Mainos

Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 122 802
  • 13 193

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Mikäpä olisi sitten oikea ratkaisu rekan rinnalla kun taakse ilmestyy tuollainen valoshow? Tässäkin tapauksessa käyttäjä oli jo nostanut ylinopeuden puolelle oman vauhtinsa. Pitääkö nostaa nopeuksiin, jossa on riski menettää oma kortti?

Täytyykin vissiin seuraavaksi kokeilla keskeyttää ohitus..
Mä tein kerran noin. Tultiin Saabilla nelostieltä kehä kolmoselle lännen suuntaan. Siinä edessä oli sitten muutama rekka ja lähdin niitä ohittamaan. Tähän asti kaikki ok, mutta siinä juuri kun olin päässyt siihen ekan hytin kohdalle, niin perseeseen ilmestyi sellainen amis-Volvo, ja siis oikeasti aivan perseeseen, tyyliin alle 5 m väliä, ja vauhtiahan siis tässä oli sen 90 mittariin. Ja sitten alkoi se valoshow, niin päätin, että kun sillä on kerta noin kiire, niin päästetään sitten ohi. Tosin rekkojen välissä ei ollut sitä tilaa, eli hitaasti aloin pudottamaan vauhtia, kunnes pääsi sen rekan taakse, vilkku oikealle ja pääsi amis-volvo jatkamaan matkaa, kun kerta oli niin kiire.

Sinänsä harvinainen tilanne, että pääsin jopa kysymään, että mitä helvettiä tuo oikein oli. Tämä helvetin urpo oli nimittäin kuvannut sen tilanteen ja ladannut sen facebookin Volvo-ryhmään, että "näin koulutetaan Saab-kuskia". Sisko oli sen sieltä bongannut ja laittoi mulle linkkiä. Ei ihan mennyt urpon kannaltaan toivotusti, sai nimittäin sen verta paskaa niskaansa siinä keskustelussa oikeastaan kaikilta ja melko nopeasti se sitten poistuikin sieltä. En muista, mitä se urpo mulle vastasi vai vastasiko ollenkaan.
 

EngAge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaimo jaksaa aina tien päällä stressata takaa tulevia. Oon yrittänyt sanoa, että jos jollain palaa hermot sun takanasi, niin se on sen takana roikkuvan ongelma. Ja jos jotenkin haluaa reagoida, eli jos pelottaa liian lyhyt turvaväli takana, niin sitten pitää laskea nopeutta turvavälin vaatimalle tasolle. Koskaan ei pidä lähteä kiihdyttämään muiden takia.
Ja mitä olen hänen kyydissään istunut, niin harvoin ajaa ”alinopeutta”, vaan matkat taittuvat nopeammin kuin minun ajamanani. Vielä kun suostuisi opettelemaan vakkarin käytön, vaikka ei sekään pakollista ole.
Vakkarin käyttö sais kyllä olla pakollista, jos sellainen autosta löytyy. Koskahan saadaan tieliikennelakiin?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tuossa ollut keskustelua ajonopeuksista ja turvaväleistä jne.

Itseä ihmetyttää kummasti tilanne jossa "jäädään" junnaan vaikka siihen rekan taakse, ns. tappituntumalle...
No joo kyllähän siinä saa ajaa, mutta jos aikomuksenakaan ei ole mennä ohi, niin eikö siihen voisi jättää reilusti väliä? Itselläkin olisi paremmin aikaa reagoida ja joku joka haluaa mennä ohi, pääsee helposti tai no helpommin ohi? Ja kun tuohon letkaan osuu vielä toinen jolla ei ole myöskään aikomusta ohittaa, on siinä sellainen paketti, että ei todellakaan mennä ohi?
Nykyään rekat ovat todella pitkiä ja jo pelkkä rekan ( n. 30+ m ) ohitus 90 kmh vauhdista vaatii jo aika pitkän suoran ja suorituskykyisen auton...
Silti vauhtia saa olla se 120+ että ohi pääsee "helposti"...

Monesti kun pidettäisiin hyvät etäisyydet, vähenisi vaaralliset ohitukset kun väleihin olisi helpompi mennä..
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itseä ihmetyttää kummasti tilanne jossa "jäädään" junnaan vaikka siihen rekan taakse, ns. tappituntumalle...
Tässä voi olla osasyynä adaptiiviset vakkarit. Esimerkiksi meidän talouden autossa on adaptiivisessa se pisin seurantaetäisyys aikamoista perässä junnaamista siinä 85-95 km/h nopeudessa, mitä rekat tuntuu menevän käytännössä. Auton käsitys riittävästä etäisyydestä taitaa olla se turvallisuuden minimi, eli että auton AEB ehtii jarruttamaan, jos edessäajava pysähtyy äkisti. Tämä on tullut jo kerran koettuakin.

Mutta mieluummin sitä kyllä ajaisi reilusti kauempana. Adaptiivinen vaan on niin ärsyttävän kätevä, varsinkin kun se rekka siinä edessä hidastelee ja kiihdyttelee mäkien mukaan. Olen myös surkea ohittelemaan ja mieluummin olen ohitettavana itse. Siitä pyrin sitten tekemään mahdollisimman helppoa sille ohittajalle.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Kaikkea sitä tuolla Lahdentiellä kyllä näkee, mutta oli jo outo tapaus. Eilen mökkimatkalla muutama kilsa ennen Renkomäkeä kuski Volvollaan meni reilusti ylinopeutta ohi, vaikka mullakin oli pikkuisen yli. No, ei siinä mitään, menköön, ei se minulta pois ole.

Se mikä ihmetytti, niin kilsan päästä ko kuski on ihan tappituntumassa oikealla kaistalla edellä ajavan kanssa. Siis ihan niin, etten neljänkympin alueellakaan ajaisi niin lähellä. Kauempaa jo kattelin että mitä tuo nyt meinaa, kiusaako edelläajavaa vai mistä oikein on kyse.

No, menin sitten molemmista ohi. Taustapeilistä sitten huomasin että ko Volvo kääntyi Renkomäen liittymään. Tappituntumassa edellä mennyt jatkoi nelostietä eteenpäin.
 

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
Kävipä omituinen asia tässä viikolla. Olin tulossa töistä fillarilla, ja Triplan kohdalla menossa suojatiestä etuajo-oikeutettuna yli. Samalla suojatietä ylitti yksi kävelijä (eli auto joutui joka tapauksessa ympyrästä poistuessaan väistämään), minun perässäni tuli toinen pyöräilijä.

Näytin ihan suuntamerkkiäkin, ja ajoin ehkä kaksi metriä kävelijän perässä yli. Auto oli pysähtyneenä, mutta ohittaessani keulan kohdalla alkoi torvi soida. Pelästyin ihan helvetisti, vedin jarrut pohjaan, ja palasin kysymään mikä on ongelmana. Seniorikansalainen se siellä, oli sitä mieltä että "kyllä sinunkin pitäisi vähän varoa", ja kaasutti tiehensä.

Juu, varotaan kyllä.

Edit.: Nyt tämän kirjoittaessani ehkä ymmärrän, mistä oli kyse. Kaiketi kuski pelästyi meitä pyörällä liikkuvia, ja siksi antoi torven soida. Tuskin vittumaisuuttaan, näin ainakin uskon. Pitää jatkossa itsekin yrittää mennä vielä hiljaisempaa vauhtia näistä yli, mistä fillarilla saa etuajo-oikeutettuna mennä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itseä ihmetyttää kummasti tilanne jossa "jäädään" junnaan vaikka siihen rekan taakse, ns. tappituntumalle...

Tässä voi olla osasyynä adaptiiviset vakkarit.
No onhan se mahdollista tosiaan. Mutta uskon, että valtaosassa syy ei ole adaptiivinen vakkari vaan ihan vaan idioottimaisuus tai tyhmyys. Tai ajattelemattomuus. Keksi tuohon nyt sopiva määre.

Toinen kirjoittaja kuvasi sitä tyypillistä tapausta, vaikka ei nyt rekaan perään mennytkään:
Se mikä ihmetytti, niin kilsan päästä ko kuski on ihan tappituntumassa oikealla kaistalla edellä ajavan kanssa. Siis ihan niin, etten neljänkympin alueellakaan ajaisi niin lähellä. Kauempaa jo kattelin että mitä tuo nyt meinaa, kiusaako edelläajavaa vai mistä oikein on kyse.

No, menin sitten molemmista ohi. Taustapeilistä sitten huomasin että ko Volvo kääntyi Renkomäen liittymään. Tappituntumassa edellä mennyt jatkoi nelostietä eteenpäin.

Aina on / voi olla niitä yksittäistapauksia, missä löytyy joku "hyväksyttävä" selitys. Kun jossain käydään keskustelua ylipainoisista, niin ei mene kauan, kun paikalle tulee joku kertomaan, että sairaus tai lääkkeet voi aiheuttaa ylipainoa. No niin voi, mutta valtaosalla ylipainoisista ylipaino ei johdu sairaudesta tai lääkkeistä. Kun motarin ohituskaistalla perään ilmestyy firman teipeissä oleva pakettiauto vilkuttelemaan valojaan, niin todennäköisempää on, että siellä autossa on vaan joku urpo kuljettaja kuin se, että on kiire synnyttämään tai muu hätätilanne, joka oikeasti perustelisi sen valojen räpsimisen. Ja liian pienillä turvaväleillä ajaessa, uskalla olla varsin varma, että valtaosalla syynä ei ole ajoneuvon nopeudensäätöautomatiikka vaan syyllinen löytyy siitä ratin ja penkin välistä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä voi olla osasyynä adaptiiviset vakkarit. Esimerkiksi meidän talouden autossa on adaptiivisessa se pisin seurantaetäisyys aikamoista perässä junnaamista siinä 85-95 km/h nopeudessa, mitä rekat tuntuu menevän käytännössä. Auton käsitys riittävästä etäisyydestä taitaa olla se turvallisuuden minimi, eli että auton AEB ehtii jarruttamaan, jos edessäajava pysähtyy äkisti. Tämä on tullut jo kerran koettuakin.

Mutta mieluummin sitä kyllä ajaisi reilusti kauempana. Adaptiivinen vaan on niin ärsyttävän kätevä, varsinkin kun se rekka siinä edessä hidastelee ja kiihdyttelee mäkien mukaan. Olen myös surkea ohittelemaan ja mieluummin olen ohitettavana itse. Siitä pyrin sitten tekemään mahdollisimman helppoa sille ohittajalle.
Minkä valmistajan adaptiivisessa on noin pienet välit? Skodalla ainakin adaptiivisen saa pitämään aivan riittävän pitkää väliä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tässä voi olla osasyynä adaptiiviset vakkarit. Esimerkiksi meidän talouden autossa on adaptiivisessa se pisin seurantaetäisyys aikamoista perässä junnaamista siinä 85-95 km/h nopeudessa, mitä rekat tuntuu menevän käytännössä. Auton käsitys riittävästä etäisyydestä taitaa olla se turvallisuuden minimi, eli että auton AEB ehtii jarruttamaan, jos edessäajava pysähtyy äkisti. Tämä on tullut jo kerran koettuakin.

Mutta mieluummin sitä kyllä ajaisi reilusti kauempana. Adaptiivinen vaan on niin ärsyttävän kätevä, varsinkin kun se rekka siinä edessä hidastelee ja kiihdyttelee mäkien mukaan. Olen myös surkea ohittelemaan ja mieluummin olen ohitettavana itse. Siitä pyrin sitten tekemään mahdollisimman helppoa sille ohittajalle.

No onhan se mahdollista tosiaan. Mutta uskon, että valtaosassa syy ei ole adaptiivinen vakkari vaan ihan vaan idioottimaisuus tai tyhmyys. Tai ajattelemattomuus. Keksi tuohon nyt sopiva määre.

Minkä valmistajan adaptiivisessa on noin pienet välit? Skodalla ainakin adaptiivisen saa pitämään aivan riittävän pitkää väliä.


@Ruutiveijari väittäisin aika kovalla näkemyksellä, että yli 90 % autoista, ei ole adaptiivistä vakkaria. Kyllä sen auton ja etäisyyden määrittelee henkilö ratin ja penkin välissä?
Oma näkemykseni ainakin tästä työauton Skoda Suberb adatiivisestä vakkarista, AIVAN PASKA. Palaa käpy siihen lähes joka päivä. Joo pitäis säätää etäisyyttä pienemmäksi, kun jarruttaa vähän turhaan. Talvella lakkaa toimimasta jos sataa lunta tai on muuten loskaikainen keli...

@MacRef täysin samaa mieltä

@Tadu yhdyn kommenttiisi
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkä valmistajan adaptiivisessa on noin pienet välit? Skodalla ainakin adaptiivisen saa pitämään aivan riittävän pitkää väliä.
Kaverilla oli joku Opelin malli ja siinä adaptiivisen vakkarin pisinkin säätö oli aika lyhyt. Noin motari nopeuksilla en itse olisi uskatanut sitä käyttää...
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vakkarin käyttö sais kyllä olla pakollista, jos sellainen autosta löytyy. Koskahan saadaan tieliikennelakiin?
Vakkarin (varsinkin adaptiivisen) käyttö saisi kyllä olla kiellettyä, jos se johtaa siihen, että roikutaan edelläajavan perässä kiinni. Koskakohan saadaan tieliikennelakiin?

Eli pointti on se, että vakkarit ja kaikki muut apuvälineet ja härpäkkeet ovat hyviä renkiä, mutta huonoja isäntiä. Eli moni näistä on oikein käytettynä hyvä, mutta jos se ohjaa ajamista urpoilun suuntaan, niin sitten ei. Tällöinkin vika on ratin ja penkin välissä, ei siinä härpäkkeessä (tai no ehkä siinäkin, mutta vastuu on kuskilla).
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kokemusta VW ja BMW adaptiivisista vakkareista. Etäisyyden saa säädettyä hyvinkin pitkäksi. Silloin tosin joku jo herkästi kiilaa väliin. Matka-ajossa ehdoton verenpaineen tasoittaja tuo lisävaruste. Volkkarissa tosin talvisin usein jäässä. Bemarin vastaavasta ei vielä talvikokemusta.
 

Cluller

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TML
Vakkarin käyttö sais kyllä olla pakollista, jos sellainen autosta löytyy. Koskahan saadaan tieliikennelakiin?
Toivottavasti oli vitsi tämä. On tullut vastaan niin onnettomia vakionopeudensäätimen irvikuvia, että toivottavasti ei tule koskaan pakolliseksi. Pahimmat ovat toimineet toleranssilla +-10 km/h asetettuun tavoitteeseen nähden yhtäänkään mäkisemmässä maastossa. Ärsyttää itseäkin käyttää tuollaista, saati sitten ajaa perässä.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestistäsi ei käynyt mitenkään ilmi, että mp-poliisi olisi nähnyt tapahtumat.

Niin, kerroin ainoastaan kokemukseni, en yksityiskohtia. Soittoni jälkeen oli lähtenyt mp-poliisi vastaan meitä ja oli muun muassa havainnut kyseisen kusipään heiluttelevan mulle keskaria avoimesta ikkunasta, kun jättäydyin pyynnöstä kauemmas teiden ritarista.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Toisaalta joskus ammattikuskitkin tekevät hölmösti. Kovin järkevänä en pidä ohitusta, jos rekalta tai kuorma-autolla menee yli 10 kilometriä moottoritiellä vasemmalla kaistalla toisen rekan ohittamiseen. Näin on käynyt pariin kertaan viime aikoina Hämeenlinnan ja Tampereen välillä. Kummallakin kerralla ehti tulla useiden kymmenien autojen tiivis jono rekan perään.
Tästä on itsellä hyvä esimerkki. Muistaakseni E75 pätkä jossa on nämä keskinopeutta mittaavat kamerat. Ohituskaistalla rekka lähtee ohittamaan jotain matkailuautoa painaen putki punaisena koko ohituskaistan verran ja muiden jäädessä takana edelleen sen matkailuauton taakse. Ammattiautoilija päätti sitten ohituksen jälkeen pitää tauon ja kääntyi ohituskaistan jälkeen heti seuraavan huoltoaseman pihaan. Mietin hetken, että mitä ihmettä. Jos tauon paikka oli siinä niin miksi ohitti minuuttia ennen sen matkailuauton.

Lahti-Helsinki motari on kyllä vinkeä pätkä. Rekat ohittavat toisiaan juuri tällä 10km jurraamisella toisen rinnalla ja sitten ovat kuitenkin peräkkäin kehä kolmosella. Kai tuosta sitten jotain henkistä hyötyä saa, koska muutenhan tuossa ei ole mitään järkeä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Eli henkilöautokuskin kiire on jotenkin tärkeämpi kuin rekkakuskin. Se 10 km/h nopeusero voi ratkaista pääseekö kyseinen kuljettaja vaikka yöksi kotiin vai joutuuko jäädä nukkumaan autoon 50 kilometrin päässä kotoa. Tai ehtiikö makkarat Inexille vai joutuuko kuljetusyhtiö lunastamaan 27 000 euron kuorman, kun myöhästytään tunti, eikä tavaroita oteta enää jakoon.

Usein myös nuo matkailuajoneuvot ajavat seitsemääkymppiä kunnes rekan lähtiessä ohittamaan vauhtia onkin 85. Kumma, jos ohitus kestää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toki sen verran toivoisi raskaan kaluston kuskeilta pelisilmää, että esim ohituskaistan alkaessa jos on aikeissa ohittaa toinen raskassarjalainen, niin päästäisi ensin takaatulevat henkilöautot ohi. Välillä hölmöjä tilanteita kun letkassa toisena oleva ~kuorma-auto varaa sen koko ohituskaistan ja sitten kukaan muu ei pääse ohi, edes siis siitä letkan kärjessä olleesta rekasta. Toki vaatii tietysti pelisilmää siltä rekaltakin jos taustapeileissä näkyy tällainen tilanne kehittymässä. Ja tietysti henkilöautoiltakin sitten ripeitä ohituksia. Itse asiassa taitaa olla liikaa vaadittu kaikkinensa ja ymmärrän senkin jos ei pysty tai jos ei kiinnosta. Mutta olis kiva.


Se valojen välkyttelykin on sellainen asia, että jotkut tekee sitä aika herkästi, eikä aiheesta kannata provosoitua. Ei sillä tarkoiteta välttämättä muuta kuin että sitten kun sinulle sopii niin väistä, koska minä voisin mennä vielä vähän kovempaa. Ei se ole mikään keskisormeen tms verrannollinen asia vaan vain - mahdollisesti - ihan viaton tapa viestiä aikeistaan. En kyllä itse harrasta.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minkä valmistajan adaptiivisessa on noin pienet välit? Skodalla ainakin adaptiivisen saa pitämään aivan riittävän pitkää väliä.
Fiat. Vilkuilin ohjekirjasta, että pisin seurantaetäisyys on kaksi sekunttia. Aiempi auto, VW ID.3, salli tosiaan suorastaan luxusmaisen pitkän seurantavälin. Nykyisellään tulee jopa hieman vaivaannuttava fiilis, kun tuntuu että ihan toisen persuksessa roikkuu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eli henkilöautokuskin kiire on jotenkin tärkeämpi kuin rekkakuskin. Se 10 km/h nopeusero voi ratkaista pääseekö kyseinen kuljettaja vaikka yöksi kotiin vai joutuuko jäädä nukkumaan autoon 50 kilometrin päässä kotoa. Tai ehtiikö makkarat Inexille vai joutuuko kuljetusyhtiö lunastamaan 27 000 euron kuorman, kun myöhästytään tunti, eikä tavaroita oteta enää jakoon.
Niin, kuskeilla on aika tiukat ajoaikamääräykset. Jos tunnit tulee täyteen, auto on pistettävä käsittääkseni parkkiin vaikka olisit muutaman kilometrin päässä määränpäästä. Eli sikäli lyhyelläkin ajansäästöllä voi olla iso merkitys, jos aikataulut on laskettu tiukaksi.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Niin, kuskeilla on aika tiukat ajoaikamääräykset. Jos tunnit tulee täyteen, auto on pistettävä käsittääkseni parkkiin vaikka olisit muutaman kilometrin päässä määränpäästä.
Multa kerran ratsiassa luettiin piirturikortti. Poliisi katseli näytöltä kortin tietoja ja totesi että "Onhan täällä muutama 5-10 minuutin ajoajan ylitys, mutta ei me niihin puututa kun ne on lyhyitä ja harvassa, eihän kaikkea aina voi ennakoida". Eli ei se sentään yksittäisesti muutaman minuutin ylityksestä ole kiinni, sitten vasta voi joutua vaikeuksiin jos ylittää reilusti tai jatkuvasti.

Tästä on toki monta vuotta jo aikaa, en tiedä onko säännökset tai käytännöt muuttuneet.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Fiat. Vilkuilin ohjekirjasta, että pisin seurantaetäisyys on kaksi sekunttia. Aiempi auto, VW ID.3, salli tosiaan suorastaan luxusmaisen pitkän seurantavälin. Nykyisellään tulee jopa hieman vaivaannuttava fiilis, kun tuntuu että ihan toisen persuksessa roikkuu.

Myös Stellantis-konsernilla ainakin Citroenilla ja Peugeotilla, varmaan Opelillakin, on uudehkoissa autoissa pisin adaptiivisen vakkarin väli edelläajavaan noin 2,5 sekuntia. Tuo on mielestäni vähintään sen puoli sekuntia liian lyhyt ja mielellään ajelisin noin 3-3,5 sekunnin välimatkalla. Tuota lyhyttä etäisyyttä ja säätöjen mahdollisuuden vähyyttä olen kyllä ihmetellyt. Lyhin etäisyys on reilun sekunnin luokkaa, enkä voi kyllä käsittää, että miksi sellainen on sinne edes mahdolliseksi laitettu. Muuten tuo Citroenin adaptiivinen vakkari toimii hyvin, eikä kovin montaa kertaa vuodessa ole olosuhteiden takia poissa käytöstä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Myös Stellantis-konsernilla ainakin Citroenilla ja Peugeotilla, varmaan Opelillakin, on uudehkoissa autoissa pisin adaptiivisen vakkarin väli edelläajavaan noin 2,5 sekuntia. Tuo on mielestäni vähintään sen puoli sekuntia liian lyhyt ja mielellään ajelisin noin 3-3,5 sekunnin välimatkalla. Tuota lyhyttä etäisyyttä ja säätöjen mahdollisuuden vähyyttä olen kyllä ihmetellyt. Lyhin etäisyys on reilun sekunnin luokkaa, enkä voi kyllä käsittää, että miksi sellainen on sinne edes mahdolliseksi laitettu. Muuten tuo Citroenin adaptiivinen vakkari toimii hyvin, eikä kovin montaa kertaa vuodessa ole olosuhteiden takia poissa käytöstä.
Minulla on muutaman vuoden vanha Peugeot 508GT. Ajelen keskimmäistä asetusta käyttäen. Etäisyys edellä ajavaan on hiukan liian pitkä, mutta olen oppinut ennakoimaan ajoissa motarilla vasemmalle siirtymisen, kun joku hitaampi tulee perä edellä vastaan. Pisin etäisyys on jo sitten ihan liian pitkä, siinä ei edes tajua enää, että on ohittamassa. Lyhintä en ole varmaan edes kokeillut, pitääpä testata.

Pari vuotta sitten oli vuokra-autona Mondeo, mistä sai hyvän verrokin. Siinä keskimmäisellä asetuksella tuli ajettua paljon lähempänä edessä olevaa.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Minulla on muutaman vuoden vanha Peugeot 508GT. Ajelen keskimmäistä asetusta käyttäen. Etäisyys edellä ajavaan on hiukan liian pitkä, mutta olen oppinut ennakoimaan ajoissa motarilla vasemmalle siirtymisen, kun joku hitaampi tulee perä edellä vastaan. Pisin etäisyys on jo sitten ihan liian pitkä, siinä ei edes tajua enää, että on ohittamassa. Lyhintä en ole varmaan edes kokeillut, pitääpä testata.

Pari vuotta sitten oli vuokra-autona Mondeo, mistä sai hyvän verrokin. Siinä keskimmäisellä asetuksella tuli ajettua paljon lähempänä edessä olevaa.
Näissä voi olla mieltymyksissä eroja, mutta laskeppa (tai laita vieruskaveri ottamaan sekkarilla aikaa) mielenkiinnosta, että kuinka pitkä tuo etäisyys sekunteina on eri asetuksilla. Useat ajavat liian pienillä turvaväleillä, jollainen esimerkiksi 2 sekuntia on, vaikka se jonkun mielestä olisikin riittävä.

Toki hyvä juttu, jos tuossa autossa on vähintään 3 sekuntia etäisyys edelläajavaan keskimmäisellä asetuksella.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Näissä voi olla mieltymyksissä eroja, mutta laskeppa (tai laita vieruskaveri ottamaan sekkarilla aikaa) mielenkiinnosta, että kuinka pitkä tuo etäisyys sekunteina on eri asetuksilla. Useat ajavat liian pienillä turvaväleillä, jollainen esimerkiksi 2 sekuntia on, vaikka se jonkun mielestä olisikin riittävä.

Toki hyvä juttu, jos tuossa autossa on vähintään 3 sekuntia etäisyys edelläajavaan keskimmäisellä asetuksella.
Ainakaan aiempi autoni (Hyundai Ioniq) ei keskimmäisellä asetuksella pitänyt 3 sekunnin väliä, näin muistinvaraisesti arvioituna.
Nyt ajan pari vuotta vanhalla Peugeot 508GT:llä, mutta sen vakkaria tulee ensimmäisen kerran kokeiltua vasta huomenna. Odotan mielenkiinnolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös