Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 119 400
  • 13 180

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Multa kerran ratsiassa luettiin piirturikortti. Poliisi katseli näytöltä kortin tietoja ja totesi että "Onhan täällä muutama 5-10 minuutin ajoajan ylitys, mutta ei me niihin puututa kun ne on lyhyitä ja harvassa, eihän kaikkea aina voi ennakoida". Eli ei se sentään yksittäisesti muutaman minuutin ylityksestä ole kiinni, sitten vasta voi joutua vaikeuksiin jos ylittää reilusti tai jatkuvasti.

Tästä on toki monta vuotta jo aikaa, en tiedä onko säännökset tai käytännöt muuttuneet.
Monissa tämmöisissä asioissa se voi olla ihan siitä virkamiehestäkin kiinni, kenen kanssa olet asioimassa.

Eli jos rankomisen paikka noin niin kuin lain näkökulmasta on olemassa, niin jotkut ovat paljon hanakampia tarttumaan pieniinkin rikkeisiin, kuin taas toiset.

Tämä oma kokemus asiasta, mutta poliisin toimintatavoista tai raskaan liikenteen tienvarsitarkastuksista en tarkemmin tiedä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Näissä voi olla mieltymyksissä eroja, mutta laskeppa (tai laita vieruskaveri ottamaan sekkarilla aikaa) mielenkiinnosta, että kuinka pitkä tuo etäisyys sekunteina on eri asetuksilla. Useat ajavat liian pienillä turvaväleillä, jollainen esimerkiksi 2 sekuntia on, vaikka se jonkun mielestä olisikin riittävä.

Toki hyvä juttu, jos tuossa autossa on vähintään 3 sekuntia etäisyys edelläajavaan keskimmäisellä asetuksella.
Kirjoitettuani viestin mietin just samaa, mistä kirjoitit. Jos minulla on motarilla se keskimmäinen asetus päällä, turvaväli on niin pitkä, että käytännössä kukaan ei pidä yhtä pitkää turvaväliä. Peugeotin keskustelupalstalta ymmärsin, että se olisi 2,5 sekuntia. Lyhin asetus on ilmeisesti 1,0 sekuntia ja sillä en ole koskaan edes ajanut.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ainakaan aiempi autoni (Hyundai Ioniq) ei keskimmäisellä asetuksella pitänyt 3 sekunnin väliä, näin muistinvaraisesti arvioituna.
Nyt ajan pari vuotta vanhalla Peugeot 508GT:llä, mutta sen vakkaria tulee ensimmäisen kerran kokeiltua vasta huomenna. Odotan mielenkiinnolla.
Tuo on vähän uudempi kuin minun. Onko se hybridi tai täyssähkö? Minun on vielä bensakoneella. Hybridi oli just tullut kauppoihin, mutta halusin esittelyauton, koska niitä saa niin paljon halvemmalla kuin uusia.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Näissä voi olla mieltymyksissä eroja, mutta laskeppa (tai laita vieruskaveri ottamaan sekkarilla aikaa) mielenkiinnosta, että kuinka pitkä tuo etäisyys sekunteina on eri asetuksilla. Useat ajavat liian pienillä turvaväleillä, jollainen esimerkiksi 2 sekuntia on, vaikka se jonkun mielestä olisikin riittävä.

Toki hyvä juttu, jos tuossa autossa on vähintään 3 sekuntia etäisyys edelläajavaan keskimmäisellä asetuksella.
Ne sekunnit peilautuu tietenkin nopeuteen. Ruotsissa heidän oma Liikenneturvansa suosittelee:
40-50 km/h : 2 sek.
60 km/h : 3 sek.
80 km/h : 4 sek.
100 km/h : 5 sek
…jne. Ja mikäli uskomme Ruotsin Liikenneturvaa, metrejä siinä välissä on melkoisen hankala katsella arvioida, jokaisen 100 metriä on eri mittainen, jos sen koittaa katsella mitata.

Ja mitä tulee siihen valojen vilkutteluun, Ruotsissa se on pyyntö antaa tietä, ei missään nimessä vittuilu. Toki siellä vilkutellaan hyvissä ajoin, eikä aloteta valoshowta kun jo ollaan sisällä peräkontissa. Naapurimaassa tietty auttaa leveät piennaralueet, joissa lain mukaan saa käydä tietä antamassa. Meillähän se lienee kiellettyä.
No, ei kukaan hitaammin ajava tietä antaisi täällä sittenkään ;)
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ne sekunnit peilautuu tietenkin nopeuteen. Ruotsissa heidän oma Liikenneturvansa suosittelee:
40-50 km/h : 2 sek.
60 km/h : 3 sek.
80 km/h : 4 sek.
100 km/h : 5 sek
…jne. Ja mikäli uskomme Ruotsin Liikenneturvaa, metrejä siinä välissä on melkoisen hankala katsella arvioida, jokaisen 100 metriä on eri mittainen, jos sen koittaa katsella mitata.

Ja mitä tulee siihen valojen vilkutteluun, Ruotsissa se on pyyntö antaa tietä, ei missään nimessä vittuilu. Toki siellä vilkutellaan hyvissä ajoin, eikä aloteta valoshowta kun jo ollaan sisällä peräkontissa. Naapurimaassa tietty auttaa leveät piennaralueet, joissa lain mukaan saa käydä tietä antamassa. Meillähän se lienee kiellettyä.
No, ei kukaan hitaammin ajava tietä antaisi täällä sittenkään ;)
Mielestäni adaptiivinen vakkari hieman muuttaa tuota peliä, etenkin jos se toimii kuten pitää. Tuo kuitenkin vähentää peräänajoja varmastikin merkittävästi ja ja kyllä pitäisin itse adaptiivisella vakkarilla ajaessa esimerkiksi 5 sekunnin turvaväliä aika ylimitoitettuna 100 tai 120 km/h vauhdissa. 3-3,5 sekuntia on noissa vauhdeissa adaptiivisella vakkarilla mielestäni melko sopiva väli, ehkä sitten ilman sitä hieman enemmän.

Ikävä kyllä moni ajaa aivan järkyttävän lyhyillä turvaväleillä jatkuvasti: 1-2 sekuntia ja kun esimerkiksi motarilla onkin yhtäkkiä vaikkapa liikenne pysähtynyt, niin tuollaiset olemattomat turvavälit aiheuttavat ketjukolareita.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mielestäni adaptiivinen vakkari hieman muuttaa tuota peliä, etenkin jos se toimii kuten pitää. Tuo kuitenkin vähentää peräänajoja varmastikin merkittävästi ja ja kyllä pitäisin itse adaptiivisella vakkarilla ajaessa esimerkiksi 5 sekunnin turvaväliä aika ylimitoitettuna 100 tai 120 km/h vauhdissa. 3-3,5 sekuntia on noissa vauhdeissa adaptiivisella vakkarilla mielestäni melko sopiva väli, ehkä sitten ilman sitä hieman enemmän.

Ikävä kyllä moni ajaa aivan järkyttävän lyhyillä turvaväleillä jatkuvasti: 1-2 sekuntia ja kun esimerkiksi motarilla onkin yhtäkkiä vaikkapa liikenne pysähtynyt, niin tuollaiset olemattomat turvavälit aiheuttavat ketjukolareita.
Motarilla näkee alle sekunnin turvavälejäkin. Joskus jopa tyhjällä motarilla näkyy kaksi autoa täysin kiinni toisissaan.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Mielestäni adaptiivinen vakkari hieman muuttaa tuota peliä, etenkin jos se toimii kuten pitää. Tuo kuitenkin vähentää peräänajoja varmastikin merkittävästi ja ja kyllä pitäisin itse adaptiivisella vakkarilla ajaessa esimerkiksi 5 sekunnin turvaväliä aika ylimitoitettuna 100 tai 120 km/h vauhdissa. 3-3,5 sekuntia on noissa vauhdeissa adaptiivisella vakkarilla mielestäni melko sopiva väli, ehkä sitten ilman sitä hieman enemmän.

Ikävä kyllä moni ajaa aivan järkyttävän lyhyillä turvaväleillä jatkuvasti: 1-2 sekuntia ja kun esimerkiksi motarilla onkin yhtäkkiä vaikkapa liikenne pysähtynyt, niin tuollaiset olemattomat turvavälit aiheuttavat ketjukolareita.
Jatketaan hieman. 120 km/h on öpaut 33 m/s. Sekunti on kutakuinkin normaalin ihmisen reaktioaika liikenteessä, eli kun näet hirven, kestää noin sekka, että jalka on jarrulla.
Kuiva keli, hyvä auto, hyvät jarrut jne, auto pysähtyy 4 sekunnin kuluttua. Jarrutusmatka on rapiat 60 metriä.
Eli havainnosta, ilman esteitä, auto pysähtyy noin sataan metriin.
Itse käytän ihan perusvakkaria, silloin tällöin tarvittaessa sekunteja laskeskellen.
Paskalla kelillä/näkyvyydellä enemmän. Harvoin onnistuu motarilla jos on kovasti liikennettä, koska kun joku näkee välin, siihenhän on tungettava.
Itse en kuvittele voitavani fysiikan lakeja.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole tarvinnut ikinä valittaa liian hitaasti ajavista, mutta viime viikonloppuna Lahti-Tampere välillä jonoa keräsi karavaanari ajaen 100-rajoituksella 65-75 km/h nopeutta riippuen oliko ylä- vai alamäki. Siinä voisi kyllä olla jo kohtelias ja välillä pysähtyä bussipysäkille päästämään ohi rajoituksen mukaan ajavat. Tuon miellän kyllä jo alinopeudeksi.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole tarvinnut ikinä valittaa liian hitaasti ajavista, mutta viime viikonloppuna Lahti-Tampere välillä jonoa keräsi karavaanari ajaen 100-rajoituksella 65-75 km/h nopeutta riippuen oliko ylä- vai alamäki. Siinä voisi kyllä olla jo kohtelias ja välillä pysähtyä bussipysäkille päästämään ohi rajoituksen mukaan ajavat. Tuon miellän kyllä jo alinopeudeksi.
Tämä. Jos ei muutenkaan ole kiire minnekkään(oletan ajonopeudesta), niin vaikka vaan minuutin pysäytys bussipysäkille ei tuo matkaan juuri lisää kestoa, mutta säästää muiden hermoja aika tavalla.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei ole tarvinnut ikinä valittaa liian hitaasti ajavista, mutta viime viikonloppuna Lahti-Tampere välillä jonoa keräsi karavaanari ajaen 100-rajoituksella 65-75 km/h nopeutta riippuen oliko ylä- vai alamäki. Siinä voisi kyllä olla jo kohtelias ja välillä pysähtyä bussipysäkille päästämään ohi rajoituksen mukaan ajavat. Tuon miellän kyllä jo alinopeudeksi.


Tämä. Jos ei muutenkaan ole kiire minnekkään(oletan ajonopeudesta), niin vaikka vaan minuutin pysäytys bussipysäkille ei tuo matkaan juuri lisää kestoa, mutta säästää muiden hermoja aika tavalla.


Törnännyt tähän useita kertoja... Ihan sama vedetäänkö perässä vaunua vaiko ajetaan sillä asuntoautolla,niin se "kioski" ei kulje ns. kunnolla. Perässä tanan pitkä jono ja sit jollain keittää kasetti. Monesti siihen perään junttaa vielä joku, jolla ei ole aikomustakaan mennä ohi. Ajetaan varmuuden vuoksi sen verran lähellä että väliin ei ohittava mahdu
Sit kun joku vetää noista kahdesta ohi, niin että loppuvauhti on joku 130+, niin suu vaahdossa huudetaan että kylläpä siinä kaahataan taas.


Sit usein törmää niihin autoilijoihin jotka ajaa sitä samaa tasaista nopeutta, oli mikä rajoitus tahansa. 100 alueella mennään 90 kmh ja kun alkaa 80, nopeus on se 90 kmh...
Mikä vittu siinä on niin vaikeaa ajaa sitä nopeutta joka on siinä kyltissä + siihen vielä vähän extraa...
Autolla kuin autolla voit mittarin mukaan ajaa n. 110 kmh 100 alueella. Todellinen nopeus on luokkaa 104-106 pienen mittarivirheen vuoksi. Mutta ei, mielummin se karvan alle 100... joilloin nopeus onkin n. 90 kmh..
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Autolla kuin autolla voit mittarin mukaan ajaa n. 110 kmh 100 alueella. Todellinen nopeus on luokkaa 104-106 pienen mittarivirheen vuoksi. Mutta ei, mielummin se karvan alle 100... joilloin nopeus onkin n. 90 kmh..

Näistä toki vain toinen on sallittua. Mutta eihän se tieliikennelaki tunnu koskevan teemuselänteitäkään, niin mitenkä sitten aiheen palstallakaan.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Näistä toki vain toinen on sallittua. Mutta eihän se tieliikennelaki tunnu koskevan teemuselänteitäkään, niin mitenkä sitten aiheen palstallakaan.
Mutta näistä vain toinen moraalisesti väärin. (Juuri se toinen),
 

Zaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä. Jos ei muutenkaan ole kiire minnekkään(oletan ajonopeudesta), niin vaikka vaan minuutin pysäytys bussipysäkille ei tuo matkaan juuri lisää kestoa, mutta säästää muiden hermoja aika tavalla.
Olen monesti ollut tilanteessa jossa peräkärryä tai venetraileria vetävä autoilija on ajanut sivuun ja päästänyt taakse kertyneen jonon ohi. Mutta en ole koskaan ollut todistamassa tilannetta jossa karavaanari tekisi samoin. Moni varmasti kuullut sanottavan, "kun paikka tulee, karavaanari kyllä ajaa sivuun". Ilmeisesti nuo paikat sitten vaan ovat tosi harvassa.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Ajelin alkuviikosta Jyväskylästä Turkuun laivalle ja takaisin ja sai taas todeta sen ilmiön mistä täälläkin on moneen kertaan puhuttu ja ärsyttäväksi ilmiöksi todettu. Ensin ajellaan sillä Toyota Avensiksella 100km/h alueella reiluhkoa alinopeutta (80-90 km/h) ja sitten kun tulee ohituskaista vastaan, niin nostetaan oma nopeus sinne yli sallitun niin ettei ohituskaistalla pääse ohi muuten kun reilua ylinopeutta. Ohituskaistan jälkeen taas tiputetaan vauhti takaisin sinne alinopeuden puolelle ja jono kasvaa. Haluaisin joskus päästä kysymään näiltä markuilta jotka tätä harrastavat että miksi ihmeessä toimit näin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensin ajellaan sillä Toyota Avensiksella 100km/h alueella reiluhkoa alinopeutta (80-90 km/h) ja sitten kun tulee ohituskaista vastaan, niin nostetaan oma nopeus sinne yli sallitun niin ettei ohituskaistalla pääse ohi muuten kun reilua ylinopeutta. Ohituskaistan jälkeen taas tiputetaan vauhti takaisin sinne alinopeuden puolelle ja jono kasvaa.

Veikkaan että samoja tyyppejä, jotka motarilla nostavat nopeutta, kun toinen auto vasemmalla kaistalla menossa ohi.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos lähtis lukemaan tätä ketjua alusta sivulta yksi niin keskimäärin viiden sivun välein varmaankin tuo ohituskaista-asia tulisi vastaan jonkun toteamana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos lähtis lukemaan tätä ketjua alusta sivulta yksi niin keskimäärin viiden sivun välein varmaankin tuo ohituskaista-asia tulisi vastaan jonkun toteamana.
Melkein kaikki nuo asiat selittyvät sillä, että meillä on kuskeja, joille nopeusnäytön seuraaminen sekä liikennemerkkien havainnointi on liikaa. Poljinta painetaan fiiliksen mukaan. Eli kun on enemmän kaistoja, enemmän tilaa, enemmän kaasua.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
Minä ainakin teen noin ihan siitä syystä, että pyöräilijöillä on noin keskimäärin liikennesäännöt aika pahasti hakusessa, enkä erityisemmin haluaisi päälle ajaa ja sen jälkeen sanoa että "oli muuten sun vika". Autoilijat nyt sentään *luultavasti* autokoulun käyneinä osaavat kolmioristeysten väistämissäännöt, joten niissä samanlaista ylivarovaisuutta ei tarvitse.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tänään vaihteeksi edellä ajava auto hiljensi ja pysähtyi, kun pyöräilijä lähestyi suojatietä. Oon välillä miettinyt, että pysähtyvätkö samat autoilijat aina, kun risteyksessä kolmion takaa on tulossa toinen auto?
Mieluummin pysähdyn, kuin lanaan niitä pyöräilijöitä.

Ja sitten taas kävelijät monesti viittovat menemään, vaikka ovat itse oikeutettuja menemään ensin.

Semmosta tää on tämä liikenteessä kulkeminen meidän epätäydellisten ja miljoonien liikenteenkäyttäjien kesken.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eilen todistin erikoisen tapahtuman tänne mökille tullessa. Meitä kerääntyi neljän auton letka, n. viiden kilsan mutkainen metsäosuus, jossa tyypillisesti kohtuullisen vähän liikennettä. Mitä tekee ekana ihan ok vauhtia mennyt Volkkari? Kurvaa bussipysäkille ja päästää muut ohi liittyen heti taas letkan perään. Olipas kohtelias tyyppi. Eikä se tokana ajanut mielestäni edes roikkunut puskurissa. Pari kilsaa tuosta alkaa avoimempi pelto-osuus ja hyvät ohituspaikat. Kaikki tuota pätkää sahaavat kyllä tietävät sen oikein hyvin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minä ainakin teen noin ihan siitä syystä, että pyöräilijöillä on noin keskimäärin liikennesäännöt aika pahasti hakusessa, enkä erityisemmin haluaisi päälle ajaa ja sen jälkeen sanoa että "oli muuten sun vika".

En minäkään aja pyöräilijöiden päälle, mutta en myöskään hidasta tai pysähdy nähdessäni pyöräilijän lähestyvän suojatietä. Sen sijaan varaudun kyllä siihen, että pyöräilijä ei tunne liikennesääntöjä ja pari kertaa olenkin tehnyt lukkojarrutuksen, töötännyt perään ja huutanut ikkunasta "herätys!!!".

Jos on lapsia pyörillä liikenteessä, niin tietysti lähestyn varovaisemmin. Sama pätee, vaikka minulla olisi vihreät valot ja kävelijöillä punainen, niin aina pitää varautua siihen, että lapsi juokseekin suojatielle.

Yleisohjeena suosittelen liikenteessä aina varautumaan siihen, että muut eivät noudata/ymmärrä liikennesääntöjä. Samaten kannattaa varautua, että joskus voi peura tms. hypätä eteen.
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Koska pyöräilijöilla ja skuuttaajilla (sekä autoilijoilla) on sekavahkot liikennesäännöt hakusessa, voisiko
lainsäädäntöä yksinkertaistaa.
Esimerkiksi vaikka: pyöräilijällä on AINA etuoikeus.
Tai toisin päin: pyöräilijä väistää autoa AINA.
Olisiko kaupungissa liikkuminen helpompaa kaikille?
 

Potku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Kivikova
Kertokaapa joku, mikä on syy että kuski tykkää ajaa näillä keleillä ilmastointi pois päältä? Autoon tulee paha hajukin. Siis ihan vakavissaan pohdin, mitkä tuota valintaa puoltaa, kun kuski niin tekee? Ilmastointi ja sen painike kyllä toimii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös