Toisaalta tuossa tilanteessa ei ole yhtään mitään syytä vaihtaa kaistaa vasemmalle toisten eteen. Aivan kuten komisario mainitsee, "kiihdytyskaista" jatkuu kilometrejä. Kyseessä on kolmas kaista, joka menee käytännössä Tuomarilasta Kehä II:lle suunnilleen varmaankin n. kolmen kilometrin ajan. Siihen kyllä tullaan kolmion takaa ja se on ikään kuin kiihdytyskaista, mutta samalla myös pitkä kehälle johtava kaista.
Vihreällä pakulla ei oikeastaan edes ole mitenkään erityisen lyhyt turvaväli edellä ajavaan ambulanssin näköiseen ajoneuvoon. Tilanteessa ei järjellä ajateltuna ole mitään syytä olettaa, että reunimmaiselta kaistalta on tarpeen poukkoilla kiireellä eteen, koska se ei ole loppumassa silmällä nähtävissä olevalla osuudella. Kokenut pääkaupunkiseudun autoilija toki tietää, että kaistoja ei täällä ajeta loppuun ja tavallisilta kiihdytyskaistoilta liitytään naaman eteen heti kiihdytyskaistan alusta ja vilkutellaan valoja perään, jos päätien auto ei väistäkään. Tässä kuitenkin iso prosentti autoista pysyy kolmannella kaistalla ja jatkaa suoraan kehälle. Vihreän pakun kuljettaja ei tässä kyllä tee oikein mitään väärin. Olisi toki varmuuden vuoksi voinut jarruttaa jo ennakkoon heti kun eteen tungettiin, mutta harva niin tekee.