Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 137 969
  • 13 238

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Tuossa on aiemmin lännen suuntaan lyhyt pätkä 70 km/h rajoitus, jossa taitaa melkein aina olla kamera ja usein välähtää. Vähän ennen tunnelia putoaa kuuteenkymppiin ja kun itse ajaa 65 km/h vakionopeudella, niin muut viilettää ohi tai sitten roikkuu perseessä siinä Leppävaaraan kääntyvien kaistalla.
Itään päin ajettaessa on tosiaan kameratolppa tunnelin suulla, ja vielä siellä pitkällä tunnelin jälkeenkin, kun 60 km/h rajoitus edelleen jatkuu. Mikseihän nämä koskaan ole käytössä? Ylikuumenemisvaaran vuoksi?

Aina on joku pakureiska kolmen sentin päässä hanurista, jos ja kun tuota "kuusvitosta" ajelee.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eipä Kehä I:n kamerat taida olla enää lainkaan päällä kun tuo 3G-verkko ajettiin alas? Vai saatiinko ne takaisin toimintaan? Itse ajelen tuostakin muutaman kerran viikossa ja kaikki pöntöt näyttävät tyhjiltä, ja joku wolttiraketti tykitti sunnuntaina länteen päin siinä ennen tunnelia olevan kameran kohdalla 70-alueella varmaan vähintään 120 kmh eikä näkynyt välähdystä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa on aiemmin lännen suuntaan lyhyt pätkä 70 km/h rajoitus, jossa taitaa melkein aina olla kamera ja usein välähtää. Vähän ennen tunnelia putoaa kuuteenkymppiin ja kun itse ajaa 65 km/h vakionopeudella, niin muut viilettää ohi tai sitten roikkuu perseessä siinä Leppävaaraan kääntyvien kaistalla.

Ei oo välähtänyt yli vuoteen, koska kehä 1:n kameroiden teknologia on vanhentunut ja uusia ei olla ehditty asentaa. Tosin Pohjois-Tapiolasta löytyy yksi uuden mallin kamera niin siinä ei kannata ylinopeutta ajella.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aina on joku pakureiska kolmen sentin päässä hanurista, jos ja kun tuota "kuusvitosta" ajelee.
Tunnelissa moni päästää menemään alamäkeen vapaalla, jolloin pääsee nollakulutuksella aika pitkällekin. Länteen päin saa rullattua reilut 90kmh, jolla saa ylämäenkin ilmaiseksi (ilman kulutusta) ja itään päin ehkä about 75kmh, mikä nyt ei juurikaan auta.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Hullua touhua tuolta skuuttikuskiltakin, mutta tuo autoilija siinä takana. Mitä sen mielessä liikkuu?
Se tuntee itsensä loukatuksi, koska vähempiarvoinen ajoneuvo vie sen tilan autotieltä. Sillä on täysi oikeus ajaa sekunnin turvavälin päässä satasta toisella kädellä puhelinta pidellen, koska ihan tyhmä skuuttailija loukkaa sitä. Ja pyöräilijät on tyhmiä!
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hullua touhua tuolta skuuttikuskiltakin, mutta tuo autoilija siinä takana. Mitä sen mielessä liikkuu? Satasta skuutin perässä ihan olemattomalla turvavälillä. Tuossa kun se skuuttikuski olisi kaatunut, niin kuoleman olisi varmistanut se, että auto olisi myös mennyt yli. Miksi niistä turvaväleistä ei ole mitään ymmärrystä?
Niin ja samalla tämä VAG-sankari kuvaa vielä kännykällä videota, aivan älytöntä touhua.

Ja tuossa on nopeusrajoitus 60 km/h. Eipä sitä silti tuossa tunnelissa juuri kukaan malta ajaa, aina on joku takaluukussa kiinni.
Kyllä sillä keskimmäisellä kaistalla yleensä tuota vauhtia ajellaan. Se on sitten jo muiden kiusaamista, jos ajaa vasemmalla kaistalla alinopeutta jalka jarrulla koko alamäen ajan. Tätä näkee viikottain.

Se on sitten oma kysymyksensä, minkä takia Suomessa tunneleisessa on aina alhaisempi nopeusrajoitus. Tekeekö se ajamisesta jotenkin vaikeampaa, että ympärillä on seinät ja katto?
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Se on sitten jo muiden kiusaamista, jos ajaa vasemmalla kaistalla alinopeutta jalka jarrulla koko alamäen ajan. Tätä näkee viikottain.
Varmasti, jos tosiaan puhutaan alinopeudesta. En tosin itse muista tuommoista juuri nähneeni, vaikka tein viitisentoista vuotta työmatkaa Kehä ykköstä pitkin. Toki alkuvuosina ei ollut tunnelia.

Mä ajattelen, että tuossakaan ei kuuluisi edes alamäessa ajaa yli 60 km/h. Ei vasemmalla kaistalla ajaminen oikeuta ajamaan myöskään ylinopeudella.
 
Se on sitten oma kysymyksensä, minkä takia Suomessa tunneleisessa on aina alhaisempi nopeusrajoitus. Tekeekö se ajamisesta jotenkin vaikeampaa, että ympärillä on seinät ja katto.
Oma kokemukseni Ruotsista, Saksasta, Ranskasta, Puolasta, Espanjasta ja Portugalista on, että tunnelissa on aina merkittävästi alhaisempi rajoitus. 110 / 120 / 130 / 140 km/h moottoritiellä ajetaan 60 / 80 / 90 km/h tunnelissa. Eli ei ole pelkästään Suomen juttu.

En tiedä, mutta luulen syyn olevan se, että jos jotain tapahtuu on tilanne paljon vaarallisempi, kuin tunnelin ulkopuolella. Esimerkiksi tuleen syttynyt auto tunnelissa on todella vaarallinen kaikille tunnelissa oleville.

Edit. Lisätty Puolan moottoritierajoitus 140 km/h.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Nokkakolarien kuolleisuus 100 % vs. 30 % on mielestäni vähän muutakin kuin turhaa holhousta, enkä myöskään osta sitä, että maantiet eivät palvele tarkoitustaan, jos niillä ei pääsekään täysin satunnaiselta tuntuvaa standardisatasta.

Eli viime vuonna tapahtui 95 kuolemaa henkilöautojen onnettomuuksissa, joista artikkelin mukaan "yli puolet" menehtyi nokkakolarissa. Noh, ajatellaan että vaikka 60 kuolemaa tapahtui nokkakolareissa.

Kuinka monta veikkaat näistä kuudestakymmenestä tippuvan pois jos hidastetaan koko maan liikenne 100kmh-->80kmh, kun tilastoista otetaan itsarit ja ylinopeutta ajaneet pois?

Eli kuinka relevantti tämä nokkakolarikuolema argumentti on hidastaa koko maan liikenne 100 -> 80 ? Niinkuin aikuisten oikeasti?

Makrotasolla sillä itse asiassa on aika isokin merkitys ajatko sen 400km matkan viidessä vai kuudessa tunnissa, eli aivan turha mitään "ei minua haittaa jos mulla menee pitempään" argumentteja tähän heittää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@HokiJone Tietysti nopeuksien lasku vähentää onnettomuuksia ylipäätään ja kuolemien lisäksi se vähentää myös vammautumisia ym vahinkoja ja lieventää niitä. Ja jo nythän on jo vuosikymmeniä tehty - laajalla konsensuksella ymmärtääkseni - päätös laskea nopeuksia talvikuukausiksi 100 -> 80 km/h.
Lopulta keskikaiteettomien 100km/h teiden nopeuksien lasku 80km/h koko vuodeksi olisi aika vähäpätöinen asia haitoiltaan. Toki voi sanoa että hyödyiltäänkin, mutta ihmishengistä ja -vammoista puhutaan kuitenkin. Eli siis alle 10 henkeäkin olisi minusta harkitsemisen arvoinen. Lisäksi asialla on positiivinen ympäristövaikutus.

Olisi mielenkiintoista nähdä vaikutusarviointi jos samalla vastavuoroisesti keskikaiteellisilla nopeuksia nostettaisiin 110km/h ja motareilla 130km/h. Todnäk hyödyt palaisivat bensana/dieselinä/sähkönä taivaalle.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tää esimerkki siitä, kuinka väistämissäännöt eivät ole hallussa.

(Pyöräilijä siis väistää tuossa tilanteessa.)
Hyvä osoitus siitä, että liikenteessä on oltava tarkkana, liikkuu sitten autolla, pyörällä tai jalan.

Aivot sulaa vähemmästäkin. Miten joku voi edes kuvitella, että sillä olisi väistämissäännön kannalta merkitystä, ajaako auto suojatien ylittämisen jälkeen oikealle, vasemmalle vai pöpelikköön? Eikä toi tyyppi edes meinaa tajuta olevansa aivan hukassa noiden muka-argumenttiensa kanssa.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Patrik Laineen Montreal
Ensin ajattelin laittaa tämän "Huonot toimittajat vauhdissa" -ketjuun, koska tässä videolla oli kirjaimellisesti huono toimittaja vauhdissa, tai ainakin huono kuljettaja vauhdissa. Mutta laitetaankin nyt tänne. Iltalehden toimittaja kävi testaamassa millaista on ajaa autolla, missä on ratti väärällä puolella. Tällöin siis myös vilkut ja pyyhkijät ovat eri puolilla. Ensimmäisillä kahdella kerralla toimittajalla meni risteykseen tullessa vahingossa tuulilasinpyyhkijät päälle, mutta sitten "kolmannella kerralla toden sanoo", sanoi toimittaja. Joo, toimittaja kyllä onnistui sitten kolmannella kerralla oikein kunnolla keskittymällä laittamaan sen vilkun päälle, eikä pyyhkijää, ja oli ilmeisen tyytyväinen omaan suoritukseen. Tästä voitte kuitenkin katsoa mikä aika yleinen asia meni hänelläkin pieleen (vastaus alla myös):



vilkku päälle ennen liikenneympyrään liittymistä
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oli minulle itse asiassa uusi tieto, että jos käännyt heti ekasta oikealle niin vilkun voi laittaa jo ennen liikenneympyrään menoa. Käsi pystyyn virheen merkiksi.
Näin on opetettu autokoulussakin jo yli 20 vuotta sitten.

Aina kannattaa laittaa vilkku ajoissa kun on seuraavasta kääntymässä. Valtaosalle se on liikaa pyydetty.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
Patrik Laineen Montreal
Näin on opetettu autokoulussakin jo yli 20 vuotta sitten.

Aina kannattaa laittaa vilkku ajoissa kun on seuraavasta kääntymässä. Valtaosalle se on liikaa pyydetty.
Autokoulussa opetettiin monia asioita. Mutta, kuten tässäkin ketjussa on todettu niin kaikki ajokortin haltijan eivät muista kaikkea.

Jo monesti liikeympyrään tullessa laitetaan se vilkku päälle ennen ympyrää, vaikkei käännyttäisikään siitä ekasta. Ikinä en uskallan mennä ja luottaa siihen, että se ympyrään vilkku päällä tuleva oikeasti kääntyisi siitä ekasta. Varsinkaan täällä Turussa, missä liikenneympyrät on vasta reilun 10 vuoden vanha keksintö, eikä porukat osaa niissä käyttäytyä. Enkä nähtävästi minäkään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jo monesti liikeympyrään tullessa laitetaan se vilkku päälle ennen ympyrää, vaikkei käännyttäisikään siitä ekasta.
Jep! Kerran tööttäsin tällaiselle. Ajoi niin lujaa ympyrään vilkku päällä, että hänestä näki ettei ole kääntymässä vaan ”ajoi suoraan ympyrän läpi”, joten en ajanut alle. Painoi sitten edessäni ympyrässä jarrua ja tuli huutelemaan, että mikä mulla on ongelma. Kerroin, että hän ei tainnut osata käyttää vilkkua oikein: ”kyllä minä vilkkua käytin!”
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Tää esimerkki siitä, kuinka väistämissäännöt eivät ole hallussa.





(Pyöräilijä siis väistää tuossa tilanteessa.)

Suojatiet on vaikeita monille. Nyt pari päivää sitten jopa bussi suoraan mennessään pysähtyi antamaan minulle (pyöräilijälle) tietä, vaikka aivan selkeästi hidastin aikoen päästää etuajo-oikeutetun ensin.

Toisen kerran tässä vasta ajoin autolla 30 km/h alueella kohti suojatietä. Vasemmalta oli tulossa pyöräilijä ja toiseen suuntaan auto. Pyöräilijä ehti niukasti ennen vastaan tulevaa autoa suojatien kohdalle, jarrutti ja laittoi jalan maahan pysyen satulassa. Vastaantulija pysähtyi antaakseen tietä. Minä tulin pienen hetken myöhemmin suojatien kohdalle ja annoin mennä vaan. Vastaantulijaa tämä ilmeisesti närkästytti kun piti väläyttää pitkiä ja katsoi vihaisesti. Pyöräilijä oli yhä kuuliaisesti kevyen liikenteen väylällä odottamassa jalka maassa.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Liikenneympyrässä vilkuttaminen on vähän semmonen juttu, että kun lähes kaikki (paitsi minä!) tekevät sen huonosti, niin yleinen mielipide on, että se on turhaa. Vaikka oikein tehtynä se oikeasti ehtisi hyödyttää. Eli jos oikeasti se vilkku laitettaisiin päälle heti kun on ohitettu se edeltävä liittymä, eikä vasta sitten kun aletaan kääntyä omasta pois.

Havainnollistava esimerkki:

Se voi aluksi tuntua vähän hassulta kun sinulla on ympyrässä vilkku päällä jo kun sivuutat ympyrään pääsyä odottavan auton, mutta näin se homma toimii.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Liikenneympyrässä vilkuttaminen on vähän semmonen juttu, että kun lähes kaikki (paitsi minä!) tekevät sen huonosti, niin yleinen mielipide on, että se on turhaa. Vaikka oikein tehtynä se oikeasti ehtisi hyödyttää. Eli jos oikeasti se vilkku laitettaisiin päälle heti kun on ohitettu se edeltävä liittymä, eikä vasta sitten kun aletaan kääntyä omasta pois.

Havainnollistava esimerkki:

Se voi aluksi tuntua vähän hassulta kun sinulla on ympyrässä vilkku päällä jo kun sivuutat ympyrään pääsyä odottavan auton, mutta näin se homma toimii.
Ei koske pelkästään ympyröitä. Useasti takana ajavana näet edellä ajavan auton jarruvalojen syttyvän ennen vilkkua kun ovat kääntymässä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei koske pelkästään ympyröitä. Useasti takana ajavana näet edellä ajavan auton jarruvalojen syttyvän ennen vilkkua kun ovat kääntymässä.
Ja todella usein jos on erillinen ryhmittymiskaista, niin järjestys on jarru - siirtyminen ryhmittymiskaistalle - vilkku. Mitä kukaan enää hyötyy vilkusta siinä vaiheessa kun olet jo sillä ryhmittymiskaistalle josta ei pääse kuin kääntymään. Olennaista olisi tietysti vilkuttaa ennen sille ryhmittymiskaistalle siirtymistä jotta takana tuleva osaa ennakoida tämän ja risteyksessä odottaville voi avautua tilaisuus ajaa päätielle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Liikenneympyrässä vilkuttamisen ongelma lienee (myös esim. tuossa, että jo ennen ympyrää voi vilkuttaa ekasta poistuttaessa on yllätys monelle) useimmilla se, ettei osata hahmottaa, mikä liikenneympyrä on sinne ajettaessa. Sehän on suoraan jatkuva tie, ja suoraan jatkuvalla tiellä vilkkua käytetään ennen kuin varsinaiseen kääntymiseen johtavat toimet alkavat. Suora väistämisvelvollisuus perustuu niin ikään siihen, että kun ympyrä on suoraan jatkuva tie, ympyrästä ei voi poistua olematta kääntyvä ajoneuvo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös