Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 741
  • 13 193

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jo monesti liikeympyrään tullessa laitetaan se vilkku päälle ennen ympyrää, vaikkei käännyttäisikään siitä ekasta.
Jep! Kerran tööttäsin tällaiselle. Ajoi niin lujaa ympyrään vilkku päällä, että hänestä näki ettei ole kääntymässä vaan ”ajoi suoraan ympyrän läpi”, joten en ajanut alle. Painoi sitten edessäni ympyrässä jarrua ja tuli huutelemaan, että mikä mulla on ongelma. Kerroin, että hän ei tainnut osata käyttää vilkkua oikein: ”kyllä minä vilkkua käytin!”
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tää esimerkki siitä, kuinka väistämissäännöt eivät ole hallussa.





(Pyöräilijä siis väistää tuossa tilanteessa.)

Suojatiet on vaikeita monille. Nyt pari päivää sitten jopa bussi suoraan mennessään pysähtyi antamaan minulle (pyöräilijälle) tietä, vaikka aivan selkeästi hidastin aikoen päästää etuajo-oikeutetun ensin.

Toisen kerran tässä vasta ajoin autolla 30 km/h alueella kohti suojatietä. Vasemmalta oli tulossa pyöräilijä ja toiseen suuntaan auto. Pyöräilijä ehti niukasti ennen vastaan tulevaa autoa suojatien kohdalle, jarrutti ja laittoi jalan maahan pysyen satulassa. Vastaantulija pysähtyi antaakseen tietä. Minä tulin pienen hetken myöhemmin suojatien kohdalle ja annoin mennä vaan. Vastaantulijaa tämä ilmeisesti närkästytti kun piti väläyttää pitkiä ja katsoi vihaisesti. Pyöräilijä oli yhä kuuliaisesti kevyen liikenteen väylällä odottamassa jalka maassa.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Liikenneympyrässä vilkuttaminen on vähän semmonen juttu, että kun lähes kaikki (paitsi minä!) tekevät sen huonosti, niin yleinen mielipide on, että se on turhaa. Vaikka oikein tehtynä se oikeasti ehtisi hyödyttää. Eli jos oikeasti se vilkku laitettaisiin päälle heti kun on ohitettu se edeltävä liittymä, eikä vasta sitten kun aletaan kääntyä omasta pois.

Havainnollistava esimerkki:

Se voi aluksi tuntua vähän hassulta kun sinulla on ympyrässä vilkku päällä jo kun sivuutat ympyrään pääsyä odottavan auton, mutta näin se homma toimii.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liikenneympyrässä vilkuttaminen on vähän semmonen juttu, että kun lähes kaikki (paitsi minä!) tekevät sen huonosti, niin yleinen mielipide on, että se on turhaa. Vaikka oikein tehtynä se oikeasti ehtisi hyödyttää. Eli jos oikeasti se vilkku laitettaisiin päälle heti kun on ohitettu se edeltävä liittymä, eikä vasta sitten kun aletaan kääntyä omasta pois.

Havainnollistava esimerkki:

Se voi aluksi tuntua vähän hassulta kun sinulla on ympyrässä vilkku päällä jo kun sivuutat ympyrään pääsyä odottavan auton, mutta näin se homma toimii.
Ei koske pelkästään ympyröitä. Useasti takana ajavana näet edellä ajavan auton jarruvalojen syttyvän ennen vilkkua kun ovat kääntymässä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei koske pelkästään ympyröitä. Useasti takana ajavana näet edellä ajavan auton jarruvalojen syttyvän ennen vilkkua kun ovat kääntymässä.
Ja todella usein jos on erillinen ryhmittymiskaista, niin järjestys on jarru - siirtyminen ryhmittymiskaistalle - vilkku. Mitä kukaan enää hyötyy vilkusta siinä vaiheessa kun olet jo sillä ryhmittymiskaistalle josta ei pääse kuin kääntymään. Olennaista olisi tietysti vilkuttaa ennen sille ryhmittymiskaistalle siirtymistä jotta takana tuleva osaa ennakoida tämän ja risteyksessä odottaville voi avautua tilaisuus ajaa päätielle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Liikenneympyrässä vilkuttamisen ongelma lienee (myös esim. tuossa, että jo ennen ympyrää voi vilkuttaa ekasta poistuttaessa on yllätys monelle) useimmilla se, ettei osata hahmottaa, mikä liikenneympyrä on sinne ajettaessa. Sehän on suoraan jatkuva tie, ja suoraan jatkuvalla tiellä vilkkua käytetään ennen kuin varsinaiseen kääntymiseen johtavat toimet alkavat. Suora väistämisvelvollisuus perustuu niin ikään siihen, että kun ympyrä on suoraan jatkuva tie, ympyrästä ei voi poistua olematta kääntyvä ajoneuvo.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Liikenneympyrästä tuli mieleen, että mua ihmetyttää aina ne, jotka kurvailee siellä niin pientä ympyrää keskustan tuntumassa kuin mahdollista? Kyse siis yksikaistasesta ympyrästä. No, ihan toisesta reunasta kuitenkin poistutaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja todella usein jos on erillinen ryhmittymiskaista, niin järjestys on jarru - siirtyminen ryhmittymiskaistalle - vilkku. Mitä kukaan enää hyötyy vilkusta siinä vaiheessa kun olet jo sillä ryhmittymiskaistalle josta ei pääse kuin kääntymään. Olennaista olisi tietysti vilkuttaa ennen sille ryhmittymiskaistalle siirtymistä jotta takana tuleva osaa ennakoida tämän ja risteyksessä odottaville voi avautua tilaisuus ajaa päätielle.
Oma autokoulun opettaja antoi aikanaan kolmen V:n muistisäännön, "Vilkku, Vilkaisu, Vääntö" ja se jäi varsin hyvin mieleen hyvänä työjärjestyksenä. Voi soveltaa helposti myös tuohon kun olet kääntymässä jonnekin, että aina ensin se vilkku ja sitten vasta muut toimet (jarrutus, kääntyminen).
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Vilkku päälle ennen ympyrään ajoa, vaikkei kääntyisikään ekasta? Oikeasti, mitä vittua? Siis ilmoitat, että aiot poistua ympyrästä, mutta annat muiden arvata, missä kohtaa? Typerin ehdotus ikinä!
Tällaistahan ei kukaan ehdottanut, vaan nimenomaan sitä, että se vilkku laitettaisiin ympyröissä päälle heti, kun on kääntymistään edeltävän liittymän kohdalla. Eli riittävän ajoissa, ei vasta kun on jo poistumassa liikenneympyrästä.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jep! Kerran tööttäsin tällaiselle. Ajoi niin lujaa ympyrään vilkku päällä, että hänestä näki ettei ole kääntymässä vaan ”ajoi suoraan ympyrän läpi”, joten en ajanut alle. Painoi sitten edessäni ympyrässä jarrua ja tuli huutelemaan, että mikä mulla on ongelma. Kerroin, että hän ei tainnut osata käyttää vilkkua oikein: ”kyllä minä vilkkua käytin!”
Näissähän se hullunkurinen asia on, että vilkun käyttäminen ei "pakota" kääntymään juuri siinä kohtaa. Toki aiheuttaa vain harmia ja pahimmassa tapauksessa vaaratilanteen liikenteessä ja vähän tilanteesta riippuen näyttää joko tyhmältä tai muuten vain urpolta, mutta periaatteessa väärin hän ei tuossa tehnyt. Mutta en silti sano että olisit sinäkään mitään väärää tuossa tehnyt, oma reaktio olisi ollut samankaltainen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Kotikatsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vilkun käyttö liikenneympyröissä (tai siis se käyttämättömyys) on itsellekin turhauttavin asia liikenteessä. Lähestyt itse ympyrää, johon vasemmalta liittyy tai jossa on jo joku, joka kääntyy vilkuttamatta (tai vilkuttaa vasta kun renkaat kääntyy) tulosuuntaasi ja pakottaa sinut pysähtymään. En ole saanut selville tekevätkö ihmiset tuota mulkkuuttaan vai tyhmyyttään. Joka tapauksessa Tampereenkin aamu- ja iltapäivä"ruuhkissa" tuolla on isokin vaikutus liikenteen sujuvuuteen, kun päivittäin suhaan keskusta-alueen parin ympyrän läpi. Turhaan pysähtymään joutuneilla ihmisillä kun ei näytä olevan erityistä tarvetta kiihdyttää liikkeelle mitenkään jouhevasti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näissähän se hullunkurinen asia on, että vilkun käyttäminen ei "pakota" kääntymään juuri siinä kohtaa. Toki aiheuttaa vain harmia ja pahimmassa tapauksessa vaaratilanteen liikenteessä ja vähän tilanteesta riippuen näyttää joko tyhmältä tai muuten vain urpolta, mutta periaatteessa väärin hän ei tuossa tehnyt. Mutta en silti sano että olisit sinäkään mitään väärää tuossa tehnyt, oma reaktio olisi ollut samankaltainen.
Teki kai väärin sentään? Vaikkakin tietysti kolmion takaa eteen tuleva on väistämisvelvollinen ja mahdollisesti kolaritilanteessa syyllinen, niin on kai vilkku päällä liittymän ohi suoraa ajaminen esim sakotettava rike?
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täällä on ollut puhetta, että pyöräilijät eivät osaa väistämissääntöjä niin eniten mua ottaa päähän ne pyöräilijät jotka eivät edes kärkikolmion takaa tullessaan ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia. Ei tää voi olla niin vaikeeta hei!
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä on ollut puhetta, että pyöräilijät eivät osaa väistämissääntöjä niin eniten mua ottaa päähän ne pyöräilijät jotka eivät edes kärkikolmion takaa tullessaan ymmärrä olevansa väistämisvelvollisia. Ei tää voi olla niin vaikeeta hei!

Jep näin se välillä valitettavasti on, fillarin satulassa ajokortin omaava kansalainen jostain mystisestä syystä unohtaa ne säännöt joita auton ratissa osaa noudattaa.

Toisaalta tuon saman lauseen voi kirjoittaa myös sillai että vaihtaa pyöräilijät sanan paikalle autoilijat. Tosin sillä erotuksella, että autoilijat kyllä väistävät lähes 100% tarkkuudella kolmioin takaa toista autoa, pyöräilijä, kolmio ja suojatie on sitten hieman haastavampi yhdistelmä.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on lähistöllä työmaa, jossa pyörätie on suljettu liikenteeltä työmaa-aidalla, jossa on täysin selvä ja iso liikennemerkki (pyörän kuva ja nuoli), jossa ohjataan kevyt liikenne kiertotielle työmaan ohi erään talon toisella puolella olevaa pyörätietä pitkin. Kiertotie pidentää pyöräilijän matkaa sekunteja, ei minuutteja. Silti lähes joka kerta kun siitä ajaa ohi, niin pyöräilijät ovat joko autotiellä (josta on myös asfaltti kaivettu auki pitkältä matkalta eikä varmasti ole miellyttävä ajaa pyörällä) tai ovat jotenkin puikkelehtineet työmaa-aitojen sisäpuolelle ja oikaisevat työmaan läpi.

Mun johtopäätös on, että moni pyöräilijä kokee ettei pyörällä tarvitse huomioida liikennemerkkejä tai -sääntöjä, vaan koetaan ettei pyöräilijänä ole osa liikennettä. Liikenne on autojen juttu.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä on lähistöllä työmaa, jossa pyörätie on suljettu liikenteeltä työmaa-aidalla, jossa on täysin selvä ja iso liikennemerkki (pyörän kuva ja nuoli), jossa ohjataan kevyt liikenne kiertotielle työmaan ohi. Kiertotie pidentää pyöräilijän matkaa sekunteja, ei minuutteja. Silti lähes joka kerta kun siitä ajaa ohi, niin pyöräilijät ovat joko autotiellä (josta on myös asfaltti kaivettu auki pitkältä matkalta eikä varmasti ole miellyttävä ajaa pyörällä) tai ovat jotenkin puikkelehtineet työmaa-aitojen sisäpuolelle ja oikaisevat työmaan läpi.

Mun johtopäätös on, että moni pyöräilijä kokee ettei pyörällä tarvitse huomioida liikennemerkkejä tai -sääntöjä, vaan koetaan ettei pyöräilijänä ole osa liikennettä. Liikenne on autojen juttu.
Ehkä ovat niitä samoja ihmisiä jotka kävelevät reippaasti siitä kohtaa, jossa kyltillä varoitetaan putoavasta jäästä ja lumesta. Kerran sitä täällä vain eletään.
 
Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jossa on täysin selvä ja iso liikennemerkki (pyörän kuva ja nuoli), jossa ohjataan kevyt liikenne kiertotielle työmaan ohi

Oho, oikein sääntöjen ja asetusten mukaan toteutettu työmaa, voin sanoa paljon pyöräilevänä että läheskään aina näin ei ole, helvetin usein se väylä on vaan laitettu poikki aidoilla eikä minkäänlaista opastusta kiertotielle ole.

Tuolla naapurikaupunki Järvenpäässä on tälläkin hetkellä tuollainen kohta pyöräolijöiden suosimalla järvenkiertoreitillä, lisämausteen tuo se että paikka on jyrkähkön mäen pohjalla, alamäkeen tultaessa siinä joutuu jarruttamaan ihan kunnolla ettei aja monttuun.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä on lähistöllä työmaa, jossa pyörätie on suljettu liikenteeltä työmaa-aidalla, jossa on täysin selvä ja iso liikennemerkki (pyörän kuva ja nuoli), jossa ohjataan kevyt liikenne kiertotielle työmaan ohi erään talon toisella puolella olevaa pyörätietä pitkin. Kiertotie pidentää pyöräilijän matkaa sekunteja, ei minuutteja. Silti lähes joka kerta kun siitä ajaa ohi, niin pyöräilijät ovat joko autotiellä (josta on myös asfaltti kaivettu auki pitkältä matkalta eikä varmasti ole miellyttävä ajaa pyörällä) tai ovat jotenkin puikkelehtineet työmaa-aitojen sisäpuolelle ja oikaisevat työmaan läpi.

Mun johtopäätös on, että moni pyöräilijä kokee ettei pyörällä tarvitse huomioida liikennemerkkejä tai -sääntöjä, vaan koetaan ettei pyöräilijänä ole osa liikennettä. Liikenne on autojen juttu.

Jos on kallis pyörä ja hienot spiidot, ei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä eikä sovittaa ajonopeuttaan muun liikenteen mukaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oho, oikein sääntöjen ja asetusten mukaan toteutettu työmaa, voin sanoa paljon pyöräilevänä että läheskään aina näin ei ole, helvetin usein se väylä on vaan laitettu poikki aidoilla eikä minkäänlaista opastusta kiertotielle ole.
Tämä totta myös. Itsekin ajelen pyörällä, ja kun vielä edellisellä vuosikymmenillä asuin Helsingissä kuljin pyörällä käytännössä päivittäin. Ihan yhtä pihalla ovat autoilijatkin. Varovaisesti tuolla saa kulkea riippumatta millä kulkuvälineellä - tai ilman kulkuvälinettä - siellä kulkee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuskin kukaan kalliilla pyörällään ehdoin tahdoin kaikkein paskimmasta paikasta ajaa.
Tässä just yksi päivä kaksi maantieohjusta kulkivat maantiepyörillä tuossa autotietä epätasaisen sorapinnoitteen yli. Aika huojuvalta ja vaaralliselta näytti, koska tietenkin heidän takanaan ollut auto mielenosoituksellisesti ajoi ihan pyörien perässä. Huoh.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä just yksi päivä kaksi maantieohjusta kulkivat maantiepyörillä tuossa autotietä epätasaisen sorapinnoitteen yli. Aika huojuvalta ja vaaralliselta näytti, koska tietenkin heidän takanaan ollut auto mielenosoituksellisesti ajoi ihan pyörien perässä. Huoh.
Paskoista pinnoitteista taitaa saada ympäri Suomen nauttia riippumatta siitä ajaako autojen ajoväylillä vai pyöräteillä. Tai mistä minä tiedän, vaikka muualla kuin Porissa nämäkin asiat olisivat paremmin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paskoista pinnoitteista taitaa saada ympäri Suomen nauttia riippumatta siitä ajaako autojen ajoväylillä vai pyöräteillä. Tai mistä minä tiedän, vaikka muualla kuin Porissa nämäkin asiat olisivat paremmin.
Kyllä ne aika huonoja ovat joka puolella, mutta Porista en ole koskaan kuullut mitään positiivista, joten olet varmaan jäljillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös