mutta työmaa jää odottelemaan tilaajan (ELY, Kaupunki etc.) sopimusurakoitsijan paikalle saapumista ja nämä tulevat sitten kun tulevat. Työmaa saattaa olla helposti kuukausi tai kaksi ilman mitään toimintaa, mutta tietyömerkit ja ajonopeuden alennukset pitää olla voimassa koska asia x vielä puuttuu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön pari viikkoa sitten jyväskylän kohdilla. Aivan normaalisti ensin ajeltiin 100km/h alueella sitä 70-80km/h eli letka mateli hiljaa. Sitten tuli tietyömaa, missä oli muistaakseni 60km/h alue, niin se muutaman auton letka ajoikin yhtäkkiä 100km/h. En tiedä mistä aivopierusta oli kysymys. Itse ajoin pienen hetken tuota nopeutta perässä ja totesin, että ”hetkinen mitäs tässä tapahtuu” ja hiljensin sitten vauhtia.

Onko tämä joku samassa kastissa oleva aivopieru kun se, että kun tie levenee parilla metrillä, mutta nopeusrajoitus pysyy samana, niin vauhti kasvaa leveämmässä kohdassa silti 30km/h.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kovin on vaikea uskoa ilman esimerkkejä/paikkoja, että moottoritielle/moottoriliikennetielle tullessaan joutuisi arvaamaan nopeusrajoituksen tiellä jolle on liittymässä. Varsinkin useassa kohtaa Pirkanmaalla.
Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Eikö siinä muka ole sitä 100/120 -merkkiä kiihdytyskaistalla? Ei tule tuollaista kiihdytyskaistaa motarille mieleen täällä suunnalla.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Törmäsin mielenkiintoiseen ilmiöön pari viikkoa sitten jyväskylän kohdilla. Aivan normaalisti ensin ajeltiin 100km/h alueella sitä 70-80km/h eli letka mateli hiljaa. Sitten tuli tietyömaa, missä oli muistaakseni 60km/h alue, niin se muutaman auton letka ajoikin yhtäkkiä 100km/h. En tiedä mistä aivopierusta oli kysymys. Itse ajoin pienen hetken tuota nopeutta perässä ja totesin, että ”hetkinen mitäs tässä tapahtuu” ja hiljensin sitten vauhtia.

Onko tämä joku samassa kastissa oleva aivopieru kun se, että kun tie levenee parilla metrillä, mutta nopeusrajoitus pysyy samana, niin vauhti kasvaa leveämmässä kohdassa silti 30km/h.
Ihan noin isoa eroa tai muutosta en muista nähneeni. Sen olen kyllä huomannut, että kun itse olen ohittanut motarin vasemmalla kaistalla oikealle kaistalle 110 km/h vauhtiin jumiutuneet kuskit, niin nehän perkele menee ja pyyhältää tietyömaan alennetun rajoituksen aikana minusta ohi viuhuen.

Sillä ei ole tietenkään mitään väliä, alentuiko se rajoitus 100 km/h vai jopa 80 km/h:n vauhtiin. Perävalot vain vilkkuvat, kun Avensikset kiihdyttelevät kilpaa ohitse.

Sinällään tuo toki ei itseäni ärsytä ja näistähän pääsee uudestaan ohi vähän tietyömaiden jälkeen, mutta kovasti se kummastuttaa, kun joku ei ole valmis ajamaan hetkeäkään ylinopeutta normaalissa vauhdissa ja työmaiden kohdalla jopa 30km/h:n ylitys ei taas tunnu missään.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Luulen tosin, että vaikka kiihdytyskaistan alussa olisi 200 nopeusrajoitus, ei se saisi näitä Nissan, Toyota, Dacia ym. kuskeja kiihdyttämään yhtään sen rivakammin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Väännetään nyt siis rautalangasta kun ei mene perille. 80 se on useassa kohtaa, nyt puhuttiin taas eri asioista.
Mutta jos nyt luet aikaisemman kirjoitukseni ajatuksella, mielestäni olisi järkevää että kun kiihdytyskaista varsinaisesti alkaa, olisi siinä uusi nopeusrajoituskyltti (100 talvella/120 kesällä) jotta ihmiset uskaltaisivat kiihdyttää jo siinä moottoritien liikennevirran nopeuteen eivätkä syöksyisi sinne 80-lasissa.
Pallister kirjoitti:
”Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.”

Ohessa yllä eka kirjoituksesi. En tiedä miten tämä alunperin piti ymmärtää? Se nopeusrajoitus on aina kiihdytyskaistalla. Toki joku kaarre ennen suoraa osuutta aiheuttaa sen, että merkin asettelu saattaapi muuttua.
Mutta kuten joku tuossa mainitsi, ihan sama vaikka olisi 200-kyltti, joku tuuppaa viittäkymppiä kolmion takaa ja odottaa aaamuruuhkan antavan tietä. Vastuu on joka tapauksessa liittyjällä. Vaikkei näkis lumipyryssä kuin kolmion.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Pallister kirjoitti:
”Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.”

Ohessa yllä eka kirjoituksesi. En tiedä miten tämä alunperin piti ymmärtää? Se nopeusrajoitus on aina kiihdytyskaistalla. Toki joku kaarre ennen suoraa osuutta aiheuttaa sen, että merkin asettelu saattaapi muuttua.
Mutta kuten joku tuossa mainitsi, ihan sama vaikka olisi 200-kyltti, joku tuuppaa viittäkymppiä kolmion takaa ja odottaa aaamuruuhkan antavan tietä. Vastuu on joka tapauksessa liittyjällä. Vaikkei näkis lumipyryssä kuin kolmion.
Kirjoitin huolimattomasti tuon.
Mutta tarkensin sitten mitä ajoin takaa.

Ja totta tuokin, varsinkin väestön ikääntyminen näkyy kun mummot ja papat liittyvät tosiaan pahimmillaan kuuttakymppiä tuonne ruuhkaan.

On tämä muutenkin aika touhua nykyään kun liikkuvia/valvontaa käytännössä ei enää ole.
Eilen jokin urheiluauto(en edes nähnyt merkkiä kun meni niin nopeasti ohi) iltapäivällä varmaan 250kmh taulussa pienehkössä ruuhkassa ja sitten hetken päästä molemmat kaistat tukkoon.
Siinä aikani köröteltyä syy selvisi, vanhahko maasturi veti motarilla peräkärryä missä oli aivan täysi puukuorma, n. 65kmh ja sekä auto että kärry tekivät pientä vaappumista.
Jarruton peräkärry näytti olevan, paino oli varmaan aika rajoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Laittakaa tuollainen 50-merkki jonnekin, niin puolet autoilijoista luulee, että kyse on nopeusrajoituksesta. Hyvin te vedätte...

Sitten on vielä lähes samanlainen merkki "enimmäisnopeussuositus": Liikennemerkki: F25: Enimmäisnopeussuositus | Liikennemerkkejä.fi

Eli autoilijan pitäisi tietää, että neliön mallinen merkki on enimmäisnopeussuositus, ja pyöreä saman värinen liikennemerkki on vähimmäisnopeus. Ei jumalauta :D
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sitten on vielä lähes samanlainen merkki "enimmäisnopeussuositus": Liikennemerkki: F25: Enimmäisnopeussuositus | Liikennemerkkejä.fi

Eli autoilijan pitäisi tietää, että neliön mallinen merkki on enimmäisnopeussuositus, ja pyöreä saman värinen liikennemerkki on vähimmäisnopeus. Ei jumalauta :D

Itse olisin sanonut tuosta neliön muotoisesta, että se olisi suositusnopeus? Näin se minulle on aikanaan opetettu? Kortti ollut vuodesta 98 lähtien...
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olisin sanonut tuosta neliön muotoisesta, että se olisi suositusnopeus? Näin se minulle on aikanaan opetettu? Kortti ollut vuodesta 98 lähtien...

Noitahan näkee yleensä jos tulee joku tiukempi mutka. ja 5s myöhemmin rouva pelkääjän paikalta toteaa tuon luvun. Johon minä että se on suositus. Ihan sama mikä SUOSITUS.

Pallukkamerkistä ikinä kuullutkaan. Hyvä vaan jos pysyvät varastoissa pölyttymässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös