Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 115 364
  • 13 154

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä kaverisi oikeassa on. Pidä turvaväli ja tasainen nopeus oikealla kaistalla niin ei liittyjällä pitäisi olla ongelmia liittyä.


On kyllä uskomatonta. Toivottavasti tätä ei kukaan aktiivisesti valvo.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On kyllä uskomatonta. Toivottavasti tätä ei kukaan aktiivisesti valvo.
Kyllä se on ihan loogista ja pitäisi valvoa enemmänkin, mutta ei taida Poliisilla riittää rahkeet minkäänlaiseen valvontaan enää nykyään.

Moottoritielle liitytään kolmion takaa, jolloin liittyjä on väistämisvelvollinen. Kun oikealta kaistalta aletaan automaattisesti tekemään turhia kaistanvaihtoja nopeampien eteen vasemmalle, niin kyllä se on vaaran paikka.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllä se on ihan loogista ja pitäisi valvoa enemmänkin, mutta ei taida Poliisilla riittää rahkeet minkäänlaiseen valvontaan enää nykyään.

Moottoritielle liitytään kolmion takaa, jolloin liittyjä on väistämisvelvollinen. Kun oikealta kaistalta aletaan automaattisesti tekemään turhia kaistanvaihtoja nopeampien eteen vasemmalle, niin kyllä se on vaaran paikka.
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On kyllä uskomatonta. Toivottavasti tätä ei kukaan aktiivisesti valvo.
Toivottavasti valvoisi ja sakkoja annettaisiin sen verran, että ne päätyisivät kansan ihmeteltäväksi tuonne iltapaskojen nollatasojuttuihin. Monille aremmille rampiltaliittyjille on nimittäin alkanut kasvaa käsitys, että kyllä se päätiellä oleva väistää automaattisesti ja sitten on tilanne päällä.

Kyllä näitä itsellekin tulee pari kolme vastaan vuodessa, että sieltä vaan aletaan valumaan kylkeen, kun ei osata kiihdyttää ja mennä eteen tai jättäytyä taakse. Itse en edes alinopeutta aja ellei satu olemaan peräkärry mukana, niin mikä ihme siinä on, että siihen rinnalle osataan kiihdyttää lisää oikeaan nopeuteen ja sitten ajetaan samaa vauhtia koko kiihdytyskaista rinnalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti valvoisi ja sakkoja annettaisiin sen verran, että ne päätyisivät kansan ihmeteltäväksi tuonne iltapaskojen nollatasojuttuihin. Monille aremmille rampiltaliittyjille on nimittäin alkanut kasvaa käsitys, että kyllä se päätiellä oleva väistää automaattisesti ja sitten on tilanne päällä.

Kyllä näitä itsellekin tulee pari kolme vastaan vuodessa, että sieltä vaan aletaan valumaan kylkeen, kun ei osata kiihdyttää ja mennä eteen tai jättäytyä taakse. Itse en edes alinopeutta aja ellei satu olemaan peräkärry mukana, niin mikä ihme siinä on, että siihen rinnalle osataan kiihdyttää lisää oikeaan nopeuteen ja sitten ajetaan samaa vauhtia koko kiihdytyskaista rinnalla.
On myös nähty useamman kerran kun väistäjä on väistänyt vasemmalle kaistalle, että nämä kaksi autoa jäävät ajamaan rinnakkain moottoritielle viereisille kaistoille samaa vauhtia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
Liittyvän ajoneuvon kuljettajan tehtävä on sovittaa se oma nopeutensa sopivaksi liittymistä varten. Ei voi ajatella, että kiihdyttää (tai ei kiihdytä) nopeutensa johonkin arvoon x ja sitten vaan liittyy motarille välittämättä siitä, mitä siellä motarilla tapahtuu. Nopeus tulee sovittaa siihen motarilla kulkevaan liikennevirtaan. Jos ei tuota osaa tehdä, niin on syytä harjoitella. Jos harjoittelukaan ei auta, kannattaa miettiä, onko moottoritie oikea paikka ko. kuljettajalle.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
On myös nähty useamman kerran kun väistäjä on väistänyt vasemmalle kaistalle, että nämä kaksi autoa jäävät ajamaan rinnakkain moottoritielle viereisille kaistoille samaa vauhtia.
Olen myös nähnyt useamman kerran tilanteita jossa kukaan ei anna tilaa uudelle autolle, joka sitten lopulta joutuu pysäyttämään auton liittymiskaistan loppuun.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Olen myös nähnyt useamman kerran tilanteita jossa kukaan ei anna tilaa uudelle autolle, joka sitten lopulta joutuu pysäyttämään auton liittymiskaistan loppuun.
Miksi tuossa tilanteessa se auto ei sovita omaa nopeuttaan sellaiseksi, että voi liittyä sinne motarille jonkin auton taakse? Toki jos siellä ei ole minkäänlaisia välejä, niin voi olla tekemätön paikka, jolloin pysähtyminen on pakko tehdä. Noissakin tilanteissa sitä arviointia pitäisi pystyä tekemään jo siellä kiihdytyskaistan alkupäässä, jotta pysähtymisen voi tehdä sinne ja sitten kun sitä tilaa lopulta on, ehtii edes vähän kiihdyttämään ennen motarille siirtymistä. Harvoin toki noin tukkoisia tilanteita on ja kyllä se pääsääntöisesti on sen liittyjän vika, jos ei osaa nopeuttaan sovittaa ja joutuu lopulta pysähtymään. Tiettyä rohkeutta ja röyhkeyttäkin se liittyminen joskus vaatii, että uskaltaa vähän vilkkaampaan liikenteeseen liittyä.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi tuossa tilanteessa se auto ei sovita omaa nopeuttaan sellaiseksi, että voi liittyä sinne motarille jonkin auton taakse? Toki jos siellä ei ole minkäänlaisia välejä, niin voi olla tekemätön paikka, jolloin pysähtyminen on pakko tehdä. Noissakin tilanteissa sitä arviointia pitäisi pystyä tekemään jo siellä kiihdytyskaistan alkupäässä, jotta pysähtymisen voi tehdä sinne ja sitten kun sitä tilaa lopulta on, ehtii edes vähän kiihdyttämään ennen motarille siirtymistä. Harvoin toki noin tukkoisia tilanteita on ja kyllä se pääsääntöisesti on sen liittyjän vika, jos ei osaa nopeuttaan sovittaa ja joutuu lopulta pysähtymään. Tiettyä rohkeutta ja röyhkeyttäkin se liittyminen joskus vaatii, että uskaltaa vähän vilkkaampaan liikenteeseen liittyä.
Viittasin juuri tilanteeseen jossa tuossa ajelee suht tiivis letka oikealla kaistalla ja kukaan ei näe asiakseen päästää liittyvää autoa ”sisään”. Ja jos tuossa on kahden auton välissä niin on rajallisesti mahdollisuuksia antaa tilaa. Voi tietty kokeilla hidastamista mutta tuokaan ei ole riskitöntä moottoritiellä jos perseessä on kiinni toinen auto. Itse näen että vasemmalle kaistalle siirtyminen tällaisessa tilanteessa (jos siellä siis on täysin tyhjää) on kaikille etu. Antaa enemmän tilaa kaikille ratkaista tuo tilanne ennen kuin liittyvän auton kaista loppuu. Tämä ongelma siis on ilmennyt samassa paikassa muutamaan kertaan kyseessä suht lyhyt liittymiskaista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen myös nähnyt useamman kerran tilanteita jossa kukaan ei anna tilaa uudelle autolle, joka sitten lopulta joutuu pysäyttämään auton liittymiskaistan loppuun.
Ongelmahan tuossa ei ole, että kukaan ei väistä vasemmalle. Ongelmana on turvavälien puute moottoritiellä ja/tai liittyjän osaamattomuus liittyä liikenteeseen. Tosin pysähtyminen tuonne jos ei pääse liittymään ei ole väärin, vaan Poliisinkin mukaan oikea tapa toimia.
 

Niilonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ongelmahan tuossa ei ole, että kukaan ei väistä vasemmalle. Ongelmana on turvavälien puute moottoritiellä ja/tai liittyjän osaamattomuus liittyä liikenteeseen. Tosin pysähtyminen tuonne jos ei pääse liittymään ei ole väärin, vaan Poliisinkin mukaan oikea tapa toimia.
Tuo pointti turvaväleistä osuu naulan kantaan. Tuohan se ydinongelma on.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo pointti turvaväleistä osuu naulan kantaan. Tuohan se ydinongelma on.
Jos jotakin Poliisi saisi valvoa nykyistä enemmän, niin turvavälejä. Sekä nopeuksia taajamissa koulujen läheisyydessä enemmän kuin päivän vuodessa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuosta vasemmalle "väistämisestä". Sehän on melko tulkinnanvarainen juttu. Liikenteessä kun ennakointi on kaiken a ja o. Aika useasti vasemmalle kaistalle siirryminen on perusteltua siksi että ennakoi uuden kuskin liittyvän eteen ja hänen vauhti olevan hitaampi. Ohitus alkaa siis jo periaatteessa kun liittyjä on vielä liittymässä.

Itsekään en aina automaattisesti siirry vasemmalle, jos tiellä vaikka on vain minä ja hän. Joskus tulee myös viehearvioita. Siirryn, mutta kaveri lähteekin painamaan kovempaa, jolloin siirryn takaisin.

Reilu 3000km tuli tuossa viikko sitten ajeltua Suomessa ja Norjassa ja sanoisin, että ihan oli kivoja kanssakuskeja maantieajossa. Poikkeus tietenkin vahvistaa säännön, aina joukkoon mahtuu:

- kuskeja, jotka ei uskalla ohittaa ja siten keräävät letkaa, kun edessä ajaa vaikka rekka. Ja sitten jättävät väliä kun ohituskaista on alkamasaa. Tai kiihdyttävät siinä. Siksi pyrin ohittamaan aina heti kun jonkun takakontti tuli vastaan. Ennen kuin saa kiinni esim. rekan, jolloin useamman auton ohittaminen on aina vaikeampaa.

- kuskeja jotka ajavat tasan 90kmh koko ajan, vaikka rajoitus vauhtelee 80/100-välillä.

- kuskeja, jotka tietyöalueilla eivät vaihda kaistaa ennenkuin viime hetkellä, vaikka tietävät varmasti, että se oma vasen kaista loppuu kohta. Ja sitten ängetään.

Hyvät kokemukset voivat kyllä liittyä siihen että tultiin vitostietä alaspäin kohti kotia. Ai että oli mukava tie vs. nelonen (Jyväskylä-Oulu) . Mutta tuli myös tuntuma, että nyt on kanssa-autoilijat lukeneet jatkoaikaa. Eikä ainakaan halua sinne päätyä. Yhden kuskin kanssa taidettiin olla aika samalla sivulla muutenkin. Ajeli varmaan jostain Kuopion pohjoispuolelta perässä siihen asti kun Heinolaa ennen moottoritie alkoi. Sitten hävisi taustapeilleistä johonkin tai meni tauolle. Aina välillä jäi kun pääsin ensiksi jostain hitaammasta ohi, sitten taas palasi kun itse jouduin hidastamaan. Mutta ei kertaakaan lähtenyt minua ohittamaan ohituskaistoilla vaan ajeli hyvällä turvavälillä 50-100m perässä. Kiitos yhteistyöstä jos tiistaina joku jatkislainen perässä ajeli. Hyvin vedettiin.

Ruuhka-ajat + pääkaupungin liikenne tietenkin erikseen. Silloin joukoon mahtuu enemmän mätiä omenia.
 
Viimeksi muokattu:

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tosta liittymisestä, mua aina ihmetyttää kansa, joka jurnuttaa kahdeksaakymppiä rampille asti ja yrittävät sovittaa itsensä motarille 120-porukan sekaan. Yksi tällainen mesta on vanha 1-tie Nummelan kohdalla. Se 120-merkki tulee aika lopussa, kun erkanee kohti motaria. Jos mä näen jonkun Nissanin siinä edellä eikä takana ole ketään, jätän oikein kunnon välin ja kiihdytän ns. ajoissa. Se Nissan kuitenkin nilkuttaa motarille asti ja sitten ei ole kellään kivaa, kun siinä on hidas letka liittymässä nopean letkan keskelle. En usko, että 80 -> 120 km/h tulee kovin monelle yllärinä tuossa kohtaa. Toki joku on aina ekaa kertaa tuossa ja heille annettakoon anteeksi. Ripeitä kiihdyttäjiä on kuitenkin vähemmistö oman empiirisen tutkimukseni mukaan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
- kuskeja, jotka tietyöalueilla eivät vaihda kaistaa ennenkuin viime hetkellä, vaikka tietävät varmasti, että se oma vasen kaista loppuu kohta. Ja sitten ängetään.
On tutkittu juttu, että liikenne vetää paremmin, kun kahta kaistaa käytetään niin pitkään kuin mahdollista. Ängetähän ei tarvitse, jos on riittävät välit siinä oikealla kaistalla. Ongelma johtuu siitä, että oikealla kaistalla ei osata pitää turvavälejä ja sen jälkeen syytetään niitä, jotka yrittävät ajaa fiksummin eli vasenta kaistaa loppuun asti.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On tutkittu juttu, että liikenne vetää paremmin, kun kahta kaistaa käytetään niin pitkään kuin mahdollista. Ängetähän ei tarvitse, jos on riittävät välit siinä oikealla kaistalla. Ongelma johtuu siitä, että oikealla kaistalla ei osata pitää turvavälejä ja sen jälkeen syytetään niitä, jotka yrittävät ajaa fiksummin eli vasenta kaistaa loppuun asti.

Joo mut jos on 30kmh rajoitus ja ajetaan vasuria 80kmh vauhdilla siihen ensimmäiseen asfalttikoneeseen asti ja sitten ängetään väliin väkisin niin se ei ole varmasti tutkimustenkaan mukaan hyvä juttu.

Tällaisia tarkoitin. Muutama ko. sankari osui matkalle.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohan on tilannekohtaista. Väittäisin että usein tuo sulavoittaa liikennettä jos liittyvän auton ei tarvitse väkisin kiihdytellä tai jarrutella päästääkseen ajokaistalle. Tietenkin ensin tarkistus että vasen ajokaista on vapaa eikä lähestyviä autoja näy takapeilissä. Sitten hetkeksi vasemmalle kaistalle kunnes uusi auto on päässyt mukaan virtaan ja sitten rauhallinen palaaminen oikealle kaistalle.
Liikenne on usein yhteispelin lisäksi myös turhien riskien välttämistä. Kun etenet ensin moottoritiellä omaa kaistaasi ja väistät liittyjää, olet varmasti varovainen ja tarkastat vasemman ajokaistan olevan vapaa. Mutta vaikka virhe kaistaa vaihtaessasi tapahtuisi kerran tuhannesta tai kerran miljoonasta, se on kuitenkin aivan turha riski, jota ei tarvitse ottaa. Kolmion takaa tulevalla on vastuu siitä, että hän väistää muita. Tämä asia ei ole muiden vastuulla. Voimme käytöksellämme auttaa häntä esimerkiksi pitämällä ne turvavälit kunnossa, mutta raja vedettäköön siihen.

Minun esikoiseni sai pari viikkoa sitten kortin ja ymmärrän nyt paljon paremmin monta tämän ketjun aihetta. Autokoulun ajotuntimäärät ovat aika pienet ja sellaisen tason, että inssin pääsee kuitenkin jo läpi, saavuttaa aika helposti. Yksi asia, jota olen nyt yrittänyt jatko-opettaa, on rauhallisuus väistämisvelvollisuustilanteissa. Hyvin usein kuljettaja kyselee itseltään "ehdinkö tuohon väliin" tai "ehdinkö tuohon eteen". Minusta kannattaa pikemmin väistää enemmän kuin tekisi mieli ja unohtaa tuo kysymys. Pääkaupunkiseudun ruuhkissa joskus on toki otettava sopiva väli, sille ei voi mitään. Hyvin usein kuitenkin kuljettajat "ehtivät" eteen kun väistettäviä on yksi auto ja kilometrin säteellä ei olisi muita. Voi liittyä taakse tai voi mennä vasta sen yhden jälkeen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En näe sinällään mitään isoa ongelmaa siinäkään, jos joku helpottaa liittymistä väistämällä, kun sen tekee turvallisesti, mutta loppujen lopuksi se ydinongelma tuossa on sama mikä aiheuttaa ongelmia niin monessa muussakin asiassa liikenteessä. Eli olemattomat turvavälit. Monta tyhmää ohitusta jäisi tekemättä, ja moni moottoritielle liittyminen helpottuisi kun vaan tajuttaisiin jättää aina riittävä väli siihen edellä ajavaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En näe sinällään mitään isoa ongelmaa siinäkään, jos joku helpottaa liittymistä väistämällä, kun sen tekee turvallisesti, mutta loppujen lopuksi se ydinongelma tuossa on sama mikä aiheuttaa ongelmia niin monessa muussakin asiassa liikenteessä. Eli olemattomat turvavälit. Monta tyhmää ohitusta jäisi tekemättä, ja moni moottoritielle liittyminen helpottuisi kun vaan tajuttaisiin jättää aina riittävä väli siihen edellä ajavaan.
Absurdeinta on se mistä olen kirjoittanut aiemminkin, että moottoritie on lähes tyhjänä esimerkiksi sunnuntaiaamuna, mutta muutama auto ajaa ihan kiinni toisissaan ilman turvavälejä. Tämä on nähty monta kertaa esimerkiksi juuri su- tai lauantaiaamuna Lahdesta ajettaessa Helsinkiin.
 
Tosta liittymisestä, mua aina ihmetyttää kansa, joka jurnuttaa kahdeksaakymppiä rampille asti ja yrittävät sovittaa itsensä motarille 120-porukan sekaan. Yksi tällainen mesta on vanha 1-tie Nummelan kohdalla. Se 120-merkki tulee aika lopussa, kun erkanee kohti motaria. Jos mä näen jonkun Nissanin siinä edellä eikä takana ole ketään, jätän oikein kunnon välin ja kiihdytän ns. ajoissa. Se Nissan kuitenkin nilkuttaa motarille asti ja sitten ei ole kellään kivaa, kun siinä on hidas letka liittymässä nopean letkan keskelle. En usko, että 80 -> 120 km/h tulee kovin monelle yllärinä tuossa kohtaa. Toki joku on aina ekaa kertaa tuossa ja heille annettakoon anteeksi. Ripeitä kiihdyttäjiä on kuitenkin vähemmistö oman empiirisen tutkimukseni mukaan.
Eihän sitä saa ajaa ylinopeuttakaan eli yli 80km/h saa olla mittarissa vasta sitten kun on ylittänyt tuon 120 rajoituksen merkin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vilkun käyttö liikenneympyröissä (tai siis se käyttämättömyys) on itsellekin turhauttavin asia liikenteessä. Lähestyt itse ympyrää, johon vasemmalta liittyy tai jossa on jo joku, joka kääntyy vilkuttamatta (tai vilkuttaa vasta kun renkaat kääntyy) tulosuuntaasi ja pakottaa sinut pysähtymään. En ole saanut selville tekevätkö ihmiset tuota mulkkuuttaan vai tyhmyyttään. Joka tapauksessa Tampereenkin aamu- ja iltapäivä"ruuhkissa" tuolla on isokin vaikutus liikenteen sujuvuuteen, kun päivittäin suhaan keskusta-alueen parin ympyrän läpi. Turhaan pysähtymään joutuneilla ihmisillä kun ei näytä olevan erityistä tarvetta kiihdyttää liikkeelle mitenkään jouhevasti.
Tämä on tosiaan yksi turhauttavimmista asioista liikenteessä. Ja tätä tapahtuu juuri Pirkanmaan alueella päivittäin ja monta kertaa liikenteessä omillakin reiteillä.

Oma kokemus on, että tätä ei ehkä tehdä ainakaan mulkkuuttaan. Nimittäin aika usein kun on vaikkapa jonkun työkaverin kyydissä, niin aina siinä liikenneympyrässä ajattelen mielessäni että ”vilkku, vilkku, nyt se vilkku” ja sitten se jättää vilkuttamatta tai vilkuttaa vasta kun renkaat kääntyy jo ulos ympyrästä. Ja pariin kertaan nähnyt kun ympyrässä odottavan toisen auton kuljettaja pyörittelee päätä tai näyttää muuten vaan turhautuneelta. Joskus tästä maininnutkin apukuskin penkiltä tyyliin, että ”tuliko vilkku vähän myöhässä?” Ja vastaus ollut luokkaa ”aaa, hmm”. Ja sitten jatkanut juttelua, kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Eli ehkä tässä on taustalla vaan ihmisten hajamielisyys tai jotain. Joka tapauksessa todella ärsyttävää ja valitettavan yleistä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eihän sitä saa ajaa ylinopeuttakaan eli yli 80km/h saa olla mittarissa vasta sitten kun on ylittänyt tuon 120 rajoituksen merkin.
Niin. Tässähän tämä onkin kun osassa liittymiä ei ole nopeusrajoitusta kiihdytyskaistan kohdalla.
Aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita ja jopa viranomaisten ohje on että pitää liittyä reippaasti tai lyödä jarrut lukkoon ja odottaa vuoroaan.
Tieliikennelaki on tässä perässä arkijärkeä ja liittymien alkuun pitäisi asettaa nopeusrajoituskyltit samanlailla kun siellä on poistumissuuntaan monessa paikassa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
No sieltähän paljastui oikea kovis.

Mutta joo en määrää en, ja enpäs tainnut sitä yrittääkään. Kunhan totesin, että asia menee lain mukaan noin.
Ei pointti ollut se rivakka kiihdytys 120-merkistä alkaen, vaan nimenomaan sen puute noilla Nissan-kuskeilla. Capiche?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös