Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 066 399
  • 12 818

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on lähistöllä työmaa, jossa pyörätie on suljettu liikenteeltä työmaa-aidalla, jossa on täysin selvä ja iso liikennemerkki (pyörän kuva ja nuoli), jossa ohjataan kevyt liikenne kiertotielle työmaan ohi erään talon toisella puolella olevaa pyörätietä pitkin. Kiertotie pidentää pyöräilijän matkaa sekunteja, ei minuutteja. Silti lähes joka kerta kun siitä ajaa ohi, niin pyöräilijät ovat joko autotiellä (josta on myös asfaltti kaivettu auki pitkältä matkalta eikä varmasti ole miellyttävä ajaa pyörällä) tai ovat jotenkin puikkelehtineet työmaa-aitojen sisäpuolelle ja oikaisevat työmaan läpi.

Mun johtopäätös on, että moni pyöräilijä kokee ettei pyörällä tarvitse huomioida liikennemerkkejä tai -sääntöjä, vaan koetaan ettei pyöräilijänä ole osa liikennettä. Liikenne on autojen juttu.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä on lähistöllä työmaa, jossa pyörätie on suljettu liikenteeltä työmaa-aidalla, jossa on täysin selvä ja iso liikennemerkki (pyörän kuva ja nuoli), jossa ohjataan kevyt liikenne kiertotielle työmaan ohi. Kiertotie pidentää pyöräilijän matkaa sekunteja, ei minuutteja. Silti lähes joka kerta kun siitä ajaa ohi, niin pyöräilijät ovat joko autotiellä (josta on myös asfaltti kaivettu auki pitkältä matkalta eikä varmasti ole miellyttävä ajaa pyörällä) tai ovat jotenkin puikkelehtineet työmaa-aitojen sisäpuolelle ja oikaisevat työmaan läpi.

Mun johtopäätös on, että moni pyöräilijä kokee ettei pyörällä tarvitse huomioida liikennemerkkejä tai -sääntöjä, vaan koetaan ettei pyöräilijänä ole osa liikennettä. Liikenne on autojen juttu.
Ehkä ovat niitä samoja ihmisiä jotka kävelevät reippaasti siitä kohtaa, jossa kyltillä varoitetaan putoavasta jäästä ja lumesta. Kerran sitä täällä vain eletään.
 
Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
jossa on täysin selvä ja iso liikennemerkki (pyörän kuva ja nuoli), jossa ohjataan kevyt liikenne kiertotielle työmaan ohi

Oho, oikein sääntöjen ja asetusten mukaan toteutettu työmaa, voin sanoa paljon pyöräilevänä että läheskään aina näin ei ole, helvetin usein se väylä on vaan laitettu poikki aidoilla eikä minkäänlaista opastusta kiertotielle ole.

Tuolla naapurikaupunki Järvenpäässä on tälläkin hetkellä tuollainen kohta pyöräolijöiden suosimalla järvenkiertoreitillä, lisämausteen tuo se että paikka on jyrkähkön mäen pohjalla, alamäkeen tultaessa siinä joutuu jarruttamaan ihan kunnolla ettei aja monttuun.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä on lähistöllä työmaa, jossa pyörätie on suljettu liikenteeltä työmaa-aidalla, jossa on täysin selvä ja iso liikennemerkki (pyörän kuva ja nuoli), jossa ohjataan kevyt liikenne kiertotielle työmaan ohi erään talon toisella puolella olevaa pyörätietä pitkin. Kiertotie pidentää pyöräilijän matkaa sekunteja, ei minuutteja. Silti lähes joka kerta kun siitä ajaa ohi, niin pyöräilijät ovat joko autotiellä (josta on myös asfaltti kaivettu auki pitkältä matkalta eikä varmasti ole miellyttävä ajaa pyörällä) tai ovat jotenkin puikkelehtineet työmaa-aitojen sisäpuolelle ja oikaisevat työmaan läpi.

Mun johtopäätös on, että moni pyöräilijä kokee ettei pyörällä tarvitse huomioida liikennemerkkejä tai -sääntöjä, vaan koetaan ettei pyöräilijänä ole osa liikennettä. Liikenne on autojen juttu.

Jos on kallis pyörä ja hienot spiidot, ei tarvitse noudattaa liikennesääntöjä eikä sovittaa ajonopeuttaan muun liikenteen mukaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oho, oikein sääntöjen ja asetusten mukaan toteutettu työmaa, voin sanoa paljon pyöräilevänä että läheskään aina näin ei ole, helvetin usein se väylä on vaan laitettu poikki aidoilla eikä minkäänlaista opastusta kiertotielle ole.
Tämä totta myös. Itsekin ajelen pyörällä, ja kun vielä edellisellä vuosikymmenillä asuin Helsingissä kuljin pyörällä käytännössä päivittäin. Ihan yhtä pihalla ovat autoilijatkin. Varovaisesti tuolla saa kulkea riippumatta millä kulkuvälineellä - tai ilman kulkuvälinettä - siellä kulkee.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuskin kukaan kalliilla pyörällään ehdoin tahdoin kaikkein paskimmasta paikasta ajaa.
Tässä just yksi päivä kaksi maantieohjusta kulkivat maantiepyörillä tuossa autotietä epätasaisen sorapinnoitteen yli. Aika huojuvalta ja vaaralliselta näytti, koska tietenkin heidän takanaan ollut auto mielenosoituksellisesti ajoi ihan pyörien perässä. Huoh.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä just yksi päivä kaksi maantieohjusta kulkivat maantiepyörillä tuossa autotietä epätasaisen sorapinnoitteen yli. Aika huojuvalta ja vaaralliselta näytti, koska tietenkin heidän takanaan ollut auto mielenosoituksellisesti ajoi ihan pyörien perässä. Huoh.
Paskoista pinnoitteista taitaa saada ympäri Suomen nauttia riippumatta siitä ajaako autojen ajoväylillä vai pyöräteillä. Tai mistä minä tiedän, vaikka muualla kuin Porissa nämäkin asiat olisivat paremmin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paskoista pinnoitteista taitaa saada ympäri Suomen nauttia riippumatta siitä ajaako autojen ajoväylillä vai pyöräteillä. Tai mistä minä tiedän, vaikka muualla kuin Porissa nämäkin asiat olisivat paremmin.
Kyllä ne aika huonoja ovat joka puolella, mutta Porista en ole koskaan kuullut mitään positiivista, joten olet varmaan jäljillä.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Tästä pyöräkeskustelusta tuli mieleen asia, joka täälläkin välillä puhuttaa, eli pyöräilijöiden ajaminen ajoradalla, vaikka vierellä olisi pyörätie. Yksi pätevä syy tälle on varmasti se, että aika usein kaupungeissa kevyenliikenteenväylällä on aika jyrkät reunat jokaisen suojatien ylityksen kohdassa. Ne ovat kuin hidastetöyssyjä, jos vauhtia on normaalin pyöräilyvauhdin verran 20-30 km/h. Joko pyöräilijä hidastaa jokaisen kohdalla reilusti vauhtia, tai sitten ajaa kovalla vauhdilla noista läpi, mutta noilla vauhdeilla se ei välttämättä ole edes mahdollista tai ainakaan kovin mukavaa. Loiva alamäki ja vauhtia vaikkapa 30-40 km/h, niin ei ole ihme jos ajaa mieluummin tasaisella ajoradalla ilman töyssyjä. Joskus kevyenliikenteenväylän asfaltti saattaa myös olla paljon huonommassa kunnossa kuin ajoradan. Keväällä taas kevyenliikenteenväylä saattaa olla sepelin peitossa vappuun asti, tai pidemmällekin, joten aja siinä se pelissä nyt sitten maantiepyörällä lenkkiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä pyöräkeskustelusta tuli mieleen asia, joka täälläkin välillä puhuttaa, eli pyöräilijöiden ajaminen ajoradalla, vaikka vierellä olisi pyörätie. Yksi pätevä syy tälle on varmasti se, että aika usein kaupungeissa kevyenliikenteenväylällä on aika jyrkät reunat jokaisen suojatien ylityksen kohdassa. Ne ovat kuin hidastetöyssyjä, jos vauhtia on normaalin pyöräilyvauhdin verran 20-30 km/h. Joko pyöräilijä hidastaa jokaisen kohdalla reilusti vauhtia, tai sitten ajaa kovalla vauhdilla noista läpi, mutta noilla vauhdeilla se ei välttämättä ole edes mahdollista tai ainakaan kovin mukavaa. Loiva alamäki ja vauhtia vaikkapa 30-40 km/h, niin ei ole ihme jos ajaa mieluummin tasaisella ajoradalla ilman töyssyjä. Joskus kevyenliikenteenväylän asfaltti saattaa myös olla paljon huonommassa kunnossa kuin ajoradan. Keväällä taas kevyenliikenteenväylä saattaa olla sepelin peitossa vappuun asti, tai pidemmällekin, joten aja siinä se pelissä nyt sitten maantiepyörällä lenkkiä.
Mä haen popcornit...kohta tulee ja kovaa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarkoitin ihan kadulla ajoa. Että ei nyt pahimpaan kuoppaan aja tahallaan. Ei sitä premium-autoakaan halua ehdoin tahdoin omalla ajollaan rikkoa, vaikka sen näkeminen liikenteessä joitakin saattaakin vituttaa.
Joo ymmärsin, kunhan nyt vitsailin. Tietty on myös niin että ne kalliimmat pyörät kestää sen kuoppaan ajon paremmin ku satasen markettiromu.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Meillä on kuitenkin ihan kivasti pyöräteitä!
Panin merkille muutama viikko sitten, että Porissa oli laitettu pyöräilijöille kolmioita ainakin...no, Paanakedunkatukohan tuo nyt on? Siis kolmioita osoittamaan se, ettei sinne Paanakedonkadun suojateille pidä ajaa ajatuksena "olen etuoikeutettu." Se oli fiksua se!
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Yle uutisoi, että satasen nopeusrajoitukset jatkuvat.

Hyvä, että tulivat järkiinsä. Nyt pitäisi paneutua juurisyyn korjaamiseen ja määrärahoja pitäisi laittaa enemmän tien korjauksiin. Järkevää olisi ensin korjata huonoimmat tien pätkät ja sen jälkeen vasta suunnitella uusia väyliä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vähän kyllä ihmettelen näitä komisarion näkemyksiä. Kyllähän tässä nyt hölmöillään oikein urakalla, etenkin tuo valkoisen pakun kuski, mutten nyt millään muotoa ole samaa mieltä tuosta ”Niin onko ihan pakko työntää noin pieneen väliin?”. Ei ole pakko ei mutta ensinnäkään väli ei ole erityisen pieni ja jos pitää ”tunkea” johonkin väliin niin kyllähän suurin syyllinen on se turvavälin laiminlyövä päätiellä ajava.

 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Vähän kyllä ihmettelen näitä komisarion näkemyksiä. Kyllähän tässä nyt hölmöillään oikein urakalla, etenkin tuo valkoisen pakun kuski, mutten nyt millään muotoa ole samaa mieltä tuosta ”Niin onko ihan pakko työntää noin pieneen väliin?”. Ei ole pakko ei mutta ensinnäkään väli ei ole erityisen pieni ja jos pitää ”tunkea” johonkin väliin niin kyllähän suurin syyllinen on se turvavälin laiminlyövä päätiellä ajava.

Vihreen kuski ajaa etuoikeutettua väylää 100km/h ja valkoinen ajaa eteen ja nappaa jarrua ni kyllä siinä syyllinen löytyy valkoisesta ja punaisesta
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vihreen kuski ajaa etuoikeutettua väylää 100km/h ja valkoinen ajaa eteen ja nappaa jarrua ni kyllä siinä syyllinen löytyy valkoisesta ja punaisesta
Jos tuolle linjalle lähdetään ettei tuollaiseen väliin saa liittyä, niin pääkaupunkiseudulla ei voisi koskaan liittyä liittymästä esimerkiksi kehä ykköselle ruuhka-aikana.

Tuossa päätielle liittyjät tulevat aivan liian kiinni toisissaan päätielle eikä päätiellä pidetä tarvittavia turvavälejä. Eli turvavälit puuttuivat aivan kaikilta. Eli kaikki olivat idiootteja.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Jos tuolle linjalle lähdetään ettei tuollaiseen väliin saa liittyä, niin pääkaupunkiseudulla ei voisi koskaan liittyä liittymästä esimerkiksi kehä ykköselle ruuhka-aikana.

Tuossa päätielle liittyjät tulevat aivan liian kiinni toisissaan päätielle eikä päätiellä pidetä tarvittavia turvavälejä. Eli turvavälit puuttuivat aivan kaikilta. Eli kaikki olivat idiootteja.
Saa muttei painaa liinoja kiinni
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Saa muttei painaa liinoja kiinni
Joo se oli kyllä idioottimaista. Todella idioottimaista. Samoin kuin ajaa tuon punaisen auton perseessä kiinni kiihdytyskaistalla.

Punaisen auton kuljettaja ei uskaltanut liittyä päätielle ja pakettiauton kuljettaja sitten päätti antaa tietä jarruttamalla.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Eniten oikeastaan liikennekäyttäytymisessä ihmetyttää se, miten huonosti sääntöjä yleensäkään noudatetaan.

Jalankulkijana kun tekee lenkin esim jossain keskikokoisen kaupungin keskustassa, niin takuulla näkee seuraavia asioita. Autolla ajetaan ylinopeutta punaisia päin ns vanhoilla keltaisilla (ei vihreillä, ne meni aikoja sitten). Pyörällä ajetaan jalkakäytävällä ja meinataan jäädä auton alle kohdassa, jossa autoilija jättää yleensä noudattamatta kärkikolmion, koska pyöräilijällä on spandexit ja liian hieno pyörä. Kevyenliikenteen väylä tai pyöräkaista on tukittu työmaalla tai väärin pysäköidyllä autolla tai vuokrapotkulaudoilla makaamassa pitkin pituuttaan.

Kaikki tämä lenkillä parin valo-ohjatun risteyksen välillä, jossa jalan on kävellyt itse punaisia päin kahteen kertaan ja vielä kostoksi kaikesta vääryydestä roskannut vaikkapa röökintumpilla, kun tuli se hiisattua voivotellessa liikennettä.

Suomi on kyllä liikenteen takapajula monin puolin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös